Gå til innhold

14 åring forelsket i 18 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av anneliane
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du krysser fingrene for at han ikke er forelsket i henne, og passer på at du har kontroll på hvor hun er og hva hun gjør.

Skrevet

Jeg tror jeg ville vært mer i møtekommenede enn avisende, for hun er i en sårbar alder. Tvinger du henne til å ta avstand, kan hun gjøre det motsatte bak ryggen på deg. Mye bedre å vite hvor hun er, enn å få vite på omveier hva som hender.

Blir hun sammen med denne gutten, kan du kanskje be om å få treffe han. Uansett ville jeg "spilt på lag" med henne, for det er nok da du har mest kontroll.

Skrevet

Om det blir seriøst, gjør et forsøk på å bli kjent med gutten. Fins faktisk noen ok gutter på den alderen også.

Skrevet (endret)

Dette er helt vanlig, jeg var selv en slik 14 åring. Selvfølgelig skjønner jeg at foreldre ikke liker dette, men hva kan man gjøre da? Datteren din kan bli mere trassig av at du ikke liker dette.... Så jeg mener også at hvis de blir et par, så ønsk han velkommen i ditt hjem og prøv å bli kjent med han.

Det er også lurt med klare regler til din datter og han, hun er fortsatt bare 14 år og har ikke vondt av innetider ol.

Lykke til! :klem:

Endret av Niko
Skrevet

Det er ikke uvanlig nei. Men enig med de andre. Spill på lag, bli kjent med gutten så er hun mer åpen og du har mer kontroll. Å nekte henne å treffe han feks. fører ikke til noe godt. Bare trass og du mister all kontroll.

Antagelig er det er en forelskelse som ikke stikker så dypt da ;) Gi det litt tid så går det nok over. Det er jo spennede med eldre gutter i den alderen. Husker jo det .

Skrevet

dette er ikke enkelt, og på tross av egne erfaringer er jeg enig med deg at aldersforsjellen er stor.

da jeg var 13 møtte jeg min første kjereste som da var 17. jeg var den type jente som aldri gjorde noe galt, og som alltid gjorde som jeg fikk beskjed om hjemme. ikke alt var like harmonisk. på den tiden følte jeg at det var veldig forventet av meg at vi skulle ha sex og jeg kan i dag si at det var for tidlig, men aldri om du hadde fått det svaret da.

har datteren din en storesøster? eller noen andre som er litt eldre som kan gi henne noen råd og vink på hvordan 18 åringer tenker? tror ikke du som mamma er den rette til å snakke med henne om dette, uansett hvor godt forhold dere har.

min mor og jeg var gode veninner, men dette var noe jeg ikke hadde diskutert med henne om alt i verden. men selv om min ungdomsforelskelse var veldig dårlig for meg, så betyr ikke det at det samme vil skje med henne.

min bror var faktisk sammen med ei yngre jente når han var 18 og de hadde ikke noe seksuelt forhold -fordi ingen av dem var klar for det. desuten er ikke han typen til å misshandle og manipulere jenter slik jeg ble.

som ungdomsarbeider i dag deler jeg gjerne av mine erfaringer for å gi jenter mot til å si nei, samt muligheten til å prate med noe som har opplevd litt av vært selv. jeg tror det viktigste du kan gjøre for datteren din er å se til at hun har andre interesser og venner utenom kjeresten også. slik at hun har noe å falle tilbake på om ting skulle skjere seg. jeg sto uten eget nettværk, det på skolen telles ikke, og var derfor i det forholdet i 3 år før jeg turde bryte ut. i mellomtiden trodde foreldrene mine at jeg var heldig og hadde funnet den perfekte gutt...

vær imøtekommende med tanke på p-piller, og fortell henne gjerne om gratisklinikkene for ungdom, hvor det er anonymt og gratis å gå slik at hun ikke havner i "uløkka". å forby masse ting fungerer ikke.

håper dette er til hjelp for deg og om du lurer på mere er det bare å sende meg en pm. jeg har ungdomsnettværk i oslo og bærum. klem og lykke til.

Skrevet

Spill på lag, selv om det er vanskelig. Mine foreldre nektet meg å treffe min kjæreste da jeg var på den alderen. Jeg har ikke et godt forhold til dem i dag. Jeg betror meg aldri til mamma. Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne det iblandt, men det føles helt feil pga det som skjedde da jeg var 14 år.

Skrevet

Takker for svar. :) Tenker de tankene selv som dere skriver. Hun er veldig åpen og forteller det meste, foreløpig. Jeg får følge med å se hvordan ting utvikler seg.

Ikke for strenge regler men samtidig en viss kontroll :forvirret:

ikke bare bare å få store barn... Lettere når de er små og en kan kontrollere hver bevegelse :ler:

Skrevet

Hvis de to er et par...er det alt litt sent å komme med pekefingeren. Som de andre sier, spill på lag med dem og du kan komme til å få to lykkelige unge som for det meste oppholder seg hjemme hos dere. Datteren til min venninne er 16, har vært kjæreste med en på 20 i et par år, og mesteparten av tiden er de hjemme hos hennes foreldre. Jeg er selv mor til en attenåring, han har kjæreste på 16 og de er hjemme hos henne så å si hele tiden. (Jeg savner ham). Men de er i en alder da kjærligheten går foran alt. Men ved å ønske dem velkommen hjemme hos dere vil du kanskje få ha dem mye der. Det er veldig trivelig det.

Skrevet
Men ved å ønske dem velkommen hjemme hos dere vil du kanskje få ha dem mye der. Det er veldig trivelig det.

Og ikke minst betryggende for mor, som tross alt vet hvor datteren er og mer eller mindre hva hun gjør på...

Skrevet

nå ja, man vet ikke alt de gjør innefor husets fire vegger heller da...husker med gruu en gang da jeg var 15 og "svigermor" om inn å så sønnen hennes med rompa i været...stakkars dame.

Gjest SumoBryter
Skrevet (endret)
Du krysser fingrene for at han ikke er forelsket i henne, og passer på at du har kontroll på hvor hun er og hva hun gjør.

:Nikke:

Min lillesøster var forelsket i 18 åringer da hun var 14, men jeg passet på at hun fokuserte på gutter på hennes egen alder. Hun var nok litt gretten da, men i ettertid har hun vært takknemlig og glad for at jeg overbeviste henne om det motsatte.

Jeg ville heller ALDRI ha akseptert at mine døtre datet en 18 åring når de er 14. Da ville jeg heller sørget for at de ikke kommer seg ut. Greit hvis hun er 18 og han 22, men en 14 åring er ikke moden nok.

Endret av SumoBryter
Skrevet
Dette er helt vanlig, jeg var selv en slik 14 åring. Selvfølgelig skjønner jeg at foreldre ikke liker dette, men hva kan man gjøre da? Datteren din kan bli mere trassig av at du ikke liker dette.... Så jeg mener også at hvis de blir et par, så ønsk han velkommen i ditt hjem og prøv å bli kjent med han.

Det er også lurt med klare regler til din datter og han, hun er fortsatt bare 14 år og har ikke vont av innetider ol.

Lykke til! :klem:

Enig med Niko på alle punkt! Jeg var også en slik 14 åring...

Skrevet

Jeg ville heller ALDRI ha akseptert at mine døtre datet en 18 åring når de er 14. Da ville jeg heller sørget for at de ikke kommer seg ut.

Så altså.... følge henne til skolen, vente utenfor klasserommet, følge henne hjem, kreve at hun oppholder seg på stua/kjøkkenet til det er leggetid, aldri besøke venninner, gå på butikken eller firitdsaktiviteter uten at du var med, sette lås på vinduet og sitte vakt utenfor døra hennes om natta?

Satt på spissen selvsagt, men hvordan skal du NEKTE henne å være kjæreste med noen, og HINDRE henne i å gå ut?

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jo Malama... jeg tror jeg hadde blitt monstermor og fulgt henne over alt :ler: ... Nei, jeg vet ikke men jeg håper jeg klarer å overbevise de om det motsatte uten å gå drastisk til verks, klarte det fint med søsteren min, men da vil de kanskje bare syns jeg er en trøtt kjedelig gammel dame og nekte å lytte :forvirret: .

Skrevet

Når jeg tenker meg litt tilbake, så tror jeg jaggu meg at jeg hadde låst inne datteren min og sluppet henne ut først da hun ble 18 år :ler:

Skrevet

Da jeg var 15(jada, et år eldre) ble jeg sammen med en som ble 21 bare en måned etter at vi ble sammen. Han er en fantastisk person, og nå er vi gift, så jeg kan med hånda på hjertet si at det kan gå kjempebra.

Dessverre har jeg inntrykk av at det finnes mange "dårlige kjærester" der ute, så jeg synes også at du absolutt bør prøve å bli kjent med ham før du bestemmer deg for hva du mener om saken.

Og hva sex angår, kan selv den smarteste, mest gjennomtenkte jenta bli nokså idiot når en har en (eldre) kjæreste, og der tror jeg det eneste som kan hjelpe er om du(eller noen andre med erfaring, som hun stoler på) snakker med henne, hvor flaut og merkelig det enn føles. Jeg kjenner så mange tilfeller av jenter som "gikk med på det" alt for tidlig, og angrer idag. Hvis noen kunne fortelle dem åpent om alle følelsene en har både før, under og etterpå, ville kanskje noen av dem ha bedre erfaringer nå.

Lykke til i alle fall, håper alt ordner seg til det beste :)

Skrevet

Hvorfor er det ingen av dere som nevner at 14 åringer også har rett til seksualliv. Jeg fikk mange sterke orgasmer da jeg var 14, slike får jeg ikke lengere.

Hvem idiot lurer jeg på, - er det som har funnet på at man skal vente med sex? Når man har lyst på sex er man klar for sex.

Skrevet
Jeg ville heller ALDRI ha akseptert at mine døtre datet en 18 åring når de er 14. Da ville jeg heller sørget for at de ikke kommer seg ut. Greit hvis hun er 18 og han 22, men en 14 åring er ikke moden nok.

Helt enig! Han er faktisk myndig, og hun er under den seksuellelavalder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...