Gå til innhold

Dere som møtte en ny etter LANGT forhold,hvor mye prat om eksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han jeg møter og holder på å bli sammen med, har vært singel etter 18 år med med ei dame. Det er lenge siden de gikk fra hverandre for siste gang  og forholdet var visst utfordrende, samtidig som at de er gode venner....

Uansett, det er vanskelig for meg fordi han nevner ofte eksen, noen ganger flere ganger hver gang vi ses, men minst hver gang vi ses. Det går som dette:

Jeg: jeg kunne tenke meg å reise til Sånn og sånn når corona letter

Han: ja det er vakkert, jeg og eksen og noen folk var på hotell der en gang blablabla

Jeg: jeg har vært på konsert med det og det bandet og kunne tenkt meg å sett de igjen, liker du sånn musikk?

Han: jeg var på konsert med eksen en gang blabla.

Jeg måtte til slutt si at det ble litt mye, at det er ubehagelig for meg, og da ble han sur og mener at Hva skal han ellers snakke om når de var sammen så lenge. 

Jeg har jo også vært i forhold og gjort ting, jeg prøver å vinkle det litt sånn "jeg har vært der ja,det er nydelig, kunne tenkt meg å sett det med deg" i stede for "ja jeg og eksen var der, var flott".

Hva mener dere, er jeg respektløs som ikke vil la ham dele  minner? 

Anonymkode: 6116a...882

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei, det er du absolutt ikke.

Det er han som er respektløs som ikke en gang viser vilje til å ta hensyn til deg.

Er du virkelig sikker på at dette er en mann å bli sammen med? 

• Liker 6
Skrevet

Det er en uting å snakke om eksen når man er i et nytt forhold.

Da viser man kun at man ikke har komt seg videre og ikke respekterer den nye kjæresten.

Selv hadde jeg ikke orket å være i et slikt forhold, man får bli ferdig med ekser før man går inn i nytt forhold.

• Liker 3
Skrevet

Lite prat om eksen. Bare det viktigste fakta om forholdet pluss hvordan bruddet var sånn ca. Jeg er åpen for å svare på spørsmål. Men jeg vil helst jobbe med mine sår uten å snakke med ham, og ha fokus på oss, nåtid og framtid. 

Jeg er ikke gode venner med mine ekser. En har jeg 0 kontakt med fordi han var så useriøs. De andre har jeg litt kontakt med iblant, iblant år mellom hver gang. Han som dumpa meg for et par år sia tror vi er nære venner, og jeg ønsker ikke det, så jeg er litt knapp mot ham.  Aller best kontakt med eksen det er er lengst sia jeg var sammen med, der føles forholdet veldig oppgjort og det er 0 følelser på den måten - sjøl om bruddet ikke var hyggelig, er det glemt. 

Anonymkode: e37fe...c7f

Skrevet

Går jo an å si at man har vært der og der på ferie, og på den og den konserten uten å nevne at det var sammen med eksen. 

Anonymkode: 1f5d5...897

• Liker 9
Skrevet

Vi prater ikke om ekser med mindre det er direkte spørsmål om akkurat tidligere forhold og erfaringer hvor det ikke er til å unngå. Hvilket vi har respekt nok til å ikke stille ofte. 

• Liker 4
Skrevet

Synes det mest spesielle er at han ble sur når du tok det opp. Jeg kan komme til å nevne eksen selv om det er over 20 år siden vi var sammen, og er helt ferdig med han,men vi har voksne barn sammen. Hadde noen sagt påpekt at det blir for mye om eksen så hadde jeg tatt kritikk på det, og takket for at de sa ifra.

Anonymkode: e1425...38f

• Liker 9
Skrevet

Det virker som han bare ikke har vært det så bevisst.

Kjæresten min var sammen med sin eks i 15 år. De har barn sammen, og det er klart at veldig mange erfaringer og opplevelser har vært med familien. Men han har også gjort veldig mye uten dem - han har vært på jobbreiser og turer med kamerater. 

At hun dukker opp i HVER samtale synes jeg er mye. Jeg har også ekskjærester, men hvis vi diskuterer et band sier jeg bare at jeg "så dem i London i 2013", ikke nødvendigvis hvem jeg så dem med. Ikke fordi det er noe jeg føler man må skjule, men fordi det ikke er så relevant, og fordi jeg synes det blir unødvendig å skifte fokus. 

Hvordan reagerer han når du snakker om ekser eller menn du har datet før?

Anonymkode: 4c2ce...cde

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det virker som han bare ikke har vært det så bevisst.

Les HI.

Hun sier hun har snakket med han om det.

Anonymkode: 7e0c3...60a

Skrevet

Jeg deler så lite som mulig egentlig. Han vet jo jeg har levd et liv før. Men i stedet for "eksen og jeg var på konsert" så sier jeg "jeg var på konsert" f.eks.

Anonymkode: 6da76...5ed

• Liker 2
Skrevet

Min samboer var sammen med sin eks i ca tjue år, hadde vært singel i ca sju år da vi to fant hverandre. Jeg hadde da et forhold bak meg som hadde vart i atten år. Begge har vi barn fra før, så vi må forholde oss til hverandres ekser. Det hjelper sikkert at vi begge har langt forhold bak oss og barn med eksen, blir litt likt for oss begge. Hjelper sikkert også at jeg ikke er særlig sjalu av meg, og det er heller ikke min samboer (selv om jeg tror han lenge undertrykte litt sjalusi i starten)

Både han og jeg startet forholdet med våre ekser da vi gikk på videregående, så det er liksom underforstått at det meste vi har opplevd av reiser/konserter som voksne osv før vi to ble sammen, skjedde ilag med våre ekser. Men det er jo forskjell på hvordan man sier det. Kan jo si at sommeren 2002 var jeg på Island og det var en flott tur, men skulle gjerne vært tilbake for å oppleve etellerannet det ikke ble tid til. Trenger ikke si 'Ååå jeg og X hadde en fantastisk ferie på Island, bare synd vi ikke rakk over alt vi ønsket å se der'. 

Syns ikke det er rart å nevne eksen, men han du dater kan la være å bli sur for at du ber ham roe det ned. Han kan formulere seg på annen måte, og så vil dere to (hvis ting ellers klaffer) bygge dere opp opplevelser og minner sammen som gjør at andre opplevelser blir fjernere og det vil plage deg mindre at han har opplevd fine ting sammen med eksen.   

Anonymkode: f4981...eef

Skrevet

Har litt det samme problemet med kjæresten min, så skjønner at det er vondt og sårende.

Selv om han har opplevd mye med eksen, trenger han virkelig ikke å gni inn overfor deg at han har vært der og der med eksen, opplevd sånn og sånn sammen. Han burde f.eks. heller si at "ja, jeg har også vært på konsert med den artisten, gleder meg til du og jeg får sjansen til å dra på en sånn konsert sammen snart." Og f.eks. "det er et flott sted, var der for noen år siden, kunne vært enda bedre å oppleve det stedet igjen med deg."

Synes man bør ta hensyn til hverandre i et forhold, og fokusere på hverandre.

Jeg har i lang tid ønsket å dra på telttur med kjæresten min, og han nevnte at telttur på vinteren kan være utfordrende, han har vært på en telttur om vinteren med en eks. Men, han og jeg kan jo prøve oss litt frem i hagen......Altså, eksen fikk full telttur i naturen med han om vinteren, som han nevner for meg, i tillegg sier han at for oss to er det kanskje nok å telte i hagen fordi det er så utfordrende når det er vinter.....

Og en tur  til et naboland, som jeg har ønsket meg i flere år (før jeg møtte han til og med), som jeg nevnte for ham. Da sa han at joda, han har vært der to ganger med en eks, og sa det var supert der. Jeg ble virkelig satt ut, og begynte å gråte. Sånt er hensynsløst, og jeg vurderer forløpende om jeg skal dumpe han totalt.

Anonymkode: 250a9...b61

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han jeg møter og holder på å bli sammen med, har vært singel etter 18 år med med ei dame. Det er lenge siden de gikk fra hverandre for siste gang  og forholdet var visst utfordrende, samtidig som at de er gode venner....

Uansett, det er vanskelig for meg fordi han nevner ofte eksen, noen ganger flere ganger hver gang vi ses, men minst hver gang vi ses. Det går som dette:

Han: ja det er vakkert, jeg og eksen og noen folk var på hotell der en gang blablabla

Jeg: jeg har vært på konsert med det og det bandet og kunne tenkt meg å sett de igjen, liker du sånn musikk?

Jeg måtte til slutt si at det ble litt mye, at det er ubehagelig for meg, og da ble han sur og mener at Hva skal han ellers snakke om når de var sammen så lenge. 

Jeg har jo også vært i forhold og gjort ting, jeg prøver å vinkle det litt sånn "jeg har vært der ja,det er nydelig, kunne tenkt meg å sett det med deg" i stede for "ja jeg og eksen var der, var flott".

Ble han dumpet? Vet du om forholdet var bra? Tipper han ikke er over henne.

Anonymkode: 0aadc...72e

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet

Partner og jeg snakker om ekser når det faller seg naturlig. Det er mange grunner til dette. Vi har begge barn med ekser og eksene var i livet vårt i lange perioder som er avgjørende for hvem vi er blitt som mennesker. For meg er det viktig at hun har et OK forhold til sin eks, det sier litt om hvordan man håndterer konflikte og vanskelig mellommenneskelige forhold. Det er ikke slik at eksene tar mye plass i forholdet vårt, men vi snakker om dem når det faller seg naturlig. De vil likevel alltid være der gjennom barna. Vi er temmelig like på dette punktet, og ekser har aldri representert en trussel i vårt forhold.

Skrevet

Ts her takk for mange synspunkt. Drt som plager meg litt her er nok det at han kunne jo gjerne sagt "den byen ja, der er flott, jeg vil gjerne dit med deg" fremfor å dra den "ja der var jeg og eks" liksom. Altså hvorfor se bakover hele tiden og ikke frem mot ting? Jeg forstår jo at man har hatt et liv fra før, men ja.

Jeg snakker VELDIG lite om mine ekser, alt jeg har nevnt er noe i start om tidligere forhold og sånn, ikke noe spesielt. Jeg holder ikke på sånn som han gjør selv om jeg kunne hatt mange sjanser. 

• Liker 1
Skrevet

Enig med deg. Han virker ikke ferdig og virker såret. Du får be om en pause og si han bør komme over eksen før han dater igjen. Å kun leve i fortiden hjelper ikke noen. 

Anonymkode: bf008...ac3

• Liker 2
Skrevet

Hadde samme problem her i starten. Det var eksen ditt og eksen datt. Ble så ille at jeg faktisk TO ganger måtte si at nok var nok....at det ble så mye gjør at jeg faktisk enda ikke føler meg trygg i forholdet og det er to år siden vi ble sammen. 

Anonymkode: bd093...240

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 14.25):

Enig med deg, man kan la vær å nevne eksen om det ikke har spesifikk betydning for poenget i historien. 

Anonymkode: a6cfa...afa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...