AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Uttrykket dukker opp over alt om dagen. Slik jeg har forstått det så handler det om fordeler ved å være mann. Men det er fordeler med å være kvinne også så skjønner ikke all gaukingen om menn sine privilegier. Det er også uklart for meg hvilke privilegier det siktes til når det er snakk om «male privilege”. Hva er male privilege? Anonymkode: 0b40f...da9
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uttrykket dukker opp over alt om dagen. Slik jeg har forstått det så handler det om fordeler ved å være mann. Men det er fordeler med å være kvinne også så skjønner ikke all gaukingen om menn sine privilegier. Det er også uklart for meg hvilke privilegier det siktes til når det er snakk om «male privilege”. Hva er male privilege? Anonymkode: 0b40f...da9 At menn slipper billig unna alt. De kan rote, være uhøflige, usosiale, ikke dukke opp til avtaler fordi han "bare" er en mann, har bare en tanke i hodet av gangen, lever her og nå og bekymrer seg ikke for morgendagen, mye mindre helseproblemer enn kvinner, sjelden syke, får ting servert, +++ Anonymkode: a4d53...53a 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: At menn slipper billig unna alt. De kan rote, være uhøflige, usosiale, ikke dukke opp til avtaler fordi han "bare" er en mann, har bare en tanke i hodet av gangen, lever her og nå og bekymrer seg ikke for morgendagen, mye mindre helseproblemer enn kvinner, sjelden syke, får ting servert, +++ Anonymkode: a4d53...53a Menn får strenger straffer i rettsaker og menn dør mye tidligere enn kvinner og menn tar oftere selvmord. Kvinner kan også være rotete, usosiale, uhøflige. At menn bare ha en tanke i hodet av gangen og ikke beskjymre seg for morgendagen er en myte. Hvilke privilegier har kvinner da? Anonymkode: 0b40f...da9 2
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Det kommer helt an på hvem du spør, men i stor grad vil jeg si det er en noenlunde populær hersketeknikk der en bruker (ofte misforståtte) generelle tendenser blant kjønn for å slippe å forholde seg til motpartens argumenter. En finner tilsvarende argumentasjon i "white privilege" osv. og enkelte prøver å skape nye tilsvarende konsepter for bla. slanke mennesker. Problemet blir fort at gruppetilhørigheten ofte sier lite om hvor privilegert en er, og en kan sånn ende opp i komiske situasjoner der veldig privilegerte mennesker anklager mye mindre privilegerte mennesker for å være nettopp privilegerte utelukkende basert på de enkleste karakteristika, som kjønn. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Ren prosjisering. Det er kvinner som er det priviligerte kjønnet i vesten. Men de liker liksom å peke på menn for å fjerne oppmerksomheten fra seg selv. Anonymkode: d23c1...f70
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): At menn slipper billig unna alt. De kan rote, være uhøflige, usosiale, ikke dukke opp til avtaler fordi han "bare" er en mann, har bare en tanke i hodet av gangen, lever her og nå og bekymrer seg ikke for morgendagen, mye mindre helseproblemer enn kvinner, sjelden syke, får ting servert, +++ Anonymkode: a4d53...53a Ja, men vi kvinner unnskylder oss ofte med «jeg er jo bare en kvinne» eller «jeg er sur fordi jeg har pms» Anonymkode: 79d51...250
herzeleid Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ren prosjisering. Det er kvinner som er det priviligerte kjønnet i vesten. Men de liker liksom å peke på menn for å fjerne oppmerksomheten fra seg selv. Anonymkode: d23c1...f70 Jeg tenker at å beskrive et kjønn som særskilt privilegert gir lite mening, da det alltid vil være helt avhengig av hvilke parametere en ser på og variasjonen individuelt er så stor at å hevde at en person er privilegert på bakgrunn av kjønn fremstår lite hensiktsmessig. Kanskje vil det gi mer mening om en ser på enkelte ikke-vestlige land der kvinner virkelig er langt unna menns rettigheter, men jeg tror også der en vil finne at det er langt mellom privilegiene for den vanlige mann og kvinne. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Blir voldtatt minst, drept minst (av motsatt kjønn), vi kan gå alene ute uten å være redd for at en kåt mann skal ødelegge livet vårt pga egoistiske uviktige ønsker etc. Vi har det også lett mtp partner, barn, helse + slipper lett unna med mer. Vi kan være frekkere, mer rotete, være drligere foeldre, og blir roset for den minste ting som egentlig er en selvfølge.. Skifter jeg bleie på gutteunger så er det ikke måte på hvor flink pappa jeg er, - men om samboern gjør det er det ingen som blinker.. Planlegger jeg familieutflikter, organiserer ting og er en normal forelder, er jeg nærmest en gud. Anonymkode: 9fc77...c01 6
PetterKanin Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Blir voldtatt minst, drept minst (av motsatt kjønn), vi kan gå alene ute uten å være redd for at en kåt mann skal ødelegge livet vårt pga egoistiske uviktige ønsker etc. Vi har det også lett mtp partner, barn, helse + slipper lett unna med mer. Vi kan være frekkere, mer rotete, være drligere foeldre, og blir roset for den minste ting som egentlig er en selvfølge.. Skifter jeg bleie på gutteunger så er det ikke måte på hvor flink pappa jeg er, - men om samboern gjør det er det ingen som blinker.. Planlegger jeg familieutflikter, organiserer ting og er en normal forelder, er jeg nærmest en gud. Anonymkode: 9fc77...c01 Her hat du en spesiell omgangskrets, du er ikke spespesielt priviligert på bakgrunn av dette.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Kan oppføre seg helt jævlig, helet tiden, og allikevel bli elsket og tilgitt av et eller annet kvinnenek. Anonymkode: 3db6d...503 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Male Privilege : https://en.wikipedia.org/wiki/Male_privilege Female Privilege : https://en.wikipedia.org/wiki/Men's_rights_movement#Female_privilege Anonymkode: 5ffa0...d81
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Det eneste jeg kan tenke meg er at jeg slipper mensen og graviditet. Ellers har jeg aldri opplevd noen direkte fordel av å være mann, heller tvert om. Anonymkode: b9e8c...b24 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): At menn slipper billig unna alt. De kan rote, være uhøflige, usosiale, ikke dukke opp til avtaler fordi han "bare" er en mann, har bare en tanke i hodet av gangen, lever her og nå og bekymrer seg ikke for morgendagen, mye mindre helseproblemer enn kvinner, sjelden syke, får ting servert, +++ Anonymkode: a4d53...53a Menn tar oftere selvmord, blir oftere utsatt for alvorlige arbeidsulykker , dropper oftere ut av skolen ++ Ikke bare greit å være mann heller, skal man først se ting på gruppenivå på dette viset, bør man i det minste være såpass edruelig at man tar med hele bildet, ikke bare de bitene man selv liker å fokusere på. Og nei, dette er ikke skrevet av en mann. Anonymkode: 988b2...025
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå