Gå til innhold

Flere med taranteller? (bilder av taranteller)

Anbefalte innlegg

Gjest Linny111
Skrevet

Er det flere her som elsker taranteller? Nydelige skapninger. Hvilke har dere og hvilken står øverst på ønskelista? Selv ser jeg etter en t. stirmi eller blondi. 

Her er min nydelige aphonopelma chalcodes

chalcodes.thumb.jpg.4d6496d14639dd1f909a48e27ac27617.jpg

Og pamphobeteus sp. mascara. Det kommer til å bli nydelig når den blir stor, men den gjemmer seg for det meste.

mascara.thumb.jpg.cb429e9a6dd8d9099c322acf4c9d968a.jpg

Og selvsagt min grammostola porterii som jeg fikk fra SSPCA. Hun ble funnet i en søppelkasse, stakar.

grammostole.thumb.jpg.474cc381de91501f04abd9cecdc30dd9.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta på de, eller er det farlig?

Anonymkode: 8e806...667

Skrevet

Jeg hadde en G. Rosea, men hun døde rett før jul, da hadde jeg hatt den i over 10 år. 

Anonymkode: 37fd0...2f0

Skrevet

Jeg er ikke så glad i edderkopper generelt, men taranteller syntes jeg faktisk er ganske stilige siden de er såpass store😄 Dine var pene! Føler du at du får noen slags respons av de, feks hvis de får snacks? 

Gjest Linny111
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du ta på de, eller er det farlig?

Anonymkode: 8e806...667

Noen av artene er ekstremt rolige og ikke spesielt giftige, og de kan man fint holde, spesielt grammostola og brachypelma-artene. Men så er det noen som er veldig raske og aggressive og også har ganske sterk gift. Ikke dødelig, men nok til at man kan få kramper og må på sykehus. Alle taranteller har det uansett best når man lar dem være i fred og kun sørger for at de har mat og vann og riktige omgivelser for arten. Jeg holder aldri mine for min egen del, men det har hendt at jeg har venner på besøk som vil prøve, og da får de holde den aller roligste jeg har. Det har bare skjedd to ganger på to år, og det tåler tarantellen.

Skrevet

Hva søren feiler det folk? Kaste dette lille vesenet i søpla? Fine eksemplarer 😍

Anonymkode: befa7...23b

Gjest Linny111
Skrevet
1 minutt siden, Charminia said:

Jeg er ikke så glad i edderkopper generelt, men taranteller syntes jeg faktisk er ganske stilige siden de er såpass store😄 Dine var pene! Føler du at du får noen slags respons av de, feks hvis de får snacks? 

Noen er veldig glad i mat og kan være morsomme å mate. Andre spiser ikke på flere måneder. Jeg har veldig mange babytaranteller, og det er gøy å se dem vokse. Babyene er en halv centimeter lange og ligner litt på små husedderkopper. Det er utrolig at de kan være så små og bli så store.

Gjest Linny111
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva søren feiler det folk? Kaste dette lille vesenet i søpla? Fine eksemplarer 😍

Anonymkode: befa7...23b

De trodde visst at den var død da den skulle skifte ham. Det er synd at folk skaffer seg tarantell uten å vite noe så grunnleggende om dem, men jeg har hørt det skje tidligere også.

Jeg synes litt synd på personen som oppdaget den. Jeg elsker taranteller, men jeg tror også jeg hadde fått sjokk om jeg fant en diger en i søppelkassa 😂

Endret av Linny111
Skrevet

Jeg syns edderkopper er jævlig ekle, men jeg syns tarantella er veldig facinerende skapninger 😅 kommer nok aldri til å skaffe meg en selv da 🙊 

Anonymkode: 6bef4...9e4

Skrevet

Jeg har fobi så har ikke sett bildene, men fatter ikke at noen kan like de ekle vesnene der. Hva får man ut av å ha de? Har de det bra? Blir det ikke litt som å ha en tiger i bur? Hadde du kunnet latt de gå rundt i huset? Og spiser de mindre edderkopper?

Anonymkode: 9dc2e...017

Gjest Linny111
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har fobi så har ikke sett bildene, men fatter ikke at noen kan like de ekle vesnene der. Hva får man ut av å ha de? Har de det bra? Blir det ikke litt som å ha en tiger i bur? Hadde du kunnet latt de gå rundt i huset? Og spiser de mindre edderkopper?

Anonymkode: 9dc2e...017

Jeg forventet slike kommentarer da jeg postet. Det er dessverre en type hobby som folk dømmer.

Jeg får vel det samme ut av det som folk får av akvarium eller planter. Jeg synes de er vakre å se på og det er gøy å se dem vokse og trives i miljøet jeg skaper for dem. Nei, det blir ikke som å ha en tiger i bur, da de har langt fra så komplekse følelsessystemer som tigere, og de fleste taranteller liker å ligge i en grop hele livet, helt til naturen tvinger hannene ut på jakt etter en hunn, som sannsynligvis dreper og spiser dem opp etter paringen. Er de heldige, får de leve en måned eller to før de dør en naturlig død. Man kan selvsagt være imot alt av dyr i fangenskap, men så lenge eieren vet hva de gjør, lever tarantellen et mye tryggere og mer stabilt liv i fangenskap. Den får et område for seg selv på størrelse med det den foretrekker i naturen, men naturlige fiender, matmangel, tørke og naturkatastrofer forsvinner.

Selvsagt går de ikke rundt i huset. De forsvinner ned i sprekker og dør av frost eller matmangel eller giftstoffer eller blir spist av større skapninger. Om de mot all formodning skulle overleve, passer de ikke inn i økosystemet her jeg bor.

Nei, de spiser ikke mindre edderkopper, for jeg mater dem ikke med mindre edderkopper. Jeg mater dem med kakerlakker, bananfluer eller ulike typer larver.

Skrevet

Vakre skapninger, og det kommer fra en som inntil nylig var så redd edderkopper at jeg trodde livet skulle ende der og da hver gang jeg så en. 😂 Har litt lyst på en jumping spider selv, de har stjålet hjertet mitt litt.

Skrevet (endret)

I mine yngre dager drev jeg mye med taranteller, skorpioner, øgler og slanger. 

Favorittene i edderkoppverden er Brachypelma Smithi, Haplopelma lividum, og Poecilotheria Ornata.

Nesten så det frister litt å begynne igjen, nå som ikke huset er okkupert av små barn. 

Endret av Oppgitt78
Gjest Linny111
Skrevet
On 2/1/2021 at 7:08 PM, Oppgitt78 said:

I mine yngre dager drev jeg mye med taranteller, skorpioner, øgler og slanger. 

Favorittene i edderkoppverden er Brachypelma Smithi, Haplopelma lividum, og Poecilotheria Ornata.

Nesten så det frister litt å begynne igjen, nå som ikke huset er okkupert av små barn. 

For noen nydelige arter! Jeg har ingen av dem, dessverre, men samlingen vokser, så kanskje etter hvert.

Gjorde om litt hjemme hos min g. rosea i dag, hun som jeg fikk fra dyrebeskyttelsen. Hun trengte en god del mer substrat.

binnie3.thumb.jpg.1c15260d071ba6177d9a811820c204c2.jpg

Jeg fikk også en p. regalis i posten. Jeg var nervøs for å flytte den inn i beholderen, men det gikk helt fint. Den er fortsatt relativt liten.

regalis.thumb.jpg.3863f353ea2b51f6725ab09eeff9a42f.jpg

Skrevet
Linny111 skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk også en p. regalis i posten. Jeg var nervøs for å flytte den inn i beholderen, men det gikk helt fint. Den er fortsatt relativt liten.

Mulig dumt spørsmål, men jeg kan ingenting. Hvorfor var du nervøs?😅

Skrevet
Linny111 skrev (7 minutter siden):

For noen nydelige arter! Jeg har ingen av dem, dessverre, men samlingen vokser, så kanskje etter hvert.

Gjorde om litt hjemme hos min g. rosea i dag, hun som jeg fikk fra dyrebeskyttelsen. Hun trengte en god del mer substrat.

binnie3.thumb.jpg.1c15260d071ba6177d9a811820c204c2.jpg

regalis.thumb.jpg.3863f353ea2b51f6725ab09eeff9a42f.jpg

På godt og vondt, så har det blitt vanskeligere å få tak i en del arter her til lands. Import var enklere før i tiden, men nå må man nesten basere seg på innaskjærs oppdrett hvis man vil ha noen av de mer sjeldne artene.

Jeg vurderer sterkt å begynne igjen. Fant noen nedstøvede terrarier i kjelleren, og en haug med utstyr, så da gjenstår det bare å bli enig med meg selv om hvilken art jeg skal gå for. 

Problemet er vel helst at hvis jeg først begynner igjen, så tar det ikke lange tiden før jeg sitter med kjelleren halvfull av ymse giftslanger.. 😂😂

Gjest Linny111
Skrevet
3 hours ago, Twinkle~ said:

Mulig dumt spørsmål, men jeg kan ingenting. Hvorfor var du nervøs?😅

Fordi den er ekstremt rask, aggressiv og en av de giftigste artene.

Gjest Linny111
Skrevet
3 hours ago, Oppgitt78 said:

På godt og vondt, så har det blitt vanskeligere å få tak i en del arter her til lands. Import var enklere før i tiden, men nå må man nesten basere seg på innaskjærs oppdrett hvis man vil ha noen av de mer sjeldne artene.

Jeg vurderer sterkt å begynne igjen. Fant noen nedstøvede terrarier i kjelleren, og en haug med utstyr, så da gjenstår det bare å bli enig med meg selv om hvilken art jeg skal gå for. 

Problemet er vel helst at hvis jeg først begynner igjen, så tar det ikke lange tiden før jeg sitter med kjelleren halvfull av ymse giftslanger.. 😂😂

Haha, det er lett å bli avhengig! Det har blitt mye vanskeligere å få tak i taranteller fra Europa her i Storbritannia etter Brexit, men vi har heldigvis mye spennende i landet, og det kan sendes i posten. Jeg har handlet så utrolig mye fra The Spider Shop og Portsmouth Tarantulas i det siste. Jeg hadde én tarantell da jeg bodde i Norge. Var heldigvis ikke interessert i flere, men kan tenke meg at det er vanskeligere å få tak i. Jeg har 25 stykker nå 😂 Håper jeg finner en t. stirmi til god pris om ikke så lenge. Det gikk downhill da jeg ikke lenger var så redd for old worlds.

Har du noen spesielle arter i tankene som du tror du kan få tak i? :) 

Skrevet (endret)
Linny111 skrev (2 timer siden):

Har du noen spesielle arter i tankene som du tror du kan få tak i? :) 

Jeg ender nok opp med edderkopper som havner litt på siden av det som regnes for vanlige hobbydyr. 
Atrax Robustus står høyt på listen, hvis jeg skal begynne med slikt igjen.

De er å oppdrive i Sverige fra tid til annen, hvis man vet hvor man skal lete.

Skorpioner er også et alternativ. Hottentotta Tamulus er favoritten der, men de kan være litt halvskumle å ha i hus. 

Endret av Oppgitt78
Gjest Linny111
Skrevet
2 hours ago, Oppgitt78 said:

Jeg ender nok opp med edderkopper som havner litt på siden av det som regnes for vanlige hobbydyr. 
Atrax Robustus står høyt på listen, hvis jeg skal begynne med slikt igjen.

De er å oppdrive i Sverige fra tid til annen, hvis man vet hvor man skal lete.

Skorpioner er også et alternativ. Hottentotta Tamulus er favoritten der, men de kan være litt halvskumle å ha i hus. 

Såpass, ja. Atrax Robustus var min store (kanskje irrasjonelle) frykt da jeg drev med Geocaching i Sydney-området.

Jeg regner med at begge disse artene er ulovlige i Norge. Og hvordan er det med motgift og sånn på norske sykehus om man skulle bli bitt/stukket? Nei, tror nok jeg står over den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...