AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Siden lønnsforhandling i oktober har jeg vært umotivert, skuffet og lei siden jeg fortsatt er på startlønn etter 3 år i bransjen. Fikk mye skryt og ekstra mye økning relativt til andre i bedriften, men det var ikke nok til at jeg tjener mer enn startlønn i forhold til inflasjonen. Ledelsen har sett at jeg ikke leverer slik jeg har gjort før forhandlingene. Nå sier lederen at han ikke er villig til å være referanse for meg pga innsatsen min de siste månedene selv om han vet hva jeg kan når jeg står på og er motivert. Det er jo bedriften sin skyld at jeg ikke gidder å stå på når de ikke verdsetter erfaringen og kompetansen jeg har opparbeidet meg i løp av 3 år, mener jeg. Mange er på vei ut av bedriften pga dårlig lønn og føler at dette er et power move av lederen for å stoppe meg fra å søke andre stillinger. Hva synes dere? Er det fair? Anonymkode: a7b58...6b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Det er da virkelig mye bedre at lederen din er ælig framfor å gi deg dårlig referanse. Jeg har vært referanse mange fanger og juger aldri til de som ringer, er jo mitt navn som settes på en ev. anbefaling. Så det er nok ikke et forsøk fra ledelsen å få deg til å bli, det er dems måte å si at de ikke vil lyve eller holde tilbake informasjon og inntrykk de sitter med om deg. Uansett så vil du ikke ha en referanse somnikke ønsker det, det gir deg iallfall ikke jobb. Anonymkode: 69ed0...4e6 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Å bytte jobb er helt fair. Men man yter max ut oppsigelsestiden altså. Anonymkode: 28230...a10 19
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Det er vanlig. Det er selvsagt smålig og dårlig gjort av sjefen, men det er jo ikke ulovlig å tvinge deg til å ta til takke med hans dårlige jobbvilkår. Fortsett søke andre steder. Ta gjerne en etterutdanning slik at du kan kreve mer når det gjelder jobb Anonymkode: e3de8...1b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Utrolig uproft av deg å ikke gidde å gjøre jobben skikkelig fordi du sutrer over for lav lønn. Han gjør helt rett i å si fra før du setter han opp som referanse der han sier du ikke gidder å jobbe når du ikke får viljen din. Anonymkode: 1d20c...6fb 28
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Det er synd at det ble sånn, ts. Jeg kan selvfølgelig forstå at motivasjonen forsvinner, og at man yter dårligere når den ikke er til stede. Men nå var det en gang det som skjedde, og din leder kan ikke late som om det ikke har skjedd. Du har faktisk prestert dårlig, og dessverre er det sånn at for de fleste har det siste året mest å si for hvordan de oppfatter deg, spesielt hvis du har gjort det dårligere. Så ja, hvis lederen din har sett at du har gjort en dårlig jobb i det siste er det fair at han ikke vil være referanse. Selv om det er utrolig dårlig politikk å ikke legge til rette for ansattes trivsel. Jeg ville faktisk vært ærlig med potensielle arbeidsgivere, om det kommer til det punktet at de ber om referanser. Jeg ville sagt at ansatte ble nedprioritert over lang tid, at motivasjonen din sank, og at du dessverre ikke ga 100% den siste tiden. Derfor måtte du ty til andre referanser. Ta selvkritikk på det, ikke gi inntrykk av at du føler deg unnskyldt. Fortell dem at du har forståelse for hans valg, men at du ellers har fått mye skryt i tiden du jobbet der. Noen ganger går ting skeis, det er menneskelig. Anonymkode: 37fb9...45c 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Kommer litt an på, om du leverer lavere enn det du har gjort før, men fortsatt på linje med eller bedre enn dine kolleger med tilsvarende oppgaver, så syntes jeg det ikke er fair å ikke ville være referanse. Da er det forskjellsbehandling. Dersom du derimot har ytt dårligere enn dine kolleger, så er det jo på godt og vondt en rettferdig tilbakemelding. Selv om man er misførnøyd med vilkårene, så kan man ikke skofte jobben. Om det er et "move" for å få deg til å bli er det nok vanskelig for oss her inne å vite. Det er ikke det vanligste, men det hender at det er grunnen. Uansett hva som ligger i den dårlige tilbakemelding - om den er reell eller bare noe som blir sagt for å få deg til å bli, så er det en klar indikasjon på at dette er et sted du ikke ønsker å forbli, så bare søke videre, evt. mer/annen utdannelse. Anonymkode: 27ecb...105 3
