Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg føler det blir brukt så mye tid til lunsj hver dag. Som regel damper jeg grønnsaker, koker linser, steker egg, lager lapper av linser eller banan, rasper frukt etc. Går ofte 1,5 time til forberedelser, selve spisingen (hun spiser tregt), rydding og vasking etterpå... Har dere noen gode forslag til sunn lunsj? Helst med mye jern😆 Hun får havregrøt med aprikosmos og peanøttsmør til frokost så prøver å ikke gjenta grøt til lunsj.

Det absolutt beste hadde vært noe som kunne lages i bulk og lagre i kjøleskap så jeg slapp å lage hver gang. 

Noen fedre eller mødre med gode tips?❤

Anonymkode: 0af75...4b8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1447467-forslag-enkel-lunsj-baby-10-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Trenger det å være så forseggjort? Legger jo opp til en meny som bare blir mer og mer vrien å følge opp etterhvert som barnet begynner i barnehage og skole.

Kokte egg holder seg noen dager i kjøleskapet.

Brød med leverpostei er godt for jern.

Et lite glass appelsinjuice hjelper jernopptak.

Skjær opp eplebiter el.l mens hun sitter og spiser brødskiva/hovedmaten.

Anonymkode: 78b4f...f2c

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gir dere skive til lunsj hver dag? Hva har dere på da?

Unnskyld at jeg spør - men er du kanskje ikke norsk?

Landet er jo tufta på grovbrød. Småttiser her i huset pleier å få leverpostei, makrell i tomat, kaviar, egg, hvitost, tubeost. 

• Liker 5
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gir dere skive til lunsj hver dag? Hva har dere på da?

Ja, gir skive og noe frukt til lunsj. Det er det som er det mest normale å gjøre. Leverpostei, prim, smør uten salt, bananmos, skinkeost, baconost.

Anonymkode: 29d12...387

• Liker 1
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Trenger det å være så forseggjort? Legger jo opp til en meny som bare blir mer og mer vrien å følge opp etterhvert som barnet begynner i barnehage og skole.

Kokte egg holder seg noen dager i kjøleskapet.

Brød med leverpostei er godt for jern.

Et lite glass appelsinjuice hjelper jernopptak.

Skjær opp eplebiter el.l mens hun sitter og spiser brødskiva/hovedmaten.

Man gir ikke juice til en på 10 måneder. 

Annonse

Vi gir brød til frokost og mellommåltid så prøver å unngå brød til lunsj. Har gått i hjemmelagde pureer inntil nylig, nå har jeg gått over på middagsrester, evt litt grønnsaker som jeg koker eller damper i større kvantiteter og så varmer litt opp. Gir gjerne litt eggemuffins, grønnsaksvafler (veldig kjapt og enkelt å lage), kjøttboller eller fiskekake hvis jeg ikke har rester. Evt frukt og yoghurt etterpå. Ender opp med å lage mye ja, brød hadde vært mye enklere men jeg synes det blir for mye brød ellers.

Anonymkode: 8e794...19c

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo, det går fint, men den må tynnes ut med vann.

Anonymkode: e58a0...765

Hvorfor i alle dager vil du gjøre så idiotisk? Med mindre barnet er sykt og på vei til å bli dehydrert, er det absolutt ingen grunn til å venne barnet til juice. 

• Liker 1

Poenget her er at TS ba om tips til jernholdig mat til barnet.

Et godt råd som jeg selv har fått av lege er et lite glass appelsinjuice ved siden av jernholdig mat som grovbrød med leverpostei. Sånn uansett hva ‘anti-sukker-geriljaen’ måtte mene om den saken, så hjelper det for jernopptak.

Selvfølgelig hverken som hoveddrikke eller tørstedrikk, eller et fullt glass til et så lite barn. 

• Liker 1
Annonse

Som regel det jeg spiser til lunsj spiser ungene. Jeg er nå i en periode hvor omelett er noe jeg foretrekker. Så da blir det lignende til ungene. 

Utenom det går det mye i brødskive. De liker leverpostei og makrell i tomat som er godt og veldig sunt :) 

I hovedsak bare gi det du selv spiser til lunsj. 

Anonymkode: 58454...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...