Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboerpar hvor jeg er student med knappe 30 k på BSU, og samboeren min er i full jobb med lønn på i underkant av 600 k med garantert lønnsøkning neste årene. Er det mulig for oss å få lån sammen etterhvert? Eller er det bare han som kan ta opp lån, med mål om at jeg kan kjøpe meg inn etterhvert? Noen erfaringer? :) 

Anonymkode: 77a9b...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler sterkt på at noen av dere får lån uten ek eller kausjonist 

Anonymkode: b8481...fe4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 18.06):

Tviler sterkt på at noen av dere får lån uten ek eller kausjonist 

Han har EK, men jeg har ikke. :)

Gjest Godhelg2019
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spørs om banken vil gi dere det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye EK har han?

Anonymkode: 813f7...a2c

Skrevet

Har du ingen inntekt å betjene lånet med? Begge trenger ikke å ha EK hvis den ene har høy nok EK til lånesummen, men begge må jo kunne betjene lånet for at begge skal få lån. Har du bare en deltidsjobb får du antakelig ikke lån, men du kan allikevel inngå en privat kontrakt med kjæresten om å kjøpe deg inn.

Ellers er det slik at man maksimum kan få 5x årsinntekten sin i lån. De fleste får dog ikke så mye, og det er nok tvilsomt at kjæresten din får det hvis han må ta opp lån alene. Kanskje han kan få ca. 2,5 mill i lån, hvis han er heldig, så da kan dere kjøpe for den summen + hans EK. Det er også krav om at EK må være minst 15% av boligens kjøpesum, så hvis man eksempelvis kjøper bolig til 2,5 mill, må man ha 375 000 i EK.

Anonymkode: 3df63...302

• Liker 1
Skrevet

Du har verken egenkapital eller inntekt og han tjener under 600k, som i praksis skal dekke for dere begge. Så nei, dere får ikke lån sammen. 

Anonymkode: bf6da...2c9

Skrevet

Tror han bør kjøpe alene,  ja. Så får du heller kjøpe deg inn når du har inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i fulltidsjobb, dama er fulltidsstudent. Vi har snakket med 7 banker, får alltid beskjed om å søke alene. Så med mindre du har jobb! (Ikke egenkapital, jobb!) Så må han nok søke alene..

Anonymkode: 7e17b...42a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...