Gå til innhold

Keto livstil pga. sukkeravhengighet. Føler jeg må forklare meg til alle jeg kjenner

Nidarosen

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp begynt med keto sist uke, da jeg LENGE har slitt med sukkeravhengighet og spist så og si bare måltid som har mye karbohydrater. Nå har det gått så langt at jeg føler jeg bare må prøve keto for å se om jeg kanskje kan få litt orden på sakene. Jeg er fult villig til å leve med keto resten av livet hvis det fungerer, siden forholdet mitt til sukker/karbohydrater har ødelagt så alt for mye for meg. Nå har det gått greit så langt, en dag var det like før jeg fløy på veggen, men ellers har det gått greit de siste dagene.

Men.... Jeg kvier meg så syyykt med å fortelle de rundt meg om det. Jeg føler meg som en skikkelig party pooper, som ikke spiser så og si alt de spiser. Skulle avtale et møte med noen venninner til neste uke og det ble en laaang diskusjon hva vi skulle spise. Jeg sa jeg godt kunne fikse noe til meg selv så kan de spise hva de vil, men det ville de jeg skulle slippe. Hun ene er vegetariask, og de fleste alternativene hun spiser er ganske høye på karbohydrater, men vi ble enig om en slags tacosalat. Heldigvis er de veldig forståelsesfull. Min far derimot ... Tror ikke at han forstår at jeg mest sannsynlig aldri blir å spise snop igjen. Han er veldig glad i å invitere på filmkvelder med snop, snacks osv, og de fleste andre rundt tror jeg er i en fase av noe slag. At om et par uker skal jeg gå tilbake til "normalen" (Altså godi og snacks hver eneste dag, helst så ofte som mulig for det var faktisk min "normal")

Føler nesten snart bare for å si "Jeg har diabetes :)" så slipper jeg å forklare hvorfor jeg ikke burde spise ditt og datt. Fåtallet som tar sukkeravhengighet alvorlig siden vi alle er "litt" avhengig. ILLE 😕

Vet jeg bare burde drite i meninger og i å forklare meg i det hele tatt men det er så vanskelig!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke si at du er i risiko for å utvikle diabetes og har lagt om kostholdet pga det?  Det er jo ikke direkte løgn heller hvis man tenker langsiktig. 

Burde ha gjort det samme som deg, er også skikkelig sukkeravhengig. Har sluttet mange ganger, men er så vanskelig å holde seg totalt unna siden det er i alle hyggelige anledninger, så har sprekt gang på gang. 😔

Bra jobba og lykke til videre 😀

Anonymkode: 0c357...3ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan du ikke si at du er i risiko for å utvikle diabetes og har lagt om kostholdet pga det?  Det er jo ikke direkte løgn heller hvis man tenker langsiktig. 

Burde ha gjort det samme som deg, er også skikkelig sukkeravhengig. Har sluttet mange ganger, men er så vanskelig å holde seg totalt unna siden det er i alle hyggelige anledninger, så har sprekt gang på gang. 😔

Bra jobba og lykke til videre 😀

Anonymkode: 0c357...3ea

Det var et godt tips som jeg også skal bruke i slike situasjoner. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Nidarosen said:

Vet jeg bare burde drite i meninger og i å forklare meg i det hele tatt men det er så vanskelig!!!

Hvorfor det egentlig?

Anonymkode: 01958...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du sier til far: skal vi heller ta en ost og vinkveld? Så tar du bare med deg lavkarbokjeks til osten. Dette er jo skikkelig kosemat😁 Bare ikke gjør det mer komplisert for de rundt deg enn det er. Det er veldig mange som gjør diettene sine så kompliserte når de er hos andre. Om det f eks er kjøttkaker med tilbehør så ok, dropp potetene men spis kjøtt og de andre grønnsakene osv. Om det er snacks en kveld, ta med grønnsaker med dip. Om dere skal lage noe som en venninnegjeng ta med en stor bolle salat. Om det da er wok eller annet de serverer spiser du bare masse salat i stedet for ris eller nudler til woken, kjøttet eller annet :)

Anonymkode: 9371b...215

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du ikke vil høre på dette, men jeg har så vondt av deg!

Hva om "sukkeravhengigheten" rett og slett er atferd på avveie, forårsaket av et forhold til mat som også er på avveie? Ved å lage masse strenge regler for deg selv, som høres fornuftige og nødvendige ut, men som du ikke kan unngå å bryte, og derfor jevnlig bryter, og derfor synes at du må være fryktelig dum og svak, og så setter du enda strengere regler, både for å få effekten du var ute etter, og for å straffe deg selv?

Mat smaker godt fordi det er viktig at vi spiser nok. Det er også viktig at vi spiser litt forskjellig, og ikke for mye til sammen. Det er likevel ikke farlig om vi spiser litt mer, eller litt mindre, eller litt ensidig, innimellom. Det jevner seg ut, hvis vi ikke har kjørt oss fast. Men veldig mange har kjørt seg fast. Det gode budskapet er at det er mulig å løse dette, med mot og innsats og vilje. 

Enkelte ting tar det veldig lang tid å bli tilstrekkelig lei av, jeg har selv erfaring med og derfor forståelse for det, så jeg nevner det bare, sånn i tilfelle du faktisk er i ferd med å bli lei av denne situasjonen.

Anonymkode: c7acf...dd4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kam du ikke bare lyve og si legen sa du var i faresonen og valgte plan for deg? 

Anonymkode: a069f...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva om du sier til far: skal vi heller ta en ost og vinkveld? Så tar du bare med deg lavkarbokjeks til osten. Dette er jo skikkelig kosemat😁 Bare ikke gjør det mer komplisert for de rundt deg enn det er. Det er veldig mange som gjør diettene sine så kompliserte når de er hos andre. Om det f eks er kjøttkaker med tilbehør så ok, dropp potetene men spis kjøtt og de andre grønnsakene osv. Om det er snacks en kveld, ta med grønnsaker med dip. Om dere skal lage noe som en venninnegjeng ta med en stor bolle salat. Om det da er wok eller annet de serverer spiser du bare masse salat i stedet for ris eller nudler til woken, kjøttet eller annet :)

vin har jo mye karbohydrater og er ikke tillatt for keto dietten.  

Anonymkode: d84d6...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

vin har jo mye karbohydrater og er ikke tillatt for keto dietten.  

Anonymkode: d84d6...8fd

Det kommer an på vinen. Men synes ikke du trenger å henge deg opp i det. Det var en figure of speech. Man kan fint ta et glass farris i stedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke forklare så mye, du kan si mindre enn du tror :)

"Jeg holder meg unna sukker nå"

"Kan jeg ta med noe ost og kjeks?"

Jeg har IBS og har måtte tilpasse mye, og da går jeg rett på løsningen og ikke til problemet :) "Jeg spiser glutenfritt, skal jeg ta med eget brød eller finnes det glutenfritt tilgjengelig?". Hvis jeg begynner å legge ut om hvorfor er det alt for mye info, og jeg syns det er privat rett og slett.

Anonymkode: 80c7b...d89

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...