AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg er student og er ferdig med graden nå i vår. Har termin i starten av juni. Jeg er ikke sikker på om jeg får foreldrestipend av lånekassen da jeg ikke egentlig har mer studielån innvilget. Men disse 90 k fra nav som jeg kan søke om allerede nå(uke 22), skal de vare ca et år? Er det meningen? Er det ingen annen hjelp å få? 90 k fordelt på nesten et år er jo veldig lite og ting vil jo ikke gå rundt. Er bare litt forvirret. Anonymkode: 78c00...783
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 De er ment som hjelp til de som ikke har rett på foreldrepenger. Dette skulle du tenkt nøye igjennom før du valgte å få barn. Du får være hjemme noen måneder, og så komme deg i jobb. Det er ikke staten sitt ansvar å fø på deg. Anonymkode: d8634...dcd 29
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er ment som hjelp til de som ikke har rett på foreldrepenger. Dette skulle du tenkt nøye igjennom før du valgte å få barn. Du får være hjemme noen måneder, og så komme deg i jobb. Det er ikke staten sitt ansvar å fø på deg. Anonymkode: d8634...dcd Man må for guds skyld ikke stille spørsmål for å prøve å finne ut ting her inne 🙄 Anonymkode: 7d886...58b 32
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Nei det er for å hjelpe deg igang om du ikke har inntekt etter dette må du evt søke sosialstønad. Anonymkode: 6f179...7c8 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er ment som hjelp til de som ikke har rett på foreldrepenger. Dette skulle du tenkt nøye igjennom før du valgte å få barn. Du får være hjemme noen måneder, og så komme deg i jobb. Det er ikke staten sitt ansvar å fø på deg. Anonymkode: d8634...dcd Du, det går an å svare folk skikkelig. Har du ingenting pent eller nyttig å si så la det heller være. Anonymkode: 5cdba...314 30
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Det er en starthjelp for de som ikke har rett til foreldrepenger. Sosialstønad blir neste om du trenger mer støtte. Anonymkode: 00b1f...992 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Nei, det er ikke ment å vare et år. Det er ment til å dekke noen utgifter i starten bare. Du må faktisk forsørge deg selv og barnet ditt. Anonymkode: a117a...12a 16
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Du kan søke deg inn på et årsstudium for så å søke foreldrestipend fra Lånekassen usikker om du kan kombinere det med engangsstønaden, men det tror jeg du kan. Anonymkode: 4ed46...ab9 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Du har ksnskje en mann å dele utgiftene med? Om du har en mann som jobber kan han ta permisjonen. Om du ikje har en mann kan du søke overgangsstønad for enslige forsørgere. Anonymkode: 12c38...4b1 6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan søke deg inn på et årsstudium for så å søke foreldrestipend fra Lånekassen usikker om du kan kombinere det med engangsstønaden, men det tror jeg du kan. Anonymkode: 4ed46...ab9 Ja, det kan du. Du trenger ikke å fullføre. Anonymkode: 0860c...5e9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du, det går an å svare folk skikkelig. Har du ingenting pent eller nyttig å si så la det heller være. Anonymkode: 5cdba...314 Svaret mitt var da nyttig, det informerer om hvordan det fungerer. Orker ikke dulle med folk, de får klare å høre det. Anonymkode: d8634...dcd 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Man må jobbe en viss tid for å få rett til foreldrepenger, så det er uflaks/dårlig timing å få barn før du har rukket å jobbe men når du er ferdig med studier og ikke kan få ekstra lån. Foreldrepenger er forresten heller ikke i et helt år. Vil tro far kan få sin del av permisjonen og foreldrepenger dersom han jobber? Mulig han har rett på mer dersom du enten går ut i jobb eller blir student igjen, men tror ikke han har rett på mer dersom du er hjemme. Anonymkode: fd5e5...e54 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er student og er ferdig med graden nå i vår. Har termin i starten av juni. Jeg er ikke sikker på om jeg får foreldrestipend av lånekassen da jeg ikke egentlig har mer studielån innvilget. Men disse 90 k fra nav som jeg kan søke om allerede nå(uke 22), skal de vare ca et år? Er det meningen? Er det ingen annen hjelp å få? 90 k fordelt på nesten et år er jo veldig lite og ting vil jo ikke gå rundt. Er bare litt forvirret. Anonymkode: 78c00...783 Er du alene om omsorgen? Anonymkode: bf298...6b1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Svaret mitt var da nyttig, det informerer om hvordan det fungerer. Orker ikke dulle med folk, de får klare å høre det. Anonymkode: d8634...dcd Det var ingenting nyttig i svaret ditt. Sure oppgulp er nemlig aldri nyttig noe sted. Anonymkode: 5cdba...314 9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du alene om omsorgen? Anonymkode: bf298...6b1 Nei, jeg har samboer, men har en deltidsstilling og ikke helt ideelt tidspunkt for han og gå ut i perm. Så planen var at jeg skulle være mest hjemme med babyen. Men da blir det kanskje sosialstøtte på meg en periode da. Anonymkode: 78c00...783
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, jeg har samboer, men har en deltidsstilling og ikke helt ideelt tidspunkt for han og gå ut i perm. Så planen var at jeg skulle være mest hjemme med babyen. Men da blir det kanskje sosialstøtte på meg en periode da. Anonymkode: 78c00...783 Har du virkelig ingen sparepenger? Anonymkode: d8634...dcd 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Nei, jeg har samboer, men har en deltidsstilling og ikke helt ideelt tidspunkt for han og gå ut i perm. Så planen var at jeg skulle være mest hjemme med babyen. Men da blir det kanskje sosialstøtte på meg en periode da. Anonymkode: 78c00...783 Men kan ikke du gå hjemme en stund da, så lenge de 90 000 rekker, så kan samboeren din gå ut i permisjon om et halvt års tid, f.eks? Så søker du jobber mens du er i permisjon? Du kan jo da ha en deltidsstilling, så er du allikevel mye hjemme med baby samtidig som du sper på inntekten. Hvis ikke det er noe alternativ for deg å faktisk søke et årsstudium (som du ikke trenger å fullføre engang), bare for å søke foreldrepenger via Lånekassa? Anonymkode: 4ed46...ab9 1
Jif Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 Samboeren din kan ta ut full permisjon om du jobber 75 prosent stilling eller mer, eller kombinerer jobb og studier med til sammen 100 prosent, eller studerer 100 prosent. Han kan jobbe deltid mens han tar delvis permisjon hvis du fyller aktivitetskravet. Så han trenger ikke ta full permisjon om det ikke er aktuelt. Anbefaler deg å søke et årsstudium. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 Du får foreldrestipend. Det får man selv om man får barnet etter at man har fullført graden sin. Les mer om vilkårene på Lånekassen sin hjemmeside eller evt ring dem. Anonymkode: 61a8f...678 4
Petra200 Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Her får du mye feilinformasjon. les deg opp selv på Lånekassen sine nettsider og søk foreldrestipend. Din og samboers inntekt legges til grunn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå