Gå til innhold

Sletting av pasientjournal - erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klagde til Fylkesmannen på en helsepersonell og måten hun behandlet meg på under innleggelse. Fikk til svar at det ikke ble opprettet tilsynssak pga. det er en stund siden dette skjedde. Jeg skrev også at jeg ønsket at alt denne personen hadde skrevet i min journal skal slettes da det hun har skrevet er direkte feil og belastende. I svaret fra Fylkesmannen som jeg fikk i september sto det at kravet om sletting av journal vil bli oversendt til sykehuset for behandling, og at involvert helsepersonell må vurdere klagen og slette opplysninger i journalen hvis de finner klagen begrunnet. 

Har logget meg inn på helsenorge.no og ser at en overlege og en annen lege samt sekretær har vært i journalen i oktober og november, men ikke helsepersonellet som jeg klagde på og som ifølge Fylkesmannen er den som skal vurdere klagen. Overlegen har vært inne to ganger og har skrevet kommentar "Begjæring om sletting av journaldokumenter fra  pasient". Den andre legen skrev "Brev fra fylkesmannen om å slette journalopplysninger" og sekretæren har skrevet "Beskjed fra leder om å ta ut journalnotat".

Jeg har ikke fått noe formelt brev eller telefon om hvorvidt kravet om sletting er tatt til følge. Jeg regner med det er tatt til følge, ettersom det sto i brevet fra Fylkesmannen at jeg kan klage på avgjørelsen til sykehuset angående dette. Men jeg synes det er rart at man ikke hører noe som helst, nå har det jo gått en god stund. Tenkte å ringe i morgen, men føler meg alltid til bry når jeg ringer innen helsevesenet. Lurer derfor på om noen har erfaring med sletting av journal, enten som pasient eller som helsepersonell (ettersom dette ikke er råd om helse må det være lov å kunne si at man er helsepersonell i denne tråden?). Er det ikke naturlig å få beskjed om de har slettet det jeg ba om eller ikke, eller må man virkelig ringe selv? Jeg ønsker å ha det 100% bekreftet at det er slettet, samtidig som jeg ønsker å vite om det er vanlig at man ikke får et brev eller telefon av sykehuset i slike saker som dette.

Helst hadde jeg sett at man ble innkalt til en samtale ved sykehuset og får en ordentlig beklagelse, men det er tydeligvis for mye å be om. For jeg klagde direkte til sykehuset før jeg sendte klage til Fylkesmannen, men av sykehuset fikk jeg kun "God dag mann-økseskaft"-svar - de svarte ikke på noen av mine anførsler, og foreslo at jeg gikk til psykolog siden jeg opplevde behandlingen og innleggelsen som belastende og uverdig. Er utrolig skuffa over måten de har håndtert klagen på og har mistet total tilliten til helsevesenet, eller mer spesifikt psykiatrien. 

Anonymkode: 6856f...630

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen?

Anonymkode: 6856f...630

Skrevet

Vil også få slettet noe i min journal, så skjønner deg godt at det er frustrerende og ugreit. Prøvd har jeg og til ingen nytte. 

Det har også kommet en ny lovendring nå i år om at leger og helsepersonell har større mulighet og lov til å se journalen. Det er helt vannvittig spør du meg! Det kan jo ødelegge inntrykket av deg til andre. Det er helt vanvittig at det ikke finnes en lov om for oss pasienter og.... 

Anonymkode: fe085...a50

Skrevet

Herregud, jeg regner med at dette gjelder psykiatrien. Et forferdelig system som jeg angrer på at jeg søkte hjelp fra, for veldig mange år siden. 

Diagnoser meg her og diagnoser meg der, og all verdens piller med farlige bivirkninger fra alle kanter.  

Ble selv feildiagnostisert. Men selv om jeg har vært igjennom ny utredning, og situasjonen er en helt annen fortsetter man å bruke disse gamle diagnosene. Blant annet hindrer de meg i å bli tatt på alvor for andre ting. 

Har selv sendt inn lang klage til Fylkesmannen, men har ikke hørt noe enda. Men ble skuffet over å få høre din erfaring. Er det virkelig alt man kan forvente av dem altså? Selv pasient- og brukerombudet har sagt at jeg må få fjernet disse diagnosene, og at jeg bør bruke fritt sykehusvalg (reise lengre) for å unngå steder hvor disse diagnosene ligger. Dette blir jo veldig tungvint i lengden om jeg skal måtte gjøre det resten av livet. 

Syns det er utrolig frekt av sykehuset å gå til angrep på deg med å mene at du bør gå til psykolog, når de har gjort feil. Snakk om hersketeknikk! Du kan jo sende inn en egen klage på dette. Dette er virkelig ikke greit altså. 

Anonymkode: 5686f...a1e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vil også få slettet noe i min journal, så skjønner deg godt at det er frustrerende og ugreit. Prøvd har jeg og til ingen nytte. 

Det har også kommet en ny lovendring nå i år om at leger og helsepersonell har større mulighet og lov til å se journalen. Det er helt vannvittig spør du meg! Det kan jo ødelegge inntrykket av deg til andre. Det er helt vanvittig at det ikke finnes en lov om for oss pasienter og.... 

Hva går lovendringen ut på? Har du link? Tusen takk. 

Anonymkode: 5421e...ff2

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva går lovendringen ut på? Har du link? Tusen takk. 

Anonymkode: 5421e...ff2

Screenshot_20210201-170014.png

Screenshot_20210201-165952.png

Skrevet

Dette var det jeg leste.... 😔 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Screenshot_20210201-170014.png

Screenshot_20210201-165952.png

Hvorfor i all verden skal helsepersonell ha adgang til å snoke i jornaler til gamle pasienter? Trist at man ikke lenger har noen form for personvern.

Anonymkode: 57af0...bf5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal helsepersonell ha adgang til å snoke i jornaler til gamle pasienter? Trist at man ikke lenger har noen form for personvern.

Nei det kan du godt si! Dette kommer jo bare til å bidra til enda mer stigmatisering og dømming av oss med mye drit i journalen. Det kommer til å brukt mot oss for alt det er verdt. 

Skrevet

Veldig spesielt å ikke ha noe form for personvern for oss... Vurderer nesten å sende brev til statsministeren, selv om sjansene for å bli hørt og få svar er ørliten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har vært etterspurt fra særlig de som jobber i ambulansetjenesten og i akuttmedisin. Det er for at de skal lære mer. De hadde i utgangspunktet ikke rettigheter på å vite hva som var galt med pasienten eller om behandlingen var riktig osv. 

Anonymkode: dd788...f5d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobber med forvalting av løsningen og dersom noe er feil opplysninger i pasientjournalen så må pasient ta dette opp med helseforetaket som har skrevet dette for retting og/eller sletting.

Dersom dette ikke gir medhold må pasient klage til fylkesmannen.

Dersom dette ikke gir medhold, så kan du gi opp.

Tidligere diagnoser er ikke en feil opplysning dersom det ikke kan bevises motsatt.

https://www.helsenorge.no/rettigheter/innsyn-pasientjournal/#du-kan-be-om-at-feil-i-opplysningene-rettes-eller-slettes

Anonymkode: 6b60b...c40

Skrevet

Har vært gjennom denne prosessen selv, dog er det ca 10 år siden. Litt av en prosess. 

Jeg klagde til fylkesmannen ang journalen som var full i faktafeil, ang . diagnoser, datoer, navn (!!) , husker ikke hvor lang tid det tok, men en stund. 

Jeg fikk brev fra fylkesmannen hvor de ba meg først be helseforetaket slette feil, om det ikke førte noe sted, skulle jeg ta kontakt med fylkesmann på ny. De slettet bare noen opplysninger, og ville ikke vedgå seg andre feil. Da tok jeg igjen kontakt med Fylkesmann som igjen sendte dem brev med kopi til meg. Der ba Fylkesmann dem om å rette opp feil og slette feile opplysninger, om ikke de gjorde det ville de bli innkalt til møte med Fylkesmann og de ville åpne tilsynssak. DA fikk pipen en annen lyd, alt jeg hadde påpekt ble retten og slettet.

Det dumme er at det blir ikke slettet i ordets rette forstand, det som er skrevet blir liggende i journalen, også kommer de nye , riktige dokumentene på topp. 

Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du klagde, men det kan altså ta litt tid før du får tilbakemelding. I mellomtiden ville jeg bedt om at helsearbeideren ville rette/slette det du er uenig i, for det blir du nok bedt om å gjøre uansett.

Ikke lett dette her, ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 2c61b...856

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med forvalting av løsningen og dersom noe er feil opplysninger i pasientjournalen så må pasient ta dette opp med helseforetaket som har skrevet dette for retting og/eller sletting.

Dersom dette ikke gir medhold må pasient klage til fylkesmannen.

Dersom dette ikke gir medhold, så kan du gi opp.

Tidligere diagnoser er ikke en feil opplysning dersom det ikke kan bevises motsatt.

https://www.helsenorge.no/rettigheter/innsyn-pasientjournal/#du-kan-be-om-at-feil-i-opplysningene-rettes-eller-slettes

Anonymkode: 6b60b...c40

Så i prinsippet så er det håpløst å bli kvitt diagnoser? Man er dømt til å måtte leve resten av livet med diagnoser man for eksempel har blitt frisk fra osv? 

Jeg har klagd både til sykehus som ikke ga meg medhold, selv om jeg sendte ved nyere spesialisterklæring. Men da kunne jo ting ha endret seg siden da... Men diagnosene blir uansett stående😅 Har klagd til fylkesmannen, men har ikke hørt noe enda. Men syns det er et veldig merkelig system det her. Hvorfor har man behandlingstilbud i det hele tatt, om det ikke er mulig å bli kvitt diagnoser? Problemet er jo ganske stort når folk for eksempel ikke har denne diagnosen lenger, eller ha blitt feildiagnostisert, men så fortsettes det å bruke disse diagnosene i henvisninger, epikriser osv. Fordi de ligger i journaler. Og dette gir jo et helt feil inntrykk av dagens situasjon. Og kan føre til stigmatisering, og at man ikke får riktig hjelp. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så i prinsippet så er det håpløst å bli kvitt diagnoser? Man er dømt til å måtte leve resten av livet med diagnoser man for eksempel har blitt frisk fra osv? 

Jeg har klagd både til sykehus som ikke ga meg medhold, selv om jeg sendte ved nyere spesialisterklæring. Men da kunne jo ting ha endret seg siden da... Men diagnosene blir uansett stående😅 Har klagd til fylkesmannen, men har ikke hørt noe enda. Men syns det er et veldig merkelig system det her. Hvorfor har man behandlingstilbud i det hele tatt, om det ikke er mulig å bli kvitt diagnoser? Problemet er jo ganske stort når folk for eksempel ikke har denne diagnosen lenger, eller ha blitt feildiagnostisert, men så fortsettes det å bruke disse diagnosene i henvisninger, epikriser osv. Fordi de ligger i journaler. Og dette gir jo et helt feil inntrykk av dagens situasjon. Og kan føre til stigmatisering, og at man ikke får riktig hjelp. 

Det er selvfølgelig muli gå bli frisk fra diagnoser, men det betyr ikke at det ikke skal stå i journalen at du har hatt dem. 

Anonymkode: e70e7...bdc

• Liker 4
Skrevet

Retten til å bli glemt skal tydeligvis ikke gjelde i norsk helsevesen. Så lenge informasjonen som står der ikke lenger er relevant for fremtidige behandlinger, bør det være mulig å få slettet slike opplysninger. Nå som disse opplysningene kan leses av flere og på tvers av systemer, blir det enda viktigere å ta hensyn til pasienten. Virkelig trist å høre at det skal være vanskelig å få fjernet gamle diagnoser som er feil eller ikke relevante.

Anonymkode: 4c1b8...3da

• Liker 1
Skrevet

I min journal står det, "kan hu være lettere utviklingshemmet som spørsmål fra tidligere lege "? 

Før jeg faktisk tok en test. Testen viste iq innen normalområdet med lærevansker. Altså non verbale lærevansker. Dette har ødelagt for meg. 

Jeg er ikke ts, men en anonym her. 

Hvor kan jeg ta kontakt for å prøve å få rettet opp i dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er selvfølgelig muli gå bli frisk fra diagnoser, men det betyr ikke at det ikke skal stå i journalen at du har hatt dem. 

Ja, det må jo nesten bli stående om det er en diagnose man faktisk har hatt. Viktige opplysninger for helsevesenet det! La oss si at en har hatt brystkreft, men blitt frisk, klart det må stå i journalen, akkurat som om man har hatt alvorlig depresjon men nå er frisk. Klart at det er viktige opplysninger. Det som TS må fokusere på er feile opplysninger/diagnoser, det er rett og slett feil man kan få retten/slettet. Vanskeligere er det om det står noe om dialogen, om en har sagt noe som klageren mener hen ikke har sagt, da blir det ord mot ord... 

Og som du skriver at får du ikke medhold så kan du ikke anke, det skrev Fylkesmannen i brevet til meg, nå var jeg "heldig " da, at det var faktiske opplysninger og diagnoser som var beviselig feil. Ikke alltid enkelt å bevise , og selvsagt har ikke klager alltid rett :)

Anonymkode: 2c61b...856

Skrevet

Jeg prøvde å få dem som tok testen til å rette opp i dette for flere år siden, uten hell.... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skrev ikke frisk, jeg skrev kvitt. Hva om man har slitt psykisk med depresjon for eksempel. Også har man blitt frisk fra dette. Noe de fleste blir. Men så står den diagnosen rund om i journaler resten av livet ditt. Dette fører jo fort til at leger tolker alt som depresjon. Kommer du til et sykehus eller lege med ny sykdom som for eksempel har utmattelse og smerter som symptomer, er sannsynligvis det første de gjør å sette deg på antidepressive. I stedet for å finne ut at du for eksempel har fått en stoffskiftesykdom, eller andre ting. Dette kan jo være veldig farlig for pasienten. At pasienten sier den ikke er deprimert lenger, betyr jo ikke noe når denne diagnosen fremdeles står i journalen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...