Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Det blir bedre" har jeg hørt siden frøkna ble født, men neida. Det er tyngre og tyngre for hver dag som går. Fra fødsel av har vi hatt ei veldig aktiv frøken som krever og krever hele tiden og har alltid sovi lite og dårlig på dagtid. Hver lur er alltid på en snau halvtime. Natta sover hun kjempebra. 

Hun er alltid trøtt halvannentime etter hun våkner på morgenen, og klarer da å bli lagt ned i senga. Så blir hun trøtt i 13-14 tiden, men da er det umulig å legge henne ned. Jeg går lenge med henne, får henne i søvn og legger hun da ned. Men med en gang hun legges ned, sperres øyene opp og hun ruller over på magen og begynner å leke. Da sovner hun ikke igjen. Men er bare sutrete i flere timer. Jeg kan gjenta å gå med henne og legge henne ned i evigheten, men til ingen nytte - så da blir det til at hun sover på meg i sofaen slik at hun får seg noe søvn, stakkar. 

Når hun er våken er hun og ekstremt sutrete om hun ikke får 100% oppmerksomhet. Jeg kan ikke gå noen meter inn på kjøkkenet for å hente et glass vann uten at hun begynner å sutre. Slik er det hele dagen og jeg kjenner jeg er utslitt av dette. Samboer jobber og jeg er alene med henne dagen lang, vi har heller aldri hatt noe avlastning. Hun nekter å sove i vogn, så trilleturer må gjøres når hun er våken og mett. 🙈

Noen andre som har hatt en krevende, sta baby med lakenskrekk på dagtid? Noen tips til hva jeg kan gjøre? Vil jo gjerne kunne få de små halvtimene hun sover i løpet av dagen til å gjøre andre ting enn å sitte fast i sofaen. 

Anonymkode: a742d...9b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jar du prøvd bæresele? Det var redningen her. Min jente sover også korte lurer, 4x30 min som regel. Men det er nok bare det som passer for henne, for hun er ikke sutrete. 

Skrevet
Thea82 skrev (Akkurat nå):

Jar du prøvd bæresele? Det var redningen her. Min jente sover også korte lurer, 4x30 min som regel. Men det er nok bare det som passer for henne, for hun er ikke sutrete. 

Prøvd bæresele mange ganger og hun hater det 😳 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøvd bæresele mange ganger og hun hater det 😳 

Ts

Så ville jeg bare latt henne sove på deg, og så kan du få rørt litt på deg når hun er mett og våken. Så er det vel bare sånn hun vil ha det. Eneste annet jeg kan komme på er slyngevugge med motor, det fungerer supert for ei jeg kjenner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Det blir bedre" har jeg hørt siden frøkna ble født, men neida. Det er tyngre og tyngre for hver dag som går. Fra fødsel av har vi hatt ei veldig aktiv frøken som krever og krever hele tiden og har alltid sovi lite og dårlig på dagtid. Hver lur er alltid på en snau halvtime. Natta sover hun kjempebra. 

Hun er alltid trøtt halvannentime etter hun våkner på morgenen, og klarer da å bli lagt ned i senga. Så blir hun trøtt i 13-14 tiden, men da er det umulig å legge henne ned. Jeg går lenge med henne, får henne i søvn og legger hun da ned. Men med en gang hun legges ned, sperres øyene opp og hun ruller over på magen og begynner å leke. Da sovner hun ikke igjen. Men er bare sutrete i flere timer. Jeg kan gjenta å gå med henne og legge henne ned i evigheten, men til ingen nytte - så da blir det til at hun sover på meg i sofaen slik at hun får seg noe søvn, stakkar. 

Når hun er våken er hun og ekstremt sutrete om hun ikke får 100% oppmerksomhet. Jeg kan ikke gå noen meter inn på kjøkkenet for å hente et glass vann uten at hun begynner å sutre. Slik er det hele dagen og jeg kjenner jeg er utslitt av dette. Samboer jobber og jeg er alene med henne dagen lang, vi har heller aldri hatt noe avlastning. Hun nekter å sove i vogn, så trilleturer må gjøres når hun er våken og mett. 🙈

Noen andre som har hatt en krevende, sta baby med lakenskrekk på dagtid? Noen tips til hva jeg kan gjøre? Vil jo gjerne kunne få de små halvtimene hun sover i løpet av dagen til å gjøre andre ting enn å sitte fast i sofaen. 

Du må få baby trygg i vogn. Prøvd sånn du setter på vogna og så vugger den selv?

Anonymkode: 75340...e22

Skrevet

Min sov ikke noe særlig mer enn 30 minutter i strekk på dagen før ca 7 mnd alder. For å få hn til å sove fungerte det greit å bysse sittende på en pilatesball, det var ikke så slitsomt som å gå ;)

Anonymkode: 12138...51c

Skrevet

Sitter hun i sportsdelen i vogna? Her hjalp det veldig å kunne se litt. Fra å hate vogna gikk det faktisk til at minsten både sovnet der og kunne sitte våken uten å gråte.

At hun sover på deg en halvtime-time må du bare nyte altså, eller legg henne ved siden av deg i senga (ta med mobilen og surfe litt eller sett på TV-en). Jeg lover deg at dette er veldig forbigående og at det er noe av det mest koselige når du tenker tilbake på babytiden ❤️ 

Anonymkode: 2a4d4...dbf

Skrevet
Thea82 skrev (11 minutter siden):

Så ville jeg bare latt henne sove på deg, og så kan du få rørt litt på deg når hun er mett og våken. Så er det vel bare sånn hun vil ha det. Eneste annet jeg kan komme på er slyngevugge med motor, det fungerer supert for ei jeg kjenner.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min sov ikke noe særlig mer enn 30 minutter i strekk på dagen før ca 7 mnd alder. For å få hn til å sove fungerte det greit å bysse sittende på en pilatesball, det var ikke så slitsomt som å gå ;)

Anonymkode: 12138...51c

Ja, får vel bare nyte det 😅 Synes det er koselig, sånn sett. Men ikke alltid like behagelig når jeg begynner å svette, må tisse og er tørst 😅 kanskje jeg må få meg en gyngestol 💁‍♀️

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må få baby trygg i vogn. Prøvd sånn du setter på vogna og så vugger den selv?

Anonymkode: 75340...e22

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sitter hun i sportsdelen i vogna? Her hjalp det veldig å kunne se litt. Fra å hate vogna gikk det faktisk til at minsten både sovnet der og kunne sitte våken uten å gråte.

At hun sover på deg en halvtime-time må du bare nyte altså, eller legg henne ved siden av deg i senga (ta med mobilen og surfe litt eller sett på TV-en). Jeg lover deg at dette er veldig forbigående og at det er noe av det mest koselige når du tenker tilbake på babytiden ❤️ 

Anonymkode: 2a4d4...dbf

Hun er trygg i vogn altså, skal ikke stå på det. Hun elsker å trille! Hun sitter i sportsvogn, men er alt for nysgjerrig til at hun sovner - uansett hvor trøtt 🙈

Tv'en er alltid på, heldigvis. Godt å høre at det går over ❤️ jeg VET jo egentlig det, for har en 10-åring fra før - og det er noen år siden hun sluttet å sove på meg 😅 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, får vel bare nyte det 😅 Synes det er koselig, sånn sett. Men ikke alltid like behagelig når jeg begynner å svette, må tisse og er tørst 😅 kanskje jeg må få meg en gyngestol 💁‍♀️

Ts

Nå er det ekstremt sjeldent min jente sovner på meg (hun vil ha bevegelse, så jeg har gått timesvis rundt i bæresele;)). Men de få gangene hun har gjort det har jeg alltid blitt både tørst og tissatrengt;) har hørt et triks med å ha en ammekurv med snacks, drikke, mobil lader etc. kanskje det kunne vært noe. Bare at det er en sovekurv istedet;)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt, det er en krevende situasjon! Har inntrykk av at dette er ganske vanlig, egentlig. Kombinasjonen av at de utvikler seg mye, og også at omverden plutselig blir veldig stor, gjør at det er krise når mamma er noen meter unna. De er redd for å bli forlatt. 

Min jente sov maks 20 min sammenhengende på dagtid frem til ca. 8 mnd., da løsnet det veldig. Plutselig ble den en halvtime, færre dupper, og når hun ble 11 mnd så sov hun 2 timer sammenhengende ute i vogna 🤩 

Hun likte ikke bagdelen/dypdelen til vogna, siden hun var så nysgjerrig. Bæresele var også redningen her, da kunne jeg lage meg litt mat, gå på do, husarbeid osv. Måtte prøve noen forskjellig før vi fant en som passet både henne og meg. Og måtte også ha litt veiledning på hvordan man skulle stille inn selen. Når hun ble 6-7 mnd begynte vi å bære på ryggen, og det er veldig behagelig og praktisk. Hun kan sove 2,5 time oppi der mens jeg rusler rundt, går tur osv. 

Jeg skjønner du er lei av å høre at det blir bedre. Det jeg syns var nyttig, var å høre at det er helt vanlig, helt naturlig og akkurat det man kan forvente av et så lite barn. At barnet vil sove oppå mor, på puppen eller inntil, er jo rent instinkt. 

Jeg koste meg mer i permisjon når jeg slo meg til ro med at det er sånn for en periode. Vannflaske, energibarer og nistepakke i sofaen. Hadde gjerne på tv, radio eller bok. Og alt husarbeid som ble gjort var bonus. Hadde også en kort periode hvor vi ammet liggende i senga midt på dagen, sånn at jeg også kunne sovne litt. Lykke til, håper du holder ut og at det bedrer seg snart 😊🤞

• Liker 1
Skrevet

Så lenge natta er god er jo det veldig bra da, men skjønner absolutt at du har behov for litt frie hender. Er det noen forskjell på rutiner før legging på dag og natt? Om du jobber inn gode søvnrutiner hver gang hun skal sove kan det hjelpe. Og for oss har det vært alfa og omega å legge til riktig tid. På den alderen sov min vel en halvtime 2,5 time etter at hun våknet og så 2 timer 2,5 time etter det, kun to lurer. I begynnelsen la jeg henne før hun var ordentlig trøtt og da sov hun kortere, ofte gjespet hun og gned seg i øynene 1-1,5 timer etter at hun våknet men hun var egentlig ikke trøtt nok, bare en liten dipp i energi nivået. Mange forskjellige apper og programmer og websider som har forslag til hvor lang våkentiden bør være, kanskje se litt på det og se om du kan justere litt der. 

Anonymkode: 7b528...0f5

Skrevet

Våkenvinduene på dagtid bør være mellom 2-3 timer, hvor det første ofte er kortest og det siste før natta er lengst. Jeg ville prøvd å strekke våkentiden til 2 timer før du legger baby første gang. Så hvis dere våkner 7 kan du legge i nitiden. Hvis hun bare sover i en halvtime så kan du prøve å forlenge ved å gi smokk, vugge osv. Men hvis det ikke går så går det ikke. 

Si hun da våkner 9.30, da må hun legges til neste lur senest 12.30, ellers blir hun overtrøtt og enda vanskeligere å legge. 

Den siste luren for dagen er alltid den vanskeligste og blir veldig ofte kort - dette er helt normalt. Bare en liten catnap for å holde ut til leggetid. Her må jeg ofte ty til bæretøy for å klare å legge min baby i hvert fall :s pass på at den ikke blir for sen. Våkentid før natta bøf være mellom 2,5-3 timer, og leggetid bør optimalt sett være mellom 7-8 (men justeres selvsagt alt ettersom). 

Så ja, du kan prøve å justere våkenvinduene og se om det hjelper. Hold ut! 

Skrevet

Om hun sover godt om natten må du kanskje forvente korte dupper på dagen. Det løsner som regel når de har færre dupper. Jeg syns det høres ut som hun er våken for lenge og blir overtrøtt. Du sier hun er nysgjerrig i vogn, blokkerer du ikke utsikten med kalesjen når dere triller? Vil i så fall anbefale det. 
Anbefaler også å følge søvnsskjemaet i denne appen slavisk: 

https://rullavagn.nu/babynaps/

Anonymkode: 488d3...5ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...