AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Har et barn på ca 2,5 år som sover i vår seng, og som har vært vant til å ammes når det er leggetid. Det kan ta 2 min eller 3 kvarter.. Nå har vi fått et barn til, 11 dager siden. Har hørt at de første dagene må babyen få all melka. Men så kan eldre barn få som vanlig. Men når det ammes i så mye som 3 kvarter, er det egentlig greit? Blir ikke det helt feil mtp babyen? Lurer også på hvordan vi etterhvert kan lykkes med å få baby til å sove i bedside crib, og så etterhvert sove på eget rom. Nå sover vi best med hudkontakt.. Hvor lang tid bør d gå til barnet legges i bedside/sprinkelseng? Vil verken gjøre d for tidlig eller seint Anonymkode: df294...894
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Dette hjelper ikke deg, men jeg fatter ikke hvorfor du ikke har sett at dette kommer til å bli et problem. Ett av barna må ut av senga, samme hva. Sykt kjipt for dere og barna at dette må bli en konkurranse mellom barna. Anonymkode: 64d93...414 11
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette hjelper ikke deg, men jeg fatter ikke hvorfor du ikke har sett at dette kommer til å bli et problem. Ett av barna må ut av senga, samme hva. Sykt kjipt for dere og barna at dette må bli en konkurranse mellom barna. Anonymkode: 64d93...414 Skrev ikke at 2,5åringen lenge var vant til eget rom, men etter sykdom for noen mnd siden begynte å sove i vår seng igjen. Hen skal ikke ut av senga med det første, nettopp fordi babyen har kommet og vi ikke vil at hen skal føle seg kasta ut pga baby. Hen sov i vår seng i noen få dager, så i bedside crib frem til sprinkelseng. Så en periode i vår seng, så sprinkelseng, vår seng, så sprinkelseng på eget rom og nå altså igjen i vår. Det er det jeg vil unngå med babyen, best å legge i egen seng og etterhvert på eget rom. Senga vår er svær, mannen har vokst opp med hele familien i samme seng de første leveårene. Hele gjengen sover godt, men egne rom skal de jo etterhvert på. Og mye pga masse amming synes jeg egne rom er best, da avsluttes nok ammingen tidligere, men naturlig. Anonymkode: df294...894 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette hjelper ikke deg, men jeg fatter ikke hvorfor du ikke har sett at dette kommer til å bli et problem. Ett av barna må ut av senga, samme hva. Sykt kjipt for dere og barna at dette må bli en konkurranse mellom barna. Anonymkode: 64d93...414 Jeg fatter ikke hvorfor du skriver noe så lite hjelpsomt og unødvendig... Anonymkode: d7bc5...597 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Har et barn på ca 2,5 år som sover i vår seng, og som har vært vant til å ammes når det er leggetid. Det kan ta 2 min eller 3 kvarter.. Nå har vi fått et barn til, 11 dager siden. Har hørt at de første dagene må babyen få all melka. Men så kan eldre barn få som vanlig. Men når det ammes i så mye som 3 kvarter, er det egentlig greit? Blir ikke det helt feil mtp babyen? Lurer også på hvordan vi etterhvert kan lykkes med å få baby til å sove i bedside crib, og så etterhvert sove på eget rom. Nå sover vi best med hudkontakt.. Hvor lang tid bør d gå til barnet legges i bedside/sprinkelseng? Vil verken gjøre d for tidlig eller seint Anonymkode: df294...894 Ville prioritert å amme babyen på kveldstid pga kveldsuro. 2,5-åringen er stor nok til å skjønne at han/hun kanskje må vente til det passer bedre. Anonymkode: 513e3...e0d
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Ville også vurdert å kjøpe en stor seng til, så kan du og babyen legge dere på et annet rom om nødvendig. Anonymkode: 513e3...e0d
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Så lenge baby går fint opp i vekt kan du fint amme det andre barnet som normalt. Du merker kjapt om det skaper kluss ved kveldsuro. Kroppen tilpasser seg etterspørsel og produserer mer melk.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ville også vurdert å kjøpe en stor seng til, så kan du og babyen legge dere på et annet rom om nødvendig. Anonymkode: 513e3...e0d Vi har dobbelseng på gjesterommet. 👌 Albbas skrev (6 timer siden): Så lenge baby går fint opp i vekt kan du fint amme det andre barnet som normalt. Du merker kjapt om det skaper kluss ved kveldsuro. Kroppen tilpasser seg etterspørsel og produserer mer melk. Babyen går opp bra i vekt. Skal sjekke vekt igjen om 2 dager. Babyen sover mye, får pupp så fort han viser tegn til å være sulten, kan også kose seg i pappas armer . Har ikke merket kveldsuro ennå. Men det kan vel komme.. Så du er sikker på at de er ok å amme eldste i så lang tid ved legging? Det er jo i verste fall, ofte tar det 5-10 min. Bare ser for meg brystspreng osv, at puppen blir "tom" på feil tidspunkt mtp babys sult. Men har lest at brystet er ca 75% fult 2 timer etter "tømming". Har sett litt på ammehjelpen, men finner ikke info om varighet av amming av eldste barn. Anonymkode: df294...894
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vi har dobbelseng på gjesterommet. 👌 Babyen går opp bra i vekt. Skal sjekke vekt igjen om 2 dager. Babyen sover mye, får pupp så fort han viser tegn til å være sulten, kan også kose seg i pappas armer . Har ikke merket kveldsuro ennå. Men det kan vel komme.. Så du er sikker på at de er ok å amme eldste i så lang tid ved legging? Det er jo i verste fall, ofte tar det 5-10 min. Bare ser for meg brystspreng osv, at puppen blir "tom" på feil tidspunkt mtp babys sult. Men har lest at brystet er ca 75% fult 2 timer etter "tømming". Har sett litt på ammehjelpen, men finner ikke info om varighet av amming av eldste barn. Anonymkode: df294...894 Ja, bare amme i vei du. Hvordan tror du tvillingmammaer gjør det? Brystet blir aldri helt tomt.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Albbas skrev (26 minutter siden): Ja, bare amme i vei du. Hvordan tror du tvillingmammaer gjør det? Brystet blir aldri helt tomt. Men da er barna like gamle, og sutter "likt" på en måte. Anonymkode: df294...894
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 33 minutter siden, AnonymBruker said: Men da er barna like gamle, og sutter "likt" på en måte. Anonymkode: df294...894 Hva er den praktiske forskjellen mener du? Skjønner ikke hva du mener med "sutter likt"?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Albbas skrev (19 minutter siden): Hva er den praktiske forskjellen mener du? Skjønner ikke hva du mener med "sutter likt"? Vel det er jo dumt om toåringen har tømt brystene om den nyfødte er sulten, da. Det blir aldri helt tomt nei, men det tar jo tid før det fylles igjen. Jeg ville unngått at toåringen ligger såpass lenge og dier på kveldstid om det blir lite melk til babyen. Anonymkode: 9b765...d5c 2
Gjest Albbas Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vel det er jo dumt om toåringen har tømt brystene om den nyfødte er sulten, da. Det blir aldri helt tomt nei, men det tar jo tid før det fylles igjen. Jeg ville unngått at toåringen ligger såpass lenge og dier på kveldstid om det blir lite melk til babyen. Anonymkode: 9b765...d5c Men en tvillingbror kunne gjort akkurat det samme. Det går som regel helt fint, baby greier seg med det andre brystet og får fet og god melk derfra den lille stunden det tar. Toåringen greier nok uansett å tømme brystet på 10 minutter uansett, så om den dier 10 eller 30 minutter betyr ikke så mye. Grunnen til at Ammehjelpen ikke skriver om dette med hvor lenge søskenet kan få die er fordi det egentlig ikke har noen generell betydning. Den nye familien må prøve seg frem og finne ut hva som fungerer. Men tidspunkt for når man ammer søskenet er nok mer avgjørende enn hvor lenge.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 En 2 åring har ingenting ved puppen å gjøre. Få ungen på eget rom, dette blir for dumt. Anonymkode: b5f3d...fa7 5
Skogkløver Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Det løser kommer seg greit hvis 2åringen bare får 1 pupp da vil alltid den andre være full og klar til babyen.
Rauha ja rakkaus Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Du bør ha den lille på samme rom til den er 6 mnd ihvertfall😊 Endret 2. februar 2021 av Rauha ja rakkaus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå