AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Et helt nytt nivå av dumhet! 11 mennesker gikk igjennom isen. Bare flaks det ikke skjedde en dødsulykke. Er virkelig voksne så dumme? De har null peiling på hva de vil si å ferdes på isen, og de velger å ta med sine egne barn på tur. De valser rundt som om de gikk på en grønn eng. At folk er så lite opplyste er sjokkerende. https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-alarm---har-ikke-sett-maken/73352435 Anonymkode: 7e19a...d0f 15
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Dette skjer vel hvert år, like sikkert som at det kommer agurknytt til sommeren. Anonymkode: aba1a...f3b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Jeg er enig! Det er helt utrolig at folk ikke har evne til å følge oppmerkede løyper på isen (eller andre steder..). Altså, kan skjønne at man velger å følge en sti utenfor oppmerks løype i skogen, men på isen? Man vet jo at det er fare for å gå igjennom? Anonymkode: de0ed...275 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Slike foreldre burde blitt anmeldt for omsorgssviky/drapsforsøk. Anonymkode: ba463...908 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Så også angre trillet rundt på isen med barnevogner. Altså??? Hvor dumme er folk. Anonymkode: bdf0b...87d 3
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 For meg som ikke bor i området er det litt vanskelig å få tak på hva problemstillingen er. Er det slik at isen er trygg noen områder, men folk velger å gå der det ikke er bekreftet trygg? Eller er ikke isen bekreftet trygg noen av disse stedene? Er det godt nok merket? Når det er så mye folk er det jo vanskelig å se hvor det er merket som trygt og ikke?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Albbas skrev (3 minutter siden): For meg som ikke bor i området er det litt vanskelig å få tak på hva problemstillingen er. Er det slik at isen er trygg noen områder, men folk velger å gå der det ikke er bekreftet trygg? Eller er ikke isen bekreftet trygg noen av disse stedene? Er det godt nok merket? Når det er så mye folk er det jo vanskelig å se hvor det er merket som trygt og ikke? Det er dårlig merket, folk mangler kunnskap, veldig mange er ute på isen og folk generelt går ut fra det de ser fremfor å bruke hodet. Folk på isen = trygg is, tror de. Anonymkode: e2ef3...eff 3
SoWhat? Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Jeg liker ikke å bruke ordet "sinnsykt", men det må jeg bruke her. Folk har klikket tror jeg. Skulle nesten tro de ville begå kollektivt selvmord, unnskyld meg. Det var utrolig mange på isen. Greit at folk plutselig vil sosialisere og være der det er mange andre, men maken til galskap. Stakkars brannmenn og politi. Å være vitne til dette.... 8
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er dårlig merket, folk mangler kunnskap, veldig mange er ute på isen og folk generelt går ut fra det de ser fremfor å bruke hodet. Folk på isen = trygg is, tror de. Anonymkode: e2ef3...eff Jeg kan egentlig forstå at folk tenker sånn. Jeg har null kunnskap om å ferdes på is og hva man skal ta hensyn til. Jeg er nordfra og vant til at isen er trygg på vinteren, så man trenger ikke signal fra kommunen om isen er trygg eller ei. Høst og vår holdt vi oss unna isen. Nå bor jeg på vestlandet og er nesten livredd for å gå på isen siden det er så sjelden det er mulig her vi bor 😂 Men "isvett" er altså ikke noe jeg har lært, og det gjelder tydeligvis mange. Det er vanskelig å bruke hodet når hodet ikke vet...? 🤷♀️ Prøver bare å forstå hva som skjer, det er jo ganske vilt hvis så mange mennesker tar stor risiko, da er det jo noe galt i kunnskapen/informasjonsflyten et sted. Nytter ikke å bare si at folk er dumme, hvis folk er dumme må de læres opp.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Isen er merket som trygg noen steder,og utrygg andre steder. Virket som folk tok bort merkene der den var utrygg eller noe sånt. Jeg var på isen lørdag, alt var trygt da. Men det var mye folk. Virket som det var enda fler på søndag siden butikker var stengt da. Anonymkode: feea5...1fd
Helgeline Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Dette handler delvis om at folk har mistet følelsen med naturen. Det er fe ex ikke allmennkunnskap lenger at isen er farlig der ei elv løper ut.. Helt grunnleggende ting som barn egentlig bør læres før de lærer lesing og regning. 4
Tempen Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 (endret) Isen er "trygg" i hele området til høyre for brua over til Kalvøya, i den sorte ringen har du utløpet til Sanvikselva, der er det strømmende vann og usikkert. Uansett "trygg is" må man alltid ha med seg utstyr til å komme seg opp på isen igjen og helst ha isstaver til å sjekke istykkelse med. Med barnevogn eller ski på beina, eller barn i bæremeis vil mange slite med å redde seg selv og barn. Endret 1. februar 2021 av Tempen 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så også angre trillet rundt på isen med barnevogner. Altså??? Hvor dumme er folk. Anonymkode: bdf0b...87d Hvem angret? De med vognen? Anonymkode: 18bbd...cbd
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 Det er merket en trygg turløype på 8 km i området som ble omtalt. Av en eller annen grunn drev folk og gikk der det er merket med svart på kartet over her. Det er utløpet av Sandvikselva - der er det ALDRI trygg is, og det pleier å stå både merkepinner og -bånd i området der. Det er selvsagt ikke galskap å bevege seg i det merkede området som istilsynet i Bærum sjekker daglig når isen er trygg. I nyhetene ble det fremstilt som om folk bare strømmet på i tusenvis og kastet seg utpå utrygg is. Det var slett ikke slik. Folk gikk i merket område - etter at kommunen har gått ut og sagt at nå er isen trygg hvis man går langs den merkede løypa. Denne artikkelen sto i lokalavisen før helgen. https://www.budstikka.no/natur-og-miljoe/loypa-pa-fjordisen-kan-vaere-klar-til-helgen/624248!/ I dag kom denne: https://www.budstikka.no/friluftsliv/na-skal-trygg-fjordis-merkes-tydeligere/624727!/ Nå skal det merkes enda tydeligere - og så får man håpe at også idiotene har lært. Det er lang tradisjon for å merke turløyper på isen I Bærum. Mange av oss elsker denne muligheten til å komme oss ut - og følger merkingen. Da er det både trygt, forsvarlig og en helt fantastisk naturopplevelse. Anonymkode: 5b5c6...2a8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 OBS: kommunen har merka at isen var trygg da de satte opp merkingen. Man er alltid ansvarlig selv for å vurdere, selv om den er merket som trygg. La oss ikke bli helt sånn ansvarsfraskrivende utenlandsk turist som detter utfor en skrent og er opprørt over at den ikke var merka med gjerder og fareskilt. Bruk huet! Anonymkode: 8b9ea...d6c 5
Gjest padawan Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 Albbas skrev (1 time siden): Eller er ikke isen bekreftet trygg noen av disse stedene? Isen pleier å være merket og jeg vedder en tier på at mange av de som gikk igjennom i går ikke brydde seg om denne merkingen.
SoWhat? Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): OBS: kommunen har merka at isen var trygg da de satte opp merkingen. Man er alltid ansvarlig selv for å vurdere, selv om den er merket som trygg. La oss ikke bli helt sånn ansvarsfraskrivende utenlandsk turist som detter utfor en skrent og er opprørt over at den ikke var merka med gjerder og fareskilt. Bruk huet! Anonymkode: 8b9ea...d6c Er så enig. Folk unnskyldes og blir dullet med hele tiden. Så lei jeg er det. "Staaakars, de VET jo ikke bedre!" Haha, bare slutt. Når folk ignorerer brannmannskapene og så går gjennom isen...ja, da er du bare så blåst. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 Går aldri på skøyter på is over vann. Kun på skøytebaner eller der det er is over F eks fotballbaner. Tar ingen sjanser og skjønner ikke de som tror det er trygt. Er for mange dødsulykker. Anonymkode: 92705...923 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvem angret? De med vognen? Anonymkode: 18bbd...cbd Du skjønte sikkert at det var trykkfeil for andre. Anonymkode: 413fd...002 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Svaret her tror jeg ligger i at først har det vært HØYST UVANLIG for de aller fleste å benytte islagt saltvann til skøyteturer i iallfall to generasjoner - de fleste småbarnsforeldre nå vokste opp på 70-og 80-tallet, og gikk på skøyter på sprøytende idrettsbaner osv, gjerne ute, men ikke på naturlig vann. Og iallfall ikke på SALTVANN, som oppfører seg helt annerledes enn innsjøer. Dernest har det de senere årene blitt VELDIG «IN» i de samme aldersgruppene å gjøre «Lars Monsen-ting». Det gir sosiale poeng; det ser for Guds skyld til og med bra ut på CVen! Men økt interesse for denne typen friluftsaktiviteter har IKKE gått hånd i hånd med økt dømmekraft. Og så kom pandemien på toppen av dette, med en veldig økning i behovet for å gjøre ting ute i den frie natur - for skøytebanen (og lekeland, kjøpesentre, caféer, skihytter, bibliotek, treningssentre osv) er stengt. Og er det ikke stengt er det iallfall fir fullt der. Altså må man gå andre steder. Her vi bor har folk oppfattet oss som hysteriske idioter fordi vi nekter å legge søndagsturen til isen på fjorden. Nå i helgen gikk folk i råk her også. Min far husker årene med den massive ski-hypen som ga opphav til Fjellvettreglene, og hvor mange som forulykket på ulike fullstendig unngåelige måter da, og han sier at det som kreves er et par profilerte dødsfall på isen, etterfulgt av en viral holdningskampanje med nok futt i til at idiotene får litt vett inn i hodet. Anonymkode: eb177...9ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå