MortenMinstelønn Skrevet 1. februar 2021 #21 Skrevet 1. februar 2021 Paramount skrev (4 timer siden): Jeg tror det økende antallet mutasjoner vi har sett i det siste er krampetrekninger fra et virus som er på vei tilbake. Jeg tipper at alt er over innen kort tid. Senest innen utgangen av mai i år. Deretter vil det dukke opp noen små utbrudd årlig framover. Gratulerer, dette er korrekt. Har du jukset? 1
Capt. Obvious Skrevet 1. februar 2021 #22 Skrevet 1. februar 2021 Enda en tulling skrev (3 timer siden): Vel, jeg har ikke fått med meg at spredning av den britiske varianten skulle ha noe med julefeiring å gjøre, FHI tilskriver de fleste forekomstene importtilfeller og deres nærkontakter. Hva VG, Dagbladet Høie og Nakstad måtte ha å si i den forbindelse bør vel tas med en klype salt, da det ser ut til at samtliges hovedmotivasjon er å skremme flest mulig mest mulig. Forøvrig tviler jeg på at de har hatt kapasitet til å analysere absolutt alle prøver, så funnene i seg selv bør vel også tas med en klype salt. Men det man står igjen med er at smitten har vært mer eller mindre flat siden slutten av november, og har så smptt begynt å falle nå på nyåret. Ja, man finner topper og daler i perioden, men de samsvarer jo i stor grad med hvor mange som har blitt testet til enhver tid. Tallene for antall sykehusinnlagte bekrefter at det ikke har skjedd noe dramatisk i denne perioden. Så enten er ikke denne britiske varianten så ille som man vil ha det til, eller så oppveies virkningen av den av et enda større fall i smitte fra originalvarianten. Jeg ser fortsatt ingen grunn til å gi julefeiringen skylda for noe som helst. Det er en viss treghet i systemet da fokl uansett fortsetter å smitte sine nærmeste samme hvor strenge tiltak man setter inn, og effekten av det ville man sett tydelig på nyåret. Den har derimot vært ganske så fraværende. De skrev vel at det var indikasjoner på at den spredde seg litt i det skjulte under julefeiringen. Ja, det var nok noen importtilfeller (Det var jo en del som dro hjem under julefeiring, så det er naturlig å anta at det da var noen tilfeller av britisk variant som gikk under radaren da). Men dette ble jo i så fall forsterket av de større juleselskapene som regjeringen mente man måtte ha rett til, forstå det den som kan. Jeg er for så vidt enig med deg at det dessverre er mye skremsel rundt dette, men når man først skal ha de enorme tiltakene man har i Norge, så virker det noe umusikalsk å tillate større selskaper i julen, for som jeg skrev den gangen: Det vil bli mye tyngre å stenge ned på nytt enn å fortsette en stram linje inn og over jul, og jeg fikk jo tydeligvis rett i det ut fra hva som faktisk skjer nå.
Enda en tulling Skrevet 1. februar 2021 #23 Skrevet 1. februar 2021 Capt. Obvious skrev (22 minutter siden): De skrev vel at det var indikasjoner på at den spredde seg litt i det skjulte under julefeiringen. Ja, det var nok noen importtilfeller (Det var jo en del som dro hjem under julefeiring, så det er naturlig å anta at det da var noen tilfeller av britisk variant som gikk under radaren da). Men dette ble jo i så fall forsterket av de større juleselskapene som regjeringen mente man måtte ha rett til, forstå det den som kan. Jeg er for så vidt enig med deg at det dessverre er mye skremsel rundt dette, men når man først skal ha de enorme tiltakene man har i Norge, så virker det noe umusikalsk å tillate større selskaper i julen, for som jeg skrev den gangen: Det vil bli mye tyngre å stenge ned på nytt enn å fortsette en stram linje inn og over jul, og jeg fikk jo tydeligvis rett i det ut fra hva som faktisk skjer nå. Vel, men så kom det jo fram at de strenge tiltakene egentlig var unødvendige fordi de hadde fått "feil tall fra FHI" eller hva det nå var. Men så døde hele to(!) sykehjemspasienter i Nordre Follo og da var det full krise igjen. Og nå er det visstnok en helt ny Bærumsmutasjon, og britisk virus i Østfold.... Det tar aldri slutt. Hvis man vil spille spillet til regjeringen, så ja, kanskje det er dumt å åpne her eller slippe opp der. Men jeg orker ikke delta mer. Derfor gidder jeg heller ikke hisse meg opp over utenlandske arbeidere, selv om jeg ser urettferdigheten i at de får slippe inn mens landet forøvrig kveles av tiltak. Men det er ikke arbeidernes feil. Ulempen er riktignok at de kommer med på den norske smittestatistikken og skaper enda mer panikk. Ikke gidder jeg hisse meg opp over ungdomsfester eller pensjonister på kafe eller folk i polkø heller. Det jeg derimot hisser meg opp over er at vi har en regjering som ikke løfter en finger for å få oss ut av dette uføret, bare maler videre med dommedagsretorikk og tiltak ute av enhver proporsjon, mens de er fullstendig døve for andre enn seg selv og sine ekkokammerkamerater I det hele tatt minner det mer og mer om hvordan det må være å leve med en psykopat. Du gjør aldri noe riktig selv om du forespeiles at det er mulig, bare at det er umulig å finne ut hvordan. Så du sliter deg ut, og brytes ned mentalt, i et forsøk på å score poeng i et spill der reglene er laget slik at du aldri kan vinne noe som helst. Da er det eneste du kan gjøre, å la være å spille, og å stikke av så fort som f... Det siste kan imidlertid være litt vanskelig i den nåværende situasjonen der det tilsynelatende er psykopater overalt. Jeg vet ikke om de som sitter og bestemmer faktisk er ondskapsfulle, eller om de bare så til de grader har kjørt seg fast i et spor at det bare virker sånn. Spiller ingen rolle egentlig. Sluttresultatet er det samme. 8
Gjest Gagaen Skrevet 1. februar 2021 #24 Skrevet 1. februar 2021 Psilocybe skrev (2 timer siden): Ja, så lenge det fortsetter å være underdødelighet i Norge, bør vi minimum ha tvangsvaksinering og døgnkontinuerlig portforbud i hele landet. kan du gi meg en kilde på underdødeligheten og kan du forklare hvorfor det er sånn?
Capt. Obvious Skrevet 1. februar 2021 #25 Skrevet 1. februar 2021 Enda en tulling skrev (5 minutter siden): Vel, men så kom det jo fram at de strenge tiltakene egentlig var unødvendige fordi de hadde fått "feil tall fra FHI" eller hva det nå var. Men så døde hele to(!) sykehjemspasienter i Nordre Follo og da var det full krise igjen. Og nå er det visstnok en helt ny Bærumsmutasjon, og britisk virus i Østfold.... Det tar aldri slutt. Hvis man vil spille spillet til regjeringen, så ja, kanskje det er dumt å åpne her eller slippe opp der. Men jeg orker ikke delta mer. Derfor gidder jeg heller ikke hisse meg opp over utenlandske arbeidere, selv om jeg ser urettferdigheten i at de får slippe inn mens landet forøvrig kveles av tiltak. Men det er ikke arbeidernes feil. Ulempen er riktignok at de kommer med på den norske smittestatistikken og skaper enda mer panikk. Ikke gidder jeg hisse meg opp over ungdomsfester eller pensjonister på kafe eller folk i polkø heller. Det jeg derimot hisser meg opp over er at vi har en regjering som ikke løfter en finger for å få oss ut av dette uføret, bare maler videre med dommedagsretorikk og tiltak ute av enhver proporsjon, mens de er fullstendig døve for andre enn seg selv og sine ekkokammerkamerater I det hele tatt minner det mer og mer om hvordan det må være å leve med en psykopat. Du gjør aldri noe riktig selv om du forespeiles at det er mulig, bare at det er umulig å finne ut hvordan. Så du sliter deg ut, og brytes ned mentalt, i et forsøk på å score poeng i et spill der reglene er laget slik at du aldri kan vinne noe som helst. Da er det eneste du kan gjøre, å la være å spille, og å stikke av så fort som f... Det siste kan imidlertid være litt vanskelig i den nåværende situasjonen der det tilsynelatende er psykopater overalt. Jeg vet ikke om de som sitter og bestemmer faktisk er ondskapsfulle, eller om de bare så til de grader har kjørt seg fast i et spor at det bare virker sånn. Spiller ingen rolle egentlig. Sluttresultatet er det samme. Deler din frustrasjon rundt dette på generelt grunnlag, og skulle absolutt ønske at strategien hadde vært litt annen fra start. Men poenget mitt var egentlig at når man først har tiltakene, så var det jo litt dumt å åpne opp for større juleselskap, fordi man da må ha strengere tiltak i etterkant. Selv om tallene først var feil, så er det jo indikasjoner på at det snek seg inn noen få tilfeller av den britiske varianten, og gitt at den smitter lettere så er det jo det vi betaler prisen for nå. Uansett om tallene i julen var feil eller ikke.
Enda en tulling Skrevet 1. februar 2021 #26 Skrevet 1. februar 2021 Capt. Obvious skrev (16 minutter siden): Deler din frustrasjon rundt dette på generelt grunnlag, og skulle absolutt ønske at strategien hadde vært litt annen fra start. Men poenget mitt var egentlig at når man først har tiltakene, så var det jo litt dumt å åpne opp for større juleselskap, fordi man da må ha strengere tiltak i etterkant. Selv om tallene først var feil, så er det jo indikasjoner på at det snek seg inn noen få tilfeller av den britiske varianten, og gitt at den smitter lettere så er det jo det vi betaler prisen for nå. Uansett om tallene i julen var feil eller ikke. Men poenget mitt er at det hjelper ikke hvor strenge tiltak man har eller hvor nidkjært man etterlever reglene eller hvor mye smitten uansett stuper. Det fins ingen belønning i andre enden, bare nye strenge tiltak på et hvilket som helst syltynt grunnlag Så da kan man like godt glede seg over de små pausene man får. Som et par dager med sosial kontakt i jula. Det kan bli år til neste gang. Og det gikk nå ikke så galt allikevel da, mener nå jeg.... 4
Psilocybe Skrevet 1. februar 2021 #27 Skrevet 1. februar 2021 Gagaen skrev (31 minutter siden): kan du gi meg en kilde på underdødeligheten Færre døde i 2020 enn normalt | ABC Nyheter 4
Gjest Gagaen Skrevet 1. februar 2021 #28 Skrevet 1. februar 2021 Psilocybe skrev (8 minutter siden): Færre døde i 2020 enn normalt | ABC Nyheter og kan du forklare hvorfor det er sånn?
XaoS Skrevet 1. februar 2021 #29 Skrevet 1. februar 2021 Håper at fokuset på tiltak forblir lokalt. Er ikke helt sikker på hva du mener med "sosial pause" da. Jeg vet i hvert fall hvem i den utvidete omgangskretsen jeg ikke kommer til å være sosial med framover. De markerer seg fint på Facebook med mistillit og skepsis til pandemi og vaksine, og stolt posting av pub-bilder hvor de har valfartet til kommuner der skjenking er tillat. 1
13579 Skrevet 1. februar 2021 #30 Skrevet 1. februar 2021 Psilocybe skrev (3 timer siden): Ja, så lenge det fortsetter å være underdødelighet i Norge, bør vi minimum ha tvangsvaksinering og døgnkontinuerlig portforbud i hele landet. Vi har nok ikke hatt noen økt mortalitet generelt, men det har vært en grotesk overdødelighet og vi er i ferd med å se lang tids sykelighet hos de overlevende pga smittsom Sars-CoV2. Vi trenger derfor et døgnkontinuerlig portforbud i hele landet til smittefaren ikke lenger eksisterer.
13579 Skrevet 1. februar 2021 #31 Skrevet 1. februar 2021 Gagaen skrev (32 minutter siden): og kan du forklare hvorfor det er sånn? Færre dør pga andre infeksjoner da smitten er blitt mindre omfattende etter coronatiltakene, til tross for at disse var for beskjedne til å stoppe Covid19.
KvinneguidenBruker Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #32 Skrevet 2. februar 2021 Example skrev (9 timer siden): Pause fra hva? Een pause indikerer jo at man har et en aktivitet å ta pause fra. Folk løper jo rundt på teater, besøk og kjøpesentre, barnebursdager og kafé i Bergen ihvertfall...
Hundemamma97 Skrevet 2. februar 2021 #33 Skrevet 2. februar 2021 Psilocybe skrev (7 timer siden): Ja, så lenge det fortsetter å være underdødelighet i Norge, bør vi minimum ha tvangsvaksinering og døgnkontinuerlig portforbud i hele landet. Tvangsvaksinering?? Jeg ønsker ikke å ta vaksinen. Portforbud? Drøyt. I Kina spikret de igjen dørene til folk og jeg tror jeg leste at man kunne bli skutt om man forlot hjemmet. Tviler på at de drar den så langt her. Da kan de heller stenge ned igjen og oppfordre til turer i marka osv istedenfor butikker.
NorthernLight Skrevet 2. februar 2021 #34 Skrevet 2. februar 2021 (endret) KvinneguidenBruker skrev (11 timer siden): Folk løper jo rundt på teater, besøk og kjøpesentre, barnebursdager og kafé i Bergen ihvertfall... Ikke så veldig smart midt i en pandemi... Endret 2. februar 2021 av NorthernLight 1
Ukjent. Skrevet 2. februar 2021 #35 Skrevet 2. februar 2021 Enda en tulling skrev (9 timer siden): Vel, men så kom det jo fram at de strenge tiltakene egentlig var unødvendige fordi de hadde fått "feil tall fra FHI" eller hva det nå var. Men så døde hele to(!) sykehjemspasienter i Nordre Follo og da var det full krise igjen. Og nå er det visstnok en helt ny Bærumsmutasjon, og britisk virus i Østfold.... Det tar aldri slutt. Hvis man vil spille spillet til regjeringen, så ja, kanskje det er dumt å åpne her eller slippe opp der. Men jeg orker ikke delta mer. Derfor gidder jeg heller ikke hisse meg opp over utenlandske arbeidere, selv om jeg ser urettferdigheten i at de får slippe inn mens landet forøvrig kveles av tiltak. Men det er ikke arbeidernes feil. Ulempen er riktignok at de kommer med på den norske smittestatistikken og skaper enda mer panikk. Ikke gidder jeg hisse meg opp over ungdomsfester eller pensjonister på kafe eller folk i polkø heller. Det jeg derimot hisser meg opp over er at vi har en regjering som ikke løfter en finger for å få oss ut av dette uføret, bare maler videre med dommedagsretorikk og tiltak ute av enhver proporsjon, mens de er fullstendig døve for andre enn seg selv og sine ekkokammerkamerater I det hele tatt minner det mer og mer om hvordan det må være å leve med en psykopat. Du gjør aldri noe riktig selv om du forespeiles at det er mulig, bare at det er umulig å finne ut hvordan. Så du sliter deg ut, og brytes ned mentalt, i et forsøk på å score poeng i et spill der reglene er laget slik at du aldri kan vinne noe som helst. Da er det eneste du kan gjøre, å la være å spille, og å stikke av så fort som f... Det siste kan imidlertid være litt vanskelig i den nåværende situasjonen der det tilsynelatende er psykopater overalt. Jeg vet ikke om de som sitter og bestemmer faktisk er ondskapsfulle, eller om de bare så til de grader har kjørt seg fast i et spor at det bare virker sånn. Spiller ingen rolle egentlig. Sluttresultatet er det samme. Sammenligning med å leve med en psykopat har jeg tenkt mange ganger også. «Bare du er snill og gjør som regjeringen sier blir alt bra», så gjør du det, men det eneste som venter er enda et slag i trynet og enda verre forhold. Jeg begynner å lure om makten faktisk har gått fullstendig til hodet på dem, slik at de bare fortsetter uten å stoppe opp og se hva de faktisk gjør. Nå går Guldvog ut i media og sier han vil at stortinget skal stemme for portforbud, så da går nok det gjennom også. Om Stortinget går mot alle andre anbefalinger og stemmer for portforbud håper jeg det blir opprør. 4
13579 Skrevet 2. februar 2021 #36 Skrevet 2. februar 2021 Hundemamma97 skrev (4 timer siden): Tvangsvaksinering?? Jeg ønsker ikke å ta vaksinen. Portforbud? Drøyt. I Kina spikret de igjen dørene til folk og jeg tror jeg leste at man kunne bli skutt om man forlot hjemmet. Tviler på at de drar den så langt her. Da kan de heller stenge ned igjen og oppfordre til turer i marka osv istedenfor butikker. Man kunne iallfall bli skutt i slike situasjoner på Filippinene. Dette er eksempler på land som har tatt smitten på alvor. Vi kan ikke være dårligere i Norge, selv om vi ikke har dødsstraff. Dessverre får ikke regjeringen adgang til å vedta portforbud for mer enn 3 uker i første omgang. Dette burde utvides til minst ett år og iverksettes straks, på døgnbasis. Vi har tross alt utbredt smitte også her til lands.
Blålin Skrevet 2. februar 2021 #37 Skrevet 2. februar 2021 13579 skrev (59 minutter siden): Man kunne iallfall bli skutt i slike situasjoner på Filippinene. Dette er eksempler på land som har tatt smitten på alvor. Vi kan ikke være dårligere i Norge, selv om vi ikke har dødsstraff. Dessverre får ikke regjeringen adgang til å vedta portforbud for mer enn 3 uker i første omgang. Dette burde utvides til minst ett år og iverksettes straks, på døgnbasis. Vi har tross alt utbredt smitte også her til lands. 🤣
Gjest Gagaen Skrevet 2. februar 2021 #38 Skrevet 2. februar 2021 13579 skrev (14 timer siden): Færre dør pga andre infeksjoner da smitten er blitt mindre omfattende etter coronatiltakene, til tross for at disse var for beskjedne til å stoppe Covid19. Og DET er jo ein bra ting.
13579 Skrevet 2. februar 2021 #39 Skrevet 2. februar 2021 Gagaen skrev (40 minutter siden): Og DET er jo ein bra ting. Det er bra, men det sier også at alle strenge coronatiltak må bli permanente, både for å begrense coronaepidemien og for å hindre annen smitte.
Enda en tulling Skrevet 2. februar 2021 #40 Skrevet 2. februar 2021 Ukjent. skrev (8 timer siden): Sammenligning med å leve med en psykopat har jeg tenkt mange ganger også. «Bare du er snill og gjør som regjeringen sier blir alt bra», så gjør du det, men det eneste som venter er enda et slag i trynet og enda verre forhold. Jeg begynner å lure om makten faktisk har gått fullstendig til hodet på dem, slik at de bare fortsetter uten å stoppe opp og se hva de faktisk gjør. Nå går Guldvog ut i media og sier han vil at stortinget skal stemme for portforbud, så da går nok det gjennom også. Om Stortinget går mot alle andre anbefalinger og stemmer for portforbud håper jeg det blir opprør. Ja, Helsedirektoratet er jo like gale som regjeringen. Det verste er at de innrømmer at det har liten effekt som smittevernstiltak. Men de mener det skal "få folk til å se alvoret". Seriøst?? Hva slags tankegang er egentlig det?? Praktisk talt fengsle hele befolkningen, uten lov og dom, på ubestemt tid? For at man skal "se alvoret"? Herregud, hele gjengen burde jo blitt avsatt på flekken. Men er redd du har rett, det er ikke usannsynlig at den tafatte gjengen på Stortinget gåt med på dette. SV har riktignok sagt de vil stemme mot og FrP har også vært kritiske, men vi får se hva som skjer når stemmene faktisk skal avgis. Frykter at AP og kanskje SP vil stemme ja og da er det uansett kjørt. Noen burde minne disse fjottene om at de slett ikke er garantert gjenvalg til høsten og vil da kunne få gleden av å sitte fengslet i sine boliger sammen med Hvermannsen. Og ja, makten har uten tvil gått til hodet på regjeringen. De furtet jo som unger da Stortinget overkjørte dem i den mildt sagt uvesentlig saken om skjenkestopp i lavsmittekommuner. For en tragisk forsamling og disse er vi nå prisgitt på alle områder. Det er vel også altfor mye å håpe på at Stortinget stemmer mot fornøyelse av regjeringens krisefullmakter. Altfor bekvemt å slippe å ta noe som helst ansvar for elendigheten. 2
Anbefalte innlegg