LilleBille Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Er det noen av dere som har bestilt/bedt om utskrft av journaler fra Rikshospitalet? Sendte inn skjema i lenge før sommerferien .. og synes det begynner å ta vel lang tid... (Journalen er riktignok gammel men likevel..) Noen som har erfaringer om hvor lang tid det vanligvis tar.
Gjest Bellatrix Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Jeg ba om epikrise i mars og har enda ikke sett noe til den.
LilleBille Skrevet 16. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2005 Da så ... da skal jeg vel kanskje ikke klage da - når det bare er et par måneder (eller kanskje jeg skal... *vente på en dag med masse PMS )
Lillesøster Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Da jeg ba om epikrise til min fastlege fikk jeg det nesten så og si med en gang. Men da ringte jeg dem.
LilleBille Skrevet 16. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 16. august 2005 Jeg ringte - men fikk beskjed om at jeg måtte fylle ut skjema - og sende med legitimasjon osv. Men nå skulle det ikke sendes legen min - men direkte til meg - det har kanskje noe å si.
Tulipan Skrevet 16. august 2005 #6 Skrevet 16. august 2005 Hei!!! Ring og etterlys journalutskriften/epikrisen. Det skal ikke ta så lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Jøss, går det an? Kan de sende kopi av HELE journalen? Jeg har en journal som er rundt 10-15 cm tykk, + en god del lagret på data, de gidder vel ikke sende meg alt det? Jeg har fått muntlig beskjed om at jeg kan avtale å komme inn en dag og skrive av litt jeg. Bare ringe litt på forhånd
Dita Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 I følge pasientrettighetsloven § 5-1 har vi som pasienter rett til innsyn i egen journal. Det vil si at man kan få kopi av hele journalen om man ønsker det. De fleste tar et lite gebyr for kopieringen. Nå har det jo vært sommerferie, og da må man regne med at det tar litt lenger tid å få kopiert journalen. Har du ikke fått den innen 2-3 uker, er det jo lov å purre.
Gjest Melk Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Ba om kopi fra sykehusjournal, tok noen uker.
LilleBille Skrevet 18. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 18. august 2005 Forespørselen ble sendt fra arkivet - til aktuell avdeling 1/7 -- hvor lang tid kan det ta å godkjenne en gammel ortopedisk journal for utsendelse - selv om det er ferietid :klø:
LilleBille Skrevet 18. august 2005 Forfatter #11 Skrevet 18. august 2005 .. og nå fikk jeg tak i "rette vedkommende" .. som sa at forfall på fakturaen er 30/8 .. så da er nok journalen på vei i posten ...
LilleBille Skrevet 19. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 19. august 2005 Nå kom den gitt .. og det var faktisk fornøyelig lesning. Mye jeg hadde glemt. Selve journalen var fra jeg var liten/ung - og av alle ting starter den med Pasienten er datter av en disponent .. lurer på hva det hadde med min skjeve rygg å gjøre jeg
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2005 #13 Skrevet 19. august 2005 I følge pasientrettighetsloven § 5-1 har vi som pasienter rett til innsyn i egen journal. Det vil si at man kan få kopi av hele journalen om man ønsker det. De fleste tar et lite gebyr for kopieringen. ← Virkelig? Da jeg byttet lege var det ikke snakk om at jeg fikk kopi av journalen slik at jeg selv kunne ta den med til min nye lege. Den skulle de sende over selv. Lurer på hva de har skrevet i den som jeg ikke får se.
LilleBille Skrevet 19. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 19. august 2005 Ja man kan jo virkelig lure ....
Gjest Hippopotamus Skrevet 19. august 2005 #15 Skrevet 19. august 2005 Jeg har forsøkt å få en kopi av min journal hos fastlegen en stund nå, uten å lykkes. Jeg var derfor personlig innom kontoret der i dag med følgende brev: XXXXXX legekontor XXXXXXXX XXXX Oslo 19.08.05 Vedrørende kopi av min pasientjournal. Jeg har ved flere anledninger den siste tiden blitt nektet utlevert en kopi av min pasientjournal hos dere, med begrunnelse i at ”boka” sier at dette ikke er lov. Hvilken bok det her refereres til, vet jeg ikke. Derimot vet jeg at Pasientrettighetsloven, § 5-1, gir meg rett til å få en kopi av min pasientjournal med alle bilag etter en særskilt forespørsel. Da jeg nå, for femte gang, spør om å få en kopi av min pasientjournal utlevert, ber jeg om at den blir utlevert/sendt til meg så snart som mulig. Dersom dere, jmf Pasientrettighetsloven § 5-1, mener at det å holde min journal tilbake er ”påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv”, ber jeg om å få tilsendt en skriftlig begrunnelse for dette så raskt som mulig. På forhånd takk. Med hilsen XXXXXXXXXXXX § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær. En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier. Jeg leverte brevet i skranken (hadde ikke limt igjen konvolutten eller stilet brevet til noen spesiell), fortalte legesekretæren at det var en skriftlig forespørsel om å få en kopi av min pasientjournal, og en kopi av den aktuelle paragrafen i Pasientrettighetsloven. Jeg nevnte også (ikke helt tilfeldig, da...) at pasientombudet i Oslo hadde rådet meg til å levere inn en skriftlig klage, dersom jeg ikke fikk en rask reaksjon på henvendelsen min. Skal si de fikk fart på seg! Ti minutter senere sto jeg med journalen min i hånda. Litt synd at man skal behøve å opptre en smule både frekt og truende for å få det man har krav på, men må man, så må man....
LilleBille Skrevet 19. august 2005 Forfatter #16 Skrevet 19. august 2005 Godt du fikk den til slutt da - men det burde da være helt unødvendig å måtte mer eller mindre true den til seg. Rettighetene er jo helt klare.
Gjest forbanna Skrevet 20. august 2005 #17 Skrevet 20. august 2005 Jeg prøvde å få tak i journalen min fra et sykehus jeg hadde vært innlagt en gang. Jeg mistenkte feilbehandling. Jeg maste og maste for å få journalen min. Både skriftlig og muntlig og fylte ut sjemaer og greier. De fant hele tida på nye unnskyldninger og sa at de ikke hadde fått skjemane jeg hadde fylt ut og sånn. Etter nesten et år fant jeg på noe lurt. Jeg gikk til et advokatkontor og henta et visitkort. Så gikk jeg til sykehuset og ba om journalen min. De sa nei en gang til. Da la jeg visitkortet fra advokaten på skranken og sa at min advokat kom til å ringe de. Det var jo bare jug, han var jo ikke min advokat, men det virka. Noen dager senere kom journalen min i posten. Og det var sant at jeg var feilbehandla. Så nå har jeg orndtlig advokat! De visste nok at de hadde gjort en feil. Sikkert derfor de ikke ville jeg skulle se den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå