Gå til innhold

Sykt barn- dårlig samvittighet at jeg må være hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har barnet mitt blitt forkjølet. Kjenner jeg blir fortvilet for det er så mange sykemeldinger på jobben for tiden og det stresser meg veldig. 

Jeg er alenemor og er sjeldent borte fra jobb pga sykdom. Barnet mitt har heldigvis holdt seg frisk lenge, knapt brukt sykedager. Har ikke brukt sykedager på megselv i fjor. Så skal heller ikke ha på meg at vi er mye borte. 

Flere som kjenner på den dårlige samvittigheten? Vet jeg ikke burde hatt det. Må holde ungene hjemme nå når de har forkjølsessymtomer. 

Anonymkode: 65e11...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det gidder jeg ikke å bruke energi på. Jeg får jo ikke gjort noe med det uansett. Kos deg med barnet ditt 🙂

Anonymkode: cca9c...f98

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner litt på det ja, fordi sist jeg var hjemme med sykt barn så ble arbeidsgiver så oppgitt og sa at det var jo ikke vikar å sette inn... Så da vet jeg at det blir krevende for mine kollegaer. Men hva skal man gjøre da?!
Barna er førsteprioritet uansett!

Anonymkode: 8b853...5e1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner litt på det ja, fordi sist jeg var hjemme med sykt barn så ble arbeidsgiver så oppgitt og sa at det var jo ikke vikar å sette inn... Så da vet jeg at det blir krevende for mine kollegaer. Men hva skal man gjøre da?!
Barna er førsteprioritet uansett!

Ja uff samme dilemma her. Sjefen ringte meg i helga og ville at jeg skulle komme på jobb pga en ansatt ble sykemeldt. Han vet jeg er alenemor og ikke har noen som kan passe barnet mitt. Så da er jeg avhengig av å jobbe mest dagtid. Faren til ungen bor et stykke unna og de har annahver helg samvær. Da jobber jeg kveldsvakter når barnet er der. 
Stiller som oftest opp, men helt håpløst når jeg er så fastlåst. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nå har barnet mitt blitt forkjølet. Kjenner jeg blir fortvilet for det er så mange sykemeldinger på jobben for tiden og det stresser meg veldig. 

Jeg er alenemor og er sjeldent borte fra jobb pga sykdom. Barnet mitt har heldigvis holdt seg frisk lenge, knapt brukt sykedager. Har ikke brukt sykedager på megselv i fjor. Så skal heller ikke ha på meg at vi er mye borte. 

Flere som kjenner på den dårlige samvittigheten? Vet jeg ikke burde hatt det. Må holde ungene hjemme nå når de har forkjølsessymtomer. 

Jeg er akkurat som deg, får så dårlig samvittighet for jeg vet hvor stress det blir på jobben, det er daglig opptil flere sykemeldinger. (Jobber i helsevesenet) jeg er alenemor , og er så og si aldri borte , og har lagt merke til at kollegaer med mann hjemme , er mye oftere borte enn meg. Så nå har jeg lært meg, at når jeg el barnet først er syk, så er jeg hjemme med god samvittighet , fordi jeg vet at jeg er kun hjemme når jeg må. Og det vet kollegaene mine og sjefen min og 🙂

Anonymkode: d0911...d86

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er akkurat som deg, får så dårlig samvittighet for jeg vet hvor stress det blir på jobben, det er daglig opptil flere sykemeldinger. (Jobber i helsevesenet) jeg er alenemor , og er så og si aldri borte , og har lagt merke til at kollegaer med mann hjemme , er mye oftere borte enn meg. Så nå har jeg lært meg, at når jeg el barnet først er syk, så er jeg hjemme med god samvittighet , fordi jeg vet at jeg er kun hjemme når jeg må. Og det vet kollegaene mine og sjefen min og 🙂

Anonymkode: d0911...d86

Ja samme inntrykk har jeg også 😂 de med mann er ofte borte med syke unger enn meg 😅 aldri hjemme enn når det er helt nødvendig. Rart fenomen det der 🤭🤔

ts

Skrevet

Jeg har mann og må ofte være hjemme ved sykt barn. Vi deler så vi er hjemme annenhver sykt-barn-dag. Vi har tre barn og det har vært mange forkjølelser og halsbetennelse i vinter. Hvordan tenker dere at det skyldes mannen??🙃

Anonymkode: 7b8e0...108

• Liker 6
Skrevet

Har aldri dårlig samvittighet når barna er syke- de er faktisk ikke noe jeg kan gjøre med det og barn blir syke. Om en arb. Giver ringer og våger å klage om akkurat det så ville vedkommede blitt satt riktig så godt på plass!

Her er vi to på byrdene, å ingens jobb er viktigere enn den andres så er hjemme annenhver dag, så fremst det ikke er spy/diare. Da er det lettest at en er hjemme pga smitte. 
Men om Jeg selv blir syk, da får jeg virkelig dårlig samvittighet og har absolutt noe å lære der, og har det med å presse meg alt for langt:/  har en tendens til å tro jeg er uerstattelig , noe jeg absolutt ikke er.

Anonymkode: ff6e2...1e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja samme inntrykk har jeg også 😂 de med mann er ofte borte med syke unger enn meg 😅 aldri hjemme enn når det er helt nødvendig. Rart fenomen det der 🤭🤔

ts

Jeg har ikke samme inntrykk, men det kan jo hende at du som alenemor føler du må bevise at du ikke er en dårligere arbeidstaker fordi du er alenemor? Og det skal du ikke  behøve å føle. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet (uten grunn!!). Det tror jeg de fleste får.

Men arbeidsgiver må ta høyde for at folk blir syke, og at de som har barn må være hjemme når de blir syke også. Det er en rettighet du har, uansett hvor kjipt det er.
Og det er en nødvendig rettighet!

Du er arbeidstaker. Du skal ta ansvar for din og dine barns sykdom. Du skal IKKE ta ansvar for andres sykdom. Sjefen og kollegaene skjønner at barnet ikke ble syk nå bare for å plage! Du har ikke noe valg. Med mindre arbeidsgiveren din har tenkt å komme å passe barnet ditt, så må han faktisk finne vikar eller lignende.

Anonymkode: bdf28...dd4

Skrevet

Ja, måtte selv ringe inn sykt barn selv nå i kveld. Det startet i går med litt hodepine og kløe i hals, men sendte han avgårde på skolen. (Null coronasmitte her, å har ikke vært det heller). Men i dag har det blitt verre og han er skikkelig pjusk. Jeg får så dårlig samvittighet. Bare i januar har jeg brukt 4 egenmeldinger. Det er mer en jeg har brukt dem 2 siste årene 😅 Somregel har vi tima det bra med at ungene blir syke når mannen er hjemme, men han har vært borte hele januar pga reisejobb 😕 Dårlig samvittighet for kollegaene mine som må jobbe enda hardere i morgen, vi sliter med å leie inn folk, å det er generelt mye sykemeldinger fortiden.. Man bør jo ikke ha dårlig samvittighet, men man får jo det uansett.. 

Anonymkode: 5e3e7...39f

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, måtte selv ringe inn sykt barn selv nå i kveld. Det startet i går med litt hodepine og kløe i hals, men sendte han avgårde på skolen. (Null coronasmitte her, å har ikke vært det heller). Men i dag har det blitt verre og han er skikkelig pjusk. Jeg får så dårlig samvittighet. Bare i januar har jeg brukt 4 egenmeldinger. Det er mer en jeg har brukt dem 2 siste årene 😅 Somregel har vi tima det bra med at ungene blir syke når mannen er hjemme, men han har vært borte hele januar pga reisejobb 😕 Dårlig samvittighet for kollegaene mine som må jobbe enda hardere i morgen, vi sliter med å leie inn folk, å det er generelt mye sykemeldinger fortiden.. Man bør jo ikke ha dårlig samvittighet, men man får jo det uansett.. 

Anonymkode: 5e3e7...39f

Tror du heller kan ha litt dårlig samvittighet for å sende barnet avgårde på skolen med hodepine og rusk i halsen midt i en pandemi...

«Null koronasmitte her...» Som du vet om i alle fall. Med mindre stedet du bor er hermetisk lukket. 

God bedring👍

Anonymkode: 7b8e0...108

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...