Gå til innhold

Får ikke feriepengene mine fra tidligere jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sluttet i min forrige jobb 30. nov og regnet med jeg da skulle få feriepengene mine. Tidligere sjef "glemte" å utbetale både 30.11, 31.12 og nå 31.1, selv om jeg har etterlyst pengene flere ganger. Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: f2b9c...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at du skal ha feriepengene dine pronto ellers så vil du ta det til arbeidstilsynet. 

Anonymkode: a0fba...110

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tror han kan vente til juni 2021 hvis han ønsker det, men det er vel normalt å få det utbetalt når man slutter. Du slipper ihvertfall å betale "skatt" på disse pengene hvis de kommer i 2021, selv om du ville fått dette tilbake på skatteoppgjøret.

Endret av NakenPanda
Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Tror han kan vente til juni 2021 hvis han ønsker det, men det er vel normalt å få det utbetalt når man slutter. Du slipper ihvertfall å betale "skatt" på disse pengene hvis de kommer i 2021, selv om du ville fått dette tilbake på skatteoppgjøret.

Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette selv. Loven er tydelig her. 

Anonymkode: fc105...b64

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette selv. Loven er tydelig her. 

Anonymkode: fc105...b64

Jo men dette fører ofte til overbeskatting det året du tar det ut, så jeg har alltid valgt å ta det ut januar året etter så man ikke låner staten penger til kjip rente.

Ser ut som arbeidsgiver her har feilet stort i alle aspekter.

• Liker 1
Skrevet

Hvis han har tekstet deg at han har glemt det må du spare på de meldingene. Hvis du trenger de senere. Anbefaler deg skriftlig kontakt herfra for å få ut pengene. 

Anonymkode: afa50...de9

Skrevet
NakenPanda skrev (6 minutter siden):

Jo men dette fører ofte til overbeskatting det året du tar det ut, så jeg har alltid valgt å ta det ut januar året etter så man ikke låner staten penger til kjip rente.

Ser ut som arbeidsgiver her har feilet stort i alle aspekter.

Du betaler samme skatt uansett når du tar det ut (bortsett fra hvis det blir toppskatt), men skattetrekket blir høyere hvis man tar ut pengene i inntjeningsåret, ikke i ferieåret.

Anonymkode: 3f5b6...339

Gjest Thoringen
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sluttet i min forrige jobb 30. nov og regnet med jeg da skulle få feriepengene mine. Tidligere sjef "glemte" å utbetale både 30.11, 31.12 og nå 31.1, selv om jeg har etterlyst pengene flere ganger. Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: f2b9c...269

Opplevd det samme for en del år siden. Da skyldtes det at bedriften prioriterte å betale enkelte regninger og lot andre stå (de hadde nok penger i banken men styret var gjeng med cowboyer som prioriterte å bruke opp penger fremfor fokusere på stabil og sunn virksomhet).

Da brukte jeg min fagforening til hjelp å drive inn kravet (alle bør være i en fagforening - selv om min fagforening bruker mest tid på å prøve å finne ut hvorfor de ikke skal hjelpe meg 😒), men i utgangspunktet kunne jeg gjort det selv da prosessen bestod med at jeg sendte et krav rekommandert til tidligere arbeidsgiver med et frist på to uker for å gjøre opp for seg. Det holdt.

1 hour ago, NakenPanda said:

Nope, loven er klar på dette tidspunktet. De skal utbetales ifølge loven siste lønningsdag for fratreden men partene står fritt til å avtale noe annet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_3#§10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...