Gå til innhold

Bruke spraylakk på et smykke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et anheng som bare er billig juggel og som har begynt å flasse og ser ikke bra ut, men det er et anheng som betyr mye for meg og som jeg ønsker å bruke. Går det an å bruke spraylakk på det? Vil det bli pent? Anhenget er sølvfarget, kan jeg spraye det med krom-spraylakk eller må jeg finne en som heter sølv? Det er bare selve anhenget som er billig juggel, for jeg har kjøpt kjede hos gullsmed som det henger i. Men vil jo helst at ikke det skal være veldig tydelig forskjell i fargen mellom kjedet og anhenget.

Noen her som har erfaring med sølvfarget spraylakk på metall?

Anonymkode: 2c97a...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke tro at det kan holde seg skikkelig lenge siden smykker blir utsatt for en del friksjon. Hvis du vil prøve ville jeg hatt et lag primer, to farger fargelakk og minst et lag klarlakk for å besegle fargen skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dytter denne tråden.

Anonymkode: 2c97a...5ba

Jeg sprayet en lampe som var messing, det ble ikke pent. Jeg sprayet for mye på i gangen. Det er viktig å spraye veldig tynne lag og la det tørke godt mellom hver gang. Men om det blir stor forskjell på kjedet og anhenget, det aner jeg ikke. Tror sølvspray er mer matt enn sølvet  i kjeden du har kjøpt er. 

Anonymkode: 20ef8...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan høre med en gullsmed om de kan forgylle det for det. Langt mer holdbart, og mye penere.

Anonymkode: 8fa6e...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at lakk skal sitte, så trenger du å preparere, 800 korning sandpapir, rens, så grunning, puss flat med 800 korning, så lakk. Det er mer jobb en du tror, det kan være en bedre løsning å få det forgyllet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de to foregående, forgylling eller forsølving er nok et mye bedre alternativ enn spraylakk. Det koster nok litt mer, men jeg tror ikke forsølving er dyrere enn at det er verdt det for et smykke som betyr noe spesielt. :) (Forgylling er nok dyrere.)

Anonymkode: 68f5c...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...