Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen vår har gråtetokter i flere timer, vi snakker opp mot 10-15 timer i døgnet. Han er nå 12 uker. 

Det er så ille at eneste måte å få han til å sove er at jeg går rundt og bysser han, bæresjal eller sele funker ikke. Vi har kjøpt begge deler. Jeg blir utslitt av å gå hele dagen med baby som bare gråter og samboer som har hjemmekontor sliter.

Vi har ingen som kan hjelpe da vi bor i Oslo og familien bor utenfor, og er i risikogruppe for korona. 

Hva gjør vi? 

Hvordan overleve både korona og grøtene baby?

Anonymkode: bb534...757

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det hørtes jævelig ut, men hvis han er 12 uker er det kanskje lys i tunellen? Er det ikke rundt da kolikk pleier å begynne å gi seg? Jeg har ingen råd til dere, bare at jeg kjenner på det å ha mistet nettverket mitt jeg også. Vi har 3 sett med besteforeldre som mer enn gjerne vil passe barnebarn, men som alle er i risikosonen. Det har vært et tøft år.

Anonymkode: 9b1c8...e08

• Liker 1
Skrevet

Huff, føler med dere! Kolikk er virkelig helt sinnsykt forferdelig - både for foreldre å barn! Man blir jo på nippet av psykisk syk av å stå i det! 

Dere har sikkert prøvd det meste, men for sikkerhets skyld vil jeg høre om dere har vært hos kiropraktor? Vi fikk et helt nytt barn etter første time hos kiropraktoren, og etter 3 behandlinger var det helt slutt på alle problemer. Det viste seg at han hadde masse låsninger i nakke og rygg, stakkars. Kan anbefale Bekken og Barn og dere bor i nærheten. 

Anonymkode: 64cc9...d77

Skrevet

Huff, det er helt grusomt når det står på. Men det blir bedre og det går over! 
Hva har dere prøvd? Melkefri diett hos ammende mor, melkefri MME, semperdråper, minifom, kiropraktor, manuellterapeut etc? Dersom det er noe dere ikke har prøvd, kanskje gi det en sjanse? 
Her gikk det over selv ved 3 mnd og vi hadde litt effekt av semperdråper, da fikk hun lettere ut avføring og luft.

Be om hjelp fra helsestasjon eller fastlege. De skal være behjelpelige med å finne ut hva som plager barnet. Det kan også hende de har ett tilbud i kommunen din om «home start» eller lignende. Slik at noen kan komme å avlaste litt i hjemmet (handle for dere, rydde, vaske etc)

Lykke til og hold ut!

Anonymkode: 871b7...907

• Liker 1
Skrevet

Vet hvordan du har det. Anbefaler at samboeren din bruker litt ferie og avlaster mest mulig. Snakk også med legen hvis det fortsetter nå. Hvis det hjelper med feks Ibux/paracet kan barnet være «ekte» syk og trenger hjelp?

Anonymkode: 34ac7...15a

Skrevet

Vi prøvde alt så føler med deg! Jeg har sett at det har kommet en "dings" som kan henges på vogna for å gynge den. Slik fantes ikke den gang, men kanskje verdt et forsøk? Jeg har sett andre her inne har leid fra en eller annen nettside, hvis ikke finnes det helt sikkert brukte på finn. For vår del del fungerte faktisk semper dråper til dels. Det var det eneste vi forsøkte som virket til å ha en viss effekt på magesmertene. Lykke til :hjerte:

Anonymkode: 76639...9d5

Skrevet

Akkurat som oss.. 

Sikker på at det er kolikk? Her fant vi ut at det var allergi ved 11 ukers alder. Måtte slutte å amme da vi ikke fant ut av hva det ble reaksjon på, mye bedre nå. 

Dette var ikke under de strengeste forholdene så fikk litt hjelp, og i dag aner jeg ikke hvordan jeg holdt ut. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg startet med erstatning ved 3 ukers alder, og kommer til å gjøre det med neste baby om vi får samme symptomer på "kolikk" som ikke var kolikk. 

Kunne gråte 15 timer på det meste, til slutt krevde jeg å bli innlagt på sykehus så de fikk se hvor ille det var. Men da var baby så utslitt at hun bare sov... Irriterende. 

Be om hjelp, sykmeld deg så far kan ta over permisjonen din en liten stund. 

Anonymkode: f2e5b...a3d

Skrevet

Anbefaler sterkt å vurdere allergi.  Det vises sjelden på blodprøver på så små, så eneste sikre er å leve uten melk en periode. Anbefaler også å kutte soya samtidig (bytt til havreprodukter, oatly har mye bra), pga mange reagerer på begge deler. 

Anonymkode: 3f5f1...a4a

Skrevet

Her er det snakk om å overleve noen uker til. Det kommer til å gå over!
Akkurat ferdig med en kolikkrunde selv.... Holdt på å bli gal, selv om vi "kun" hadde 5 timer kolikkgråt i 8 uker. Så en mildere versjon. Men utrulig tøft med korona, og isolasjon fra nettverk og hjelp. 

Hos meg hjalp det å se på denne grafen: https://en.citizendium.org/wiki/File:Infant_crying_curves.png Tell ned, og skap eit belønningssystem ( avkryssning, glass vin, liten sjokolade, spabehandling ect.)
Dere har tydeligvis ekstrem varianten. Og ting bør bli bedre uke for uke fremover. Om dere ikke begynner å merke forskjell allerede de neste 2 ukene, bør babyen utredes videre. 
En av dere bør gå til legen og be om sykmelding. Når det er snakk om 10-15 timer i døgnet over så lang tid, bør dere vere 2 for å kunne avlaste hverandre. Og når den andre tar ungen, bør den andre reise ut å gå ein tur, eller reise vekk fra gråten for å få fred. 

Anonymkode: 88379...2b7

Skrevet

Jeg ser at du sier sjal og bæresele ikke funker, men jeg må bare så innstendig anbefale deg å søke opp en bæreveileder for råd ❤️ Det finns typ ingen barn som ikke liker å bli båret, det finns derimot mye dårlig bæretøy! Riktig bruk av godt bæretøy (nei, du trenger ikke sjal til flerfoldige tusen!) vil gjøre en ekstrem forskjell for deg. Om babyen trenger å føle armene dine rundt ham/henne er elastisk fint, sjalet holder babyen fast og du bare bruker armene løst på kroppen hans/hennes ❤️ 

Sjekk ut Christinaenghauge på Instagram og send henne en melding. Forklar situasjonen og be om noen tips. Hun er veldig allsidig, og ikke sjal-ekstremist, peker litt mot nybegynnere etc. Det er fullt mulig med bæreveileding til tross for Korona! 

Anonymkode: 1020b...3b0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...