aline Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 nå har enda ett passasjerfly styrtet... flystyrt det er jo ikke lenge siden sist, og før det så var det jo ikke lenge siden det før der igjen.. hørte nesten ikke om slikt før, skjedde det færre flyulykker før? eller er det vi som får mer informasjon en før? skummelt.
LilleBille Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Det kommer nok mer nyheter om sånt nå - og så er det vel stadig økende trafikk. Men det er alltid minst tre og tre flyulykker av gangen .. og dette var vel den tredje i denne omgang.
waco Skrevet 16. august 2005 #3 Skrevet 16. august 2005 aline, er det skummelt at det skjer eller er det skummelt at du får høre det? Du vet aline, informasjonsmengden over tragedier her på jordkloden er uendelig. Tenk bare om all rapporteringer til forsikringsselskaper, presten, faenskap eller legevakta eller hvilket som helst gamlehjem eller hvor som helst sykehus så hadde det nok kommet så mye negativ livshistorier at de fleste ville hengt seg på stedet, - så derfor lurer jeg aline, hva er skummelt at du får høre negative ting eller at det skjer og du tilfeldigvis har fått det med deg? Det beste var om vi ikke hørte noe negativt, - da ville vi jo vært glade.
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Det er ikke hver uke en får beskjed om to fulle fly som styrter og dermed at over 250 mennesker mister livet. Skjønner deg godt, Aline, jeg tenkte det samme selv.
sixx Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 Det er langt flere fly i luftrommet nå enn for noen år siden....så da øker ulykkesfrekvensen automatisk. Hva gjelder tre flyulykker i løpet av et par uker.....så har disse ikke noe med hverandre å gjøre....de kunne like gjerne ha skjedd med tre års mellomrom. Det er ikke farligere å fly i dag enn det var for fire uker siden (men det er lett å tro det).
Gjest Dum Perignon Skrevet 16. august 2005 #6 Skrevet 16. august 2005 Det er ikke til å komme fra at man skvetter et lite hakk mer etter hendelsene 11. september 2001. Den dagen tok det omtrent en halv time før "reklamen" American Airlines takes you straight to the office lå på nettet. Denne gangen tok det faktisk lengre tid før Helios, a great mountain view lå ute. Kanskje det sier noe om at til og med de mest ufølsomme av oss har blitt hakket mindre kyniske de siste 4 årene?
Gjest Gjesta Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 Husker det strytet 3 fly de siste to ukene før jeg skulle ut og fly (med stor skrekk) for første gang...ikke særlig betryggende... Litt rart at det skjer flere på så kort tid, men jeg tenker ikke så mye på det. Bortsett fra at jeg blir minna på at jeg ikke liker å fly - og at det faktisk er en grunn til det...
Gjest Violetta Skrevet 16. august 2005 #9 Skrevet 16. august 2005 Jeg funderer på om flyene begynner å bli gamle, og det er derfor... Skremmende tanke.
aline Skrevet 16. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 16. august 2005 Det er langt flere fly i luftrommet nå enn for noen år siden....så da øker ulykkesfrekvensen automatisk. Hva gjelder tre flyulykker i løpet av et par uker.....så har disse ikke noe med hverandre å gjøre....de kunne like gjerne ha skjedd med tre års mellomrom. Det er ikke farligere å fly i dag enn det var for fire uker siden (men det er lett å tro det). ← sant, jo fler fly, jo mer ulykker. og at det like godt kunne hendt med tre års mellomrom stemmer jo, men akkurat at det ikke gjorde det, er vel det som er litt ekkelt. det blir litt mye så tett innpå hverandre. stopper meg ikke fra å fly, like lite som det å høre om alle bilulykkene stopper meg fra å sitte på med bil, men synes det er litt guffent. at det skjer så tett på hverandre.
Gjest Dum Perignon Skrevet 16. august 2005 #11 Skrevet 16. august 2005 De fleste ulykkene skjer uansett i hjemmet, og her sitter vi!
aline Skrevet 16. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 16. august 2005 vet, det er mye som er farligere, det er bare så mye voldsommere når ett fly styrter. når ulykkene skjer i hjemmet, dør vel stort sett ikke fler en maks ett par, når ett fly, og nå tre, styrter så er det snakk om flere hunder personer som har død samtig. det virker så voldsomt.
Gjest Dum Perignon Skrevet 16. august 2005 #13 Skrevet 16. august 2005 For ordens skyld; jeg er enig med deg - klart det gjør inntrykk. Egentlig burde det nok skremme meg litt hvor immun jeg likevel blir mot akkurat disse inntrykkene. Mulig at det henger sammen med at jeg er småbarnsfar; jeg reagerer "umotivert" mye kraftigere av å se barn lide.
aline Skrevet 16. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 16. august 2005 ja, jeg lar meg fremdeles "skremme" litt, det gjør inntrykk og man legger jo merke til det. jeg tenker litt på hvor ufattelig mange mennesker det dreier seg om, og hvor grusomt mange som sitter igjen etter å ha mistet barn, søsken, barn, foreldre, venner, ektefelle eller andre kjære. det er så mange som blir rammet.
exita Skrevet 16. august 2005 #15 Skrevet 16. august 2005 Trøst meg!!!! jeg skal ut å fly til utlandet om 11 dager. Jeg tør jo ikke se på tv lenger,har normalt ikke flyskrekk,men herregud altså!!!!!! :cry:
monja Skrevet 16. august 2005 #16 Skrevet 16. august 2005 Synes også det er skummelt. Mamma og pappa flyr til Bulgaria om noen dager og det får en jo til å tenke litt ekstra.....
Gypsy Skrevet 17. august 2005 #17 Skrevet 17. august 2005 Det letter såpass mange fly hver dag at sjansen for at nettopp ditt fly skal bli rammet, er svært liten. Det er mye som er langt mer risikabelt enn å fly.
aline Skrevet 17. august 2005 Forfatter #18 Skrevet 17. august 2005 joa, det er f.eks mye større sjans for å havne i en bilulykke en å havne i en flyulykke. Likevel så fremstår flyulykker så mye mer voldsomme og skaper større oppmerksomhet. igjen fordi det er så mange som blir rammet kun av en ulykke.
Fakse Skrevet 17. august 2005 #19 Skrevet 17. august 2005 Det som slår meg når jeg ser på reaksjonene i forhold til en flystyrt så skremmer det meg hvor selektive vi er i forhold til hvem vi følger medfølelse med. Selvfølgelig er det mange mennesker og mye lidelse ( i alle fall lidelse for de pårørende, det er vel mer usikkert om pasasjerene i Helios-flyet rakk å lide). Men sammenlignet med katastrofen i Niger så er det veldig få mennesker, og en hurtig død som er mye mindre smertefull en å sulte i hjæl. Jeg sier ikke at det er galt av de som lar seg ryste av flyulykken, men jeg fatter ikke at vi ikke klarer å føle mer medfølelse og gjøre mer for å hjelpe der vi faktisk kan hjelpe. Hver og en av oss ville ha gjort hva som helst i sin makt for å hindre at de flyene styrta. Men "vi" i form av den vestlige verden gjør lite og ingenting for å rette opp urettferdigheten som daglig utføres mot den tredje verden. Vi sender litt nødhjelp, sånn at noen overlever til å oppleve enda en katastrofe, men ellers er tiltak som faktisk kunne virka fraværende. Mandela og Live8 er allerede glemt, og oppmerksomheten til G8-møtet ble borte fordi det døde en håndfull mennesker i London. Skremmer flystyrter og t-banebomber oss fordi vi skjønner at det kunne ha ramma oss selv? Mens sultkatastrofer går greit, siden vi vet at vi er trygge? Sorry om jeg avsporer, mitt grav-pessimistiske syn på menneskeheten slo visst ut i full blomst denne morgene. Det er ment som et filosofisk innlegg, ikke som kritikk til noen som har skrevet i denne tråden.
aline Skrevet 17. august 2005 Forfatter #20 Skrevet 17. august 2005 nå må jeg få si med en gang at jeg blir like rystet, om ikke mer, når vi ser hva sultkatastrofer gjør i f.eks. niger og andre steder også. så det har for min del ikke noe med at jeg reagerer mer på en flystyrt, jeg reagerer annerledes ja! men ikke mer. jeg reagerer annerledes fordi jeg tror det er vanlig å reagere på en litt annen måte når det skjer noe som faktisk kan ramme deg selv og dine kjære, du blir ikke bare rystet over det som skjer, men man kan også bli litt redd for at det skal skje seg selv eller noen man er glad i. ser ikke noe galt i det. jeg reagerer sterkt på sultkatastrofer i uland også, men føler ikke samme redsel for at det skal ramme meg og noen jeg er glad i, fordi det er veldig liten sjans for at det kommer til å skje. nå har jeg stefamilie og mennesker jeg er glad i også i uland, men de er heldigvis ikke i risikosonen for sultkatastrofer eller andre slike ting. og man kan jo faktisk gi støtte til uland/katastrofer i uland så godt man kan, som enkeltperson, selv om man reagerer med skrekk og fryktelig medfølelse for de som har mistet sine i flystyrter. og at landene kunne gjort mer, det er jeg enig i, men å sette det oppimot eller komme innpå på grunn av at vi reagerer på tre flystyrter nært oss, på rappen... det blir for meg som de som sier at man ikke kan støtte dyrebeskyttelsen fordi det er så mange mennesker som lider...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå