Gå til innhold

Herregud, jeg aner ikke hva jeg skal studere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke bachelor i jus, etterfulgt av master via samordna ved annet universitet. Mange tenker det er dumt, men jeg vil antageligvis komme direkte inn på master ved hjelp av alderspoeng, pluss jeg kan videre søke om forhåndsgodkjenning av de aller fleste emnene.

Jeg har vært i kontakt med UiB og UiO, hos UiB ser det lovende ut med forhåndsgodkjenning, men endringer kan jo selvsagt oppstå. Har vurdert å ta master i forretningsjus hos UiS, men vet ikke hvordan jobbmulighetene er innenfor det. I det siste har jeg derfor vurdert å heller ta bachelor i øk.adm, men jeg er verdens dårligste i matematikk, men mulig at det er et resultat av manglende interesse for faget!

Snittet mitt er:

52,5 

+ 0,5 realfagspoeng 

+ 2 alderspoeng

+ 2 tilleggspoeng fra høyere utdanning 

Jeg er åpen for tips om andre studier som kan ligne på de nevnte ovenfor.😊

Anonymkode: 32e78...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er åpen for tips om andre studier som kan ligne på de nevnte ovenfor.😊

Om du ønsker å studere jus.. Hvorfor vil du ha tips lignende studierer?

Du lever bare en gang. Ikke nøy deg med det nest beste.

Endret av Kayo
Skrevet
Mole skrev (7 minutter siden):

Om du ønsker å studere jus.. Hvorfor vil du ha tips lignende studierer?

Du lever bare en gang. Ikke nøy deg med det nest beste.

Tusen takk, det var motiverende lesning! Men er det veldig dumt av meg å gjøre det på den måten som jeg beskrev?❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk, det var motiverende lesning! Men er det veldig dumt av meg å gjøre det på den måten som jeg beskrev?❤️

Det er nok litt dumt mtp på videre jobb, det er mer prestisje å ha gått "rett på" jus på UiO eller lignende, du får aldri heller den samme garantien for å komme inn / få ting godkjent. Det er også lettere å bli sosialt integrert om man begynner i førsteklasse heller enn å komme inn som ny i fjerde.

Anonymkode: 8e09e...c60

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok litt dumt mtp på videre jobb, det er mer prestisje å ha gått "rett på" jus på UiO eller lignende, du får aldri heller den samme garantien for å komme inn / få ting godkjent. Det er også lettere å bli sosialt integrert om man begynner i førsteklasse heller enn å komme inn som ny i fjerde.

Aha jeg forstår. Hva tenker du om master i forretningsjus da?😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Da kan du jo ikke bli advokat eller få stillinger som krever master i rettsvitenskap. Det er jo litt dumt hvis det er det du egentlig vil.

Du har ingen garanti for å komme inn på master etter en bachelor, men jeg har ikke inntrykk av at arbeidsgivere bryr seg om det hvis du først har klart det. Det må du ikke bekymre deg over. 

Kan du ta opp noen fag samtidig som du samler mer alderspoeng? UiT har jo vanligvis lavere inntaksgrense enn Bergen og Oslo.

Anonymkode: b18b3...9b3

Skrevet

Tøys, det spiller ingen rolle hvor du tar de første årene. Det eneste som har noe å si er karakterer, samt relevante verv og erfaring. Kjenner flere jurister i topp 3 advokatfirmaer som har gått i Stavanger, Lillehammer eller til og med privatistordningen som gikk ut i 2017. Ingen bryr seg om hvor du gikk, bare hvilke resultater du har levert. For å kunne gå videre fra bachelorordningen til master på universitetet må du ha et snitt rundt B. 

Anonymkode: aa303...48f

Skrevet

Hvis du ønsker å bli økonom med skatt som spesialområde er det en fin vei å gå. Jeg ville ikke gjort det om du ønsker å bli jurist. 

Anonymkode: aa303...48f

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du heller skal ta opp de fagene du kan ta opp, så du hever snittet?

Enig i de som sier at du bør følge drømmen, ikke gå for plan c.

Anonymkode: dc6c4...b51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...