AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #1 Skrevet 31. januar 2021 Jeg bor i leilighet med samboeren min. Jeg har slitt en del med angst opp igjennom, men det blir bedre og bedre! Jeg smiler og sier hei til naboene når jeg møter de utenfor, er alltid blid og har jo slått av en prat i ny og ne da vi har bodd her i 2,5 år. Har vært noen møter og sosiale sammenkomster, men jeg har faktisk nesten ikke vært med på noen av dem. Har vært på jobb flere av gangene, men skjer ofte at jeg ikke klarer fordi jeg får helt angst av slike ting. Noen ganger har jeg også rett og slett ikke hatt noe lyst til å dra på slike sosiale treff i hagen heller. Det er en ærlig sak. Når jeg ser en nabo på butikken tenker jeg NEINEINEI og prøver å unngå personen for jeg er så dårlig på small talk og blir rett og slett klein. Jeg er egentlig en utadvent person, men klarer ikke småprat. Jeg hilser alltid, men har ikke noe annen relasjon enn det. Er jeg en dårlig nabo? Hva hadde du tenkt om meg? Skal sies at min samboer har vært med på dugnader og møter når det har passet, så vi er ikke helt fraværende og gjør vår del av «arbeidet». Men begge to jobber sinnsykt mye. Jeg har de vennene jeg trenger, og når jeg har fri fra jobb prioriterer jeg de gode vennene mine, ikke å henge med naboene. Hva mener dere? Er man nødt til å være så godt kjent med naboene sine?? Anonymkode: 7d02b...ae1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #2 Skrevet 31. januar 2021 Du høres ut som en perfekt nabo😅 Værste jeg vet er innpåslitne naboer, felles sosiale aktiviteter, dugnader osv🙈 Så lenge man hilser og smiler er det vel greit, men jeg er kanskje slik som du er😄 Anonymkode: af567...3db 16
tånegla Skrevet 31. januar 2021 #3 Skrevet 31. januar 2021 Nei, du trenger ikke være venn med naboene. Holder lenge at du hilser. Det viktigste er at dere bidrar i dugnader, det er nemlig den biten som gjør naboer skikkelig surmaga om du ikke stiller på. 2
Me for life Skrevet 31. januar 2021 #4 Skrevet 31. januar 2021 For meg høres du ut som drømmenabo. Smalltalk kun av høflighet er helt døden. 4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 31. januar 2021 #5 Skrevet 31. januar 2021 Du hadde vært min drømmenabo, er slik selv.
Hoppetaujenta Skrevet 31. januar 2021 #6 Skrevet 31. januar 2021 tånegla skrev (3 minutter siden): Det viktigste er at dere bidrar i dugnader, det er nemlig den biten som gjør naboer skikkelig surmaga om du ikke stiller på. Jeg er også en slik nabo som holder meg for meg selv (for slik liker jeg å bo), hilser normalt hyggelig på alle, utfører mine beboerplikter og hjelper til hvis noen ber om hjelp til å bære inn fra garasjen eller annet i forbifarten, men der stopper det. Jeg m. fl. blir ikke med på dugnad av ulike grunner, har tilbudt å betale en engangssum så man kan leie hjelp, men det ville ikke styret. Da tenker jeg at man har vist velvilje til å bidra og løse situasjonen, men de ville ikke ta imot. Da har jeg gjort mitt og har ikke dårlig samvittighet. Når man bor veldig tett så må man akseptere at ikke alle er interessert i denne forferdelige tvangssosialiseringen med baksnakking, kaffe og kake, alle skal mene de samme tingene, gå likt kledd og gjerne være underdanig med i den godt voksne kjerringgjengen som alltid finner noen å kritisere for det ene eller andre og der finner man ikke meg gitt. Nope & Neitakk til kjerringvelde! Trådstarter er en finfin nabo etter min smak. 5
tånegla Skrevet 31. januar 2021 #7 Skrevet 31. januar 2021 Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden): Jeg er også en slik nabo som holder meg for meg selv (for slik liker jeg å bo), hilser normalt hyggelig på alle, utfører mine beboerplikter og hjelper til hvis noen ber om hjelp til å bære inn fra garasjen eller annet i forbifarten, men der stopper det. Jeg m. fl. blir ikke med på dugnad av ulike grunner, har tilbudt å betale en engangssum så man kan leie hjelp, men det ville ikke styret. Da tenker jeg at man har vist velvilje til å bidra og løse situasjonen, men de ville ikke ta imot. Da har jeg gjort mitt og har ikke dårlig samvittighet. Når man bor veldig tett så må man akseptere at ikke alle er interessert i denne forferdelige tvangssosialiseringen med baksnakking, kaffe og kake, alle skal mene de samme tingene, gå likt kledd og gjerne være underdanig med i den godt voksne kjerringgjengen som alltid finner noen å kritisere for det ene eller andre og der finner man ikke meg gitt. Nope & Neitakk til kjerringvelde! Trådstarter er en finfin nabo etter min smak. Jeg er så aldeles enig med deg hoppe. Erfaringen min er dog at om du ikke deltar på dugnad, blir det alltid snakk. Selv løser jeg den biten ved å «dugnade» litt på fellesområdet dagen før😁 og sier til forbipasserende at det ikke passer å stille på selve felles dugnaden, så jeg gjør litt idag jeg😁 og da passer jeg på å bare gjøre slike ting som helsa tillater. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #8 Skrevet 31. januar 2021 TS du høres ut som meg 😄 Jeg kunne ønske jeg hadde flere slike naboer, men her vi bor er naboene ekstremt kontaktsøkende og sosiale. Alle er hyggelige, men jeg føler det ofte blir litt vel masete. Mange er av typen son til stadighet er utenfor huset sitt/i hagen så det er umulig å unngå å treffe på dem. Ofte ender det med 10 minutters smalltalk og invitasjoner til 17.mai-frokoster, sommerfester, St.Hans feiringer, juleselskaper og treff på nyttårsaften. Til og med nå i pandemi-perioden har det vært utrolig mye mas om dette. Særlig når jeg blir spurt om vi har planer og svarer vi bare skal slappe av hjemme. Det fremstår visst som stusslig, så da blir vi alltid invitert med på ting. Faktum er at vi har barn og er konstant slitne av å ha konstant tidsnød. Jeg ønsker derfor faktisk å slappe av hjemme på dager som dette, evt være med nær familie. Jeg orker ihvertfall ikke henge med naboer og deres vennepar på f.eks på nyttårsaften. Min mann er av en litt annen oppfatning. Han er supersosial selv og bare en kort tur ut med søpla kan ende med at han blir borte i 45 min fordi han traff på naboen og ble stående og skravle. Tidligere foreslo han å dra på sydenferie (!) med naboen og hans 3 barn!!! Da gjorde jeg det klart at det kommer ikke på tale!😅 Anonymkode: 3fce3...d72 1
Sophonax Skrevet 31. januar 2021 #9 Skrevet 31. januar 2021 Du må jo være den perfekte nabo for mange.
Connie Skrevet 31. januar 2021 #10 Skrevet 31. januar 2021 Jeg er sånn selv. Holder meg for meg selv.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 Ts her! Åå nå ble jeg glad! Takk for mange fine svar. Vært litt redd for at naboene kanskje har tenkt på det. Men, alle er jo forskjellige og ble glad for å høre at andre også er slik som meg. Naboene våre er veldig snille altså, jeg bare orker ikke alltid å stå og prate om alt og ingenting, kan bli litt «falskt» noen ganger med all small talken også, syntes det er godt å holde seg litt for seg selv! Alle naboene er også betraktelig mye eldre enn oss, så vi er de unge. Skal flytte til enebolig så fort vi har mulighet Tror det passer best for meg. Anonymkode: 7d02b...ae1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2021 #12 Skrevet 31. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ts her! Åå nå ble jeg glad! Takk for mange fine svar. Vært litt redd for at naboene kanskje har tenkt på det. Men, alle er jo forskjellige og ble glad for å høre at andre også er slik som meg. Naboene våre er veldig snille altså, jeg bare orker ikke alltid å stå og prate om alt og ingenting, kan bli litt «falskt» noen ganger med all small talken også, syntes det er godt å holde seg litt for seg selv! Alle naboene er også betraktelig mye eldre enn oss, så vi er de unge. Skal flytte til enebolig så fort vi har mulighet Tror det passer best for meg. Anonymkode: 7d02b...ae1 Mitt inntrykk er at den eldre generasjonen av naboer ikke krever så mye mer enn at man hilser og slår av en kort prat om været og lignende en gang i blant. Tror ikke du blir sett på som en dårlig nabo om du er høflig, smiler og er en ordens person med «hus og hage» på stell. Anonymkode: 3fce3...d72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå