AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg har en liten en som begynner i barnehagen i høst og for å være helt ærlig er jeg kjempe stresset allerede. Etter å ha lest uttalelser her på kg, fra foresatte og ansatte i barnehager, er jeg bekymret. Jeg er veldig redd for at mitt barn skal mistrives, og han vil bare være 17 måneder ved barnehagestart. Imotsetning til flertallet her på kg så har jeg ikke muligheten til å gi han veldig korte dager heller, han må være i barnehagen 6-8 timer hver dag, pga jobbene våre. Og nei, ingen av oss har muligheten til å jobbe redusert. Jeg er rett og slett stressa, redd for at han skal mistrives. Og redd for at barnehagen bare skal gi blaffen, si" da får du heller ha ungen din hjemne da". Jeg er også redd for at de ansatte skal være sure ved henting,fordi vi vil som regel hente kl.16 -16.15. Kan noen berolige meg her? Fortelle om at dere er fornøyde med barnehagen? Og at ansatte faktisk er greie? Anonymkode: 65446...7c8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Logg av kg og prøv å snakk med ekte mennesker! Dette går HELT fint!! Anonymkode: aef63...281 29
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Ikke bruk energi på disse bekymringene kun basert på hva du leser her inne. Husk at de som faktisk har gode erfaringer med barnehagen ikke oppretter tråder om det. Mine startet i barnehage ved henholdsvis 21 og 13 mnd og det gikk helt fint med begge to. Aldri opplevd dårlige ansatte eller noe av de andre problemene som tas opp her inne. Videre er en oppholdstid på 6-8 timer helt vanlig i barnehagen. Anonymkode: 35262...650
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 17 måneder er en kjempefin alder å begynne. Da vil h*n ha glede av de andre barna og alt som skjer. Husk at barnet ditt vil være så mye større da enn nå, et helt annet lite menneske med helt andre behov enn hvis h*n hadde begynt i dag. H*n kan gå, snakke litt, forstår mye, kan lære masse og ha det gøy. Vi var fornøyde med barnehagen, og alle de ansatte var greie. Du behøver ikke være redd for "sure ansatte" i det hele tatt, ser du ikke hvor absurd det er? Om noe, fikk jeg litt nok av den smørblide holdningen de fleste hadde til oss foreldre, men det var etter 6 år i samme barnehage, og jeg var bare litt lei hele barnehagehverdagen. Du kan likså godt bekymre deg for skolestart, eller ungdomstiden. Ta heller dagene som de kommer, det er lenge til august. Anonymkode: 37ff6...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Hallo Skjønner godt at du er bekymret. Da ungen var 15,16 mnd var jeg kjemperedd for å sende henne fra meg. Jeg stolte ikke på noen andre enn meg selv og pappaen hennes. Det drøyde frem til barnet var 2,5 at jeg likevel søkte henne inn i bhg da omgivelsene i byen vi bor i ikke var til å skryte av. Under den betingelsen at jeg kunne komme på kort varsel og ha henne hjemme med en minste tvil. Det var betingelsen mannen min satte. Lang historie kort, ungen trives godt og de ansatte er slett ikke slik jeg så for meg. De er veldig behjelpelige og fleksible, og tar hver bekymring på alvor. Det hjelper veldig at barnet mitt er god språklig og kan gjøre seg forstått. De ansatte har jeg ikke merket noe til om de er sure, noen ganger har de ikke tid til skravling, men det er jo et positivt tegn😊 Situasjonen her er en annen, siden jeg hadde mulighet til å drøye det og i tillegg holde henne hjemme, men bruk heller god tid på å besøke barnehagene så du får et inntrykk av dem, og ta det derifra. Er barnet 17 mnd kan du jo også få kontantstøtte og kanskje ta ulønnet permisjon. Anonymkode: ae7d6...3c1
tangent Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Sønnen min begynte da han var 15 måneder. Det gikk så fint, og han har trivdes hele veien. Vi har møtt mange flotte ansatte som virkelig bryr seg om ungene. Jeg har aldri følt at jeg var bekymret for ham i barnehagen etter jeg kom over oppstartsnervene.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 For de aller fleste barn går dette helt fint. For de aller fleste mødre også 😉 Pust med magen og bruk heller tiden framover til å nyte permisjonen, framfor å fylle hodet av unødvendige bekymringer. Anonymkode: a01ea...839 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Jeg jobber i barnehage og er en av de som er kritiske til barnehagesystemet slik det er satt opp fordi bemanningen er så dårlig og barnehagene ikke tilrettelagt for barnas beste men økonomi. Du har sikkert blitt skremt av mine innlegg bl.a. Men veldig mange foreldre sier til meg at de føler jeg virkelig bryr meg om barna, de sier at barna trives godt og at de er veldig fornøyde. På undersøkelsen foreldre skal vurdere oss etter før jul fikk gruppen min 4,7 av 5 mulige på gjennomsnittscoren. Det var i desember 2020 midt oppi korona, juleforberedelser og alt. De aller fleste barna har en fin hverdag i barnehagen. Ditt barn vil jo være ganske stort når det begynner og det er veldig fint. Jeg hadde prøvd å ikke ta sorgene på forskudd! Skal barnet begynne i basebarnehage eller avdelingsbarnehage? Basebarnehage passer best for utadvendte barn, det er ganske fælt for innadvendte barn. Det er mye mer støy, folk, sykdom, ikke-passende areal, møter pga at vi må samarbeide så mye osv i en basebarnehage, noe som ikke er positivt for barna. Anonymkode: a3360...dbc 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Min var 11 måneder da han begynte. De aller fleste vi kjenner har sendt barna i barnehagen når de er rett rundt 1 år. De har bare godt av det! Anonymkode: 4affb...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Selvfølgelig kan du jobbe redusert. Du har rett på det når du har småbarn. Anonymkode: 2da72...f52
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min var 11 måneder da han begynte. De aller fleste vi kjenner har sendt barna i barnehagen når de er rett rundt 1 år. De har bare godt av det! Anonymkode: 4affb...bf6 Nei, det har de ikke. Anonymkode: 2da72...f52 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Innlegg på sider som denne genereres jo som regel av usikkerhet eller at man er misfornøyd med noe, som man trenger hjelp / input til å ta tak i. Jeg skriver jo ikke innlegg som heter "naboen min er så hyggelig og bråker aldri", "nabokatten bæsjer aldri i blomsterbedet mitt", "jeg er så trygg på at barnet mitt har det helt supert i barnehagen" eller "læreren til barnet mitt forstår ham så godt, og legger til rette undervisningen så den passer ham helt perfekt", selv om alle disse fire tingene stemmer helt for meg. Så du må ikke bruke det som står her som fasit på hvordan de fleste opplever barnehagen. De fleste barnehager i Norge får faktisk god score på tilfredshetsundersøkelser. For det første: det er et halvt år til barnet ditt skal starte i barnehagen, og han kommer til å være en helt annen enn den han er nå. Han vil bevege seg og kunne gi uttrykk for behov på en helt annen måte. Akkurat det å overlate barnet til noen andre er tøft for de fleste med en gang, men ikke bruk tiden frem til det for å grue deg. Mine to har hatt veldig fine år i barnehagen, og de har hatt normale, hele dager begge to. Fine voksne ansatte i barnehagen som tok seg godt av barna. Anonymkode: 4a32b...fca 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Logg av kg og prøv å snakk med ekte mennesker! Dette går HELT fint!! Anonymkode: aef63...281 Dette! Min jevne startet akkurat i barnehagen, og det går fint. De ansatte er helt supre, og kjenner meg ikke igjen på det som blir skrevet her på KG. Og dette er ikke i Norge, så de er to voksne på ti barn. Anonymkode: 40896...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Selvfølgelig kan du jobbe redusert. Du har rett på det når du har småbarn. Anonymkode: 2da72...f52 Ikke alle har slike jobber, så kan man gjøre det man vil med sin «rett». Jeg er konsulent, kom jeg og sa jeg ville jobbe redusert hadde de sagt opp kontrakten og funnet noen andre. Det er også deres «rett». Anonymkode: 40896...bb0
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 Sier som de over: logg av KG og snakk med bekjente i stedet. Det kommer til å gå helt fint. Vår begynte ved 1 år, og stortrives og vi er veldig fornøyde med de ansatte Anonymkode: fb2e3...898 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 17 måneder.. Mitt barn begynte når hun var 10 mnd og det var tidlig! Men her gikk det helt fint. Anonymkode: b1091...1c8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ikke alle har slike jobber, så kan man gjøre det man vil med sin «rett». Jeg er konsulent, kom jeg og sa jeg ville jobbe redusert hadde de sagt opp kontrakten og funnet noen andre. Det er også deres «rett». Anonymkode: 40896...bb0 Så du setter karriere foran ungene dine? Anonymkode: 2da72...f52
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du setter karriere foran ungene dine? Anonymkode: 2da72...f52 Så teit med slike svar... nei, man setter ikke karriere foran barna. Men barna koster gjerne litt penger også. De skal ha tak over hodet, mat, klær osv. Jeg for min del jobber nettopp for familien min. Hadde det ikke vært nødvendig at jeg jobbet, så hadde jeg gledelig gått hjemme noen år til. Men det har vi dessverre ikke mulighet til. Anonymkode: e77b0...d78 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så du setter karriere foran ungene dine? Anonymkode: 2da72...f52 Slutt da. Heldigvis kan du ta det en (fastelavn)bolle om ikke lenge. Anonymkode: 35262...650
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så teit med slike svar... nei, man setter ikke karriere foran barna. Men barna koster gjerne litt penger også. De skal ha tak over hodet, mat, klær osv. Jeg for min del jobber nettopp for familien min. Hadde det ikke vært nødvendig at jeg jobbet, så hadde jeg gledelig gått hjemme noen år til. Men det har vi dessverre ikke mulighet til. Anonymkode: e77b0...d78 De setter nok pris på mer tilstedeværende foreldre enn å ha de nyeste lekene hele tiden. Er for meg uforståelig at folk kan prioritere slik. Selv har vi valgt å jobbe redusert slik at de ikke må fulle dager i barnehage som små. Men så har vi selvfølgelig god økonomi, noe annet er ikke forenelig med å ha barn. Anonymkode: 2da72...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå