Gå til innhold

Kan kona overta/kreve etter skilsmisse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! bare lurer på en ting, vi har nå vært lykkelig gift i snart 3 år. vi har det bra sammen men jeg hører så mye om særeie kontrakt osv. 

Det er slik at hus,bil møbler alt står på meg. dvs jeg er eier av alt sammen. og ønsker ikke at hun på noe måte skal være det. (hvorfor er min privat sak). Men hvordan er det med lover å regler mtp. hvis man blir separert? Kan hun kreve noe som ikke er hennes? Det sies som regel at man ikke bør kreve andres ting  og eiendeler men det kommer jo ann på personen. så derfor lurer jeg. ? 😕

Anonymkode: c3a25...d5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som er opptjent etter at dere giftet dere skal deles på to ved en eventuell skilsmisse. Med mindre dere har skrevet kontrakt på særeie. Alt som er kjøpt før ekteskapet, eller som en av dere har fått i arv beholdes av den enkelte.

Hvorfor tenkte du ikke på dette før du giftet deg? 

Anonymkode: 0c1de...509

• Liker 3
Skrevet

Hei takk for svar! huset og bilen er kjøpt før vi ble gift. Det står på mitt navn og eies av meg. med andre ord, hun bor hos meg. Hun eier ingenting, hun studerer og har ikke inntekt. Når hun får jobb etter studietid så skal vi nok ordne en særeie kontrakt. men jeg jeg spør hvordan det fungerer. hvis partneren ikke eier noen ting. han/hun kan da ikke kreve noe ting ved skilsmisse?  Alt jeg eier og har ble kjøpt før ekteskap selfølgelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Heisann! bare lurer på en ting, vi har nå vært lykkelig gift i snart 3 år. vi har det bra sammen men jeg hører så mye om særeie kontrakt osv. 

Det er slik at hus,bil møbler alt står på meg. dvs jeg er eier av alt sammen. og ønsker ikke at hun på noe måte skal være det. (hvorfor er min privat sak). Men hvordan er det med lover å regler mtp. hvis man blir separert? Kan hun kreve noe som ikke er hennes? Det sies som regel at man ikke bør kreve andres ting  og eiendeler men det kommer jo ann på personen. så derfor lurer jeg. ? 😕

Dersom hus, bil møbler var noe du hadde med inn i ekteskapet (kanskje etter arv) så er det vel ingen tvil om at du er den rettsmessige eier.   Det er noen som heter skjevdeling som kommer til  anvendelse i slike høve.   Arver ein 1 mill,og skyter det inn i kjøp av hus + restgjeld  på lån ,  og ekteskapet ryker etter noen år.    Ja, da kan eg ikkje skjønne noe annet at  1 mill + verdistigningen på boligen må legges til grunn når oppgjørets time kommer.    

Skrevet

Det er verdien av det du tar med deg inn i ekteskapet som kan kreves skjevdelt. Dersom du har med deg bolig inn, vil ektefellen kunne ha rett til å overta boligen mot å kjøpe ut deg. 

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Det er verdien av det du tar med deg inn i ekteskapet som kan kreves skjevdelt. Dersom du har med deg bolig inn, vil ektefellen kunne ha rett til å overta boligen mot å kjøpe ut deg. 

Men hvordan er dette hvis de begge er med på å betale ned på lånet på denne boligen fra og med de flytter sammen og senere gifter seg? Dvs. han eier, like etterpå gifter han seg. Begges lønninger samles på samne konto hvor alt, inkludert boliglån blir trukket fra.

Anonymkode: ebdaf...1f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvordan er dette hvis de begge er med på å betale ned på lånet på denne boligen fra og med de flytter sammen og senere gifter seg? Dvs. han eier, like etterpå gifter han seg. Begges lønninger samles på samne konto hvor alt, inkludert boliglån blir trukket fra.

Verdien av det man tar med inn. Dersom man har mye gjeld, vil verdien reduseres tilsvarende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er her det blir vanskelig. Her kan det tenkes at hun kan kreve kompensasjon for nedbetaling av lån. Spessielt det hun har betalt etter at ekteskapet ble inngått. Jeg tror hun uansett kan kreve å få kompensasjon for eventuell verdistigning på boligen. Her er det nok best å høre med en advokat.

Anonymkode: 0c1de...509

Skrevet

Det med bilen trenger du ikke tenke på som verdi, hvis dere er gift i 10 år så regner de verdien fra dagens dato, ikke når du kjøpte den. Så hvis du har solgt den og prøver å holde tilbake de feks 400k du kjøpte den for for 10 år siden, så går altså ikke det. 

Hvis dere skiller dere om 2 år så får du altså mer for den bilen om den skulle være solgt enn om 10 år. 

Dette vet jeg for min far prøvde seg på den da han skilte seg fra min mor, han hadde en nokså dyr bil med seg inn i ekteskapet, solgt den etter x antall år og prøvde så å skjevdele en sum pga bilen, men det fikk han ikke medhold i.

Anonymkode: c3dd6...f59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...