Gå til innhold

Folk som planlegger barn i en pågående pandemi. Hvordan finner de/dere motet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører og leser at folk planlegger familieforøkelser nå for tiden. For å planlegge et familieliv, er en stabil og trygg hverdag en god forutsetning.Hvordan klarer de/dere som planlegger barn å ha så positiv innstilling med dagens realiteter, og ikkje minst motet til å gjøre dette midt i en pågående pandemi? Kan selvsagt forstå behovet, men ikke tidspunktet. Dømmer ingen, er oppriktig nysgjerrig.

Anonymkode: 4f264...c14

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk har jo gjerne okke så mye valg da. Hvis man ikke har «tullet» for mye er man ferdig utdannet som 25 åring, så skal man finne jobb, partner, komme inn på boligmarkedet etc. etc. så tar det gjerne tid å bli gravide, så vil man ha mer enn ett barn. For mange har man ikke luksussen å vente noe mer. 

Anonymkode: 61e4a...4a5

• Liker 18
Skrevet

Tror coronahysteri og pandemifølelse er sterkest der det er smitte. Her burde kanskje folk vente om de er redde. Men faktum er at utenfor de store byene så er smitten nærmest lik null. Bor i en kommune nordpå der vi hadde en smitta etter grancatur i mars i fjor, ellers intet. Reagerer ikke noe på at venner og kjente blir gravide nå. 

Anonymkode: b2d6f...a95

• Liker 8
Skrevet

Vel, forstår ikke helt problemstillingen. Kan jo dra den dit at hvorfor skal vi sette barn til verden, når det er så mye fælt som skjer generelt? 

Nå planlegger ikke vi noen flere barn, men for oss hadde det ikke vært et problem å fått barn nå. Begge har stabil inntekt og trygge jobber.  I forhold til pandemien er det satt strenge regler på føden, så ville sett på det som trygt. Så må man selvfølgelig ta forhåndsregler (som alle må) under pandemien.

• Liker 7
Skrevet

Det kommer vel veldig an på hvilke jobber folk har. Jeg hadde ikke turt å planlegge familie nå hvis jeg var restauranteier, bartender e.l., men både jeg og mannen er lærere med fast jobb. Det er ikke akkurat en usikker bransje. Dessuten er det lite smitte der vi bor, så hvis ikke vi hadde hatt barn allerede hadde jeg ikke helt sett problemet med å sette igang prøving nå. 

Anonymkode: 7a855...3a2

• Liker 4
Skrevet

Graviditeten var ikke planlagt, men tenker det går helt fint. Vi bor på en plass med svært lite smitte og begge vi er i trygge jobber ifh. Permittering og oppsigelse. Hverdagen Har egentlig knapt blitt preget av pandemien

• Liker 4
Skrevet

Tenker at de ikke bør være de samme folka som roper om hvor grusomt det er for barn og unge under pandemien. For da er det jammen meg egoistisk å sette barn til verden under en pandemi. Det er borderline sadistisk. 

Anonymkode: 23b0f...794

• Liker 3
Skrevet

Følelsen av håpløshet har jo ikke vært like sterk hele tiden. Da pandemien først traff Norge i mars, tenkte vel de fleste at ting ble normalisert mot høsten. Så skjedde ikke det, men i høst var det i det minste positive nyheter om vaksine. Det er først nå i vinter med mutasjoner og dårlig/treig vaksinehåndtering at jeg har kjent på en større frykt.

Og så har de fleste av oss en sterk drivkraft til å følge egne drømmer, tross kjipe omstendigheter. Folk får barn midt i borgerkriger og dyp fattigdom også, behovet for familie og framtidshåp er veldig sterk i oss, et slags overlevelsesinstinkt. Om man bestemmer seg for at alt er håpløst, ting vil aldri bli bra, så kan man jo like gjerne grave seg ned og krepere. Man må beholde troen på at livet vil bli bra, at pandemien vil være over på et tidspunkt - og da er det rimelig surt om man ikke grep sjansen mens man var fruktbar og lagde den familien man drømte om.

Anonymkode: 19da9...498

• Liker 7
Skrevet

Har man trygge jobber, er det jo egentlig helt perfekt å få barn nå. Ingenting som skjer av sosialt. 2020 var fullstendig bortkastet og mange satt hjemme dag ut. 

Anonymkode: 31c80...76a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har man trygge jobber, er det jo egentlig helt perfekt å få barn nå. Ingenting som skjer av sosialt. 2020 var fullstendig bortkastet og mange satt hjemme dag ut. 

Hvilke jobber er trygge egentlig?

Fikk barn tidlig i mai 2020. Hadde aldri fått barn hvis jeg hadde visst om pandemien. 

Anonymkode: 0b76b...f9c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke jobber er trygge egentlig?

Fikk barn tidlig i mai 2020. Hadde aldri fått barn hvis jeg hadde visst om pandemien. 

Anonymkode: 0b76b...f9c

Jobber innen helse og varetransport tenker jeg er relativt trygge. Ellers er det vanskelig å forutsi. 

Anonymkode: d180f...e44

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber innen helse og varetransport tenker jeg er relativt trygge. Ellers er det vanskelig å forutsi. 

Anonymkode: d180f...e44

Eller kommunale stillinger som vi vet forblir da. Diverse saksbehandling av velfeldsgoder o.l. Det er mange kommunale og statlige stillinger som er trygg. 

• Liker 3
Skrevet

Minsta var 1/2 år da koronaen kom, men jeg hadde ikke nølt et øyeblikk på å bli gravid igjen om jeg skulle hatt flere. Vi har Korona i området, har bl.a hatt tilfeller både på jobb og i barnehagen, men jeg er overhode ikke bekymret.

Anonymkode: d5b3a...b9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vi ble foreldre under pandemien. Og det er helt perfekt, vi er jo bare hjemme nå uansett. Og mannen har hatt hjemmekontor nesten hele veien. Vi er finansielt uavhengig, så økonomi er ikke er problem (vi har begge beholdt jobbene våre til nå).

Anonymkode: fb45c...68f

• Liker 3
Skrevet

Glad for at det ennå ikke finnes noen barn i familien...

Anonymkode: 94c9f...06c

• Liker 2
Skrevet

Hva annet skal man gjøre nå om dagen egentlig. Dette er jo et ypperlig tidspunkt å planlegge barn på. Ikke går man glipp av noe siden det ikke er lov å reise og det meste er stengt. Folk vil ikke mistenke at du er gravid og ikke drikker alkohol for eksempel, siden det er lite fester. Du kan kose deg med prøvingen og graviditeten i fred og ro. Mange har hjemmekontor, som hjelper om man blir sliten eller dårlig under graviditeten. 

Nå er jo også denne situasjonen veldig langvarig, og det er ikke alle som kan vente i flere år på grunn av den biologiske klokken. 

Anonymkode: 27f73...fd2

• Liker 3
Skrevet

Vi har gode trygge stabile jobber, god inntekt, bolig og vært sammen lenge. Jeg ser ingen grunn til å ikke få barn nå? Corona er forbipasserende og er absolutt ikke en grunn til å utsette og stifte familie. Folk får barn under mye verre omstendigheter rundt om i verden. 

Anonymkode: 8b4e7...e52

• Liker 3
Skrevet

Vi bor på et sted med null smitte, og begge har trygge og stabile jobber. Har ikke vært permittert, og kommer nok ikke til å bli det. 

Mannen jobber innen helse og jeg i en privat bedrift som går så det suser ☺️

Anonymkode: e736a...5b0

• Liker 1
Skrevet

Her har vi begge hjemmekontor å barnet vi har fra før begynner å bli såpass stort at vi ikke vil vente til pandemien er over før nestemann. Vi er lite rundt folk men har det fint sammen vi så hvorfor ikke få et barn til. Pandemien roer seg jo på et punkt

Anonymkode: 5432f...e10

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nettopp fått en baby, for min del er tidspunktet perfekt. Som karrierekvinne har det aldri passet med jobben å få barn, men nå sitter jeg uansett hjemme med hjemmekontor. Jeg får ikke reise alikevel. Og alle andre lederne sitter også hjemme, så jeg går ikke glipp av noe. Alt står stille og verden er i en boble, så for min del passer det perfekt. 

En veldig egoistisk betraktning, og jeg synes selvfølgelig ikke korona er noe positivt. 

Anonymkode: 7f051...a94

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...