skravlus Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 (endret) Kan arbeidsgiver kreve å se resultatet av koronatesten, svart på hvitt, eller regnes dette som helseopplysning? (Og arbeidsgiver kan derfor ikke kreve innsyn.) Endret 1. februar 2021 av skravlus Utdypende forklaring
bib_84 Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Arbeidsgiver må jo få vite svaret, men de har ikke mulighet til å se svaret så fremt du ikke viser det til vedkommende. Jeg har send arbeidsgiver SMS om negativt resultat de gangene jeg har testet meg. Tester du positivt vil jeg tro arbeidsgiver blir kontaktet av smittesporere, og får vite det på den måten. 8
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2021 bib_84 skrev (9 minutter siden): Arbeidsgiver må jo få vite svaret, men de har ikke mulighet til å se svaret så fremt du ikke viser det til vedkommende. Jeg har send arbeidsgiver SMS om negativt resultat de gangene jeg har testet meg. Tester du positivt vil jeg tro arbeidsgiver blir kontaktet av smittesporere, og får vite det på den måten. Takk for svar. Men kan de kreve å se bevis på at den er negativ? Har de rett til det?
Belima Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Hvis en tester positivt så MÅ de menneskene en har vært i kontakt med også få beskjed. Navn på kontakter må oppgis pga smittesporing. Jobber en i butikk, kontor eller sammen med andre folk, så må de også testes for eventuell smitte og gå i karantene. Les det jeg henviser til, spesielt linjene 3 - 4 og 5. Lurt å lese alt som står der. https://arbinn.nho.no/korona-aktuelt-innhold/smittevern-pa-arbeidsplassen/smitte-pa-arbeidsplassen---hva-gjor-du/ 2
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 1. februar 2021 Belima skrev (17 minutter siden): Hvis en tester positivt så MÅ de menneskene en har vært i kontakt med også få beskjed. Navn på kontakter må oppgis pga smittesporing. Jobber en i butikk, kontor eller sammen med andre folk, så må de også testes for eventuell smitte og gå i karantene. Les det jeg henviser til, spesielt linjene 3 - 4 og 5. Lurt å lese alt som står der. https://arbinn.nho.no/korona-aktuelt-innhold/smittevern-pa-arbeidsplassen/smitte-pa-arbeidsplassen---hva-gjor-du/ Takk for svar. Jeg burde formulert spørsmålet på en annen måte, for jeg tenker på når testen er negativ. Kan arbeidsgiver kreve å se dette svart på hvitt?
riesling Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 hvorfor kan du ikke bare vise den da? Om du er testet er det vel en grunn til det? Da vil det vel være nyttig info for arbeidsgiver å vite? 6
FotbaIlflua Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 skravlus skrev (39 minutter siden): Kan arbeidsgiver kreve å se resultatet av koronatesten, svart på hvitt, eller regnes dette som helseopplysning? (Og arbeidsgiver kan derfor ikke kreve innsyn.) Hvorfor vil du ikke vise resultatet om arbeidsgiver ber om det? 3
Gjest ATLAS6 Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Nei, de kan vel ikke kreve det men hvorfor ønsker du ikke å fremvise det?
Belima Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 skravlus skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg burde formulert spørsmålet på en annen måte, for jeg tenker på når testen er negativ. Kan arbeidsgiver kreve å se dette svart på hvitt? Da blir det annerledes. Hadde da gitt beskjed om at den var negativ pga andre jeg jobber sammen med.. Alle vet jo at en må være hjemme fra jobb til en får svar på testen. Jeg er ikke arbeidsgiver, selv jeg vet det.
Synne-Marie Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Er det sånn at arbeidsgiver ikke godtar at du sier at testen er negativ? Er det sånn at han krever å se kopi av testresultatet? Er det mulig å ta en skjermdump av resultatet og klippe bort alt av personlig informasjon? Jeg er usikker på hva arbeidsgiver kan kreve her, men om det var mulig å dele denne informasjonen, uten å dele noen annen personlig informasjon, ville jeg gjort det. 1
Splittbinders Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 (endret) skravlus skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Jeg burde formulert spørsmålet på en annen måte, for jeg tenker på når testen er negativ. Kan arbeidsgiver kreve å se dette svart på hvitt? Nei det tviler jeg på, at de kan kreve å se testresultatet dokumentert. Dette er en helseopplysning. Men om du er organisert, hør med tillitsvalgt på din arbeidsplass. Eventuelt verneombud. Personlig hadde jeg naturligvis informert arbeidsgiver (spesielt dersom de var aktuelle nærkontakter eller jeg skulle møte de i nær fremtid) dersom testen var negativ (eller positiv, for den del.). Men jeg hadde nok reagert litt hvis sjefen ba om å få _dokumentert_ negativ test. Det viser jo en relativt formidabel mangel på tillit - med mindre det er helt spesielle forhold på arbeidsplassen som tilsier at de MÅ være sikre. Endret 1. februar 2021 av Splittbinders 6
SoWhat? Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Må du lage oppstyr for dette? Noe så dumt. Det er sikkert en grunn til at hun/han vil se det. 1
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 1. februar 2021 Splittbinders skrev (2 minutter siden): Nei det tviler jeg på, at de kan kreve å se testresultatet dokumentert. Dette er en helseopplysning. Men om du er organisert, hør med tillitsvalgt på din arbeidsplass. Eventuelt verneombud. Personlig hadde jeg naturligvis informert arbeidsgiver (spesielt dersom de var aktuelle nærkontakter eller jeg skulle møte de i nær fremtid) dersom testen var negativ (eller positiv, for den del.). Men jeg hadde nok reagert litt hvis sjefen ba om å få _dokumentert_ negativ test. Det viser jo en relativt formidabel mangel på tillit - med mindre det er helt spesielle forhold på arbeidsplassen som tilsier at de MÅ være sikre. Ja, det er nettopp dette med manglende tillit jeg reagerer på. Jeg har selvsagt opplyst om at testen var negativ, men sjefen vil ha bevis for at det stemmer. Det er ikke noe problem for meg å vise frem resultatet, men jeg lurte bare på om arb.giver virkelig kan kreve det. Takk for svar😊 5
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 1. februar 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Må du lage oppstyr for dette? Noe så dumt. Det er sikkert en grunn til at hun/han vil se det. Nei, jeg lager ikke noe oppstyr. Bare lurer på hva reglene er rundt dette. 4
Lilylune Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 Jeg har ikke tatt test før, så jeg vet ikke hvordan resultatet ser ut, er det mye personlig informasjon på den? Kan du ikke bare si at du testet negativt? Eller har du sagt det allerede og arbeidsgiver krever å se det svart på hvitt?
Frøken888 Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 Ja de kan faktisk kreve det. Du har ansvar å dokumentere dette siden mange lyver på seg tester. Du tar en skjermdump og tegner over det du ikke vil vise til arbeidsgiver. Jeg går selv fått negativt resultat og viste hele svaret til sjefen. Jeg kan ikke forstå hvorfor du gjør deg så vanskelig. Du har tydeligvis jugd på deg en test og sitter nå i saksa siden sjefen din krever bevis. 2
Gjest theTitanic Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 skravlus skrev (1 minutt siden): Nei, jeg lager ikke noe oppstyr. Bare lurer på hva reglene er rundt dette. Om du MÅ vise den er jeg usikker på, men om du lyver og sier den var positiv med mutert virus så får du fordelen av kortere karantene. 10 dager istedenfor 15. Om du lyver å sier den var negativ så får ikke de rundt deg beskjed om å gå i karantene. Dette vil føre til stor bot å betale og erstatningsansvar om noen blir alvorlig syke eller dør. Smittesporingsteamet vil avsløre deg etterpå når folk rundt deg har blitt syke.
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #18 Skrevet 1. februar 2021 Frøken888 skrev (4 minutter siden): Ja de kan faktisk kreve det. Du har ansvar å dokumentere dette siden mange lyver på seg tester. Du tar en skjermdump og tegner over det du ikke vil vise til arbeidsgiver. Jeg går selv fått negativt resultat og viste hele svaret til sjefen. Jeg kan ikke forstå hvorfor du gjør deg så vanskelig. Du har tydeligvis jugd på deg en test og sitter nå i saksa siden sjefen din krever bevis. Åh, himmel! Ja, akkurat sånn er det!🙄 (= ironi) 1
skravlus Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 1. februar 2021 theTitanic skrev (3 minutter siden): Om du MÅ vise den er jeg usikker på, men om du lyver og sier den var positiv med mutert virus så får du fordelen av kortere karantene. 10 dager istedenfor 15. Om du lyver å sier den var negativ så får ikke de rundt deg beskjed om å gå i karantene. Dette vil føre til stor bot å betale og erstatningsansvar om noen blir alvorlig syke eller dør. Smittesporingsteamet vil avsløre deg etterpå når folk rundt deg har blitt syke. Ja, jeg skjønner. Jeg har ingen intensjon om å lyve om noe som helst😊 Tar smittevern og alt rundt Covid-19 på største alvor. Var bare interessert i det juridiske rundt dette med innsyn. Har en sjef som oppfører seg svært spesielt (for å si det på en pen måte) i de fleste sammenhenger, så jeg preges nok av dette. 1
Gjest ATLAS6 Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Skjønner det TS. Det burde holde langt med å bekrefte muntlig at testen er negativ
Anbefalte innlegg