Gå til innhold

Tror du på ny "sosial pause" nasjonalt pga mutantvirus

KvinneguidenBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror på, som i at regjeringen vil beordre det? Skulle ikke forundre meg.
Om jeg tror det har noe for seg? Nei. Virus muterer hele tiden. Skal vi fortsette å løpe fra vår egen skygge til evig tid?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (3 minutter siden):

Om jeg tror det har noe for seg? Nei. Virus muterer hele tiden. Skal vi fortsette å løpe fra vår egen skygge til evig tid?

Det er viktig å prøve å stoppe den smittsomme Brititiske varianten mest mulig. At mange ikke skjønner det er en gåte..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Det er viktig å prøve å stoppe den smittsomme Brititiske varianten mest mulig. At mange ikke skjønner det er en gåte..

Hvis det er korrekt at den er veldig smittsom da... Var en artikkel hos Dagbladet hvor man mente den kanskje bare er 5-10% mer smittsom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krantz95 skrev (Akkurat nå):

Hvis det er korrekt at den er veldig smittsom da... Var en artikkel hos Dagbladet hvor man mente den kanskje bare er 5-10% mer smittsom.

Er en drøss med andre artikler rundt omkring hvor de anslår den som betydelig mer smittsom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Javel, og etter det må man stoppe den russiske, den belgiske, den greske, den madagassiske, den trønderske, den skånske, den antarktiske og så videre og så videre. Og så blir de mer og mer smittsomme fordi man gir de mest smittsomme variantene slike enorme fordeler. Og enda mer håpløse å "stoppe". Hvor lenge skal man egentlig holde på med dette her??

Kan vel likegodt bare dumpe hele det kjernefysiske arsenalet over jordkloden med det samme. Da kanskje blir man kvitt viruset. Hvis det ikke er som kakkerlakkene da. Men da blir det vel kakkerlakkenes problem.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (14 minutter siden):

Javel, og etter det må man stoppe den russiske, den belgiske, den greske, den madagassiske, den trønderske, den skånske, den antarktiske og så videre og så videre. Og så blir de mer og mer smittsomme fordi man gir de mest smittsomme variantene slike enorme fordeler. Og enda mer håpløse å "stoppe". Hvor lenge skal man egentlig holde på med dette her??

Kan vel likegodt bare dumpe hele det kjernefysiske arsenalet over jordkloden med det samme. Da kanskje blir man kvitt viruset. Hvis det ikke er som kakkerlakkene da. Men da blir det vel kakkerlakkenes problem.

Hvis man har kontroll på grensen med importsmitten så unngår man kanskje endel varianter inntil man får vaksinert en stor del av befolkningen.

Endret av NorthernLight
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Enda en tulling skrev (59 minutter siden):

Jo flere som blir smittet, jo flere mutasjoner blir det. Ikke så smart det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (29 minutter siden):

Hvis man har kontroll på grensen med importsmitten så unngår man kanskje endel varianter inntil man får vaksinert en stor del av befolkningen.

Så vaksinene hindrer smittespredning, altså?  Vet du noe som FHI og fagekspertisen ikke vet? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den nasjonale sosiale nedstengningen i januar var motivert av utbruddet av det britiske mutantviruset kombinert med en enorm mobilitet pga. julefeiringen. Hvis de gjør det igjen, tipper jeg de gjør det etter påskeferien eller eventuelt sommerferien, men jeg håper ikke det blir nødvendig. Tiltaket skal være forholdsmessig, og jeg tviler på at en nasjonal sosial nedstengning regnes som forholdsmessig med mindre folk har reist på kryss og tvers over hele landet, slik som i jula. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psilocybe skrev (3 minutter siden):

Så vaksinene hindrer smittespredning, altså?  Vet du noe som FHI og fagekspertisen ikke vet? 

Sa jeg det eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (2 timer siden):

Jo flere som blir smittet, jo flere mutasjoner blir det. Ikke så smart det heller. 

Vel det er strengt tatt bare en fordel om viruset muterer. Hvis man ser rasjonelt på det. Siden virus gjerne muterer i retning av å bli mer smittsomt, men mindre sykdomsfremkallende. Det er ikke til virusets fordel at verten blir liggende slått ut i senga. Blir mindre spredningsmuligheter av sånt.
Men så har man det med alle de som klikker i vinkel når de hører ordet "mutasjon!!. Spesielt i kombinasjon med "smittsom". Det er det som skaper problemer. Og så kommer denne frykten for at vaksinen ikke passer. Vel, hvis viruset muterer i retning av å bli et forkjølelsesvirus på linje med de andre koronavirusene, så trenger man ingen vaksine. Og hvorfor så man ikke dette komme uansett? Bare se på influensa. Ny vaksine hvert år. Koronavirus muterer noe mindre enn influensavirus, men likevel. Ikke akkurat stabilt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (2 timer siden):

Nå muterer jo virus i alle land, også i Norge. Ingen grunn til at ikke nye varianter skal kunne oppstå her. Det hjelper ellers lite å stenge grensene, vaksinere alle hvis det i mellomtiden har oppstått varianter utenlands som vaksinen ikke virker mot. Så må man jo holde grensene stengt til evig tid. Forutsatt at vaksinen i det hele tatt hindrer smittesprdning, noe som langt fra er gitt. Eller at det er mulig å stenge grensene så hermetisk at virus ikke kan komme inn. Noe som også er svært tvilsomt. 

Like greit å bare få inn alle oppdateringer underveis så en kan opparbeide seg litt motstandskraft.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

L'amie skrev (2 timer siden):

Jeg tror den nasjonale sosiale nedstengningen i januar var motivert av utbruddet av det britiske mutantviruset kombinert med en enorm mobilitet pga. julefeiringen. Hvis de gjør det igjen, tipper jeg de gjør det etter påskeferien eller eventuelt sommerferien, men jeg håper ikke det blir nødvendig. Tiltaket skal være forholdsmessig, og jeg tviler på at en nasjonal sosial nedstengning regnes som forholdsmessig med mindre folk har reist på kryss og tvers over hele landet, slik som i jula. 

Nå ble det vel ingen merkbar smitteøkning på grunn av jula. Bare for å ha det klart.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Nå ble det vel ingen merkbar smitteøkning på grunn av jula. Bare for å ha det klart.

Nei, men man har visse indikasjoner på at det er da den britiske varianten spredde seg noe, selv om det heldigvis ikke var total eksplosjon. Det skjedde fordi man tillot at folk hadde et par større selskaper i jula. Som jeg skrev da, så betaler man prisen for det nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Jeg tror det økende antallet mutasjoner vi har sett i det siste er krampetrekninger fra et virus som er på vei tilbake. Jeg tipper at alt er over innen kort tid. Senest innen utgangen av mai i år. Deretter vil det dukke opp noen små utbrudd årlig framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Capt. Obvious skrev (7 timer siden):

Nei, men man har visse indikasjoner på at det er da den britiske varianten spredde seg noe, selv om det heldigvis ikke var total eksplosjon. Det skjedde fordi man tillot at folk hadde et par større selskaper i jula. Som jeg skrev da, så betaler man prisen for det nå. 

Vel, jeg har ikke fått med meg at spredning av den britiske varianten skulle ha noe med julefeiring å gjøre, FHI tilskriver de fleste forekomstene importtilfeller og deres nærkontakter. Hva VG, Dagbladet Høie og Nakstad måtte ha å si i den forbindelse bør vel tas med en klype salt, da det ser ut til at samtliges hovedmotivasjon er å skremme flest mulig mest mulig. Forøvrig tviler jeg på at de har hatt kapasitet til å analysere absolutt alle prøver, så funnene i seg selv bør vel også tas med en klype salt.

Men det man står igjen med er at smitten har vært mer eller mindre flat siden slutten av november, og har så smptt begynt å falle nå på nyåret. Ja, man finner topper og daler i perioden, men de samsvarer jo i stor grad med hvor mange som har blitt testet til enhver tid. Tallene for antall sykehusinnlagte bekrefter at det ikke har skjedd noe dramatisk i denne perioden. Så enten er ikke denne britiske varianten så ille som man vil ha det til, eller så oppveies virkningen av den av et enda større fall i smitte fra originalvarianten. Jeg ser fortsatt ingen grunn til å gi julefeiringen skylda for noe som helst. Det er en viss treghet i systemet da fokl uansett fortsetter å smitte sine nærmeste samme hvor strenge tiltak man setter inn, og effekten av det ville man sett tydelig på nyåret. Den har derimot vært ganske så fraværende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (8 timer siden):

Det var trolig en viss smitteøkning pga jula, men essensen er at smitten er vedvarende svært høy i hele landet, og at mange dør som følge av smitten. Det dukker stadig opp nye mutanter. Selv om den britiske mutanten muligens er mest utbredt på Østlandet, har vi ingen beviser for at den ikke også finnes ellers i Norge. Så lenge situasjonen er slik, bør en innføre tiltak som er langt strengere enn i Follo i hele landet. Dette bør vare til det er godt dokumentert at viruset ikke lenger lar seg påvise i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13579 skrev (1 time siden):

Så lenge situasjonen er slik, bør en innføre tiltak som er langt strengere enn i Follo i hele landet.

Ja, så lenge det fortsetter å være underdødelighet i Norge, bør vi minimum ha tvangsvaksinering og døgnkontinuerlig portforbud i hele landet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...