AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg sluttet i min forrige jobb 30. nov og regnet med jeg da skulle få feriepengene mine. Tidligere sjef "glemte" å utbetale både 30.11, 31.12 og nå 31.1, selv om jeg har etterlyst pengene flere ganger. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: f2b9c...269
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Du sier at du skal ha feriepengene dine pronto ellers så vil du ta det til arbeidstilsynet. Anonymkode: a0fba...110 2
NakenPanda Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 (endret) Tror han kan vente til juni 2021 hvis han ønsker det, men det er vel normalt å få det utbetalt når man slutter. Du slipper ihvertfall å betale "skatt" på disse pengene hvis de kommer i 2021, selv om du ville fått dette tilbake på skatteoppgjøret. Endret 1. februar 2021 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Tror han kan vente til juni 2021 hvis han ønsker det, men det er vel normalt å få det utbetalt når man slutter. Du slipper ihvertfall å betale "skatt" på disse pengene hvis de kommer i 2021, selv om du ville fått dette tilbake på skatteoppgjøret. Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette selv. Loven er tydelig her. Anonymkode: fc105...b64 2
NakenPanda Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Arbeidsgiver kan ikke velge dette selv. Loven er tydelig her. Anonymkode: fc105...b64 Jo men dette fører ofte til overbeskatting det året du tar det ut, så jeg har alltid valgt å ta det ut januar året etter så man ikke låner staten penger til kjip rente. Ser ut som arbeidsgiver her har feilet stort i alle aspekter. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Hvis han har tekstet deg at han har glemt det må du spare på de meldingene. Hvis du trenger de senere. Anbefaler deg skriftlig kontakt herfra for å få ut pengene. Anonymkode: afa50...de9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 NakenPanda skrev (6 minutter siden): Jo men dette fører ofte til overbeskatting det året du tar det ut, så jeg har alltid valgt å ta det ut januar året etter så man ikke låner staten penger til kjip rente. Ser ut som arbeidsgiver her har feilet stort i alle aspekter. Du betaler samme skatt uansett når du tar det ut (bortsett fra hvis det blir toppskatt), men skattetrekket blir høyere hvis man tar ut pengene i inntjeningsåret, ikke i ferieåret. Anonymkode: 3f5b6...339
Gjest Thoringen Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg sluttet i min forrige jobb 30. nov og regnet med jeg da skulle få feriepengene mine. Tidligere sjef "glemte" å utbetale både 30.11, 31.12 og nå 31.1, selv om jeg har etterlyst pengene flere ganger. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: f2b9c...269 Opplevd det samme for en del år siden. Da skyldtes det at bedriften prioriterte å betale enkelte regninger og lot andre stå (de hadde nok penger i banken men styret var gjeng med cowboyer som prioriterte å bruke opp penger fremfor fokusere på stabil og sunn virksomhet). Da brukte jeg min fagforening til hjelp å drive inn kravet (alle bør være i en fagforening - selv om min fagforening bruker mest tid på å prøve å finne ut hvorfor de ikke skal hjelpe meg 😒), men i utgangspunktet kunne jeg gjort det selv da prosessen bestod med at jeg sendte et krav rekommandert til tidligere arbeidsgiver med et frist på to uker for å gjøre opp for seg. Det holdt. 1 hour ago, NakenPanda said: Tror han kan vente til juni 2021 hvis han ønsker det, men det er vel normalt å få det utbetalt når man slutter. Du slipper ihvertfall å betale "skatt" på disse pengene hvis de kommer i 2021, selv om du ville fått dette tilbake på skatteoppgjøret. Nope, loven er klar på dette tidspunktet. De skal utbetales ifølge loven siste lønningsdag for fratreden men partene står fritt til å avtale noe annet. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/KAPITTEL_3#§10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå