AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Min samboer står mellom vernepleier og sosionom.. Han vil «behandle» unge mennesker ala VGS/ungdomsskole. Altså vil være en samtalepartner. Har et stort fokus på psykisk helse. Problemet midt oppi dette er at skal han studere er vi redd han må flytte.. Vi har et barn på vei, vi eier hus og biler osv. Jeg jobber en 7/7 turnus og vi er avhengig av at han er hjemme annenhver uke.. Vernepleier har deltid studie, men for deltid sosionom må man ha relevant arbeid og det er i Oslo- 2 timer hjemmefra. Hva ville dere ha gjort? Abort er for sent, hvis noen skal komme med den. Og barnet er høy ønsket, men det er utdanningen til min kjære også. Hvis vernepleier er noe dere hadde valgt, så er kabalen løst.. Har sett det er mye utdanninger man kan ta i etter tid om psykisk helse, og det er jo midt i blinken. Men utfra hva jeg har lest er sosionom vanskelig å få jobb som.. Takk for hjelp!! Anonymkode: 8556a...547
Rotemor Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Du legger sterke føringer for din samboer. Han må velge i samråd med deg, ikke oss. 4
94anonym Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Han stiller helt klart sterkere som vernepleier. Jeg er selv vernepleier, og forskjellen på meg og en sosionom er først og fremst at jeg har medisinkompetanse. Dette har mye å si når det gjelder muligheter for jobb. Som vernepleier har man samme medisinske myndighet som sykepleiere, samtidig som man har en sosialfaglig bakgrunn. Den faglige forankringen ligger dermed i alt fra juss, til psykologi, helsefag, og sosialfag. Som vernepleier kan man dermed jobbe i skolen, innen rus, psykiatri, kriminalomsorgen, eldreomsorgen, flyktningtjenesten, barnevern med utvikikbgshemmede, osv! Vi har uendelige muligheter, og det er alltids jobb for vernepleiere. Når det er sagt, så innebærer de fleste jobbene turnusarbeid, og middelmådig lønn. 15
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Rotemor skrev (13 minutter siden): Du legger sterke føringer for din samboer. Han må velge i samråd med deg, ikke oss. Ts. takk for ditt råd. Som kommende familie trenger vel ikke alt å være egoistisk? Det er oss for en grunn, ikke meg, deg og kanskje oss...! Jeg skriver her fordi jeg ønsker råd til HVORDAN vi, og han skal få til dette. Jeg må jobbe en 7/7 turnus for å i det heletatt forsørge oss når han skal studere. Fordi jeg ikke unner han et LÅN!! Så vil si jeg ofrer ganske mye for at han i det heletatt skal få studere jeg! Ikke alle som tenker sånn. Anonymkode: 8556a...547 3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 94anonym skrev (2 minutter siden): Han stiller helt klart sterkere som vernepleier. Jeg er selv vernepleier, og forskjellen på meg og en sosionom er først og fremst at jeg har medisinkompetanse. Dette har mye å si når det gjelder muligheter for jobb. Som vernepleier har man samme medisinske myndighet som sykepleiere, samtidig som man har en sosialfaglig bakgrunn. Den faglige forankringen ligger dermed i alt fra juss, til psykologi, helsefag, og sosialfag. Som vernepleier kan man dermed jobbe i skolen, innen rus, psykiatri, kriminalomsorgen, eldreomsorgen, flyktningtjenesten, barnevern med utvikikbgshemmede, osv! Vi har uendelige muligheter, og det er alltids jobb for vernepleiere. Når det er sagt, så innebærer de fleste jobbene turnusarbeid, og middelmådig lønn. Tusen takk for et fint svar! Er dette vi har skjønt også, at vernepleier er mer allsidig. Det viktigste for oss og han er at han får en jobb han trives i. Anonymkode: 8556a...547 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Rotemor skrev (20 minutter siden): Du legger sterke føringer for din samboer. Han må velge i samråd med deg, ikke oss. Ts igjen. for å legge det til så er disse utdanningene like aktuelle for han. Han er klar over hva jeg skriver også. Han vet rett og slett ikke hva han skal velge for å få kabalen med familie livet til å gå opp. Anonymkode: 8556a...547
Rotemor Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts igjen. for å legge det til så er disse utdanningene like aktuelle for han. Han er klar over hva jeg skriver også. Han vet rett og slett ikke hva han skal velge for å få kabalen med familie livet til å gå opp. Anonymkode: 8556a...547 Jeg ser at jeg er litt krass. Det var ikke meningen. Da synes jeg det er viktig å tenke på turnusarbeid. Jeg syntes selv det var helt forferdelig med småbarn og omskolerte meg. Sosionomer er ofte saksbehandlere. Vernepleiere jobber oftest i institusjon med pleie i en eller annen form. Så hva slags fysisk arbeid han liker er jo igså en del av bilde. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Om han ønsker å jobbe med ungdom ville jeg foreslått barnevernspedagog. Anonymkode: 77969...607 11
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Selvom det er lettere å få jobb som vernepleier har sosionomer mye bedre utdanning. Selve utdanninga er mye mer relevant for å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør. Man kan alltids ta medisinkurs senere. Syns det er synd sosionomer holder på å bli skvist ut av sykepleiere og vernepleiere pga medikalisering av flere og flere brukergrupper, for de har ikke samme helhetsforståelse utifra et klasseperspektiv, f.eks. Vet ikke om man har sosiologi engang på vernepleierstudiet? Anonymkode: e92ee...608 13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Jeg hadde gått for vernepleier. Mye lettere å få jobb, og mye lettere å skifte retning om man endrer interesser i jobblivet. Jeg har selv en annen helsefaglig utdanning, tatt ut fra et ønske om å jobbe med en helt bestemt yrkesgruppe, men underveis i studiet og årene etterpå endret interessene seg en hel del, og jobben jeg har nå hadde jeg sett på som uaktuell før jeg begynte å studere. Medisinkompetanse er selvfølgelig greit å ha, men også forståelsen av hvordan somatisk sykdom innvirker på psykisk sykdom er mye bedre forankret hos vernepleier en sosionom. En del unge som sliter psykisk har gjerne somatisk sykdom også, eller er preget av dette i nær familie. Anonymkode: ed050...be2 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvom det er lettere å få jobb som vernepleier har sosionomer mye bedre utdanning. Selve utdanninga er mye mer relevant for å forstå hvorfor mennesker handler som de gjør. Man kan alltids ta medisinkurs senere. Syns det er synd sosionomer holder på å bli skvist ut av sykepleiere og vernepleiere pga medikalisering av flere og flere brukergrupper, for de har ikke samme helhetsforståelse utifra et klasseperspektiv, f.eks. Vet ikke om man har sosiologi engang på vernepleierstudiet? Anonymkode: e92ee...608 Jo, det har man. Og hele innlegget ditt viser at du ikke vet så mye om vernepleie. Det vernepleiere nettopp ofte er best på er jo atferd og atferdsanalyse😅 Og hva ligger i bedre utdanning? Det kommer jo helt an på hva man har interesse for og hva man ønsker å jobbe med? Og nei. Et medisinkurs vil aldri gi medisinkompetansen som vernepleiere og sykepleiere har. Anonymkode: 25258...2df 16
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Han vil arbeide fysisk med de unge. Har selv slitt noe psykisk og vil nå bruke det til å hjelpe andre. Bruke egne erfaringer til å hjelpe de som ikke har det noe bra. Jeg tenker han får ringe de ulike studie stedene å spørre hva som egner seg best rett og slett.. Anonymkode: 8556a...547
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 Hadde valgt vernepleier, studerte det selv for ikke mange år siden. Og menn som studerer dette, kan velge og vrake i jobber etterpå. Jeg fikk og 100% fast stilling etterpå. Venninnen min som studerte til å bli sosionom, og har en del utdannelse utenom, fikk kun vikariat. Og har det fortsatt. Anonymkode: 99cfa...89d 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 94anonym skrev (17 timer siden): Han stiller helt klart sterkere som vernepleier. Jeg er selv vernepleier, og forskjellen på meg og en sosionom er først og fremst at jeg har medisinkompetanse. Dette har mye å si når det gjelder muligheter for jobb. Som vernepleier har man samme medisinske myndighet som sykepleiere, samtidig som man har en sosialfaglig bakgrunn. Den faglige forankringen ligger dermed i alt fra juss, til psykologi, helsefag, og sosialfag. Som vernepleier kan man dermed jobbe i skolen, innen rus, psykiatri, kriminalomsorgen, eldreomsorgen, flyktningtjenesten, barnevern med utvikikbgshemmede, osv! Vi har uendelige muligheter, og det er alltids jobb for vernepleiere. Når det er sagt, så innebærer de fleste jobbene turnusarbeid, og middelmådig lønn. Hvis det er medisinkompetansen som er viktig, bør han jo ta sykepleien. Vernepleiere jobber stort sett med autisme, stell/pleie og funksjonsnedsettelser. Sosionomer har sånn sett en mye bedre og bredere kompetanse! Anonymkode: 47576...4f3 7
Gidavmeg Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis det er medisinkompetansen som er viktig, bør han jo ta sykepleien. Vernepleiere jobber stort sett med autisme, stell/pleie og funksjonsnedsettelser. Sosionomer har sånn sett en mye bedre og bredere kompetanse! Anonymkode: 47576...4f3 Slutt å uttale deg om en utdannelse du tydeligvis ikke har peiling på! 17
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 Gidavmeg skrev (Akkurat nå): Slutt å uttale deg om en utdannelse du tydeligvis ikke har peiling på! Nettopp, for vernepleiere jobber jo nesten aldri med funksjonsnedsettelser. Sorry, de jobber jo som juridiske rådgivere vanligvis. My bad. Anonymkode: 47576...4f3 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 Vernepleier er vel ikke det mest naturlige valget om han vil jobbe med ungdom generelt. Heller barnevernspedagog, da. Anonymkode: 0fafe...fa6 8
Gidavmeg Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nettopp, for vernepleiere jobber jo nesten aldri med funksjonsnedsettelser. Sorry, de jobber jo som juridiske rådgivere vanligvis. My bad. Anonymkode: 47576...4f3 De jobber samme steder som sosionomer + steder der man trenger medsinkompetanse. Altså en bredere utdanning 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 Gidavmeg skrev (1 minutt siden): De jobber samme steder som sosionomer + steder der man trenger medsinkompetanse. Altså en bredere utdanning Man trenger ikke medisinkompetanse for å jobbe med ungdom. Sosionomer har en mye bredere bakgunn når det kommer til kommunikasjon, samtalemetoder, empowerment og lignende, i tillegg til jus og psykologi og mye annet relevant. All tiden vernepleiere har brukt på mediskamentutregning og kunnskap om funksjonsnedsettelser, pleie og stell, har sosionomene studert noe annet. Anonymkode: 47576...4f3 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Men ja, det er vanskelig å få seg jobb som sosionom, dog ikke like vanskelig for menn! Barnevernspedagog er mye mer relevant enn vernepleien når målet er ungdomsarbeid. Anonymkode: 47576...4f3 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå