Gå til innhold

Uke 28 og smerter i lysken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 28 og gikk fra jobb idag og fikk så innmari vondt i lysken på høyre side, og det ble bare vondere og vondere. Skjedde på fredag også på vei hjem fra jobb, men ikke så kraftig da. Idag var det så vondt at jeg måtte sette meg ned på en benk dekket av snø for å forsøke å mildne smertene. Føltes som noe skulle revne der.

Har vært under et vanvittig stress siste tiden . Jobben er veldig belastende. Men vet ikke om det kan ha sammenheng eller er dette bare vanlige gravid smerter. Føler meg helt topp når jeg er i ro og beveger meg normalt. Virker som det kommer når jeg går ganske langt, mer og mer.

Noen andre som har fått smerter i lysken ved gange mens man bærer litt tung veske?  

Anonymkode: 04b22...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bekkenløsning sikkert, jeg har også bekkenløsning I symfysen, altså lysken. For min del er det vondt å snu seg i senga, stå på et ben, og hvis jeg står eller går for mye i løpet av en dag. Jeg er derfor kun i 20% jobb slik at jeg kun jobber noen timer noen dager i uka, da jeg har en veldig fysisk jobb hvor jeg sitter lite. 

Har prøvd fysioterapi uten at det ble noe bedre, jeg har prøvd svømming men dette gjør igjen vondt. Det eneste som funker er mindre belastning og lytte til kroppen, og til slutt fødsel. For min del tok det litt tid før det ble bra sist, men håper på kjappere recovery denne gangen.. 

Anonymkode: c1f01...0f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også mest bekkenløsningssmerter på ene siden. 

Anonymkode: 3f066...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bekkenløsning sikkert, jeg har også bekkenløsning I symfysen, altså lysken. For min del er det vondt å snu seg i senga, stå på et ben, og hvis jeg står eller går for mye i løpet av en dag. Jeg er derfor kun i 20% jobb slik at jeg kun jobber noen timer noen dager i uka, da jeg har en veldig fysisk jobb hvor jeg sitter lite. 

Har prøvd fysioterapi uten at det ble noe bedre, jeg har prøvd svømming men dette gjør igjen vondt. Det eneste som funker er mindre belastning og lytte til kroppen, og til slutt fødsel. For min del tok det litt tid før det ble bra sist, men håper på kjappere recovery denne gangen.. 

Tusen takk for svar! Kan jeg spørre deg, ble smertene bare verre da når du presset deg? Jeg arbeider som lærer og går mye hele dagen, det er hektisk og i disse Corona tider er de så avhengig av ansatte. Men jeg føler jo ikke jeg skal ofre helse og barnets ve og vel for det. Var traumatisk i dag å måtte sette meg ned og kjenne på at jeg kanskje ikke kom meg videre til toget og hjem. Det var så sinnsykt vondt, var umulig å gå mer. Etter litt hvile gikk det ann å gå, men smertene kom og gikk. Måtte justere på vesken konstant og gå sakte til tider.

Vil dette vanligvis bare tilta? I og med at du har opplevd det for andre gang ,i hvilken uke av graviditeten startet det? Tok smertene seg bare opp mer og mer? Jeg ble litt skremt av at på fredag var de moderate, mens i dag var de lammende. Jeg kunne jo ikke gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har også mest bekkenløsningssmerter på ene siden. 

Anonymkode: 3f066...2b4

Ja det er sikkert ganske vanlig. Når startet det hos deg, hvilken uke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige svangerskap startet det rundt uke 15, gikk noen uker med det hvor jeg pushet meg på jobb, jobber på sykehjem hvor jeg går og steller og har tunge løft hele dagen, og da var det vondt hele svangerskapet og I noen mnd etterpå, gikk delvis på krykker. Ryggen og hofta ble aldri bedre. Er kun bra når jeg ikke overdriver og hviler når kroppen sier jeg skal hvile. 

I dette svangerskapet begynte det rundt uke 23-24 tenker jeg, men er ikke like ille som sist, har ingen behov for krykker og nå som jeg jobber såpass redusert er jeg også i stand til å ta vare på barna hjemme og leke med de. 

Mitt råd er derfor å lytte til kroppen. Jeg har slitt i over 2 år etter forrige svangerskap med rygg og hofte fordi jeg ikke var rask nok til å ta det på alvor. Nå har det kanskje noe å si at jeg har problemer med ryggen i utgangspunktet, men bekkenet mitt har også vært låst på ene siden og løst på andre. Og klarte ikke bevege meg etter sist fødsel på grunn av bekkenet, måtte ha hjelp inn og ut av seng og satt i rullestol i 2 dager før jeg klarte å gå. 

Ikke sikkert du vil få det så ille, men det er kun noen mnd du går gravid, du skal være yrkesaktiv i mange år til antar jeg, så ikke ødelegg kroppen din for noen mnd. 

Det hjelper å sove med silke eller glatt sateng enten under deg, eller på kroppen for å gjøre det lettere å snu deg, sov også med en pute mellom bena for å støtte opp bekkenet. For meg er det også vondt å sitte rett opp og ned så jeg liggesitter i sofaen når jeg kan 🙂 sitt ned når du skal kle på deg. 

Og dette har lite med bekkenløsning å gjøre, men gjør knipeøvelser! Når jeg har gått for mye så kan det kjennes ut som jeg mister kontakt med musklene mine, da hjelper det å ha en sterk bekkenbunn! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I forrige svangerskap startet det rundt uke 15, gikk noen uker med det hvor jeg pushet meg på jobb, jobber på sykehjem hvor jeg går og steller og har tunge løft hele dagen, og da var det vondt hele svangerskapet og I noen mnd etterpå, gikk delvis på krykker. Ryggen og hofta ble aldri bedre. Er kun bra når jeg ikke overdriver og hviler når kroppen sier jeg skal hvile. 

I dette svangerskapet begynte det rundt uke 23-24 tenker jeg, men er ikke like ille som sist, har ingen behov for krykker og nå som jeg jobber såpass redusert er jeg også i stand til å ta vare på barna hjemme og leke med de. 

Mitt råd er derfor å lytte til kroppen. Jeg har slitt i over 2 år etter forrige svangerskap med rygg og hofte fordi jeg ikke var rask nok til å ta det på alvor. Nå har det kanskje noe å si at jeg har problemer med ryggen i utgangspunktet, men bekkenet mitt har også vært låst på ene siden og løst på andre. Og klarte ikke bevege meg etter sist fødsel på grunn av bekkenet, måtte ha hjelp inn og ut av seng og satt i rullestol i 2 dager før jeg klarte å gå. 

Ikke sikkert du vil få det så ille, men det er kun noen mnd du går gravid, du skal være yrkesaktiv i mange år til antar jeg, så ikke ødelegg kroppen din for noen mnd. 

Det hjelper å sove med silke eller glatt sateng enten under deg, eller på kroppen for å gjøre det lettere å snu deg, sov også med en pute mellom bena for å støtte opp bekkenet. For meg er det også vondt å sitte rett opp og ned så jeg liggesitter i sofaen når jeg kan 🙂 sitt ned når du skal kle på deg. 

Og dette har lite med bekkenløsning å gjøre, men gjør knipeøvelser! Når jeg har gått for mye så kan det kjennes ut som jeg mister kontakt med musklene mine, da hjelper det å ha en sterk bekkenbunn! 🙂

Tusen takk for svar. Jeg er jo ganske satt ut av dette. Før graviditeten jogget jeg en mil flere ganger i uken. Høres jo ut som du også har vært svært aktiv før graviditet og bevegd deg mye.

Føler det er lite rom for og forståelse for fra arbeidsgiver, kollegaer og andre på at graviditet kan ta på. Jeg har aldri kjent på slike ting som i dag, det var jo totalt lammende.

Jeg håper en lege vil ta meg på alvor. Tusen takk for svar. Jeg føler jo også det må være bedre å slappe av litt ekstra nå et par måneder før permisjonen enn at jeg skal ødelegge kroppen på lang tid. Ganske risky.

Synes kravene til oss gravide har blitt for voldsomme. Vi skal visst helst gå på som før, men jeg kjenner det er tungt i utgangspunktet. Mye trøtt. Nå dette i tillegg. Ja ja godt å finne støtte i andre som har vært gjennom det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok bekkenløsning, ja :) Kanskje også musklene på innsiden av lårene som jobber litt overtid for å stabilisere. Jeg er 37 uker og sliter med det samme, opplever faktisk at høyre bein kan svikte om jeg legger vekt på det. 

Du har fått mye gode tips i denne tråden, men kan legge til hva fysioterapeuten min sa: tenk symmetri, at du ikke skal falle ut med beinet, men holde dem samlet. Jeg kan ha en tendens til å henge på det ene beinet for å hvile, det blir vondt. Å ta et skritt til siden er vondt, jeg må være bevisst på å samle beina og så snu meg. Sitte når jeg kler på meg sokker og sko, osv, ikke stå på det ene beinet. Hold dem samlet 😅

Dette kan bli verre jo tyngre du blir. Det er nok lurt å ikke pushe for mye, statisk sitting og monoton gåing gjør at det blir verre. Jobber selv som lærer og har hatt mer hjemmekontor de siste par månedene. Kanskje det kan funke for deg også? Så kan du sitte hjemme og variere sittestilling, ligge litt, gå litt rundt i huset?

Anonymkode: 8c5e2...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyrest veldig ut som bekkenløsning ja. Du må forsøka å ta det så rolig som du kan.

Anonymkode: 8d8b7...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært meg som skrev HI. Kom helt uforvarende hos meg óg. Ble bedre dagen etter. gikk en liten tur. Og etter jeg kom hjem fra turen (3 dager siden) klarer jeg knapt å gå, sette meg, sove eller stå. Er helt nummen i tissen også. Så smertefullt. Er i uke 24

Anonymkode: 3a148...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...