Brunello Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Det dummeste man gjør er å ikke gjøre sitt beste og fortelle om at man ser etter ny jobb. Det er mange bransjer man bare får generelle lønnsøkninger i. Jeg er leder i en stor bedrift, og har ansvaret for en avdeling på 30. Hvert år er det forhandlinger mellom ledelsen og fagforeningen, men hovedoppgjør annenhvert år. Det legges da som oftest opp til et generelt tillegg alle får, mens det i tillegg er en pott til fordeling. Ofte ligger det da føringer på hvordan potten skal fordeles (eksempelvis skal de som tjener under kr x prioriteres). Pottet som kommer til fordeling er såpass liten at det heller ikke blir særlig mye på hver dersom alle får. Lederne har da valget om å løfte noen, eller gi alle lite. Eneste måten å gå mye opp hos oss (og jeg regner med at det er slik i en del andre bedrifter også) er enten bytte jobb internt, få ekstra ansvarsområder eller få tilbud fra en annen bedrift og be om løssøkning dersom bedriften vil beholde. 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Bare skjønner ikke hva de forventer. Jeg tjener 100k under gjennomsnitt og jeg kan bytte jobb og få 150k mer i året. Har ikke veldig lyst til å bytte jobb så jeg ba om 30k så jeg kunne føle at jeg klatret litt. Fikk 15k. Altså, de får de de betaler for. Jeg stikker til ny jobb så kjapt jeg kan. Må bare bevise for lederen min at jeg er dritflink når jeg vil. Igjen. Anonymkode: a7b58...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 3 minutter siden, Brunello said: Det dummeste man gjør er å ikke gjøre sitt beste og fortelle om at man ser etter ny jobb. Det er mange bransjer man bare får generelle lønnsøkninger i. Jeg er leder i en stor bedrift, og har ansvaret for en avdeling på 30. Hvert år er det forhandlinger mellom ledelsen og fagforeningen, men hovedoppgjør annenhvert år. Det legges da som oftest opp til et generelt tillegg alle får, mens det i tillegg er en pott til fordeling. Ofte ligger det da føringer på hvordan potten skal fordeles (eksempelvis skal de som tjener under kr x prioriteres). Pottet som kommer til fordeling er såpass liten at det heller ikke blir særlig mye på hver dersom alle får. Lederne har da valget om å løfte noen, eller gi alle lite. Eneste måten å gå mye opp hos oss (og jeg regner med at det er slik i en del andre bedrifter også) er enten bytte jobb internt, få ekstra ansvarsområder eller få tilbud fra en annen bedrift og be om løssøkning dersom bedriften vil beholde. Ja, virker som som å slå i bordet med ett annet tilbud er det eneste språket ledelse forstår. Men de har allerede sagt at de ikke kan matche tilbud fra andre steder. Anonymkode: a7b58...6b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Jeg ba heldigvis om attest før lønnsforhandling og jeg fikk en veldig god attest. Anonymkode: a7b58...6b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Det er noe veldig barnslig med reaksjonen din. Går man i lønnsforhandlinger, og er uenig med utfallet, har man to valg. Akseptere at det ble slik, og fortsette som før, og heller ta en ny runde ved neste lønnsforhandlinger. Eller bytte jobb. Jeg er selv mellomleder, og slike smålige reaksjoner og passiv aggressiv holdning er utrolig usjarmerende. Du skriver selv at du kan få mye mer med å bytte, men likevel ikke ønsker det. Det gjelder også meg, jeg kunne fått hundretusener mer i en annen stilling. Men det er for min del uaktuelt, da jeg trives veldig godt der jeg er, har kort reisevei, og mye fleksiblitet. Jeg går da likevel ikke til arbeidsgiver og krever "pose og sekk". Anonymkode: 7a64b...bb5 11
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Det er noe veldig barnslig med reaksjonen din. Går man i lønnsforhandlinger, og er uenig med utfallet, har man to valg. Akseptere at det ble slik, og fortsette som før, og heller ta en ny runde ved neste lønnsforhandlinger. Eller bytte jobb. Jeg er selv mellomleder, og slike smålige reaksjoner og passiv aggressiv holdning er utrolig usjarmerende. Du skriver selv at du kan få mye mer med å bytte, men likevel ikke ønsker det. Det gjelder også meg, jeg kunne fått hundretusener mer i en annen stilling. Men det er for min del uaktuelt, da jeg trives veldig godt der jeg er, har kort reisevei, og mye fleksiblitet. Jeg går da likevel ikke til arbeidsgiver og krever "pose og sekk". Anonymkode: 7a64b...bb5 Det en vits at de kaller det forhandling. Det er bare er møte hvor de forteller meg hvor lite jeg får. Jeg synes det er ekstremt dårlig av bedriften å gi oss så lite. De fortjener ikke full innsats fra meg. Jeg vil ikke bytte egentlig, men aksepterer ikke skamlønn. De kan betale meg det jeg er verdt og jeg trodde jeg kunne kjempe meg til det før jeg søkte ny jobb, men strategien dems er å utnytte folk rett fra skolen og skive oss for det de kan før vi til slutt drar videre. Det er mye trafikk gjennom bedriften. Anonymkode: a7b58...6b9
M71 Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det en vits at de kaller det forhandling. Det er bare er møte hvor de forteller meg hvor lite jeg får. Jeg synes det er ekstremt dårlig av bedriften å gi oss så lite. De fortjener ikke full innsats fra meg. Jeg vil ikke bytte egentlig, men aksepterer ikke skamlønn. De kan betale meg det jeg er verdt og jeg trodde jeg kunne kjempe meg til det før jeg søkte ny jobb, men strategien dems er å utnytte folk rett fra skolen og skive oss for det de kan før vi til slutt drar videre. Det er mye trafikk gjennom bedriften. Anonymkode: a7b58...6b9 Er du ikke med i en fagforening, så er det slik du kan behandles. Det er bare tull av deg å bli i jobb hvis det er lett å oppnå mye høyere lønn på utsiden. Kanskje de var snille i begynnelsen, men det er de ikke nå. KOm deg videre istedenfor å sutre. 1
Gjest Thoringen Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ba heldigvis om attest før lønnsforhandling og jeg fikk en veldig god attest. Anonymkode: a7b58...6b9 Altså... jeg skal ikke hevde at jeg vet hvordan du har det og hvordan er forholdene i bedriften din men hvis jeg har en begrenset pott å fordele og en ansatt ba om attest og dermed signaliserer at de er på vei ut, så satser jeg ikke på den ansatte i like stor grad som andre ansatte. Så du har vært heldig med å klare å oppnå ikke bare det andre fikk men også litt ekstra. Ellers er jeg uenig i at sjefen din gjør en "power move" for å beholde deg ved å signalisere at han ikke vil være din referanse. Jeg ser på det heller som et signal på at han er ikke fornøyd med deg (samt noe dårlig ledelsestil). Synes helt ærlig at måten du takler det på er ikke produktiv. Er man misfornøyd med lønna og tror at man kan oppnå mer hos noen andre (150K ifølge deg) - da skifter man jobb og ikke bruker tiden til å surmule. Du selv blir fortere fornøyd også. Pluss med 150K ekstra ville de fleste glatt skiftet jobb, spesielt hvis det ikke går utover familielivet.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ba heldigvis om attest før lønnsforhandling og jeg fikk en veldig god attest. Anonymkode: a7b58...6b9 Den så jeg først nå. Du ba om attest FØR lønnsforhandlinger??? Oida... ikke rart du får minimum. Anonymkode: 7a64b...bb5 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 Du trenger jo ikke sette opp nårværende sjef som referanse. Bare finn noen andre referanser istedet. Mange som ikke ønsker å bruke nåværende sjef som referanse siden de ikke ønsker å være åpne om at de søker ny jobb og de fleste steder man søker har forståelse for det og vil ikke ringe din sjef. Og man må nesten bare enten godta sånn det er eller så må man gå videre, dessverre. Vi har forresten samme type "forhandlinger" der man bare får beskjed om hva man får, men ønsker man å forhandle ut over dette må man selv kalle inn til møte om det og komme med gode argumenter som feks innsats, ansvar, konkurransedyktige betingelser osv. Anonymkode: 94b58...a7a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Den så jeg først nå. Du ba om attest FØR lønnsforhandlinger??? Oida... ikke rart du får minimum. Anonymkode: 7a64b...bb5 Fikk 8k mer enn de andre. Anonymkode: a7b58...6b9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Det en vits at de kaller det forhandling. Det er bare er møte hvor de forteller meg hvor lite jeg får. Jeg synes det er ekstremt dårlig av bedriften å gi oss så lite. De fortjener ikke full innsats fra meg. Jeg vil ikke bytte egentlig, men aksepterer ikke skamlønn. De kan betale meg det jeg er verdt og jeg trodde jeg kunne kjempe meg til det før jeg søkte ny jobb, men strategien dems er å utnytte folk rett fra skolen og skive oss for det de kan før vi til slutt drar videre. Det er mye trafikk gjennom bedriften. Anonymkode: a7b58...6b9 Jeg forstår ikke helt, nå som du har fått 15k mer i lønn, så fortjener de ikke full innsats. Før lønnsforhandlingene fortjente de tydligvis full innsats, men da mot lavere lønn. Skjønner at du er misfornøyd, og vil bytte jobb, men du må jo gjøre jobben din ut oppsigelsestiden likevel. Anonymkode: dc23c...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke helt, nå som du har fått 15k mer i lønn, så fortjener de ikke full innsats. Før lønnsforhandlingene fortjente de tydligvis full innsats, men da mot lavere lønn. Skjønner at du er misfornøyd, og vil bytte jobb, men du må jo gjøre jobben din ut oppsigelsestiden likevel. Anonymkode: dc23c...e8f Nå er du bare vanskelig. Jeg har gitt full innsats fra dag 1 i håp om at det kom til å gi utslag på lønna, men det gjør det tydeligvis ikke så jeg gidder ikke å ofre noe lenger. Er like kjip med de som de er med meg. Blir ikke så mye som 5 min over tiden selv om ikke alt er klart. Hvis de vil at jeg skal jobber mer enn 8t så får de gi meg overtid isteden for en time avspasering som ikke er verdt like mye som en time overtid. Anonymkode: a7b58...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå