Gå til innhold

Dere psykisk syke - hvor mange ganger akuttinnlagt på psykiatrisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Én gang. Ble værende i 7 måneder.

Anonymkode: 20574...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Én gang. Ble værende i 7 måneder.

Var dette lenge siden? Nå for tiden skal vel det meste av behandling foregå utenfor sykehus.. 

Var det for spiseforstyrrelse? 

Anonymkode: 34d33...331

Skrevet

Oj, det er mange. Det er ti år siden første gang jeg var innlagt. Bare i fjor var jeg akuttinnlagt 8 ganger, og i år har jeg vært inne en gang. Til sammen er det nok nærmere 30 ganger. 

Anonymkode: 6a9b7...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Var dette lenge siden? Nå for tiden skal vel det meste av behandling foregå utenfor sykehus.. 

Det er 6-7 år siden. Ble først lagt inn på akutten og deretter flyttet til en avdeling for lengre opphold . Hadde trolig en spiseforstyrrelse på den tiden, men det var i hovedsak ikke det jeg fikk behandling for.

Skrevet
On 1/31/2021 at 7:34 PM, AnonymBruker said:

Hvor mange ganger har du blitt akuttinnlagt i voksen alder? 

Fire ganger. Sammenlagt har jeg vært innlagt i rundt et år av livet, de fleste gangene akutt, et par ganger planlagt.

MÅ bare legge til, aldri sett noen løpe rundt med sprøyter i gangene. 

Anonymkode: fa7f5...a36

Skrevet

Jeg har vært innlagt på akutt 3 ganger, på 9 uker til sammen. Men vært innlagt flere ganger på døgn, håper nå at den perioden er snart over, skal inn på et lenger opphold på 6 mnder nå å det håper jeg blir siste. 
på akutt har det vært der jeg følt meg tryggest for uten når det har vært episoder der andre pasienter har blitt lagt i bakken å slikt.

Anonymkode: 06a20...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ikke meg du siterte, men min første innleggelse varte i 7 mnd pga alvorlig depresjon og generelt et massivt sammenbrudd. Til sammenligning var min lengste innleggelse i fjor på 16 dager. Er som oftest innlagt ca ti dager av gangen nå. For stabilisering. Mine plager er kroniske.

Skrevet

Aldri. Det er mange grader av psykisk sykdom, og mange av oss klarer oss fint med terapi med ujevne mellomrom.

Jeg synes på ingen måte at det bør være stigmatiserende med innleggelser, men jeg har lyst til å nyansere litt.

Noen ganger kan man få inntrykk av at psykiske lidelser enten er «alt eller ingenting» - at man må ha tung schizofreni eller tilbakevendende psykoser for å regnes som syk.

Anonymkode: e0481...b9d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Aldri. Det er mange grader av psykisk sykdom, og mange av oss klarer oss fint med terapi med ujevne mellomrom.

Jeg synes på ingen måte at det bør være stigmatiserende med innleggelser, men jeg har lyst til å nyansere litt.

Noen ganger kan man få inntrykk av at psykiske lidelser enten er «alt eller ingenting» - at man må ha tung schizofreni eller tilbakevendende psykoser for å regnes som syk.

Ja det er mange nyanser. På akuttavdelingene er det for øvrig ikke kun alvorlig syke som vil slite hele livet og er mye innlagt slik som meg. Det er også de som gjennomgår en stor livskrise, men som med hjelp en periode klarer å gå videre i livet. Disse kan ikke betegnes som alvorlig syk. Å være alvorlig syk måles blant annet ved et scoringsverktøy som går på funksjonsnivå. Ikke bare diagnose i seg selv.

Det er jo bra at det ikke bare er de som er vedvarende alvorlig syk som kan bli innlagt. Noen er bare veldig syk den ene gangen, og det at de kan få akutt hjelp de også kan jo være avgjørende for om de kommer videre eller blir sittende fast i det. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

Oversikten over "innsjekkinger" på behandlingssteder (alt fra fastlege til sykehusinnleggelser) på Helsenorge viser 82 turer innom akuttpsykiatrisk fra jeg var myndig til siste innleggelse der (2 år etter). Må ærlig innrømme at jeg ikke husker halvparten av dem engang, uæ. 🙃

Anonymkode: 928c7...4aa

Skrevet

Ingen ganger.

Anonymkode: d059d...fb4

Skrevet

Ingen i voksen alder, men i tenårene var jeg innlagt mange ganger på BUPA.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg ble akuttinnlagt i 2019, og var innlagt i nesten et halvt år. Jeg var ikke innlagt for en spiseforstyrrelse. Behandlingen skal i for det meste foregå utenfor sykehus, men det er fremdeles en dem som får langvarige innleggelser. Ei jeg kjenner har hatt langvarige innleggelser på opp imot 8-9 måneder flere ganger de siste årene. Hun har så og si vært innlagt siden 2017, men hun har en spiseforstyrrelse og blir mye dårligere med en gang hun blir skrevet ut. 

Anonymkode: 0f991...7d9

Skrevet

Dette er tredje gangen på to måneder. Har aldri vært innlagt før nå ble egt overført til dps døgnavdeling for en uke siden. Men jeg var ikke lenger trygg med tanke på selvmordsfare. Så er innlagt nå med alvorlig depresjon. Livet suger...

Anonymkode: 20d77...f53

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (3 timer siden):

Ja det er mange nyanser. På akuttavdelingene er det for øvrig ikke kun alvorlig syke som vil slite hele livet og er mye innlagt slik som meg. Det er også de som gjennomgår en stor livskrise, men som med hjelp en periode klarer å gå videre i livet. Disse kan ikke betegnes som alvorlig syk. Å være alvorlig syk måles blant annet ved et scoringsverktøy som går på funksjonsnivå. Ikke bare diagnose i seg selv.

Det er jo bra at det ikke bare er de som er vedvarende alvorlig syk som kan bli innlagt. Noen er bare veldig syk den ene gangen, og det at de kan få akutt hjelp de også kan jo være avgjørende for om de kommer videre eller blir sittende fast i det. 

Absolutt, det er en viktig presisering!

Jeg kjenner selv flere personer som har blitt akuttinnlagt etter en sjokkartet enkelthendelse. Men jeg har dessverre også erfaring med at det er underkapasitet på akuttplassene, og at mange ikke får den hjelpen de burde. 

Skrevet

rundt 10

Anonymkode: 9e567...e29

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 19.36):

Jeg har bare vært en gang og da løp pleierne bokstavelig talt etter meg med en sprøyte i hånda. Aldri igjen. 

Tøv

Anonymkode: 86534...e47

• Liker 1
Skrevet

Mista tellinga

Anonymkode: 86534...e47

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Hemmelig

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet

Jeg plager ikke legevakta med mine problemer og holder alt inni meg. Så nei

Anonymkode: cb34d...a02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...