Gå til innhold

Baby 3 mnd - stagnert i vekt, men skutt fart i lengde. Må/bør jeg gi tillegg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 3 mnd, han har gått fint opp i vekt helt til nå. Han ligger samtidig over gjennomsnittet i lengde for sin alder på grafen på helsestasjonen. Han var bare 48 cm da han kom til verden så han må jo ha strukket seg enormt. Derimot har vekten stagnert siden sist kontroll.

Jeg har nå i to dager (lørdag + søndag) pumpet i tjue min rett etter hver amming og gitt han det på flaske. Da får han i seg mer og jeg får stimulert brystet + sagt ifra til kroppen at den må produsere mer.

Det jeg nå lurer på er hvor lenge jeg må holde på sånn? Altså pumpe for å få opp produksjonen? Holder det med helgene? Jeg får det til når samboer er hjemme i helgene, men veldig vanskelig i ukedagene når vi er alene.

Også lurer jeg på om det kan være en årsak st han har strukket seg såååå at vekten derfor har stagnert litt? 

Han sover, gråter aldri og er bare smilende blid og fornøyd! Aktiv og blid kar!

Dette er mitt tredje barn og jeg har aldri måttet ty til mme før eller måttet gi ekstra!

Føler meg litt i villrede!

Anonymkode: 6925a...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke stresset med det så lenge babyen er i fin form. 

Anonymkode: 52560...4f4

Skrevet

Var helsestasjonen bekymret da? Det er jo de som bør uttale seg om behovet. Men det høres jo greit ut ellers da, han vokser jo i lengden og er blid og fornøyd. Kanskje han skal ned en persentil? Kanskje du kan få en ekstra vektkontroll om en måned?

Ellers ville jeg anbefale å amme på begge sider ved hvert måltid, og kanskje legge til et måltid på natt heller enn pumping for å øke produksjonen. Baby er mye mer effektiv enn pumping,  og nattamming stimulerer produksjonen mer enn dag.

Anonymkode: f051a...877

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar begge:

Jeg ammer jevnt og trutt gjennom hele døgnet, nettene også, hver 2-3 time! Tror faktisk ikke jeg makter flere ganger, da blir det 0 søvn på meg🙈

Og ALLTID på begge bryst!

Helsestasjonen ville legge inn tid for ekstra veiing. 

Enig i at baby er mer effektiv enn pumping, men han har jo fått alt jeg pumpet i tillegg, som han ellers ikke ville drukket, så logisk sett må jo det hjelpe?!

Skrevet

Begge mine har falt en vekstkurve ved 3 måneder, og hatt en ekstra time på helsestasjonen for veiing i forbindelse med det. Men jeg har ikke fått beskjed om å pumpe eller gi mme, og har heller ikke gjort det. De ble liggende på kurven under begge to, og da vekten ikke hadde stagnert ytterligere ved neste kontroll, sa helsesykepleieren at det så greit ut. 

Jeg tenker egentlig at det er så vanskelig å svare sånn over nett. Både forkjølelse og rykk i lengdevekst har ført til at babyene her har vært ganske tynne i perioder, men aldri slik at helsestasjonen har reagert annet enn å følge litt med med en ekstra veiing. Så jeg tenker det kommer helt an på hva de sier der 😊

Anonymkode: 054e5...980

Skrevet

Så lenge du ikke får beskjed om det og babyen virker forbøyd, trenger du ikke gi tilskudd med mme. Se an til neste veiing. Begge mine har hatt slike perioder hvor lengden har skutt, mens vekt stod stille. Dette tåler de som regel fint og dere får jo oppfølging. Hadde ikke stresset med dette. 

Anonymkode: ac87b...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar begge:

Jeg ammer jevnt og trutt gjennom hele døgnet, nettene også, hver 2-3 time! Tror faktisk ikke jeg makter flere ganger, da blir det 0 søvn på meg🙈

Og ALLTID på begge bryst!

Helsestasjonen ville legge inn tid for ekstra veiing. 

Enig i at baby er mer effektiv enn pumping, men han har jo fått alt jeg pumpet i tillegg, som han ellers ikke ville drukket, så logisk sett må jo det hjelpe?!

Det hjelper jo, men så lenge baby dier godt er det ikke noe bedre med pumping. Og da synes iallefall jeg at pumping er mere stress enn å bare amme vanlig.  Men du gjør det du er mest komfortabel med:) Høres jo ut som du har ting på stell, og at du bare må vente å se hvordan det går på vektkontrollen.

Anonymkode: f051a...877

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...