AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Stesønn på 21 er per i dag lærling og etter planen skal han reise bort på skole til høsten. Nylig så overhørte jeg han vurdere hjemmestudie med to dagers undervisning per uke på kveld slik at han kan jobbe full stilling i tillegg til skolen. Da tar det 1,5 år lengre. Han nevnte at det er mer lønnsomt for han med dette deltidstudiet da han kan bo hjemme samtidig også. Per i dag så eier han leilighet som han leier ut. Han bor nå hjemme, gratis, med full overbetalt lærlingsinntekt.. Det har vert, til nå, helt greit for oss da han sparer til studietiden. Men nå er det jo andre boller.. og da tenker jeg. Hva er innafor mtp. husleie, bidrag til matbudsjettet osv. så lenge han ønsker å bo hjemme? Han må jo få en sum å forholde seg til før han bestemmer seg for det ene eller andre, for å ha han boenes her gratis er for meg uaktuelt om han ikke skal være fulltids student, men ha full jobb i tillegg. Anonymkode: 9e719...7c9 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 og hva bør kreves i hjemmet ellers? Per i dag så gjør han ingenting annet enn å bære bort skittentøyet sitt og har ansvaret for eget soverom. Anonymkode: 9e719...7c9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): 1500-2000 må være en fair sum. okay? så du mener 1500-2000kr skal dekke mat for en voksen mann på en mnd.? Anonymkode: 9e719...7c9 22
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): okay? så du mener 1500-2000kr skal dekke mat for en voksen mann på en mnd.? Anonymkode: 9e719...7c9 for ikke å snakke om strøm, internett osv. Anonymkode: 9e719...7c9 13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Smeltemann skrev (3 minutter siden): 1500-2000 må være en fair sum. TS, denne må mene i uka... Anonymkode: 3b1ac...a00 6
Pappi Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Jeg tenker ca 5000, men hva mener du med overbetalt lærlilnglønn? 8
Gjest Smeltemann Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): okay? så du mener 1500-2000kr skal dekke mat for en voksen mann på en mnd.? Anonymkode: 9e719...7c9 Kom litt feil ut, ja for mat i hjemme ja. Mat til jobb skaffer selv.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Pappi skrev (Akkurat nå): Jeg tenker ca 5000, men hva mener du med overbetalt lærlilnglønn? han får betalt som en vanlig ansatt.. Anonymkode: 9e719...7c9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Er dere i en vanskelig, økonomisk situasjon? Da tenker jeg en moderat husleie som dekker andel av internett, strøm, med mer. Men om jeg hadde hatt ok råd selv ville jeg ikke krevd pengeoverføringer, selv fra et voksent barn. Han må selvfølgelig betale egne abonnementer og ting, samt jeg hadde ventet at en voksen person handlet inn noe mat. Samt gjorde sin del i huset på linje med andre voksne. Anonymkode: 43e3a...8d7 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Tja, jeg tenker 5000 er rimelig hvis det inkluderer kost. Ellers må han selvsagt vaske egne klær og holde orden i rom han disponerer alene. Fellesarealer bør det settes opp vaskeliste på. Anonymkode: 76b1e...466 5
Brunello Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Mine barn vil få bo gratis hjemme så lenge de vil. Dersom de har jobb, vil en del av dealen være at de sparer til bolig. TS. Endre premisset i tråden til å gjelde et av barna dine. Det bør ikke være relevant for svarene at det er stebarnet ditt. 18
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dere i en vanskelig, økonomisk situasjon? Da tenker jeg en moderat husleie som dekker andel av internett, strøm, med mer. Men om jeg hadde hatt ok råd selv ville jeg ikke krevd pengeoverføringer, selv fra et voksent barn. Han må selvfølgelig betale egne abonnementer og ting, samt jeg hadde ventet at en voksen person handlet inn noe mat. Samt gjorde sin del i huset på linje med andre voksne. Anonymkode: 43e3a...8d7 men kommer han jo aldri til å flytte ut... Brunello skrev (Akkurat nå): Mine barn vil få bo gratis hjemme så lenge de vil. Dersom de har jobb, vil en del av dealen være at de sparer til bolig. TS. Endre premisset i tråden til å gjelde et av barna dine. Det bør ikke være relevant for svarene at det er stebarnet ditt. det er sant.. men her eier mannen bolig, men tjener heller penger på å leie ut fremfor å bo der selv. gnien mann.. Anonymkode: 9e719...7c9 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men kommer han jo aldri til å flytte ut... det er sant.. men her eier mannen bolig, men tjener heller penger på å leie ut fremfor å bo der selv. gnien mann.. Anonymkode: 9e719...7c9 Om dere synes det er slitsomt å ha han der, og han står fint i det med egen leilighet, er det en helt annen diskusjon. Da tar man "flytte ut" praten. Om målet ditt med husleie er å presse han ut er det smålig. Anonymkode: 43e3a...8d7 6
Jacuzzi Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 Han har fulltidslønn OG leieinntekter på en bolig han eier? Da bør han i hvert fall betale et par tusenlapper som bidrag til leie/strøm o.l, pluss betale for sin egen mat (2500-3000), helst lage all maten sin selv, vaske sitt eget tøy, vaske badet og rommet sitt og gjerne kjøkkenet innimellom osv. Tenker det er helt innafor å begynne å sette krav til en voksen mann som attpåtil er boligeier. 32
Brunello Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): men kommer han jo aldri til å flytte ut... det er sant.. men her eier mannen bolig, men tjener heller penger på å leie ut fremfor å bo der selv. gnien mann.. Anonymkode: 9e719...7c9 Han eier leilighet, men den er sikkert belånt. Ikke sikkert økonomien til en lærling er god nok til å betale alle kostnadene ved å eie, og da er utleie til studiene er ferdig veldig smart. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om dere synes det er slitsomt å ha han der, og han står fint i det med egen leilighet, er det en helt annen diskusjon. Da tar man "flytte ut" praten. Om målet ditt med husleie er å presse han ut er det smålig. Anonymkode: 43e3a...8d7 målet er at om vi krever husleie så kanskje han prioriterer å flytte ut fremfor å betale oss.. like smålig å snylte på andre når man er voksen å egentlig greier seg selv Anonymkode: 9e719...7c9 17
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 Når han både har full lønn og tjener penger på å leie ut leilighet, bør han betale for seg. Han bør ta sin del av utgifter til mat, strøm, internett osv (så dere ikke har noen utgifter på ham. I tillegg kanskje halvparten av det han tjener på leiligheten (leieinntekter minus avdrag/renter på lån) i måneden. Evt litt mer. Anonymkode: 7128d...5f8 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 Herregud, så glad jeg er i mine foreldre. Bor gratis hjemme, får middag servert og klær vasket. Trenger kun å fokusere på studier, meg selv og sparing. Fy søren, så lite støttende dere er Anonymkode: 7c9f2...95a 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Og han bør selvfølgelig gjøre like mye husarbeid som dere andre. Anonymkode: 7128d...5f8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå