AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #61 Skrevet 3. februar 2021 🤣🤣🤣 Unnskyld at jeg ler, TS, jeg skjønner at det ikke er morsomt for deg som står oppi det. Jeg må bare le av naboen din, for han er som du skriver helt rablende gal! Jeg er jurist og jobber som byggesaksbehandler og denne naboen din er virkelig ute å sykle... og nei, sønnen er på ingen måte part i saken, det kan du ta helt med ro. Det er kanskje en long shot, men har du sjekket om han hadde en likelydende klage i forbindelse med reguleringssaken? Etter pbl. 1-9 kan det ikke klages på samme forhold på nytt i byggesaken. Men det høres uansett ut som klagen ikke vil føre frem, så ikke bekymre deg for det. Men skjønner godt at dette er sure penger. Har dere eierskifteforsikring? Anonymkode: b10ba...831 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #62 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har et nytt spørsmål jeg håper noen der ute kan svare på. I kontakt med byggesaksbehandleren i dag kom det frem at de kom til å sende saken direkte videre til statsforvalteren uten veien innom politisk behandling. Kan dette tolkes positivt eller negativt? Betyr det at klagene avvises i sin helhet? Anonymkode: 89cf5...bcf Det trenger ikke bety noe som helst, bare at politikerne ikke kommer til å endre på vedtaket til saksbehandleren. Men ja, de avviser klagen når de sender den videre til statsforvalteren. Da jeg jobbet som byggesaksbehandler hadde vi myndighet til å avgjøre klagesakene selv, vi sendte bare de som var vanskelige og kunne skape presedens til politikerne. Anonymkode: 1158e...665 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #63 Skrevet 3. februar 2021 Som tidligere byggesaksbehandler har du min dypeste medfølelse. Hadde en lignende sak hvor et par skulle bygge hus på ubebygd tomt. Dette var ikke naboen interessert i enda tomten var regulert til boligformål. De ville bare ikke ha et hus der nemlig. Det klagdes etter alle kunstens regler og alle klager ble selvsagt avvist. Men saken drøyde jo ut og huset ble minst 6 mnd forsinket bare fordi naboen ville klage. Det var nemlig hans rett å klage så det måtte man bare finne seg i (dette skrev han i klagen). Huset ble til slutt bygget, men det var mye stress for paret som skulle inn. Og naboforholdet fikk jo en elendig start. Dersom saken går til fylkesmannen så anbefaler jeg deg å henge på tråden med dem OFTE. Det hjalp i saken «min». Det er også rett at du kan starte å bygge på egen risiko dersom du vet at alt er etter boka, men jeg hadde nok tatt en prat med kommunen og lest vedtaket nøye. I ettertid kom det frem at det faktisk ikke var mannen i huset som var så aggressiv, men kona som skøyv mannen foran seg og tvang han til å levere alle klagene. Det ble så mye bråk for han hvis han nektet... Anonymkode: 013e9...e45 5
Enmanelskeråhate Skrevet 3. februar 2021 #64 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 21.42): Er så fortvilet og frustrert nå at jeg må bare lufte saken litt her inne. Vi har nylig fått godkjent byggesøknaden vår, og skal bygge et tradisjonelt hus på 2,5 etasjer. Tomten vår er på litt over to mål, og vi ligger øverst av de 3 naboene tomten grenser til. Vi tar altså hverken sol eller utsikt fra noen av dem. Vi har heller ikke innsyn inn i husene deres, da alle tre ligger mellom 40- 100 meter fra vårt hus. Det er heller ingen andre forhold som berører dem, som f. eks vei e.l. Det at vi fikk godkjent byggesøknaden ble tydeligvis for mye for den av naboene som ligger lengst unna oss. Han kom med en nabomerknad på ti sider før søknaden ble sendt inn, som selvfølgelig ikke gjorde noe utslag på behandling av saken da det bare stod masse usaklig pølsevev i denne. Vi søker ikke disp eller noe, som sagt et helt tradisjonelt vanlig hus vi skal bygge. Huset vårt blir ikke engang synlig fra huset hans da han ligger 30 meter lavere enn oss og 100 meter unna. Men nå har fyren gått fullstendig av skaftet. Han sender oss trusler om rettssak og advokat vis sms. Han har fått sønnen til å ringe og skjelle ut saksbehandler i kommunen. Og han prøver å få media til å skrive om saken (som er en absolutt ikke-sak). Han har også prøvd å få til en underskriftskampanje i nabolaget, dette fikk vi høre fra noen venner lenger ned i gaten. Muntlig sier han at han skal lage et helvete dersom vi bygger. Han har nå også skrevet en like lang klage, der han krever at byggingen stoppes mens klagen behandles. Dvs at hvis det går gjennom blir alt i hvert fall utsatt med 6 mnd da det må innom fylkesmannen. I praksis blir vi da hjemløse da vår leiekontrakt går ut over sommeren. Huset skulle egentlig ha vært ferdig i august. Kontrakt er skrevet med byggefirma, så vi kan ikke bare selge tomten heller. Hva gjør vi her? Er det så lett å stoppe en byggesak slik som han vil? Noen med erfaring? Noen som har borti lignende, eller har noen tips til hvordan vi håndterer dette? Dette har blitt en skikkelig verkebyll😞 Anonymkode: 89cf5...bcf Han har ingen sak utover å være en komplett idiot, de er det flere av i landet dessverre. Min nabo er like gal hvis det er noen trøst;) Ikke gi dere og kjør på, prøv å overse hele tosken 2
Enmanelskeråhate Skrevet 3. februar 2021 #65 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 21.53): Det er nettopp dette med at det blir på egen risiko. Vi har ingen mulighet til å ta kostnaden for å tilbakeføre noe dersom klagesaken blir tatt til følge. Så vi blir egentlig tvunget til å vente. Vet du om det er stor sjanse for at kommunen gir han medhold i utsatt iverksettelse? Anonymkode: 89cf5...bcf Den blir ikke tatt til følge så lenge alt er innenfor reguleringsbestemmelser, kjør på 3
Vera Vinge Skrevet 3. februar 2021 #66 Skrevet 3. februar 2021 Stakkars deg, ts, høres helt forferdelig ut. Høres ikke ut som han har en sak, da, så håper dere får begynne å bygge som planlagt. Vi opplevde noe lignende da vi skulle bygge garasje. Da var det også naboen som lå lengst bort som klagde. I sommerhalvåret kan de ikke se området hvor garasjen skulle bygges og om vinteren kan de skimte deler av området gjennom trærne langt oppe i skråningen, på baksiden av huset. Men klagen deres fikk ingen konsekvenser, og vi fikk bygge som planlagt. Har etterpå sett at de klager på alt som skal bygges, med div merkelige argumenter. De er ikke så sprø som din nabo, da, ts, det høres ubehagelig ut at han er så aggressiv. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #67 Skrevet 3. februar 2021 Ut fra det som skrives her, så har naboen en veldig god sak. Du bør ikke ta sjansen på å fortsette byggingen mens denne saken pågår. Anonymkode: 105e3...609
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #68 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 3.2.2021 den 6.43): 🤣🤣🤣 Unnskyld at jeg ler, TS, jeg skjønner at det ikke er morsomt for deg som står oppi det. Jeg må bare le av naboen din, for han er som du skriver helt rablende gal! Jeg er jurist og jobber som byggesaksbehandler og denne naboen din er virkelig ute å sykle... og nei, sønnen er på ingen måte part i saken, det kan du ta helt med ro. Det er kanskje en long shot, men har du sjekket om han hadde en likelydende klage i forbindelse med reguleringssaken? Etter pbl. 1-9 kan det ikke klages på samme forhold på nytt i byggesaken. Men det høres uansett ut som klagen ikke vil føre frem, så ikke bekymre deg for det. Men skjønner godt at dette er sure penger. Har dere eierskifteforsikring? Anonymkode: b10ba...831 Tusen takk for svar! Ser at flere byggesaksbehandlere har svart, jeg er supertakknemlig!!! Har ikke sjekket dette med reguleringssaken, reguleringsplanen er fra 62, så tviler litt på at jeg finner noe. Har eierskifteforsikring, tror du det er noe å hente der? Ble veldig glad for å høre at sønnen ikke er part i saken, men er redd de vil lese klagen hans likevel. Han skriver bl.a at vi skulle ha søkt disp siden vi bygger et mer moderne hus enn mange av de andre i gaten som er fra 60 tallet. I reguleringsplanen står det at byggingen skal være i harmonisk utførelse, dersom ikke bygget har spesielle arkitektoniske kvaliteter. Kommunen skrev i sin godkjenning at de mente huset ville gli fint inn i nabolaget. Men forventer kommunen at man i 2021 bygger eksakt like hus som man gjorde på 60- tallet? Og hvis ikke så er det disp søknad? Da ser jeg for meg at det må søkes mye disp rundt omkring. Anonymkode: 89cf5...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #69 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tusen takk for svar! Ser at flere byggesaksbehandlere har svart, jeg er supertakknemlig!!! Har ikke sjekket dette med reguleringssaken, reguleringsplanen er fra 62, så tviler litt på at jeg finner noe. Har eierskifteforsikring, tror du det er noe å hente der? Ble veldig glad for å høre at sønnen ikke er part i saken, men er redd de vil lese klagen hans likevel. Han skriver bl.a at vi skulle ha søkt disp siden vi bygger et mer moderne hus enn mange av de andre i gaten som er fra 60 tallet. I reguleringsplanen står det at byggingen skal være i harmonisk utførelse, dersom ikke bygget har spesielle arkitektoniske kvaliteter. Kommunen skrev i sin godkjenning at de mente huset ville gli fint inn i nabolaget. Men forventer kommunen at man i 2021 bygger eksakt like hus som man gjorde på 60- tallet? Og hvis ikke så er det disp søknad? Da ser jeg for meg at det må søkes mye disp rundt omkring. Anonymkode: 89cf5...bcf Altså, det er ikke sikker juss at sønnen ikke har rettslig klageinteresse (selv om han ikke er part nei, jeg er enig i det). Men det vurderer kommunen. Den er litt usikker, jeg har vært borti at statsforvalteren ikke gikk inn på den vurderingen fordi det ikke var behov, men også fordi den kan være litt utfordrende. Det kan hende statsforvalteren vil mene at det skulle ha vært søkt disp, eller at kommunen burde ha vurdert tiltaket etter pbl. § 29-2. Men statsforvalteren legger seg aldri borti kommunens vurdering av visuelle kvaliteter, det ligger innenfor kommunens frie skjønn. Det går sikkert fint, men forstår godt det er ubehagelig og irriterende. Anonymkode: 1158e...665
Synne-Marie Skrevet 4. februar 2021 #70 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar! Ser at flere byggesaksbehandlere har svart, jeg er supertakknemlig!!! Har ikke sjekket dette med reguleringssaken, reguleringsplanen er fra 62, så tviler litt på at jeg finner noe. Har eierskifteforsikring, tror du det er noe å hente der? Ble veldig glad for å høre at sønnen ikke er part i saken, men er redd de vil lese klagen hans likevel. Han skriver bl.a at vi skulle ha søkt disp siden vi bygger et mer moderne hus enn mange av de andre i gaten som er fra 60 tallet. I reguleringsplanen står det at byggingen skal være i harmonisk utførelse, dersom ikke bygget har spesielle arkitektoniske kvaliteter. Kommunen skrev i sin godkjenning at de mente huset ville gli fint inn i nabolaget. Men forventer kommunen at man i 2021 bygger eksakt like hus som man gjorde på 60- tallet? Og hvis ikke så er det disp søknad? Da ser jeg for meg at det må søkes mye disp rundt omkring. Anonymkode: 89cf5...bcf Jeg kan ikke se at dette skal kreve en dispensasjon fra reguleringsplan. Det er en veldig rund formulering i bestemmelsen, og kommunen skal vise skjønn. Ofte viser man også litt ekstra skjønn ved så pass gamle planer, nettopp fordi verden har endret seg. Disp-grunnlag kunne vært at dere ønsket pulttak, mens planen krevde saltak f.x., eller mer typisk at dere ønsket en høyere utnyttingsgrad enn det planen gir tillatelse til. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2021 #71 Skrevet 4. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 21.58): Det lurer vi også på for å være helt ærlig. Men vi klarer i hvert fall å trekke ut (av alt vrøvlet) at han mener huset er stygt, at det har for mange vinduer, og at vi kan se deler av hans tomt, noe han vil ha seg frabedt, i tilfelle han skal finne på å sole seg naken akkurat der. Også skriver han masse om hvilken tragedie dette er for våre to andre naboer (som ikke har klaget😅) Anonymkode: 89cf5...bcf Uten å kjenne til saken så hørs det ikke ut som om han har noen sak. Som noen andre her skriver så ville jeg hørt med kommunen. Jeg ville også tatt en hyggelig prat med andre naboer for å høre hva de synes. Om de (og kommunen) synes alt er greit så ville jeg sannsynligvis startet bygging. Dere kan selvfølgelig også snakke med en advokat som er ekspert på eiendomstvister. Da vil dere nok får en tydelig pekepinn på hvordan det ligger an. Anonymkode: 851b0...b8a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå