AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Hei. Jeg har flere ganger prøvd å gjøre det slutt med min samboer. Han sier ja og ha, gjerne det, men han nekter å selge huset før ditten og datten blir gjort av oppussing. Problemet er at han ikke evner å gjøre det selv, og vi har heller ikke råd til å leie inn noen. Så da blir vi sittende da, og han oppfører seg som om vi fremdels er sammen. Han kan være utrolig stygg og nedlatende mot meg, skriker og roper, og det føles som at dette er noe han gjør for å tviholde på meg kun for å være jævlig. Jeg nevnte idag tvangsoppløsning av sameie hvis han ikke kan diskutere, sette dato eller noe. Han klikket totalt, og sa at han da var den som skulle kjøpe huset til en billig penge hvis dette ble krevet. Er det virkelig slik det fungerer? At han da kan kjøpe meg ut for en slikk og ingenting? Fordi han nekter å legge huset ut på det åpne marked? Anonymkode: de319...293
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Hvis du velger tvangsoppløsning legges det automatisk ut på åpent marked. Det kan imidlertid være vanskelig å finne kjøper i en sånn situasjon, de færreste ønsker å risikere å havne midt i andres konflikter. Anonymkode: b95dc...e26
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Ingen vil kjøpe tvangssalg av god grunn. Null rettigheter om de ribber absolutt alt som er i leiligheten før man overtar eller etterlater den helt jævlig. Anonymkode: 62c70...01d
Gjest Blondie65 Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 TS: Skaff deg advokat. Du trenger noen som kan fortelle deg hvilke lover og regler som gjelder i forhold til din totalt usaklige samboer.
CAPS LOCK Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg nevnte idag tvangsoppløsning av sameie hvis han ikke kan diskutere, sette dato eller noe. Han klikket totalt, og sa at han da var den som skulle kjøpe huset til en billig penge hvis dette ble krevet. Er det virkelig slik det fungerer? At han da kan kjøpe meg ut for en slikk og ingenting? Fordi han nekter å legge huset ut på det åpne marked? Anonymkode: de319...293 Nei. Huset vil bli solgt til høystbydende etter at det er taksert og med prisantydning i samsvar med taksten 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 "Tvangsoppløsning av sameiet" er en dyr prosess så håper dere klarer å bli enige uten å måtte gå til det skrittet. Advokaten min antok at det ville komme på 70-100 000,- på oss hver i advokatutgifter, gebyrer til retten og takstmenn. Anonymkode: 3bbb4...83d
CAPS LOCK Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): "Tvangsoppløsning av sameiet" er en dyr prosess så håper dere klarer å bli enige uten å måtte gå til det skrittet. Advokaten min antok at det ville komme på 70-100 000,- på oss hver i advokatutgifter, gebyrer til retten og takstmenn. Anonymkode: 3bbb4...83d Nei. Det er ikke dyrere med tvangsoppløsning enn med frivillig salg
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 CAPS LOCK skrev (1 time siden): Nei. Det er ikke dyrere med tvangsoppløsning enn med frivillig salg Joda,i tilegg til kostnadene ved frivillig salg kommer iallefall rettsgebyr (usikker på hvor mye det er) og mest sannsynlig kostnader til advokat. Anonymkode: 3bbb4...83d
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda,i tilegg til kostnadene ved frivillig salg kommer iallefall rettsgebyr (usikker på hvor mye det er) og mest sannsynlig kostnader til advokat. Anonymkode: 3bbb4...83d Feil. Advokaten blir «megleren» i dette tilfelle. Koster det samme som å selge på åpent marked. Anonymkode: 5e18b...71d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Skriv skriftlig mail til ham med fristdato for å kontakte megler,invitere megler for verdivurdering, fristdato for kontrakt inngåelse med meglerfirma. Skriv også: Dersom dette datoene ikke overholdes, må boligen tvangselges. Den tyngste veien er at du sender separasjonspapirer, flytter ut, registrerer deg på en annen adresse, og krever via din advokat/fylkesmann at boligen selges. Denne prosessen tar ca 6 mnd. Anonymkode: c188d...22a
CAPS LOCK Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Joda,i tilegg til kostnadene ved frivillig salg kommer iallefall rettsgebyr (usikker på hvor mye det er) og mest sannsynlig kostnader til advokat. Anonymkode: 3bbb4...83d Rettsgebyret er kr 1 199 x 7,4 = kr 8 872. Det slipper man ved frivillig salg, men ved frivillig salg må man betale 25 % merverdiavgift på meglerens honorar. Det slipper man ved tvangssalg. Selv en liten leilighet koster kr 50 000 til megleren, og 25% av dette er kr 12 500. Rettsgebyret er mindre enn merverdiavgiften Kostnadene til advokat er ikke store i en slik sak, for det er ikke noe å krangle om. Sameieloven sier at hvis man vil komme seg ut av et sameie, så er det nok at man varsler den andre sameieren, og hvis man ikke kommer til enighet om et frivillig salg, så kan man kreve det oppløst gjennom tingretten Endret 1. februar 2021 av CAPS LOCK
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Joda,i tilegg til kostnadene ved frivillig salg kommer iallefall rettsgebyr (usikker på hvor mye det er) og mest sannsynlig kostnader til advokat. Anonymkode: 3bbb4...83d @TBergh, vet du noe om dette (å)? 😊 Anonymkode: 3bbb4...83d 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 Huset legges ut på markedet men dere vil begge ha forkjøpsrett, dvs rett til å tre inn i høyeste bud. I så gjelder «først i tid, best i rett». Mulig det også da kan bli budrunde mellom dere to. har du råd til kjøpe han ut eller ønsker du å selge? Anonymkode: b9dc6...b79
TBergh Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 (endret) Hei. Takker så meget for tiltroen, men her må jeg melde pass. Vet at sameier kan tvangsoppløses, men det er alt. Inngår ikke i gjeldsrådgivning. Men det ser ut som om Cpaslock har greie på dette. Med vennlig hilsen TBergh Endret 1. februar 2021 av TBergh 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå