Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er veldig glad i å ta en tur på kafe, eller ut og  spise. Og hen planlegger ofte dette uten å spørre meg om jeg har lyst, kun informere om at dette har hen planlagt. Ikke uvanlig omfatter det også andre mennesker som er invitert. 

Jeg har ingen problemer med å bli med, men jeg syns en kafetur på 30-45 min, hvor vi kjøper 2 kaffe, og evt noe å spise, (som vi egenlig ikke trenger)  til en overpriset sum, er litt unødvendlig, og rett og slett sløsing. Det samme gjelder ut å spisestadig vekk. Kjempetrivelig å spise ute i spesielle anledninger, men flere ganger i mnd er ikke nødvendig for min del. 

Så kommer spørsmålet: Virker jeg gjerrig som ikke foreslår å betale for dette?  Jeg er den som tjener mest av oss, og også den som kjøper det meste av mat i hverdagen. Ellers deler vi 50/50 på kostnader

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: ed87b...e8a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo bare å si at du synes det går vel mye penger på å spise ute, og du vil spare inn litt der. Si at du baker kanelsnurrer, tar med kaffe på termos og finn et hyggelig turmål istedetfor. Er jo ikke gjerrig i det hele tatt å ville ha litt kontroll på unødvendige utgifter.

• Liker 9
Skrevet

Hvis du har sagt at du ikke har lyst til å sløse penger på slikt så er det greit at du ikke betale. Jeg ville bare blitt med og ikke kjøpt noe til meg selv i så fall. de kafeprisene er helt syke. 50 kr for et tørt runsdtykke med brunost haha man er idiot om man betaler for det ass

Anonymkode: 889ca...662

• Liker 1
Skrevet

Da setter dere vel bare pris på forskjellige ting i livet og må prøve å rette seg litt mot hverandre, du må bli med han litt oftere enn du vil og han litt mindre enn han vil. Dette må dere jo bare kommunisere om. 

Jeg liker selv å selv å spise ute ofte og ville nok syntes at du er litt kjip. Men alt med måte og synes absolutt ikke du skal betale. 

Anonymkode: 4e76a...5f8

Skrevet

Ja, jeg synes du virker litt gjerrig. Det er noe som gir din samboer stor glede, og du blir jo med selv. Og da er det naturlig å betale annenhver gang. 

Anonymkode: a49a9...95b

• Liker 2
Skrevet

Enten så blir du med og betaler for din mat og drikke, eller så sier du at det ikke passer, og gjør noe annet. Så kan du selv invitere til å gjøre ting som du har lyst til🙂 Men man må jo gjerne gi og ta litt.

Er lite glad i å gå på kafé selv. Så godt smaker det ikke, det er støy, litt kjedelig å bare sitte der og skravle, mye folk, skrikete unger osv. Så jeg prøver heller å foreslå andre ting man kan gjøre.  «Å ta en kaffe» er jo egentlig bare et begrep for å treffes. Man måå jo ikke møtes på kafé. 

Anonymkode: b488a...715

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet

Holder med deg i at det er dyrt og spise/drikke ut på kafé. Du er ikke gjerrig. 

Skrevet

Sånne ting som kafébesøk og andre 'unødvendig' kosemat (brus, snacks) er vel det første som blir tatt opp i hver eneste episode av Luksusfellen.

Har man for vane å gå på kafé to ganger i uka til 200,- per besøk er det snakk om 1600,- i måneden. 

Man er ikke gjerrig fordi man ønsker å kose seg med rimeligere kosemat.

Sosiale samvær med venner trenger ikke koste noe hver gang vel? Som noen andre foreslo er en termos med kaffe, hjemmebakst og en tur i marka veldig fint. Eller bare kaffebesøk hjemme hos noen.

Tipper denne gjengen du kjenner som ofte går på kafé er litt vanedyr og liker å gå på kafé. Prøv å bryte denne vanen med å invitere dem hjem?

Gjerrig? Nei. Økonomisk fornuftig vil jeg si.

Anonymkode: 2ffae...af4

• Liker 5
Skrevet

Ikke gjerrig, men klok. Unødvendig å kaste bort tid og penger på en overfylt(?) kaffe med masse bråk der en sitter å ønsker  seg hjem til sin egen stue. 

Gjør noe gøy istede. Eller smart. Bruk kroppen, gjør noe nytt. Utvikle seg selv.

• Liker 5
Skrevet

Eks-dama kalte meg gjerrig fordi jeg ikke ville på kafê og sløse bort 100 kroner på en dårlig baguette og kaffe et par ganger i uka.

Jeg bruker ikke penger på kino (hater å se på film med fnisete ungdommer rundt meg), dyre klær, restaurant (kun ved spesielle anledninger, dates etc)

Kollegaen min klager på at han ikke får ting til å gå rundt, og at han trenger høyere stillingsprosent. Han røyker, kjøper lunsj hver gang han er på jobb og unner seg dyr mat og alkohol.

Får ofte snap av ei venninne som drikker vin flere ganger i uka, og er ofte ute og spiser. Senere klager hun over at hun har så dårlig råd.

Vi er ikke gjerrige, bare smarte. :)

Skrevet

Dette er absolutt noe jeg ville tatt opp med samboer. Fortalt at du følte på det og synes det var litt vanskelig. At du føler det er sløsing med penger å spise ute så ofte, det er derfor du ikke pleier å betale,  men samtidig føler du at du snylter på ham. Og gjerne kom med forslag til hva dere kan gjøre isteden (som hjembakst og termos).

Men som du sier, du synes det er hyggelig å spise ute ved spesielle anledninger, så da håper jeg at du også at og til tar regningen ved slike anledninger? Og ikke minst,  legger godviljen litt til mtp hva som kan være en hyggelig anledning. Jeg synes personlig ikke at man behøver å dra ut å spise lunsj/middag ved en vanlig bursdag, men min samboer setter veldig stor pris på dette. Jeg kan d gjerne ta han med ut for å glede ham på hans dag. Litt bortkasta penger  samtidig så har jeg råd til det,  og det er jo ikke nødvendigvis bortkasta om det gleder en annen. Da betaler du jo for mer enn maten. 

Anonymkode: bb89b...c26

• Liker 1
Skrevet

Kafé er tydeligvis noe samboeren din setter pris på og synes det er verdt å bruke pengene på. 

Hen må likevel ta hensyn til dine behov, og akseptere at du bare kjøper vanlig svart kaffe. I tillegg bør dere møtes på midten, og hen kan godt bli med deg på tur ute (når været tillater det) med kaffe på termos og dine bakte kanelsnurrer, som en annen bruker foreslo :) For min del gir det meg mye mer å tilbringe tid i naturen/parker, enn kafé med mye folk og støy. Inviter de dere vil!:)

Anonymkode: 38960...af1

Skrevet

Om du er gjerrig kommer an på økonomien din og hva du ellers bruker disse pengene på.

Det er mer fornuftig å bruke penger på å gjøre noe sammen med andre enn å kjøpe masse interiør, punteputer, duppeditter osv.

Anonymkode: a4394...3a9

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på økonomen synes jeg. Har dere råd til det så ja, du er gjerrig. Vi mennesker er jo forrskjellige og har forrskjellige behov. Jeg liker å være på cafe og møte venner, søster, mor etc ute istedenfor hjemme. Mannen min har ikke samme behov. Jeg er ute 1-2 ganger i uka (sjeldnere nå i pandemien), og noen ganger så tar jeg en kaffe bare, andre ganger liten matbit, og noen ganger kan det bli både kaffe, brus, lunch og dessert. Men vi har jo god råd og merker ikke dette forbruket. Mannen min kunne ikke brydd seg mindre, hans synes det er koselig jeg kommer meg ut så lenge han slipper å være med :) Vi har helt delt økonomi.

Dette må dere snakke om og bli enige om.

Anonymkode: 723a5...d02

Skrevet

Det kommer an på økonomen synes jeg. Har dere råd til det så ja, du er gjerrig. Vi mennesker er jo forrskjellige og har forrskjellige behov. Jeg liker å være på cafe og møte venner, søster, mor etc ute istedenfor hjemme. Mannen min har ikke samme behov. Jeg er ute 1-2 ganger i uka (sjeldnere nå i pandemien), og noen ganger så tar jeg en kaffe bare, andre ganger liten matbit, og noen ganger kan det bli både kaffe, brus, lunch og dessert. Men vi har jo god råd og merker ikke dette forbruket. Mannen min kunne ikke brydd seg mindre, hans synes det er koselig jeg kommer meg ut så lenge han slipper å være med :) Vi har helt felles økonomi.

Anonymkode: 723a5...d02

Skrevet

Oi, her var det mange som hater kafé! Sånn er det, vi er forskjellige. Jeg syns det er kjekt å gå ut og ta en kaffe blant folk, og det virker det som din samboer gjør og. Du derimot, ser ikke verdien i det. Det er jo helt greit, og generelt syns jeg ikke man skal trenge å bruke penger på noe man egentlig anser som sløsing. Men må du være med? Jeg tolket det som at samboeren din gjerne går ut med både deg og andre? Da kan vel samboer bare bruke sine penger på det, og så får du en kveld for deg selv?

Anonymkode: a8ee8...2b3

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Virker som det er mest vanskelig å snakke om ting, mye bedre å irritere seg i ettertid.

Det går an å finne et kompromiss hvis man prater om sånt på forhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...