AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Har en 2 mnd gammel jente som de siste to ukene har gått fra å være en ganske tilfreds og rolig baby til å bli urolig og gråter mye, spesielt når hun blir trøtt. Er hun mett og nettop våknet fra dupp så er hun både tålmodig og blid lenge. Men problemet starter når hun er trøtt. Hun får rett og slett ikke til å sove uten pupp. Og er hun mett så funker jo ikke puppen lenger, da blir hun sint fordi hun ikke vil ha mer melk men hun har et stort suttebehov tror jeg, så hun blir kjempefrustrert når jeg prøver å gi henne puppen. Gråter med øynene lukket, og jeg ser hun er stuptrøtt og kjempesliten men greier bare ikke sovne. Hadde hun tatt smokk kunne denne roet henne, men hun tar ingen typer som jeg har prøvd. Total nekt. Så hun skriker seg i søvn hele døgnet. Både til dupp og når hun skal legge seg til å sove om kvelden. Og hun kan skrike lenge før hun roer seg. Og da er hun helt utslitt stakkar. Sover 30-40 min i gangen (før sov hun nye lengre), thats it. Så er det pån igjen. Og sånn går dagene. Hun har ikke magevondt og semperdråper er dessuten prøvd ut til ingen nytte. Gir henne pupp mår hun er trøtt men er hun mett da så vil hun ikke ha og blir sint. Hun vil med andre ord ha puppen men ikke melka som gjerne følger med. Og da kan jo ikke jeg hjelpe lenger.. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler jeg ikke greier å holde ut. Tror den smokken kunne reddet store deler av dagen. Vet det går over og alt det der.. men er det virkelig ingen tips om hva jeg kan gjøre for å lette hverdagen til oss begge? Anonymkode: 31ecc...f90
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Hun høres overtrøtt ut? Hva annet prøver du for å hjelpe henne i søvn? Anonymkode: 15340...558
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Synes også hun høres overtrøtt ut. Har også en baby som nektet smokk og kunne bli sur på puppen, fant etter mye leting en smokk den ville ta. Har du prøvd mange forskjellige? Anonymkode: cbe1d...b85
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun høres overtrøtt ut? Hva annet prøver du for å hjelpe henne i søvn? Anonymkode: 15340...558 Jeg bysser, bærer henne rundt, bæresele, har henne på brystet, tilbyr pupp, triller i vogn, prøver også å legge henne for seg selv men funker ikke det heller.. Ja hun er sikkert overtrøtt men har prøvd å legge henne før hun blir det også. Hjelper liksom ikke uansett hvor tidlig jeg starter legginga. Anonymkode: 31ecc...f90
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes også hun høres overtrøtt ut. Har også en baby som nektet smokk og kunne bli sur på puppen, fant etter mye leting en smokk den ville ta. Har du prøvd mange forskjellige? Anonymkode: cbe1d...b85 Ja, MAM, avent, tommee tippee, nuk, natursutten, bibs. Hvilken type funket for din baby? Anonymkode: 31ecc...f90
SmithID Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Du kan prøve å amme mindre på det ene brystet, slik produksjonen går en del ned. Så får hun kun suttet på det. Her skjedde det ved tilfeldighet. Så stor produksjon på det ene og lav på den andre. Var litt tricky noen ganger, men sånn ble det bare. Ellers må du kanskje bare prøve en haug med smokker og prøve litt til.
Slitenmamma Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 Såg engang på en youtube video med en søvn ekspert. Hun sa at man kan velge seg ut en sang som man synger om og om igjen og lavere og lavere helt til babyen sovner. Dette gir barnet en automatisk sove rutine. Har en på snart 5 år, og hver gang jeg synger trollmor sangen så begynner han å gjespe fordi det er vår sovesang. Nå er det vel slik at babyer skal igjennom forskjellige søvn/utviklings faser. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Prøvd å legge henne helt inntil deg uten genser og bh og putte inn smokken? Vi har hatt hell med å synge den samme sangen om og om igjen som en over skriver. Går rolig frem og tilbake mens vi synger sangen. Anonymkode: 820c6...9f3 1
myMa Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Overstimulert eller overtrøtt? Er det mye mennesker/lyd/støy hos dere? Noen babyer trenger å sove etter bare 1-2 timer våkentid. Har du prøvd appen huckleberry? Veldig kjekt å bruke for en liten periode for å se søvnbehovet/mønster litt bedre.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 Kan hende du må prøve smokken mer. Vi brukte noen uker på å få sønnen til å ta smokken, men når den satt så satt den😊 da puttet vi den inn npr han sluttet den ut og holdt litt på den til han fikk sugetak. Er en annen teknikk å suge på smokk, og mange babyer kan syns det er vanskelig i begynnelsen. Anonymkode: 3cb56...802
Lilseli Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 Vi har hatt suksess med bæresjal i bevegelse som gående utfall, dype knebøy eller dyp vugging på yogaball. Høres kjempetungt ut, du har min medfølelse ❤️
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Min gråt seg i søvn på den alderen. Pupp sluttet å funke som sovemiddel ganske tidlig, og ville ikke ha smokk heller. Vogn var heller ikke godkjent, skrek med en gang hun ble lagt ned uansett om hun var trøtt eller ikke. Hun sovnet i bæresjal eller med byssing men ikke uten en del gråt først. Noen babyer bruker gråt som nedregulering før søvn men da hører du gjerne at gåten går nedover mot litt mer klaging. Løsningen for oss ble rutiner, kjøpte little ones søvnprogram og fikk da inn lurene til fast tid med maks våkentid mellom, da gråt hun mindre og mindre og da jobbet vi også inn gode søvnassosiasjoner (mørkt rom, white noise, fast sang). Etterhvert sovnet hun i egen seng uten gråt (kanskje nærmere 4 mnd, begynte programmet ved 3 mnd) og hun begynte å bruke tommelen sin. Nå gråter hun kun om hun er overtrøtt, det skjer dessverre fortsatt innimellom. Anonymkode: a1e87...e82
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 Ingen av nine har kunnet være våken lenger enn 1 time om gangen ved 2 mnd. Førstemann var sånn til nærmere 4 mnd, nr to kunne være våken litt lenger rundt 3 mnd Anonymkode: 56401...78c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå