AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg lurer på hvilke rutiner dere i hjemmetjenesten har når det kommer til kommunikasjon med pårørende. Bakgrunnen for spørsmålet er at det blir overlatt til en dement eldre å gi meg informasjon om bekymringer rundt helsen, og nødvendige tiltak rundt disse bekymringene (eks bestille legetime) i stedet for at hjemmetjenesten kontakter meg. Som dere forstår kan det lett føre til forvirring og komplikasjoner. Nå vet jeg ikke om den eldre faktisk blir bedt om å bringe informasjonen videre til meg selv, eller om hun tror at hun blir bedt om det, men problematikken er den samme, hjemmetjenesten informerer ikke meg. Det er ingenting formelt/juridisk som gjør at de ikke kontakter meg, jeg har alle fullmakter når det kommer til helseopplysninger, noe kommunen har bekreftelser på, og det kan heller ikke være personlig, for jeg er ikke av dem som maser. Anonymkode: 6ebdd...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Det hjelper ikke deg hvilke rutiner andre hjemmesykepleiere i andre kommuner har, så det du må gjøre er å kontakte lederen for hjemmesykepleien i den sonen pasienten tilhører og snakke med dem. Anonymkode: 20767...faf 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hjelper ikke deg hvilke rutiner andre hjemmesykepleiere i andre kommuner har, så det du må gjøre er å kontakte lederen for hjemmesykepleien i den sonen pasienten tilhører og snakke med dem. Anonymkode: 20767...faf Det hjelper meg mye å høre hvilke rutiner det er rundt om! Jeg er "nybegynner", og vet ikke hvor mye jeg kan forvente. Anonymkode: 6ebdd...fe5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Jeg hadde bedt om å få komme i kontakt med leder og deretter primærkontakt for å få svar på spørsmålene dine. Vi har ikke jevnlig kontakt med pårørende for å videreformidle ”status”. Brukere følger opp legetimer selv, men dersom de ikke klarer det så ber vi pårørende bestille time, eller så tar vi kontakt med legen og ber legen kalle inn til time. Anonymkode: 86cff...9f9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg hadde bedt om å få komme i kontakt med leder og deretter primærkontakt for å få svar på spørsmålene dine. Vi har ikke jevnlig kontakt med pårørende for å videreformidle ”status”. Brukere følger opp legetimer selv, men dersom de ikke klarer det så ber vi pårørende bestille time, eller så tar vi kontakt med legen og ber legen kalle inn til time. Anonymkode: 86cff...9f9 Når TS sier hun er pårørende til en DEMENT bruker, så tenker iallfall jeg at det burde være innlysende for alt personell med minimum av kunnskap om geriatri at en pasient som benytter hjemmetjenesten fordi hen har akkurat denne diagnosen IKKE skal gis ansvar fir å videreformidle info selv, eller selv bestille legetimen osv. Når TS som hen sier har alt av nødvendige fullmakter i orden osv hos kommunen, så tenker jeg at her er nok vurderingen at pasienten trenger pårørendes hjelp med å administrere egne behov for helsehjelp osv. men demente pasienter hevder gjerne overfor tjenesteytere at joda, dette fikser de fint selv - og to minutter etter at hjemmehjelpen er gått har de glemt det. Slik har iallfall alle i min familie vært i den fasen da de i det hele tatt har fått hjemmetjenester grunnet kognitiv svikt. Anonymkode: 16fda...81b 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde bedt om å få komme i kontakt med leder og deretter primærkontakt for å få svar på spørsmålene dine. Vi har ikke jevnlig kontakt med pårørende for å videreformidle ”status”. Brukere følger opp legetimer selv, men dersom de ikke klarer det så ber vi pårørende bestille time, eller så tar vi kontakt med legen og ber legen kalle inn til time. Anonymkode: 86cff...9f9 Det er akkurat dette som ikke skjer. Flere ganger nå har jeg fått telefon fra den eldre som sier at "de" (hjemmesykepleien) sier at hun må til legen. "Ok, er det noe som haster? Må du dit i dag? Det vet hun ikke. " Hvorfor må du til legen da? " Det vet hun heller ikke. Også må jeg bruke lang tid på telefonen for å finne ut hva det er snakk om. AnonymBruker skrev (1 time siden): men demente pasienter hevder gjerne overfor tjenesteytere at joda, dette fikser de fint selv - og to minutter etter at hjemmehjelpen er gått har de glemt det. Anonymkode: 16fda...81b Det er akkurat det. Hun husker å ringe, men husker ikke hvorfor hun må til legen. Sist gang fikk jeg oppgitt 4 ulike grunner av henne, og ingen av de grunnene jeg fikk oppgitt var årsaken til at sykepleier mente at hun trengte legetime. Anonymkode: 6ebdd...fe5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Er hun samtykkekompetent? Dersom hun ikke er det og du er oppsatt som nærmeste pårørende skal det gå gjennom deg. Om hun er samtykkekompetent må hun gi samtykke til at du kan få all opplysning om hennes allmenntilstand, og informere hjemmetjenesten om at du skal kontaktes ved legetimer osv. Anonymkode: f4ca7...274 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er hun samtykkekompetent? Dersom hun ikke er det og du er oppsatt som nærmeste pårørende skal det gå gjennom deg. Om hun er samtykkekompetent må hun gi samtykke til at du kan få all opplysning om hennes allmenntilstand, og informere hjemmetjenesten om at du skal kontaktes ved legetimer osv. Anonymkode: f4ca7...274 Jeg har sendt alle fullmakter til kommunen, og ut i fra det burde de vite at jeg er kontaktperson mot helsevesenet (og alle offentlige instanser, også kommunal helsetjeneste), og at det er jeg som skal ivareta hennes interesser på best mulig måte. Men som sagt, jeg lurer på hva jeg kan forvente av kontakt fra hjemmetjenesten. Kan jeg forvente at de tar kontakt med meg ved helsebekymringer? ("Vi er bekymret for at hun mister vekt", eller "Vi er bekymret fordi hun har kastet opp daglig de siste to ukene", eller "vi er bekymret fordi hun gir uttrykk for sterke smerter" eller lignende) Kan jeg forvente at de tar kontakt med meg ved behov for ytterligere helsehjelp (bestille legetime)? Kan jeg forvente at de tar kontakt med meg når de vurderer å iverksette nye tiltak? Anonymkode: 6ebdd...fe5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 I stedenfor å sitte å forvente at hsy tar kontakt, ta kontakt selv!!! Tror dessverre at hsy er så vant med pårørende som overlater alt til dem, at det å ringe for dem blir litt sånn siste utvei. Jeg hadde et utmerket forhold til hsy med min demente mor. Kontaktet leder med mine bekymringer, og fikk igang et utmerket samarbeid med mors kontaltsykepleier. Vi hadde telefonkontakt hver gang det var noe, og i fellesskap la vi planer for veien videre. Hadde ikke jeg tatt kontakt, tror jeg ikke mor hadde vært på sykehjem i dag. Anonymkode: 95fb6...0b0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I stedenfor å sitte å forvente at hsy tar kontakt, ta kontakt selv!!! Anonymkode: 95fb6...0b0 Det gjør jeg så klart når det er noe jeg lurer på, eller vil ta opp. Det er kontakten den andre veien jeg spør om. Det som typisk skjer når jeg ringer, enten fordi jeg vil ta opp noe, eller fordi den eldre har videreformidlet en beskjed fra hjemmesykepleien er: Jeg ringer hjemmetjenestens kontakttelefon. Der legger jeg igjen beskjed om hva det gjelder, og beskjeden blir videreformidlet til gruppeleder, som ringer meg tilbake når han har tid, som oftest etter 2-4 timer. Anonymkode: 6ebdd...fe5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Jeg ringer ofte pårørende dersom jeg synes helsetilstanden til en bruker er svekket. Dette fordi de pårørende ofte kjenner bruker best, og kan gi et mer helhetlig inntrykk for meg av om det er noe jeg bør reagere raskt på eller ikke. Det kan feks være jeg ringer og sier "hei, xxx har spist dårlig til måltider de siste dagene og ligger for det meste i sengen, så jeg tenker at hun kanskje bør sjekkes av lege. Er det normalt for henne å ha slike perioder?" Ringer selvsagt til den som står som hoverpårørende, og ringer raskere dersom brukeren er kognitivt svekket. Når det kommer til jevnlig oppdatering på brukers helsetilstand, gjør vi ikke det med mindre det som sagt er noe som skal formidles. Jeg ringer alltid pårørende for å be dem.bestille legetime eller kontakter lege selv, dersom brukeren selv ikke er kompetent til dette. Anonymkode: 71783...7a4
Gjest Løpegærn Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når TS sier hun er pårørende til en DEMENT bruker, så tenker iallfall jeg at det burde være innlysende for alt personell med minimum av kunnskap om geriatri at en pasient som benytter hjemmetjenesten fordi hen har akkurat denne diagnosen IKKE skal gis ansvar fir å videreformidle info selv, eller selv bestille legetimen osv. Når TS som hen sier har alt av nødvendige fullmakter i orden osv hos kommunen, så tenker jeg at her er nok vurderingen at pasienten trenger pårørendes hjelp med å administrere egne behov for helsehjelp osv. men demente pasienter hevder gjerne overfor tjenesteytere at joda, dette fikser de fint selv - og to minutter etter at hjemmehjelpen er gått har de glemt det. Slik har iallfall alle i min familie vært i den fasen da de i det hele tatt har fått hjemmetjenester grunnet kognitiv svikt. Anonymkode: 16fda...81b Nja. Demens opptrer forskjellig, og noen kan ha et godt funksjonsnivå leeeenge, der de fint kan følge opp f.eks. bestilling av legetime selv. Så det du sier er ikke nødvendigvis riktig.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ringer ofte pårørende dersom jeg synes helsetilstanden til en bruker er svekket. Dette fordi de pårørende ofte kjenner bruker best, og kan gi et mer helhetlig inntrykk for meg av om det er noe jeg bør reagere raskt på eller ikke. Det kan feks være jeg ringer og sier "hei, xxx har spist dårlig til måltider de siste dagene og ligger for det meste i sengen, så jeg tenker at hun kanskje bør sjekkes av lege. Er det normalt for henne å ha slike perioder?" Ringer selvsagt til den som står som hoverpårørende, og ringer raskere dersom brukeren er kognitivt svekket. Når det kommer til jevnlig oppdatering på brukers helsetilstand, gjør vi ikke det med mindre det som sagt er noe som skal formidles. Jeg ringer alltid pårørende for å be dem.bestille legetime eller kontakter lege selv, dersom brukeren selv ikke er kompetent til dette. Anonymkode: 71783...7a4 Det jeg har uthevet er det jeg savner, og som jeg er usikker på om er for stokrevende. Jeg ser den eldre minst to ganger i uken, og trenger ikke regelmessige oppdateringer ut over kontakt når noe er uvanlig/oppstår akutt. Anonymkode: 6ebdd...fe5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 Høres ut som du bør gjøre leksene dine selv. Klassisk case sykepleierstudenter får Anonymkode: 14f14...1f1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres ut som du bør gjøre leksene dine selv. Klassisk case sykepleierstudenter får Anonymkode: 14f14...1f1 Hvis det stemmer er det kanskje en grunn til at det er en klassisk case? Anonymkode: 6ebdd...fe5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå