Gjest Litt forvirret Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Hvor vanlige er det at unger leker "rumpe-doktor"? Hva gjør man hvis man tar dem på fersken?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Det er veldig vanlig at unger leker rumpedoktor i en periode rundt fire-fem-seks års alderen. Det er viktig å fortelle ungene at vi kler av oss bare når vi skal på do eller når vi skal legge oss, og når vi er med mamma eller pappa hos den riktige doktoren.
Gjest Sukkerert Skrevet 16. august 2005 #3 Skrevet 16. august 2005 vi kler av oss bare når vi skal på do eller når vi skal legge oss, og når vi er med mamma eller pappa hos den riktige doktoren. ← Og hvorfor gjør vi det?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Hva mener du med det? Kledde du av deg andre steder i den alderen?
Gjest Sukkerert Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 Hva mener du med det? Kledde du av deg andre steder i den alderen? ← Det var ingen kritikk. Jeg lurer på hvorfor det er feil at barna gjør det de gjør. Barn utforsker alt, også hverandres kropper. Det er sånn de lærer. Og barn har også en seksualitet. Ja, jeg gjorde det og sluttet av meg selv da jeg kom i 4-5 årsalderen så vidt jeg kan huske.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #6 Skrevet 16. august 2005 Jeg trodde ikke det var kritikk, jeg skjønte bare ikke hva du mente. Det er viktig å lære barn at vi har grenser for hvor vi kler av oss. Barn utsettes lett for overgrep som kan være skadelige. For eksempel er det viktig at vi lærer barn å ha respekt for sin egen kropp og at samfunnet har visse normer for hvordan vi oppfører oss i ulike settinger. Barn skal ikke la seg overtale til å kle av seg, hverken av voksne eller av andre barn.
Klips Skrevet 17. august 2005 #7 Skrevet 17. august 2005 Nei, men det er vel ikke nødvendigvis det at man blir overtalt? Jeg lekte en del sånn da jeg var barn, og det var høyst frivillig Det var jo noe jeg synes var kjempespennende selv. Jeg ville aldri sidestilt det den gang med å kle av meg fordi noen ba meg om det. Jeg skal innrømme at jeg ikke har tenkt over denne problemstillingen før, men er det ikke mulig å lære barna at de ikke skal tvinges til å kle av seg av andre, uten å si at de ikke får lov annet enn sammen mamma og pappa?
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 Å gi barn inntrykk av at kroppen er noe vi leker med er svært uheldig. Barn har vanskelig for å skille sine grenser fra hverandre. Og dessuten er det ikke normert å kle av seg sammen med andre en kjæresten eller hos doktoren for oss voksne heller. Det dreier seg bl a om å lære barn hvordan man oppfører seg i samfunnet. Vi ser innimellom denne typen lek i barnehagen, og sørger effektivt for å stoppe det. Hva to jenter leker hjemme på rommet til den ene får være foreldrenes ansvar, men i barnehagen kan vi ikke ha den type lek. Dessuten skal det ikke så mye til før en kan skade seg.
Gjest Embla s Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Nei, men det er vel ikke nødvendigvis det at man blir overtalt? Jeg lekte en del sånn da jeg var barn, og det var høyst frivillig Det var jo noe jeg synes var kjempespennende selv. Jeg ville aldri sidestilt det den gang med å kle av meg fordi noen ba meg om det. Jeg skal innrømme at jeg ikke har tenkt over denne problemstillingen før, men er det ikke mulig å lære barna at de ikke skal tvinges til å kle av seg av andre, uten å si at de ikke får lov annet enn sammen mamma og pappa? ← Veldig enig! Det er en grense mellom å lære barn at de selv bestemmer over sin kropp og det å gjøre nakenhet og "rumpedoktorlek" til tabu. Jeg tror ganske små barn vanligvis skjønner at det f.eks ville være flaut og "feil" å komme naken i barnehagen eller på butikken. Jeg tror ikke det er så stort behov for å snakke med barn om "rumpedoktorlek" egentlig.
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #10 Skrevet 17. august 2005 Å gi barn inntrykk av at kroppen er noe vi leker med er svært uheldig. Barn har vanskelig for å skille sine grenser fra hverandre. Og dessuten er det ikke normert å kle av seg sammen med andre en kjæresten eller hos doktoren for oss voksne heller. Det dreier seg bl a om å lære barn hvordan man oppfører seg i samfunnet. Vi ser innimellom denne typen lek i barnehagen, og sørger effektivt for å stoppe det. Hva to jenter leker hjemme på rommet til den ene får være foreldrenes ansvar, men i barnehagen kan vi ikke ha den type lek. Dessuten skal det ikke så mye til før en kan skade seg. ← Jeg syns dine tanker høres veldig riktige ut Tex.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #11 Skrevet 17. august 2005 V Jeg tror ganske små barn vanligvis skjønner at det f.eks ville være flaut og "feil" å komme naken i barnehagen eller på butikken. Jeg tror ikke det er så stort behov for å snakke med barn om "rumpedoktorlek" egentlig. ← Dessverre er min erfaring at dette ikke stemmer. Det er ingen som kommer nakne i barnehagen, men vi har hatt en periode nå i våres som har vært ille, der ungene har kledd seg og lekt "doktor" i dukkekroken eller gått tre stykker på do og så videre. Og når fex en gutt på fire har en storebror hjemme som syns det er gøy å lære bort setninger som " suge på tissen for det gjør jentene på de store gutta" da blir det ikke så uskyldig lenger. Og nei, det er ikke så lett for foreldre alltid å få en åtte-niåring til å la være å si sånne ting til lillebror. Eller å få storebrors kompiser til å ikke si sånne ting til lillebror. Så jeg mener i høyeste grad at denne typen lek bør begrenses til et minimum.
aline Skrevet 17. august 2005 #12 Skrevet 17. august 2005 Å gi barn inntrykk av at kroppen er noe vi leker med er svært uheldig. Barn har vanskelig for å skille sine grenser fra hverandre. Og dessuten er det ikke normert å kle av seg sammen med andre en kjæresten eller hos doktoren for oss voksne heller. Det dreier seg bl a om å lære barn hvordan man oppfører seg i samfunnet.← Det der stemmer kanskje for deg, og jeg ser i eksempevis endel treningssammenhenger at endel har ett fryktelig forknytt forhold til å klare å kle av seg sammen med andre mennesker.... det er ikke nødvendigvis det eneste rette. jeg kler av meg sammen med andre en bare kjærsten min og doktoren. jeg kler av meg sammen med andre når jeg skal trene, står naken sammen med fremmede mennesker i slike sammenhenger og jeg kler meg også og står i kun undertøy selv om det er mennesker av forskjellig kjønn rundt meg, i sammenheng med trening og konkurranser og endel slikt. Selvfølgelig er det viktig å lære barna at man skal ha grenser for man skal la seg overtale til, og lære dem at man aldri skal gjøre eller la noen gjøre noe mot seg som en ikke er med på selv! men at å være naken, spesiellt for barn, skal være noe fyfy som kun gjøres sammen med foreldrene og i sammenheng med doktorer og kjærster i voksen alder? utforsking er vel noe de fleste har gjort når de var barn, det er ikke pga utforsking og egen nysgjerrighet at barn blir misshandlet (tror jeg ihvertfall). vi lekte både doktor, mann og kone (to jenter riktignok... ) og mye rart vi, som innebar å "leke" med kroppen/nakenhet, ingenting av det kan karrakteriseres som farlig. man leker for å lære, slik gjør vi vel med mye.
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #13 Skrevet 17. august 2005 .... og jeg ser i eksempevis endel treningssammenhenger at endel har ett fryktelig forknytt forhold til å klare å kle av seg sammen med andre mennesker.... jeg kler av meg sammen med andre en bare kjærsten min og doktoren. jeg kler av meg sammen med andre når jeg skal trene, står naken sammen med fremmede mennesker i slike sammenhenger og jeg kler meg også og står i kun undertøy selv om det er mennesker av forskjellig kjønn rundt meg, i sammenheng med trening og konkurranser og endel slikt. men at å være naken, spesiellt for barn, skal være noe fyfy som kun gjøres sammen med foreldrene og i sammenheng med doktorer og kjærster i voksen alder? Så klart kan det være andre steder man kler av seg, som du nevner. Men vi kler ikke av oss når vi er på kaffebesøk hos noen. Eller på grillfest hos naboen. Eller på jentetreffet med gjengen. Eller i brusdagsselskaper. At folk ikke liker å kle av seg i fex en garderobe har ingenting å gjøre med at voksne sa det ikke var greit at de lekte rompeduktor da de var små. Det har med bluferdighet å gjøre. Voksne klarer fint å sette egne grenser. Barn kan det ikke, den jobben må vi voksne ta for dem. Og så er det opptil den fornuftige voksne å sette den grensen et sted der den ikke blir til sjenanse eller andre plager for barnet senere i livet.
aline Skrevet 17. august 2005 #14 Skrevet 17. august 2005 helt klart enig i at man skal lære barna at man ikke kler seg naken og/eller leker rumpedoktor hvorsomhelst, det er jeg med på. fikk bare litt inntrykk av at nakenhet var fy, for det er jo faktisk endel som mener det. man må lære barna at det er tid og sted for alt, og ting som kan være greit i en situasjon er ikke greit i andre situasjoner. men om mor/far finner at barna leker rumpedoktor hjemme på rommet, så synes jeg ikke det er da man tar lærdommen om at man ikke kler seg naken i enhver sammenheng. det vil jeg tro kan skape ett litt rart bilde?
Naken Skrevet 17. august 2005 #15 Skrevet 17. august 2005 Det der stemmer kanskje for deg, og jeg ser i eksempevis endel treningssammenhenger at endel har ett fryktelig forknytt forhold til å klare å kle av seg sammen med andre mennesker.... det er ikke nødvendigvis det eneste rette. jeg kler av meg sammen med andre en bare kjærsten min og doktoren. jeg kler av meg sammen med andre når jeg skal trene, står naken sammen med fremmede mennesker i slike sammenhenger og jeg kler meg også og står i kun undertøy selv om det er mennesker av forskjellig kjønn rundt meg, i sammenheng med trening og konkurranser og endel slikt. Selvfølgelig er det viktig å lære barna at man skal ha grenser for man skal la seg overtale til, og lære dem at man aldri skal gjøre eller la noen gjøre noe mot seg som en ikke er med på selv! men at å være naken, spesiellt for barn, skal være noe fyfy som kun gjøres sammen med foreldrene og i sammenheng med doktorer og kjærster i voksen alder? utforsking er vel noe de fleste har gjort når de var barn, det er ikke pga utforsking og egen nysgjerrighet at barn blir misshandlet (tror jeg ihvertfall). vi lekte både doktor, mann og kone (to jenter riktignok... ) og mye rart vi, som innebar å "leke" med kroppen/nakenhet, ingenting av det kan karrakteriseres som farlig. man leker for å lære, slik gjør vi vel med mye. ← Helt enig med deg! La barna få stille sin nyskjerrighet og utforske. Tror det viktigste er at de er blitt fortalt at kroppen deres er det kun de selv som bestemmer over, og at de skal respektere andres grenser. Tror man skal være vel så redd for at unger skal få et forknytt forhold til nakenhet som voksne, som for at de skal kle av seg i upassende situasjoner. Tex sier: "At folk ikke liker å kle av seg i fex en garderobe har ingenting å gjøre med at voksne sa det ikke var greit at de lekte rompeduktor da de var små. Det har med bluferdighet å gjøre." Men hvor kommer bluferdigheten fra?? Den er ikke medfødt, det er noe man lærer. (F.eks når mamma sier at vi ikke må kle av oss utenom sammen med foreldre eller doktoren )
Gjest Melk Skrevet 17. august 2005 #16 Skrevet 17. august 2005 Det jeg har snappet opp av ulike fagmiljøer mht "rumpedoktor" er at det skal ikke lekes over alt hele tiden, at det skal være frivillig, at man ikke skal bruke fremmedlegemer og at det igrunnen er ganske naturlig, en fase som går over. Det har ikke vært tatt opp som noe man for all del må unngå. (Mao behandlet omtrent som onani)
Gjest Litt forvirret Skrevet 18. august 2005 #17 Skrevet 18. august 2005 Takk for alle svar. Årsaken til at jeg spør er at gutten min er tatt på fersken flere ganger (både i barnehagen og privat). Det har vært ganske sterke reaksjoner på dette hos enkelte foreldre (barna har fortalt det hjemme), og siden han har vært "den aktive" har det vært litt vanskelig å takle. Jeg har snakket med han flere ganger, det har holdt opp en stund og så har nyskjerringheten hans kommet snikende igjen. Jeg har også snakket med barnehagen og til og med PPT. Har selv et avslappet forhold til rumpedoktor (lekte det selv da jeg var barn) men har virkelig fått erfart at for mange er dette et tabu. Lederen i barnehagens avdeling hevdet hun ikke engang hadde hatt om temaet på pensum i utdanningen. Da blir jeg litt oppgitt.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #18 Skrevet 18. august 2005 Tex sier: "At folk ikke liker å kle av seg i fex en garderobe har ingenting å gjøre med at voksne sa det ikke var greit at de lekte rompeduktor da de var små. Det har med bluferdighet å gjøre." Men hvor kommer bluferdigheten fra?? Den er ikke medfødt, det er noe man lærer. (F.eks når mamma sier at vi ikke må kle av oss utenom sammen med foreldre eller doktoren ) ← Det trenger det vel ikke nødvendigvis å være. Vi hadde et veldig avslappet forhold til kropp hjemme, men jeg er syns likevel det er ubehagelig å være naken i garderoben sammen med andre. Dette er noe den enkelte utvikler selv, hvor egne grenser går. Det trenger ikke nødvendigvis å henge sammen med om man får leke "rumpedoktor" eller ikke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå