Gå til innhold

Fond eller sparekonto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sparer til bolig, og har satt av rundt 10 000 i sparing i måneden dette året. Har håp om å få kjøpt meg bolig innen de 2 neste årene. Bør jeg sette pengene på sparekonto eller spare i indeksfond? Har allerede sparing i indeksfond hvor jeg setter inn ca 1000 i måneden.

Ev. bør jeg dele det opp og spare halvparten i fond og halvparten på vanlig sparekonto?

Anonymkode: 249ec...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Indeksfond bør i utgangspunktet brukes på lengre sparehorisont. Minimum 5 år. Så jeg ville ikke satt pengene der hvis jeg skulle brukt dem om 2 år.

Er det noen grunn til at du ikke velger BSU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (1 minutt siden):

Indeksfond bør i utgangspunktet brukes på lengre sparehorisont. Minimum 5 år. Så jeg ville ikke satt pengene der hvis jeg skulle brukt dem om 2 år.

Er det noen grunn til at du ikke velger BSU?

Takk for svar! Dette er sparing i tillegg til BSU. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Dette er sparing i tillegg til BSU. :) 

Skjønner. Da ville jeg vurdert å plassere pengene på en sparekonto hos en bank som tilbyr bedre rente enn de «vanlige» bankene. Tror noen av de bankene som tilbyr refinansieringslån (bluestep etc.) og slikt har noen gode alternativer.

Indeksfond er jo i utgangspunktet ganske stabilt, men det er alltid en sjanse å ta. Mitt indeksfond har klart seg veldig greit gjennom korona for eksempel, men akkurat når korona brøt ut i Norge så raste det nedover. Hadde vært kjipt om jeg da akkurat hadde kjøpt bolig og måtte ha ut pengene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år er for kort tid for aksjefond. Spesielt i disse tider. Sett de heller på BSU2.

Anonymkode: 58dff...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fond. Sparekonto sparer ingenting. Som regel er inflasjon høyere enn renten

Anonymkode: de0f5...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BSU > Fond > Sparekonto

BSU har veldig god rente og gir skattefradrag. 

Fondene stiger mer enn sparekonto over litt tid. Fondene klarer seg overraskende godt tross korona, og finner du et godt fond så kan du fort ha 20-50% avkastning på pengene i løpet av 1 år. 

Sparekonto har knapt renter igjen.

Anonymkode: 1541c...327

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

BSU > Fond > Sparekonto

BSU har veldig god rente og gir skattefradrag. 

Fondene stiger mer enn sparekonto over litt tid. Fondene klarer seg overraskende godt tross korona, og finner du et godt fond så kan du fort ha 20-50% avkastning på pengene i løpet av 1 år. 

Sparekonto har knapt renter igjen.

Survivorship Bias

Mens ett av DNB fondene gikk ned 40% og ble lagt ned så ble de gode fondene oppe.

Det er risiko med fond, man burde ikke tro at man får 20-50% avkastning i løpet av ett år, det er VELDIG god avkastning og kan ikke vedvare over lengre tid.

Anonymkode: 0c078...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Survivorship Bias

Mens ett av DNB fondene gikk ned 40% og ble lagt ned så ble de gode fondene oppe.

Det er risiko med fond, man burde ikke tro at man får 20-50% avkastning i løpet av ett år, det er VELDIG god avkastning og kan ikke vedvare over lengre tid.

Hvis du følger med fondene dine, sammenligner kontinuerlig med andre fond og bytter fond underveis, så skal det godt gjøres å bli rammet av 40% nedgang! Da har du selv vært slapp! De beste fondene ligger på mellom 20 - 100% avkastning i året. Det er om å gjøre å stå på et av disse. Det finnes mange nettløsninger som gjør at du kan holde deg oppdatert i sidesynet hva som skjer på fondsidene. At du tillater fondet ditt å falle 40%, mens andre og "normale" fond ligger mellom 10-20% oppgang, så har DU sviktet. Ikke fondet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar litt i fond da, og resten på sparekonto til boligkjøp.

Pengene i fond bør jo stå lengre enn 1-2 år, men har du tjent mye etter 2 år, så er det jo ikke noe i veien for å ta det ut (husk at du må skatte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis du følger med fondene dine, sammenligner kontinuerlig med andre fond og bytter fond underveis, så skal det godt gjøres å bli rammet av 40% nedgang! Da har du selv vært slapp! De beste fondene ligger på mellom 20 - 100% avkastning i året. Det er om å gjøre å stå på et av disse. Det finnes mange nettløsninger som gjør at du kan holde deg oppdatert i sidesynet hva som skjer på fondsidene. At du tillater fondet ditt å falle 40%, mens andre og "normale" fond ligger mellom 10-20% oppgang, så har DU sviktet. Ikke fondet. 

Du kunne kjøpe nesten hva som helst i mars og tjene penger på det.

Det er ingen garanti for fremtidig inntekt, og man tar fortsatt høy risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...