AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Jeg er alenemor og min bror er alenefar. Det er helt vanvittig hvor mye ros og godord han får som tar seg av ett helt barn helt alene! Barnevernet skryter han opp og i mente som ble når mor dro, på byen flokker jentene seg rund han når han forteller at han er alene med et barn fordi moren stakk av. Mine foreldre er utrolig stolte av han, mine venninner sier til stadig het at det er helt «fantastisk» at han er alenepappa. Jeg har tre barn alene, får aldri av ett eneste menneske høre at jeg er «flink»/gjør en god jobb. Ingen menn syntes det er noe stas med en alenemor i det hele tatt. for all del min bror er en god far, men det er umulig å legge merke til at det kreves så utrolig lite for å bli verdens beste far. Anonymkode: 795eb...6ab 28
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Glemte å skrive: kom gjerne med ditt eksempel. ts Anonymkode: 795eb...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Hehe det er fordi menn er blitt gjort så stakkarslige at kvinner blir imponert om de greier å knyte skoene sine skikkelig uten hjelp, så det å være alene med et barn Wooooow 😍😍😍😍 Anonymkode: da292...acc 26
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 Jepp mannen min har et søsken som er så mye yngre at de ble tatt for å være far og sønn. Han forteller at han ble sjekket opp nesten hver trilletur han tok. Anonymkode: efffd...9fd 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 I min verden skulle det faen meg bare mangle at man tok seg av egne barn Anonymkode: 8478b...8b9 16
Myml1 Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 Hahaha, det er så sant! Mannen min ble rost opp i skyene av alle i både min og hans familie når han måtte være alene med ungene på ettermiddag/kveld 4 dager i uken da jeg gikk kveldsskole. Ellers i livet har jeg tatt meg av ALT, får aldri skryt . 24
Nymerïa Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 (endret) Ikke helt det samme men en sjef fortalte meg en gang at da både han og kona jobbet på 80-tallet så brukte han å få høre av nabodamene at han var en helt eksepsjonelt flink mann som gikk og hengte opp klær ute etter at han hadde vært på jobb. Han solte seg i glansen helt til det gikk opp for han at det var aldri noen som sa at kona var flink som gjorde husarbeid. Siden du ikke får høre det av andre, la meg; du er helt rå, TS, som er alene med 3 barn. Jeg heier på deg. Endret 31. januar 2021 av NymeriaRhoynar 36
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 Bare far skifter en bleie så står heiagjengen klar å roser han for at han er sååå flink pappa 🤮 Anonymkode: bcfde...30d 10
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Far fikk applaus for å møte opp i en konfirmasjon jeg hadde organisert, invitert til og betalt. Anonymkode: c6cd7...bdd 27
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 Han leker med ungen, men tar seg ikke av logistikk/drift av familien AS, husarbeid mathandling/laging, pedagogisk oppdragelse. Jeg har forresten mer krevende jobb. Anonymkode: 7da6e...f36 7
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 Jeg tror det er fordi vi kvinner biologisk sett er programmert til å finne fedre som tar seg av barna sine attraktive. Anonymkode: e62f0...fd0
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 Mannen min får også vanvittig mye skryt for alt han gjør av husarbeid, matlaging, stell, omsorg og oppfølging av barn osv. Vi deler alt likt, og sånn har vi alltid ønsket å ha det. Det skjer aldri at noen sier til meg at fy søren så flink [jeg] er til å lage mat, bake, holde det i orden hjemme, lære opp barnet, holde i trådene osv - jeg får bare høre hvor vanvittig HELDIG jeg er som har en så flink mann som «hjelper til så mye hjemme». Jeg pleier å svare at (1) han hjelper ikke til; han er voksen, ektemann og forelder, og (2) jeg er faen meg ikke heldig. Hell impliserer flaks og tilfeldigheter, og det er hverken flaks eller tilfeldig at jeg er gift med en mann som bidrar like mye som meg med disse tingene. For jeg screenet faktisk for dette, og ville aldri funnet på å sette meg til med en som ikke innfridde på disse punktene. Altså er ikke jeg heldig mens de andre har vært uheldige; jeg har gjort noe smart mens de andre har gjort noe dumt, og de er selv skyld i at de står der med partnere som ikke klarer å sy i en knapp selv hvis livet avhenger av det. Ikke normaliser idiotien deres 😊 Anonymkode: 95da5...1da 25
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #13 Skrevet 31. januar 2021 Ja, dette er faktisk festlig! Mannen min har blitt rost helt opp i skyene av familie og venner for ting som å lage middag, skifte en bleie, eller ta med barna en tur i parken/byen/skogen alene. Helt normale ting som vi begge gjør daglig (og jeg gjør nok mye mer av enn ham) Itillegg er det rart hvordan kravene er annerledes for menn og kvinner. Hvis en mann glemmer termos på turdag, lager en små-kjip matpakke, har barnet med bustete hår eller glemmer å ha med ekstra skift, så er det forståelse. Gjør en kvinne det samme er det jo nærmest omsorgsvikt. Men på den andre siden; jeg får masse skryt når folk hører at jeg har skiftet dekk på bilen eller snekret i huset. Så det er vel bare gamle kjønnsroller som sitter fast... Anonymkode: a1a6e...6ee 17
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #14 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, dette er faktisk festlig! Mannen min har blitt rost helt opp i skyene av familie og venner for ting som å lage middag, skifte en bleie, eller ta med barna en tur i parken/byen/skogen alene. Helt normale ting som vi begge gjør daglig (og jeg gjør nok mye mer av enn ham) Itillegg er det rart hvordan kravene er annerledes for menn og kvinner. Hvis en mann glemmer termos på turdag, lager en små-kjip matpakke, har barnet med bustete hår eller glemmer å ha med ekstra skift, så er det forståelse. Gjør en kvinne det samme er det jo nærmest omsorgsvikt. Men på den andre siden; jeg får masse skryt når folk hører at jeg har skiftet dekk på bilen eller snekret i huset. Så det er vel bare gamle kjønnsroller som sitter fast... Anonymkode: a1a6e...6ee Enig, men hvor ofte gjør du ( eller noen andre) dette? Dette er jo et par ganger i året ting, ikke flere ganger hver dag, slik som omsorg for små barn er. Jeg hadde heller fått ros/positive tilbakemeldinger hver dag enn et par ganger i året. Det er det hverdagslige over det som nok irriterer meg mest. ts Anonymkode: 795eb...6ab 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #15 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, men hvor ofte gjør du ( eller noen andre) dette? Dette er jo et par ganger i året ting, ikke flere ganger hver dag, slik som omsorg for små barn er. Jeg hadde heller fått ros/positive tilbakemeldinger hver dag enn et par ganger i året. Det er det hverdagslige over det som nok irriterer meg mest. ts Anonymkode: 795eb...6ab Ja, jeg er helt enig med deg der! Og ikke bare reagerer jeg må mangel av skryt til damene, men jeg synes faktisk det er nedlatende mot mennene også! Å bli rost opp i skyene for noe som er helt normal, forteller jo noe om hvor lave forventninger man har til dem. Som om man tar det for gitt at de ikke skulle mestre hverdagslige/enkle oppgaver fordi de har en penis... For å sette det på spissen «Næmmen Runar, klarte du å åpne opp døra helt selv, du da! Du er jammen fink!! Godt jobba!» - Det er jo egentlig bare nedlatende?! Anonymkode: a1a6e...6ee 18
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #16 Skrevet 31. januar 2021 Min mann fikk enormt skryt av læreren til datteren vår fordi han hadde flettet håret hennes.. hun hadde spurt jenta vår på skolen om mamma hadde flettet henne, hvorpå hun hadde sagt det var pappa... 🤦♀️ Anonymkode: e5ba9...c71 6
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #17 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg er helt enig med deg der! Og ikke bare reagerer jeg må mangel av skryt til damene, men jeg synes faktisk det er nedlatende mot mennene også! Å bli rost opp i skyene for noe som er helt normal, forteller jo noe om hvor lave forventninger man har til dem. Som om man tar det for gitt at de ikke skulle mestre hverdagslige/enkle oppgaver fordi de har en penis... For å sette det på spissen «Næmmen Runar, klarte du å åpne opp døra helt selv, du da! Du er jammen fink!! Godt jobba!» - Det er jo egentlig bare nedlatende?! Anonymkode: a1a6e...6ee Jeg er alenepappa for to, og opplever stadig at spesielt kvinner blir imponert. Personalet i barnehagen visste ikke hva godt de kunne gjøre for meg. En av barnas lærere ga meg ros for at barna hadde hjemmelaget brød! Når ungene har bursdag blir foreldre dypt imponert over at jeg kan bake kake og lage pizza. Kjæresten min er alenemor for to. Når hun gjør det samme som meg blir det tatt som en selvfølge. Hun får aldri ros. Disse holdningen forteller at likestillingen ikke er kommet særlig langt på hjemmefronten. Men det er ikke min feil! Anonymkode: 2c276...42e 18
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #18 Skrevet 31. januar 2021 Er som en over her sier at ja menn får skryt når de gjør det som er ansett som «kvinneoppgave», mens kvinner får skryt for å gjøre typiske «mannsoppgaver». Håpløst er det, helt enig! Men det slår begge veier. Men jeg personlig kan ikke si at jeg som mann har opplevd det alle klager over her. Har aldri fått skryt for at jeg gjør hverdagslige ting med barna eller aktiviserer de. Isåfall har den skryten skjedd bak ryggen min. Anonymkode: e5046...0a6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 Det er vell fordi de fleste vet at mange menn er håpløse når det kommer til dette 😅 Jeg gjør alt med ungene her i huset. Dersom jeg ber han ta kveldsstellet en gang så glømmer han vesentlige ting som å smøre på krem (eksem) pusse tenner, vaske nedentil... Det er bare av/på bleie-pyjamas- ferdig... Er såvidt han vet hvor han skal levere ungene fra seg i barnehagen 🤦♀️ Anonymkode: 5b637...687 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Min mann fikk enormt skryt av læreren til datteren vår fordi han hadde flettet håret hennes.. hun hadde spurt jenta vår på skolen om mamma hadde flettet henne, hvorpå hun hadde sagt det var pappa... 🤦♀️ Anonymkode: e5ba9...c71 DETTE! Datteren vår har en fast «signatursveis» med fransk flette foran i pannen slik at småhårene holdes unna øynene. Dette er den eneste sveisen hun virkelig liker, og fletten i pannehåret varer helt til neste vask. Lengdene på håret flettes så i vanlige fletter på to sider. Rutinen tar maks fem minutter hver morgen, og det er jeg (mor) som fletter. De gangene jeg ikke har vært hjemme, har ungen kommet i barnehagen med altfor løse fletter og håret løsner i løpet av dagen. Men OOOOOH så jævla fantastisk det er at FAR har kjemmet og (forsøksvis) flettet håret hennes i det hele tatt. Altså, TENK for en flott far! Hadde jeg levert henne slik så ville jeg fått høre at «fint om håret kan festes litt bedre for strikkende faller ut når de er slakke og løse, bustete fletter løsner så lett. Barnet syns det er irriterende med hår ut av lua.» Anonymkode: 95da5...1da 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå