Gå til innhold

Unge våkner hysterisk på kveld/natt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har, bank i bordet, vært relativt heldig med soving på vår yngste gutt. Legger seg i 19 og opp mellom 06-07.

Den siste tiden har han vært mye pjusk, små syk, slik de ofte er i 1-2 års alderen. Snørrete, surklete, hoster en del osv. Noe småfeber innimellom. 

Nå i det siste har også mini begynt å sove veldig urolig, begynner ofte tidlig på kvelden. Småvåkner, ynker seg. Plutselig våkner han helt, og da er han HELT hysterisk! Hyler og skriker, tramper og vil ut av grindsengen. Helt i 100. Har noen ganger gitt han Paracet i frykt for at han har vondt noe sted osv. 

Vi pleier å sitte der med han til han roer seg, synger for han, hysjer på han, stryker. 

Han er gjerne helt febrilsk i 30-90 minutter - skriker hele tiden, når ikke gjennom. 

i skrivende stund sitter far inne med lillegutt for å forsøke å roe han for andre gang denne kvelden. Første runde 22-23, og andre runde 01- til nå. 

Jeg synes det er virkelig tøft å stå i dette, både med tanke på fulltidsjobb på begge, og minimalt med sammenhengende søvn. Vi lever nesten ikke lengre, går kun å planlegger søvn og når vi får sove neste gang. 

Hver kveld når han legger seg har jeg en angstfylt følelse i kroppen, klarer nesten ikke å sovne fordi jeg «vet» at jeg snart blir vekket igjen. 

Noen med gode tips og råd til oss?

Anonymkode: 3e2b3...755

Skrevet

Det kan være natteterror. Jeg kan ikke så mye om det, så det er verdt å google for å se om det passer til det dere observerer med knotten.

• Liker 3
Skrevet

Det er nok nattskrekk. Periodevis samme her, og da tar vi henne opp av senga, roer ned med favorittfilmen på YouTube (en rolig, koselig animasjonsfilm for de minste) og ei flaske melk ved behov. 
Hun roer seg ikke ellers. (Har prøvd!) Ofte får hun sove i voksensenga hvis det bare er meg hjemme. 

Anonymkode: 4f2ba...7b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har, bank i bordet, vært relativt heldig med soving på vår yngste gutt. Legger seg i 19 og opp mellom 06-07.

Den siste tiden har han vært mye pjusk, små syk, slik de ofte er i 1-2 års alderen. Snørrete, surklete, hoster en del osv. Noe småfeber innimellom. 

Nå i det siste har også mini begynt å sove veldig urolig, begynner ofte tidlig på kvelden. Småvåkner, ynker seg. Plutselig våkner han helt, og da er han HELT hysterisk! Hyler og skriker, tramper og vil ut av grindsengen. Helt i 100. Har noen ganger gitt han Paracet i frykt for at han har vondt noe sted osv. 

Vi pleier å sitte der med han til han roer seg, synger for han, hysjer på han, stryker. 

Han er gjerne helt febrilsk i 30-90 minutter - skriker hele tiden, når ikke gjennom. 

i skrivende stund sitter far inne med lillegutt for å forsøke å roe han for andre gang denne kvelden. Første runde 22-23, og andre runde 01- til nå. 

Jeg synes det er virkelig tøft å stå i dette, både med tanke på fulltidsjobb på begge, og minimalt med sammenhengende søvn. Vi lever nesten ikke lengre, går kun å planlegger søvn og når vi får sove neste gang. 

Hver kveld når han legger seg har jeg en angstfylt følelse i kroppen, klarer nesten ikke å sovne fordi jeg «vet» at jeg snart blir vekket igjen. 

Noen med gode tips og råd til oss?

Kan du ikke sove sammen med han i sengen din og se hvordan det går? Bare for en periode for å sjekke ut

Anonymkode: 504eb...f3a

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også natteskrekk. En av mine hadde det mye og senere ble det også nattevandring i søvne. Det er så skremmende for barnet. Gi ro og trygghet, snakk rolig. Stryk forsiktig, se om du kan få vekket barnet forsiktig. Ikke bruk brå bevegelser, streng stemme etc, det gjør alt verre.

• Liker 1
Skrevet

Kan du prøve å vekke barnet litt halvveis en tid før det vanligvis kommer? Enten gi litt vann eller løft opp og gi kos. Skilt skal forstyrre søvn syklusen litt slik at nattskrekken ikke kommer.

Anonymkode: b0bce...941

• Liker 1
Skrevet

TS her, liten update. 
Etter enda en natt med minimalt med søvn, og ca 10 oppvåkninger ila. natten endte vi opp på legevakten. 
Der fant de ørebetennelse som trenger behandling med antibiotika. 

Enda godt vi fant et svar. 
takk for hjelp

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet

Slet med det samme her, da hadde gutten min ørebetennelse. 
Hvis det vedvarer så få henvisning til øre-nese-hals. Gutten min hadde vann i øret som gjorde at han fikk ørebetennelse. Fikk dren og da løsnet det med nattesøvnen. 

Anonymkode: eee0e...829

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...