myjn Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Samboeren og jeg tenker å flytte til Oslo til sommeren. Vi søkte på parleiligheter på SiO i midten av desember og valgte innflytting en gnag i juni. Akkurat nå bor vi i Trondheim og har hatt det veldig enkelt med å finne en super parleilighet, men er redd for at det blir vanskeligere i Oslo. Er veldig redd for å ikke få bolig i det hele tatt, så tenkte jeg kunne spørre her om råd! (beklager hvis jeg skriver dette på feil sted) Her er prioriteringslisten vår (vi søkte på de leilighetene som det var mest av i hver studentby). Budsjettet vårt er maks 10500 kr forresten (begge har lyst å kunne ha et tak over hodet uten å være tvunget til å skaffe en deltidsjobb med en gang, selv om begge mest sannsynligvis kommer til å starte å jobbe deltid etterhvert). 1. St. Hanshaugen 2. Iladalen 3. Sofienberg 4. Rodeløkka 5. Lillo 6. Carl Berner Synes dere at dette er en bra prioritering? Eller burde vi bytte ut noen av disse med noen andre? Jeg lurte på om jeg skulle bytte 1-2 av disse ut med studentbyer der det finnes flere leiligheter (100+ f.eks.) og som ligger lengre vekke/er mer upopulære. Har tenkt litt på Kringsjå (og vi fikk faktisk tilbud om å bo der forrige år), men det føles litt langt unna! Og så vet jeg ikke hvordan det er med f.eks. buss og T-bane og hvordan det er å komme seg hjem etter f.eks. en tur i byen (la oss si at jeg henger i en bar til klokken 3 på natta. Hvordan kommer man seg hjem til Kringsjå da?). Begge av oss skal mest sannsynligvis studere på Blindern forresten. Ser nå at det bare tar 14 min med t-bane til Blindern, så det bør ikke være så verst, men det er det her med kollektiv transport på natta som bekymrer meg mest, for både jeg og samboeren liker å gå til ulike klubber og barer og være der til relativt sent på natten. Er det noen av dere som har bodd i disse studentbyene (eller i Kringsjå), eller andre studentbyer som jeg ikke har nevnt? Vil gjerne høre om erfaringene deres, om standarden, bråk (jeg tåler bråk veldig dårlig og sliter veldig med å sovne hvis det er for mye festbråk f.eks.), beliggenhet, dagligvarebutikker i nærheten, osv osv. Er det forresten slik at man kan ta bort og velge nye studentboliger ETTER at man har sendt søknaden, uten å miste plassen sin i køen? Vet at det er slik med SiT (Trondheim), dvs at man mister plassen sin i køen og må starte bakerst hvis man forandrer på noe i søknaden. Men som jeg har forstått, er det ikke slik med SiO. Har jeg skjønt det redd? Er bare så redd for at jeg leste feil/misforsto og at vi kommer til å miste plassen vår hvis jeg forandrer på noe nå 😅 Til slutt - hva synes dere om sjansene våre for å få bolig? Jeg føler at vi har gjort alt etter boka og søkt tidlig, valgte tidlig innflytting, og at vi er begge studenter. Men jeg vet ingenting om hvordan forholdene er for å få studentbolig i Oslo da og SPESIELT parleilighet, så jeg stresser veldig akkurat nå. Vil sette pris på om noen kan dele erfaringene sine med meg! Takk på forhånd for svar.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #2 Skrevet 10. februar 2021 Kringsjå er helt supert! Ville heller bodd der enn de 4 øverste du har listet opp mtp kollektivtransport til UiO. Går nattbuss til Kringsjå, så det er heller ikke noe problem. Kiwi og Meny like ved. I tillegg går 25 bussen rett ved. Sogn er også veldig gunstig mtp kollektivtransport og handel osv. Bodd der selv, og ble oppriktig overrasket over hvor sentralt det lå Kan fortelle min erfaring med Sogn. Rema 1000 ligger i selve studentbyen og funker til småhandel (ikke så godt utvalg). 5 min å gå til en stor Coop Mega på Ullevlål Stadion som har alt du trenger. Er forøvrig en Kiwi der også, i tillegg til vinmonopolet, HM, Nille, apotek osv. Masse busser (også flybuss og nattbuss!), i tillegg til hele tre tbane linjer mot sentrum/uio, og kun noen min med t bane til Storo (oslos største kjøpesenter) i andre retningen. Jeg bodde ganske langt ned i studentbyen, og brukte ca 15-20 min på å rusle ned til UiO. Tar 6 min ned til tbanen. Veldig stille og rolig, og ikke minst trygt. Gikk ofte ned på mcdonalds midt på natten for å kjøpe nattmat uten problem Ville vært mer bekymret over bråk og andre uroligheter på de du har listet opp. Jeg søkte tidlig (typ september året før) og fikk tilbud i starten av mai på Sogn Hadde innfluttningsdato 1.juli. Håper dette hjalp Anonymkode: 21166...bee
myjn Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 10. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 19.43): Kringsjå er helt supert! Ville heller bodd der enn de 4 øverste du har listet opp mtp kollektivtransport til UiO. Går nattbuss til Kringsjå, så det er heller ikke noe problem. Kiwi og Meny like ved. I tillegg går 25 bussen rett ved. Sogn er også veldig gunstig mtp kollektivtransport og handel osv. Bodd der selv, og ble oppriktig overrasket over hvor sentralt det lå Kan fortelle min erfaring med Sogn. Rema 1000 ligger i selve studentbyen og funker til småhandel (ikke så godt utvalg). 5 min å gå til en stor Coop Mega på Ullevlål Stadion som har alt du trenger. Er forøvrig en Kiwi der også, i tillegg til vinmonopolet, HM, Nille, apotek osv. Masse busser (også flybuss og nattbuss!), i tillegg til hele tre tbane linjer mot sentrum/uio, og kun noen min med t bane til Storo (oslos største kjøpesenter) i andre retningen. Jeg bodde ganske langt ned i studentbyen, og brukte ca 15-20 min på å rusle ned til UiO. Tar 6 min ned til tbanen. Veldig stille og rolig, og ikke minst trygt. Gikk ofte ned på mcdonalds midt på natten for å kjøpe nattmat uten problem Ville vært mer bekymret over bråk og andre uroligheter på de du har listet opp. Jeg søkte tidlig (typ september året før) og fikk tilbud i starten av mai på Sogn Hadde innfluttningsdato 1.juli. Håper dette hjalp Anonymkode: 21166...bee . Endret 9. november 2021 av myjn
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #4 Skrevet 10. februar 2021 Ville hatt Carl Berner på 1. Jeg i parbolig på St.Hanshaugen og det er så lytt her. Blir gal! På CB er det ganske lydtett og det er gull verdt med hjemmekontor. CB er virkelig undervurdert. Anonymkode: 115c8...43f
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #5 Skrevet 10. februar 2021 Hvis dere skal på Blinderen tar det bare 20 min fra døra på CB til du er på lesesalen. Du har buss/trikk/t-bane. For å komme deg til Blinderen fra St.Hanshaugen må du ta buss + trikk eller gå. Hvis det er trøbbel med trikken en dag har du ikke noen alternativ reiserute. Carl Berner har en utrolig fin takterrasse og flere store parker i nærheten. Har veldig lyst til å flytte tilbake og angrer på at vi valgte St.Hanshaugen. Anonymkode: 115c8...43f
myjn Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 10. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.43): Ville hatt Carl Berner på 1. Jeg i parbolig på St.Hanshaugen og det er så lytt her. Blir gal! På CB er det ganske lydtett og det er gull verdt med hjemmekontor. CB er virkelig undervurdert. Anonymkode: 115c8...43f . Endret 9. november 2021 av myjn
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #7 Skrevet 10. februar 2021 Jeg bor på Kjelsås, tar 25-bussen til Blindern. Mine kollokviestudievenner bor i studentboliger på Sogn og Kringsjå. De trives veldig godt, og jeg trives selv godt i denne delen av byen. Kan virkelig anbefale det. Familien min er Løkkafolk og noen av dem bor ved Sofienbergparken, rett ved studentboligene, og det er så mye støy der. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo der selv. Har tidligere bodd i studentboligene til BI, Gunnar Schjelderups vei og trivdes egentlig der. Hørte sjeldent bråk når vi var inne i leiligheten. Anonymkode: 5a6ef...e76
myjn Skrevet 10. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 10. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 10.2.2021 den 21.53): Jeg bor på Kjelsås, tar 25-bussen til Blindern. Mine kollokviestudievenner bor i studentboliger på Sogn og Kringsjå. De trives veldig godt, og jeg trives selv godt i denne delen av byen. Kan virkelig anbefale det. Familien min er Løkkafolk og noen av dem bor ved Sofienbergparken, rett ved studentboligene, og det er så mye støy der. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo der selv. Har tidligere bodd i studentboligene til BI, Gunnar Schjelderups vei og trivdes egentlig der. Hørte sjeldent bråk når vi var inne i leiligheten. Anonymkode: 5a6ef...e76 . Endret 9. november 2021 av myjn
Marihøne27 Skrevet 11. januar 2022 #10 Skrevet 11. januar 2022 Gammel tråd, men hei! Lurte bare på om dere fikk studentbolig? og evt. når? Jeg og kjæresten min har også søkt på parleiligheter gjennom SiO. Vi søkte også i desember slik som dere og har valgt innflytting i august. Har egentlig akkurat de samme leilighetene på lista, men Iladalen som nr.1 fordi de hadde ledige leiligheter der da vi søkte (og da tenkte vi at de sikkert har det gjennom hele semesteret). Hvor fikk dere???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå