Gå til innhold

Vigselstekst til humanetisk forbund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å finne teksten som humanetisk forbund bruker når de vier? Altså med unntak av talen som er utformet til brudeparet. Er det mye «reklame» for forbundet, nevner de seg selv mye? F.eks «det er dette humanetisk forbund står for» osv? 

Anonymkode: 5662b...644

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt ikke reklame for HEF under en vigsel, det er paret og kjærligheten som er i fokus. En av dere må være medlem for å kunne ha humanetisk seremoni. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2021 den 11.26):

Går det an å finne teksten som humanetisk forbund bruker når de vier? Altså med unntak av talen som er utformet til brudeparet. Er det mye «reklame» for forbundet, nevner de seg selv mye? F.eks «det er dette humanetisk forbund står for» osv? 

Anonymkode: 5662b...644

Send dem mail om de kan gi eksempel på et manus?

Anonymkode: 3f37c...e54

Skrevet

Tror ikke de har noen standardtale, utenom de lovpålagte vigselsorda. I en kirkevigsel blir ekteparet «til ett», mens HEF har fokus på at man er to likeverdige individ som har valgt å leve sammen i ekteskap.

Da vi gifta oss i regi HEF så kom vigsler på besøk for å ha en samtale med oss et par uker i forkant. Ettersom jeg er medlem av HEF og mannen i kirka så sa vi at vi ikke ønsket stort fokus på hvem det var som vigslet oss.

Han utformet talen slik at den passet personlig til oss. Tror ikke han nevnte HEF annet enn at han på vegne av HEF ønsket oss gratulerer og lykke til eller noe slikt til slutt. Og så sto det vel et lite bordflagg med HEF-logo på bordet foran vigsleren.

Og så hadde vi ha tre innslag med musikk/dikt etc. + entre. Det var en veldig fin seremoni. 

Kanskje du kan få litt nyttig info her, om valg av vigselstype: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/dittbryllup/borgerlig-eller-kirkelig-vielse-2869023

Anonymkode: 732f9...ab2

Skrevet
cassio skrev (På 4.2.2021 den 0.34):

Det er absolutt ikke reklame for HEF under en vigsel, det er paret og kjærligheten som er i fokus. En av dere må være medlem for å kunne ha humanetisk seremoni. 

Søsteren min og svoger giftet seg humanistisk. Ingen av dem er medlemmer og  de fikk gifte seg med sermoniholder fra HEF,  men de måtte betale betraktelig mer enn om de hadde vært medlemmer 

Anonymkode: 11c02...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Søsteren min og svoger giftet seg humanistisk. Ingen av dem er medlemmer og  de fikk gifte seg med sermoniholder fra HEF,  men de måtte betale betraktelig mer enn om de hadde vært medlemmer 

Anonymkode: 11c02...6d4

Så bra, da har de endret reglene etter at jeg hadde humanetisk vielse.

• 2 uker senere...
Skrevet

De gjør ikke det, men om de gjorde det litt hadde jeg ikke sett et problem med det. Kirkelige bryllup er jo omtrent bare "reklame" for religionen 😛 Gørr kjedelig er det også 

Anonymkode: 65899...138

Skrevet

Humanistforbundet og unitarforbundet holder også vielser, og er kjent for å være mer fleksible enn Human-etisk forbund. 

Anonymkode: 00d86...9fd

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde Human-Etisk vielse og det var ingen reklame for HEF. Hele talen var personlig for oss, unntatt akkurat de setningene der man blir gift.

Anonymkode: 4d730...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...