Gå til innhold

Han nekter betale barnebidrag. Noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksmann og jeg har fire barn sammen. De bor 100 % hos meg. 

De har minimalt med samvær med far.

Han nekter betale barnebidrag. Det er nokså fortvilende fordi det koster en del med fire barn.

Trist at han fraskriver seg ansvar.

Er det noe jeg kan gjøre? 

Anonymkode: b99d0...0d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krev gjennom NAV. Voìla. 

Anonymkode: 0073d...d97

• Liker 41
Skrevet

Nekter han å betale generelt eller nekter han å betale en sum som du har bestemt? Han kan ikke nekte å betale. Du må kontakte NAV, så bestemmer de utifra inntekt hvor mye han skal betale. Har han ikke inntekt så må du søke bidragsforkudd. Alt dette får du veiledning av nav til å gjøre.

• Liker 17
Skrevet

Som de andre sier, du går via NAV. De fastsetter bidraget, basert på inntekt og samvær.

Om han nekter å betale dette kan du få forhåndsutbetalt fra NAV, så krever de ham for pengene. Eller så ender han opp med å få innkrevingssentralen på nakken. Å bygge seg opp bidragsgjeld og få staten som skyldner kommer han ikke ut av uten å gjøre opp for seg.

Anonymkode: d330c...80d

• Liker 13
Skrevet

Han er pliktig til det så den må han lenger ut på landet med. Kontakt nav 

Skrevet

Krev gjennom nav ja.

Anonymkode: 4ac3c...df7

• Liker 5
Skrevet

Du må ta det gjennom nav ja. De forskuddsbetaler ikke, men om du tjener lite nok kan du få bidragsforskudd som i hvert fall er litt.

Men belag deg på en lang og traurig prosess. Mine barn er over 18, og vi har fremdeles over 100,000 til gode i bidrag. Elendig innkrevingssystem! Trengte de pengene mens barna var små. Ikke nå. 

Anonymkode: c12f7...f32

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg skal sjekke litt med NAV, jeg! :) ts

Anonymkode: b99d0...0d5

• Liker 3
Skrevet

Og husk, når bidraget er regnet ut av nav og du har krysset av for at nav skal kreve inn (ikke kryss av for privat, da må du kreve inn selv) så sender nav regning til far hver mnd. Dersom han ikke betaler da kan du etter noen mnd ringe statens innkrevkningssentral og fortelle de hvor han jobber og at du ikke får bidraget. Da kommer pengene.

Anonymkode: c5043...10a

• Liker 10
Skrevet

Hvordan er det mulig å ikke vite at far skal betale bidrag og at man kan kreve det inn via NAV?

• Liker 8
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

Hvordan er det mulig å ikke vite at far skal betale bidrag og at man kan kreve det inn via NAV?

Hun er ihvertfall ikke frekk mot andre

Anonymkode: 368ea...a3e

• Liker 10
Skrevet

Dette burde du tenkt på før du skaffet deg et helt fotballlag med en deittsekk av en mann, TS. Skjerp deg!

Anonymkode: 089e5...9f3

Skrevet

Det ordner seg! Be NAV beregne, og å kreve inn. 

Anonymkode: 4e1cd...08a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette burde du tenkt på før du skaffet deg et helt fotballlag med en deittsekk av en mann, TS. Skjerp deg!

Konstruktivt. Hva skal hun skjerpe seg med? Er det noen måte nå og gå tilbake i tid for å endre noe, eller hvordan tenkte du at dette skulle gjøres?

Anonymkode: fcaa6...f78

• Liker 14
Skrevet

NAV krever inn bidrag til barnet mitt hver måned, da jeg også har en eks som nekter å betale. Enkel og grei prosess👍

Anonymkode: 71d5d...76e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må ta det gjennom nav ja. De forskuddsbetaler ikke, men om du tjener lite nok kan du få bidragsforskudd som i hvert fall er litt.

Men belag deg på en lang og traurig prosess. Mine barn er over 18, og vi har fremdeles over 100,000 til gode i bidrag. Elendig innkrevingssystem! Trengte de pengene mens barna var små. Ikke nå. 

Anonymkode: c12f7...f32

Da er det barna som får pengene. De har nok bruk for dem.

Anonymkode: f4bef...24e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjerp deg sjøl. Hvorfor tenker du at det der er relevant for denne saken? Skal ts bare kvitte seg med barna? Eller kanskje mannen skulle tatt ansvar for barna sine? Rart du klarer å legge skylden over på ts. Men det der er klassisk, ts skal tas 🙄

Anonymkode: 4ac3c...df7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...