Gå til innhold

Hvordan lære barn om økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode tips for å lære barn om økonomi og sparing? 

Anonymkode: 2c29f...66c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe så enkelt som å la dem spare seg for å kjøpe det de ønsker seg, samt å gi dem mulighet til å gjøre små jobber i hjemmet mot betaling for å oppnå målet raskere. 

Hos oss får man ikke faste ukepenger, bare betaling for utført arbeid. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ønsker seg noe litt dyrt noe så må de betale alt eller deler av det selv. De må spare pengene de får til forskjellige anledninger/lommepenger.

De kan også "tjene penger" ved å få gå å pante flasker du har hjemme,( eller andre oppdrag) har de lyst på snop da så kjøper de det selv., bruker de penger på sånn, tar det lengere tid til det de sparer til.

Anonymkode: 62a73...699

Skrevet

Gi dem litt penger og si at de kan velge om de vil kjøpe godteri eller spare de og få ekstra mye penger neste uke.

Anonymkode: 9476c...c37

Skrevet (endret)

Gi dem ukelønn som de kan disponere selv og la dem spare helt eller delvis selv til (dyre) ting framfor at dere alltid kjøper det. Ettersom de blir eldre kan de ha økonomisk ansvar for en del andre ting også, som mobilabonnement, dyrere klær (dere dekker prisen av en vanlig H&M-bukse og så får de bruke av ukelønn/månedslønn til å evt kjøpe noe dyrere) eller noe annet slik at de får kjenne litt mer på kroppen hvordan det er om det ikke er nok penger igjen til noe de virkelig trenger. 

Dette er kanskje bittelitt på siden av saken, men jeg er helt uenig i betaling for husarbeid. Husarbeid er noe man gjør som en del av familien (voksne får jo ikke betalt for husarbeid) og noe barn trenger å lære å ta ansvar for framfor at det blir noe de gjør kun fordi de får penger for det. Jeg kan strekke meg til å være villig til å betale for spesielle oppgaver, som vasking av bil, gressklipping o.l., men ikke helt normalt husarbeid som alle må gjøre. Man kan fint lære dem ansvar for økonomien og holde husarbeid separat. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Skrevet

Vi har rett og slett pratet mye med barna opp igjennom årene om hva som er lurt å gjøre og ikke, både når det gjelder økonomi og alle andre ting i livet og de er alle så langt superøkonomiske i hvert fall (6 av dem er allerede over 18 og har fått farsarven sin utbetalt).

Skrevet
Arkana skrev (12 timer siden):

Dette er kanskje bittelitt på siden av saken, men jeg er helt uenig i betaling for husarbeid. Husarbeid er noe man gjør som en del av familien (voksne får jo ikke betalt for husarbeid) og noe barn trenger å lære å ta ansvar for framfor at det blir noe de gjør kun fordi de får penger for det. Jeg kan strekke meg til å være villig til å betale for spesielle oppgaver, som vasking av bil, gressklipping o.l., men ikke helt normalt husarbeid som alle må gjøre. Man kan fint lære dem ansvar for økonomien og holde husarbeid separat. :) 

Jeg ser det er flere som mener dette. Jeg bruker det dog som tre ting: en ytre motivasjon, å jobbe for penger og lære seg husarbeid.

Her er det faste oppgaver med faste summer. Opptjente penger skrives opp og kan ta ut når ønskelig.

Men andre ting for å lære om økonomi: Ungen er med på butikken, ser hva ting koster, viktig å sjekke kilopris og ikke pakkepris. Hun liker også å se på kvitteringen, så tar alltid vare på den. Har vært innom tema som husleie og strøm.

Ungen får se regninger og budsjett. Hun har også penger på en aksjesparekonto, og ser hvordan pengene der vokser og blir mer enn hva det var. Hun er nysgjerrig, så må ikke presse på. Får ofte spørsmål.

Anonymkode: 2e7d0...5fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...