Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fungerer når han er medisinert og ikke jobber, men det er jo nå, hva fremtiden bringer aner man ikke. I tillegg er det jo en arvelig komponent. Hadde du turt? 

han er 100% ufør, og jeg har en del midler, så penger er ikke et problem. Jeg elsker han, men er også redd😨

Anonymkode: e6b13...ec5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at det er arvelig ville avherdet meg. 

Anonymkode: 2ed3a...4b5

• Liker 19
Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: 366e1...e19

• Liker 17
Skrevet

Jeg har gjort det. Har gått helt fint. 

Anonymkode: 00edf...500

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han fungerer når han er medisinert og ikke jobber, men det er jo nå, hva fremtiden bringer aner man ikke. I tillegg er det jo en arvelig komponent. Hadde du turt? 

han er 100% ufør, og jeg har en del midler, så penger er ikke et problem. Jeg elsker han, men er også redd😨

Anonymkode: e6b13...ec5

Aldri. Bra penger ikke er noe problem, men arvelighet er problem og han han bli psykotisk eller slutte å ta medisinene sine, så få du muligens et helvete. 

Anonymkode: eb708...f5a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gjort det. Har gått helt fint. 

Anonymkode: 00edf...500

Enn så lenge

Anonymkode: eb708...f5a

• Liker 9
Skrevet

Det er ufattelig uansvarlig, ikke gjør det. 

Anonymkode: 3735b...617

• Liker 15
Skrevet

Aldri

Anonymkode: 98d82...f31

• Liker 4
Skrevet

Nei. Ene og alene fordi det er arvelig. Det unner jeg ikke mine barn. 

Kan dere bruke donor?

Anonymkode: 5091a...377

• Liker 10
Skrevet

Jeg har en far med schizofreni, og jeg bruker mye tid på å være redd for å få det selv 😞

Jeg ville brukt donor.

Anonymkode: fe10a...584

• Liker 15
Skrevet

Det er vel ca 7% sjans for å få det hvis én forelder har det. 

Jeg venter barn med en med diagnosen, men han fungerer bra. Medisinert, noe han antakelig vil være i mange år framover, og har ikke hatt psykoser på mange år. 

Schizofreni er så utrolig mye forskjellig, jeg tenker at det er viktigere å vurdere om han f.eks: er psykisk stabil og ikke f.eks. får sinneutbrudd eller psykotiske episoder, om han kan gi barnet den emosjonelle støtten det trenger og evner å stå i krevende situasjoner, er obs på sine egne symptomer og klarer å skille vrangforestillinger fra virkeligheten, og om han er åpen med deg og at dere kan kommunisere om sykdommen og evt tilrettelegge for det han trenger. I tillegg tror jeg det er viktig at du selv er psykisk stabil, og kanskje også må innstille deg på å ta en større del av jobben enn ham.

Folk er veldig forutinntatte med tanke på denne diagnosen, det er mange med schizofreni som lever gode og normale liv og klarer seg bra. 

Anonymkode: dbdc0...ee4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel ca 7% sjans for å få det hvis én forelder har det. 

Jeg venter barn med en med diagnosen, men han fungerer bra. Medisinert, noe han antakelig vil være i mange år framover, og har ikke hatt psykoser på mange år. 

Schizofreni er så utrolig mye forskjellig, jeg tenker at det er viktigere å vurdere om han f.eks: er psykisk stabil og ikke f.eks. får sinneutbrudd eller psykotiske episoder, om han kan gi barnet den emosjonelle støtten det trenger og evner å stå i krevende situasjoner, er obs på sine egne symptomer og klarer å skille vrangforestillinger fra virkeligheten, og om han er åpen med deg og at dere kan kommunisere om sykdommen og evt tilrettelegge for det han trenger. I tillegg tror jeg det er viktig at du selv er psykisk stabil, og kanskje også må innstille deg på å ta en større del av jobben enn ham.

Folk er veldig forutinntatte med tanke på denne diagnosen, det er mange med schizofreni som lever gode og normale liv og klarer seg bra. 

Det er med god grunn at folk er forutinntatte. Direkte uansvarlig av dere å få barn. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er med god grunn at folk er forutinntatte. Direkte uansvarlig av dere å få barn. 

Hva mener du? 

Skrevet

Selvfølgelig er det en idiotisk idé. Men bare at du vurderer det sier ganske mye om hvor realistisk du ser på sykdommen...

Anonymkode: a413e...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du? 

De er klin kokko gal. Ta fra samboeren din medisin og la han gå uten søvn, så kan du se hvor trygt det er for en liten baby. 

• Liker 5
Skrevet

Har han selvinnsikt og sykdomsinnsikt? Hvis han evner å se selv at det begynner å gå feil vei og med en gang søker hjelp så er det noe annet enn om han fornekter det, og nekter å ta medisiner og nekter å ta imot hjelp generelt. Sistnevnte type mennesker er nok utrolig slitsomt å forholde seg til for barna hans. Både i oppveksten og når de blirne og blir pårørende for ham. Hvis han hele tiden motarbeider hjelpen kan de slites ut. Men hvis han har mye selvinnsikt og kan se når det begynner å gå nedover og klarer å gjøre grep med en gang så det ikke blir for for ille så er det ikke like bekymringsverdig.

Anonymkode: dcc62...952

Skrevet

Hva skjer hvis han ikke går på medesiner? Jeg hadde aldri turt 😳

Anonymkode: 7c579...f60

• Liker 2
Skrevet

Skjerp dere folkens. Det er en myte at alle blir «farlige» i psykoser. Langt fra alle med schizofreni et farlige mennesker når de er syke. 

Anonymkode: 8acd0...b95

• Liker 11
Skrevet

Nei. Aldri i verden. Jeg har bipolar lidelse og har bestemt meg for at jeg ikke skal ha biologiske barn. Rett og slett fordi jeg ikke med vitende vilje vil sette et barn til verden som med stor sannsynlighet vil slite grunnet arveligheten. Jeg har klart å få er fungerende liv etter mange år med prøving og feiling og det er ingenting i veien med omsorgsevnen min, men å bevisst sette et barn til verden som etter all sannsynlighet arver en sykdom?

Så egoistisk klarer jeg ikke være. Derfor kommer nok jeg og samboer til å bli fosterforeldre evt adoptere. Ikke biologiske barn på oss.

Anonymkode: d9ec6...ec3

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...