Gå til innhold

Nye tanker om vaksinering

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/11920695/

Nå trenger FHI mer kunnskap om vaksinen før de vaksinerer i aldersgruppen 18- 45 år. Behøver å vite om bivirkninger veier opp for nytten av å vaksinere, vel å merke er folk med alvorlige underliggende sykdommer og helsepersonell i denne aldersgruppen satt opp på vaksinasjonsliste.

Nå ble jeg bare enda mer skeptisk altså!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mikaela24
Skrevet

Aaaand... here we go again!

Hvorfor ikke overlate mikrobiologien til de som faktisk kan det? Det er så utrolig synd at enkelte mener at synsingen i kommentarfeltene skal være viktigere og mer troverdige kilder enn informasjonen fra de som faktisk har studert og jobbet med dette årevis. 

Skrevet
Tøvftta skrev (11 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/11920695/

Nå trenger FHI mer kunnskap om vaksinen før de vaksinerer i aldersgruppen 18- 45 år. Behøver å vite om bivirkninger veier opp for nytten av å vaksinere, vel å merke er folk med alvorlige underliggende sykdommer og helsepersonell i denne aldersgruppen satt opp på vaksinasjonsliste.

Nå ble jeg bare enda mer skeptisk altså!

Det står også i artikkelen du linker til at vaksinene som er i bruk vurderes som trygge, men at det kanskje ikke vil være hensiktsmessig å vaksinere de under 45 hvis vaksinen ikke viser seg å hindre smittespredning i stor grad, siden de under 45 sjelden blir alvorlig syke av covid. Du kan velge å tolke den som at vaksinen er farlig, eller at FHI venter på mer informasjon før fe tar en beslutning. 

• Liker 7
Skrevet

Det er klokt å vente med å vaksinere personer under 45 år. Personer i denne aldersgruppen blir sjelden alvorlig syke av covid-19. Personer som er eldre enn 45 år bør selv få velge om de vil vaksineres eller ikke. Alle som vurderer å ta vaksinen bør informeres om at det fortsatt er lite kunnskap om bivirkninger, og at man ikke vet om en som er vaksinert kan smitte andre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Mikaela24 skrev (2 timer siden):

Aaaand... here we go again!

Hvorfor ikke overlate mikrobiologien til de som faktisk kan det? Det er så utrolig synd at enkelte mener at synsingen i kommentarfeltene skal være viktigere og mer troverdige kilder enn informasjonen fra de som faktisk har studert og jobbet med dette årevis. 

Hva mener du? Her er det FHI som går ut i media og sier at de ikke vet. Synes ikke det er rart at folk blir forvirret og usikre. 

Endret av Ukjent.
  • Liker 3
Skrevet

Ja, at vi kan ikke banke alt på vaksinen lengre. Det kommer til å ta år.

• Liker 1
Skrevet

Den er allerede forsinket nå.

Skrevet
*luna* skrev (23 minutter siden):

Det er klokt å vente med å vaksinere personer under 45 år. Personer i denne aldersgruppen blir sjelden alvorlig syke av covid-19. Personer som er eldre enn 45 år bør selv få velge om de vil vaksineres eller ikke. Alle som vurderer å ta vaksinen bør informeres om at det fortsatt er lite kunnskap om bivirkninger, og at man ikke vet om en som er vaksinert kan smitte andre. 

Helt enig.

Og det mange påpeker om at denne er så godt testet fordi det er testet på så mange, glemmer en ting.

Det er nå vi er i fase 4 av testing av vaksinen, det er nå vi finner ut om den faktisk har den effekten de har sett i kliniske tester, det er nå vi kan se hvor lang tid vaksinen virker, og det er nå de ser om den har alvorlige langtidsvirkninger. 

Og jeg er glad jeg er i gruppen som de er usikre på om de i det hele tatt skal vaksinere, jeg vil helst vente til testing av vaksinen er helt ferdig.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Normalt friske under 45 år havner ekstremt sjelden på sykehus av Covid-19, så hvorfor bruke hundrevis av millioner kroner på å vaksinere dem?

Når alle eldre og risikogrupper er vaksinert vil man jo oppnå det som har vært poenget hele tiden: At ikke helsevesenet skal bli overbelastet.

Endret av Krantz95
  • Liker 4
Skrevet

HI er misinformerende vrøvl.

Artikkelen det linkes til skriver følgende om "mangelfull kunnskap":

Mangelfull kunnskap

Vaksinestrategien til FHI har hele tiden vært å minimere tapte leveår og død i befolkningen. Det er årsaken til at nordmenn over 65 år og risikogrupper er prioritert til å få vaksinen.

Før FHI kan anbefale vaksinasjon av personer mellom 18 og 45 år mener Aavitsland at de må ha mer kunnskap.

Selv om voksne under 45 år sjeldent utvikler alvorlig sykdom, kan det imidlertid forekomme. Aavitsland etterlyser derfor mer kunnskap om hvor alvorlig korona er i denne aldersgruppen.

– Vi trenger også mer kunnskap om hvor godt vaksinasjon beskytter mot sykdom i de ulike aldersgruppene og hvor godt vaksinasjon beskytter mot å bli smittet og videre smitte, sier Aavitsland.

Om koronavaksinen viser seg å hemme smittespredningen, kan det gi en positiv effekt å vaksinere unge voksne, som står for mye av smitten.

(https://www.tv2.no/nyheter/11920695/)

FHI ønsker altså mer kunnskap om hvor alvorlig korona er for alder 18-45, og i hvilken grad vaksinen demper smittespredning før de vurderer hensikten av å vaksinere denne gruppen. Det finnes ikke et ord i teksten som gjør at man burde bli "skeptisk til vaksinen" i seg selv.

Det som derimot sies i samme artikkel av smitteverndirektør Geir Bukholm er dette:

– Vi vet ganske mye om de to vaksinene vi allerede har, så det er gode og trygge vaksiner, sier Bukholm.

• Liker 5
Skrevet

La være å vaksinere under 45 ja, i tillegg til at de i Tyskland unnlater alle over 65 og under 18. Blir kanskje ikke så mange igjen til slutt.

Skrevet
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Viktig å huske på dette med flokkimmunitet også. Det har blitt anslått at 60 - 70 % av befolkningen må være immun mot Covid-19 for at vi skal klare å slå ned viruset. Da er det viktig at de som kan ta vaksinen, gjør det.

https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/diverse/flokkimmunitet/

De som er vaksinert må uansett bli smittet med viruset for at de skal få steriliserende immunitet. Vaksinerte vil fortsatt kunne spre viruset inntil de har gjennomgått infeksjon.

Det vil ikke bli flokkimmunitet før mange nok har vært smittet - med eller uten vaksine.

Målet til vaksinen er ikke å stoppe spredningen av viruset, men å unngå alvorlig forløp av Covid-19.

https://www.nordnorskdebatt.no/vaksiner-som-lindrer-covid-19-men-ikke-hindrer-sars-cov-2/o/5-124-94086

• Liker 4
Skrevet
Dace skrev (14 minutter siden):

HI er misinformerende vrøvl.

Artikkelen det linkes til skriver følgende om "mangelfull kunnskap":

(https://www.tv2.no/nyheter/11920695/)

FHI ønsker altså mer kunnskap om hvor alvorlig korona er for alder 18-45, og i hvilken grad vaksinen demper smittespredning før de vurderer hensikten av å vaksinere denne gruppen. Det finnes ikke et ord i teksten som gjør at man burde bli "skeptisk til vaksinen" i seg selv.

Det som derimot sies i samme artikkel av smitteverndirektør Geir Bukholm er dette:

Han sa også dette om bivirkninger og effekt:

»– Inntil videre har vi definert de anbefalte risikogruppene ned til 45 år. Hvis vi får en god vaksine med få bivirkninger og god effekt, vil vi anbefale den til personer mellom 18 og 44 også, sier Bukholm til TV 2.

– Er det aktuelt å ikke vaksinere de under 45? 

– Utgangspunktet er at vi skal vaksinere de også. Men det forutsetter at vi har en vaksine med en god bivirkningsprofil som gjør at forholdet mellom nytten av å vaksinere seg og eventuelle bivirkninger faller ut i positiv favør for å vaksinere seg, sier han.»

Slik jeg forstår det er det fortsatt usikkerhet knyttet til bivirkninger og effekt.

• Liker 3
Skrevet
Krantz95 skrev (23 minutter siden):

De som er vaksinert må uansett bli smittet med viruset for at de skal få steriliserende immunitet. Vaksinerte vil fortsatt kunne spre viruset inntil de har gjennomgått infeksjon.

Det vil ikke bli flokkimmunitet før mange nok har vært smittet - med eller uten vaksine.

Målet til vaksinen er ikke å stoppe spredningen av viruset, men å unngå alvorlig forløp av Covid-19.

https://www.nordnorskdebatt.no/vaksiner-som-lindrer-covid-19-men-ikke-hindrer-sars-cov-2/o/5-124-94086

Det er vel ikke 100 % enighet om dette. Men slik jeg har forstått det, er det to måter å oppnå immunitet på; gjennom å selv gå gjennom sykdommen, eller å bli vaksinert. Flokkimmunitet kan vi få ved at en viss andel av befolkningen har hatt sykdommen, samt at omtrent halvparten av oss vaksinerer seg. Det er dog usikkert hvor lenge man er immun etter å ha hatt immunreaksjon mot viruset.

https://forskning.no/virus/flokkimmunitet-uten-vaksine-vil-ikke-redde-oss-skriver-epidemiolog/1663143

Skrevet
6 minutter siden, *luna* said:

Han sa også dette om bivirkninger og effekt:

»– Inntil videre har vi definert de anbefalte risikogruppene ned til 45 år. Hvis vi får en god vaksine med få bivirkninger og god effekt, vil vi anbefale den til personer mellom 18 og 44 også, sier Bukholm til TV 2.

– Er det aktuelt å ikke vaksinere de under 45? 

– Utgangspunktet er at vi skal vaksinere de også. Men det forutsetter at vi har en vaksine med en god bivirkningsprofil som gjør at forholdet mellom nytten av å vaksinere seg og eventuelle bivirkninger faller ut i positiv favør for å vaksinere seg, sier han.»

Slik jeg forstår det er det fortsatt usikkerhet knyttet til bivirkninger og effekt.

Det er korrekt, men dette nevnes ikke i relasjon til mangelfull kunnskap eller usikkerhet rundt allerede godkjente vaksiner slik HI antyder.

Skrevet
Fibonacci skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke 100 % enighet om dette. Men slik jeg har forstått det, er det to måter å oppnå immunitet på; gjennom å selv gå gjennom sykdommen, eller å bli vaksinert. Flokkimmunitet kan vi få ved at en viss andel av befolkningen har hatt sykdommen, samt at omtrent halvparten av oss vaksinerer seg. Det er dog usikkert hvor lenge man er immun etter å ha hatt immunreaksjon mot viruset.

https://forskning.no/virus/flokkimmunitet-uten-vaksine-vil-ikke-redde-oss-skriver-epidemiolog/1663143

Artikkelen du henviser til er fra april 2020. På det tidspunktet håpet man nok at koronavaksinene som var under utvikling  ville hindre smittespredning. Det er usikkert om vaksinene vi bruker nå har slik effekt. 

• Liker 2
Skrevet
Dace skrev (20 minutter siden):

Det er korrekt, men dette nevnes ikke i relasjon til mangelfull kunnskap eller usikkerhet rundt allerede godkjente vaksiner slik HI antyder.

Slik jeg forstår det gjelder det også vaksiner som allerede er godkjent.

Skrevet
*luna* skrev (4 minutter siden):

Artikkelen du henviser til er fra april 2020. På det tidspunktet håpet man nok at koronavaksinene som var under utvikling  ville hindre smittespredning. Det er usikkert om vaksinene vi bruker nå har slik effekt. 

Det er sant at det er en viss usikkerhet, men like fullt tilsier all eksisterende medisinsk kunnskap at det blir mindre smittespredning når færre personer får sykdom/symptomer.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/1BjnOG/alt-du-trenger-aa-vite-om-koronavaksinene

Skrevet
29 minutter siden, *luna* said:

Slik jeg forstår det gjelder det også vaksiner som allerede er godkjent.

Da vil jeg påpeke at den avsluttende delen fra avsnittet du selv siterte var dette:

"– Vi vet ganske mye om de to vaksinene vi allerede har, så det er gode og trygge vaksiner, sier Bukholm."

Jeg er for øvrig ikke uenig med deg i at det finnes usikkerheter. Forholder meg her kun til denne ene artikkelen diskusjonen ble basert på, som jeg mener ikke gir grunnlag for økt skeptisisme

• Liker 1
  • Opprett ny...