AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Hei, jeg har vært alene nå i 3uker med en på 3år. Vi er oppe klokken 06 hver morgen, uavhengig av når hu legger seg så er det opp klokken 6. Jeg sliter i tillegg med innsovning, har sove piller, men tørr ikke ta for mange med tanke på at jeg skal våkne til barnet. Så er jo helt kjørt, kan sitte i sofaen og sovne klokken 11 etter 2 kopper kaffe. Tar jeg en lur nå også for og få igjen tapt søvn, så sliter jeg enda mer om kvelden så det er ikke noen god ide. Det jeg egentlig lurer på er når føltes sånt bedre? Forventer ikke noe mer søvn de neste årene, men forventer jo kanskje at det føles automatisk lettere ut etterhvert enn i starten. Om noen har noen tips også generelt for og gjøre hverdagen lettere. Gjerne si det, fordi denne tilværelsen er helt ny for meg. Anonymkode: 30677...b9e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Da får du legge deg tidligere om kvelden. Anonymkode: f99dc...0f1 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Mindfullness og pusteøvelser for å sovne. Se «the mindful project» på Netflix. Lover at du sovner på sofaen. Anonymkode: 473c8...80b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Jeg sliter også med søvn. Har dog en jente på snart 10 år. Eneste løsning er å prøve å sove tidligere. Problemet er at om ungen ikke sovner før 21-22, og leggingen er vanskelig, så blir man ikke trøtt med det første, og man trenger litt ro alene på kvelden også. Så jeg får aldri lagt meg før 00 og skal opp 0630. Du har en 3-åring som jeg regner med sover i 19-tiden? Da må du bare få bedre rutiner på kvelden, slik at du blir trøtt fortere. Og slutt å sov på dagtid, det har aldri hjulpet meg heller. Jeg har hatt hjemmeskole nå i 3 mnd, og jeg har sovnet fra nettundervisningen 2 ganger på formiddagen, fordi jeg sovner for sent på kvelden🤦♀️ Anonymkode: 1e9e9...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Min erfaring er at det ikke blir bedre på mange år- er barna morgenfugler, så er de morgenfugler. Mine hadde en forkjærlighet for å stå opp i 5-tiden, i perioder enda tidligere enn det også, så jeg synes ikke 6 er så aldeles galt. Enig i tipsene du har fått over, prøv å aktivt finne måter å sove bedre på. Få sol hver dag, prøv forskjellige teknikker, bevegelser, yoga, musikk, ASMR etc. Og ellers vet jeg ikke om det er så mye trøst, men jeg fikk jo hverdagen med jobb og småbarn til å gå rundt i mange år, selv om jeg hadde konstant søvnunderskudd. Utrolig hva man klarer når man må. Nå er de yngste tenåringer, og jeg ser med stolthet tilbake på den perioden der jeg virkelig ga alt, og kom helskinnet igjennom. Aleneforeldre er superhelter, stå på! Anonymkode: be076...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da får du legge deg tidligere om kvelden. Anonymkode: f99dc...0f1 Hehe, legger jeg meg før 8 våkner jeg før midnatt, så da blir det bare en «lur». Legger jeg meg senere er jeg plutselig lys våken, og blir ligge og stirre i taket til klokken blir rundt 12-2. Da sovner jeg. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg sliter også med søvn. Har dog en jente på snart 10 år. Eneste løsning er å prøve å sove tidligere. Problemet er at om ungen ikke sovner før 21-22, og leggingen er vanskelig, så blir man ikke trøtt med det første, og man trenger litt ro alene på kvelden også. Så jeg får aldri lagt meg før 00 og skal opp 0630. Du har en 3-åring som jeg regner med sover i 19-tiden? Da må du bare få bedre rutiner på kvelden, slik at du blir trøtt fortere. Og slutt å sov på dagtid, det har aldri hjulpet meg heller. Jeg har hatt hjemmeskole nå i 3 mnd, og jeg har sovnet fra nettundervisningen 2 ganger på formiddagen, fordi jeg sovner for sent på kvelden🤦♀️ Anonymkode: 1e9e9...0ae Ja 3 åringen legger seg faktisk klokkken 19 presis😂 Sover ikke på dagtid, derfor jeg skrev at det fungerer ikke. Jeg har slitt med søvn veldig lenge, er en grunn til at jeg bruker piller, men de har ikke effekt på vanlig dose lengre, og tørr ikke høyne med tanke på barnet. Denne helgen har jeg sovet til sammen 6-7 timer. Da burde det ikke være noe problem og sove i kveld klokken 21-22. Men det går bare ikke.. Så søvnen får jeg jo ikke gjort noe med, men derfor jeg lurer litt på når tilværelsen blir lettere? Nå er man jo vant med avlastning i ny og ne, det er det jo 0 av nå. Anonymkode: 30677...b9e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Og aktivitet får jeg nok av, da det er 12 000 skritt bare til henting og levering i bhg, før noen nevner det 😅 Anonymkode: 30677...b9e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Når de er 5-6 år kan de tusle opp selv, ta seg litt å spise og se barne-TV om morgenen i helgene, hvis du klarer å sove gjennom det. Jeg gjorde det ikke, våknet av hver minste lyd. Enormt frustrerende! Men sånn sett er det håp om roligere morgener. Anonymkode: be076...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå