Gå til innhold

Hvordan kvitte seg med sensitive dokumenter, uten makuleringsmaskin eller ildsted?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tips?

Å rive dem i småbiter og kaste dem i søpla virker egentlig ikke så sikkert.

Anonymkode: 73198...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klipper dem i småbiter. Tviler på at noen gidder å sitte å pusle sammen småbiter av papir på søppeldynga.

Anonymkode: 8ba1e...c5c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du seriøst noen åpner søpla og sjekker? 😂

Det er jo vinter så du kan bare brenne det utendørs i snøen eller i en kaserolle. Eventuelt rive det opp og legge bitene i vann en stund for du kaster det. 

Anonymkode: d4c6d...58d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok de opp i en kjele med vann til de løser seg opp. 

Anonymkode: b6f2c...b98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis de. Eventuelt kan du gjøre som andre har foreslått over. Gå en tur i skogen og lag bål der.

Er det noe du er ekstra redd for (og ikke kommer deg ut), kan du klippe opp i små biter. Brenn noe, ha noe i do, spis noe og fordel resten i ulike søppelposer. Da bør du være rimelig sikker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes tjenester for sikker makulering. Du kan google og se om det er slik tjeneste i nærheten av der du bor. 

Anonymkode: 74f48...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor mye det er, men å legge arkene lenge i en balje vann og deretter krølle sammen ett og ett ark gjør nytten. De er umulige å brette ut når de tørker. Dette gjør du selvsagt ikke hvis det er tusenvis av sider, men i småskala går det helt fint. 

Anonymkode: e3a06...8af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En makulator vil jo også bare rive papirene i stykker. Gjør du det selv og kaster litt av gangen skal det godt gjøres at viktig informasjon kommer på avveie. 

Anonymkode: 990ae...774

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en opprydding nylig og hev en god del papirer i en balje med vann og lot de ligge der. Det  var permer og almanakker fra et tidligere arbeidssted som kunne inneholde notater som anses som litt sensitivt, men det var uoverkommelig å skulle lese gjennom og fjerne litt her og der. Uansett, etter å ha ligget i vann var det bare å velte det over i en pose, og det skulle godt gjøres at noen skulle klare å lese noe som helst fra den klumpen av papirmasse.

Anonymkode: e9432...9e9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2021 den 11.35):

Tror du seriøst noen åpner søpla og sjekker? 😂

Det er jo vinter så du kan bare brenne det utendørs i snøen eller i en kaserolle. Eventuelt rive det opp og legge bitene i vann en stund for du kaster det. 

Anonymkode: d4c6d...58d

Da sier vi takk til deg! Slik frekkhet vil vi ikke ha her på forumet.

Anonymkode: 73198...b32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du kjendis, politiker, milliardær eller har bitre fiender, skaff deg en makuleringsmaskin. Hvis ikke, kast papirene i papirsøpla.

Anonymkode: 71b27...847

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du kjendis, politiker, milliardær eller har bitre fiender, skaff deg en makuleringsmaskin. Hvis ikke, kast papirene i papirsøpla.

Eller om du er redd for at noen for eks. skal stjele identiteten din. Social engineering er stadig vekk en mye brukt hackemåte også. Så det er egentlig ikke så dumt å være litt forsiktig med papirer som har slik informasjon.

Anonymkode: a61c5...c2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eller om du er redd for at noen for eks. skal stjele identiteten din. Social engineering er stadig vekk en mye brukt hackemåte også. Så det er egentlig ikke så dumt å være litt forsiktig med papirer som har slik informasjon.

Anonymkode: a61c5...c2a

Sannsynligheten for at noen tilfeldigvis skulle få tak i de papirene du kaster i søpla for å misbruke identiteten din er ekstremt liten. Det er mange andre mye enklere måter å lure til seg folks personnr. etc enn å rote i søpla.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bløtlegg det i vann til det går i oppløsning. I en bøtte venn elns... 

Anonymkode: 17e24...082

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en veldig skremmende holdning.

Jeg jobber med informasjonssikkerhet, og har ofte fått telefoner fra folk som har funnet svært sensitive dokumenter på avveie. Du ville ikke vært komfortabel med det, dersom det gjaldt deg.

Hva slags dokumenter er det du vil destruere, TS? Og hvor store mengder er det snakk om? Har arbeidsplassen din en makuleringsmaskin du kan låne?

Anonymkode: e70f4...770

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er en veldig skremmende holdning.

Jeg jobber med informasjonssikkerhet, og har ofte fått telefoner fra folk som har funnet svært sensitive dokumenter på avveie. Du ville ikke vært komfortabel med det, dersom det gjaldt deg.

Hva slags dokumenter er det du vil destruere, TS? Og hvor store mengder er det snakk om? Har arbeidsplassen din en makuleringsmaskin du kan låne?

Anonymkode: e70f4...770

For min del er jeg en så uinteressant person at mine "sensitive dokumenter" er virkelig ikke noe som er interessant for noen som helst. Slik er det jo faktisk for 99% av menneskene i dette landet. Det er bare slik at de fleste tror de er mer spennende enn det de faktisk er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For min del er jeg en så uinteressant person at mine "sensitive dokumenter" er virkelig ikke noe som er interessant for noen som helst. Slik er det jo faktisk for 99% av menneskene i dette landet. Det er bare slik at de fleste tror de er mer spennende enn det de faktisk er. 

Det kan være jobbrelatert i disse hjemmekontortider. Jeg har selv nettopp brent en haug med kopier som jeg måtte ta med hjem fra jobb da kommunen brått ble stengt ned. Jobber i psykiatri og at selv et ganske kjedelig privatliv, men har absolutt ingen intensjoner om å la andres personopplysninger komme på avveie, uavhengig av hvor liten sjansen er. 

Anonymkode: 42fa1...67a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...