Gå til innhold

Slår seg vrang i helgene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en utfordrende 7-åring som alltid har vært veldig krevende. Dette har bedret seg, men vi sliter noe enormt med helgene. Barnet slår seg fullstendig vrang når vi skal ut og gjøre noe, spiller nesten ingen rolle hva det er, det er komplett meltdown. Ukedagene fungerer fint, selv om vi har hatt vanskelige perioder der også hvor barnet har nektet å kle på seg osv for å dra på skolen.

En typisk lørdag morgen forløper seg sånn; våkner, ser på tv/iPad og spiser frokost, leker litt. Så får barnet beskjed om hva vi skal den dagen og gjerne flere "varsler" ("nå er det 10 minutter til vi skal kle på oss og dra til.."). Når vi så faktisk skal kle på oss er det "nei" og helt nekt. Vi prøver å snakke om hva vi skal gjøre, at det blir hyggelig osv, men dette funker som regel ikke. Til slutt går det såpass lang tid at vi blir irriterte og barnet får litt strengere beskjed, da låser det seg helt. I svake øyeblikk truer vi med å ta fra diverse goder, helt uten effekt. Samme gjelder bestikkelser. Når vi først kommer oss ut og dit vi skal har barnet det helt topp og vil gjerne ikke hjem. Skjønner ingenting. Det er heller ikke sånn at vi har et massivt program i helgene, så tror ikke det har noe med det å gjøre. Vi har også lange og avslappende morgener.

Noen med erfaring og tips??

Anonymkode: 4b733...589

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør dere noe hver helg? I så fall så ville jeg prøvd å vært hjemme noen helger, slik at barnet får litt avveksling. Det kan jo hende barnet er stressa/sliten etter en lang uke på skole osv, og egentlig bare vil være hjemme litt. Det tror jeg alle kan føle på. Voksne som barn. 

• Liker 12
Skrevet
Sprinkle skrev (3 minutter siden):

Gjør dere noe hver helg? I så fall så ville jeg prøvd å vært hjemme noen helger, slik at barnet får litt avveksling. Det kan jo hende barnet er stressa/sliten etter en lang uke på skole osv, og egentlig bare vil være hjemme litt. Det tror jeg alle kan føle på. Voksne som barn. 

Ja men det er ikke snakk om de store aktivitetene, og ikke nødvendigvis hver helgedag heller. F.eks. stå på skøyter med venner eller skitur. Er ikke det ganske vanlig? I hvert fall i vår krets er det det, ingen sitter hjemme hele helgen. Kan jo ikke være inne hele dagen heller?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men det er ikke snakk om de store aktivitetene, og ikke nødvendigvis hver helgedag heller. F.eks. stå på skøyter med venner eller skitur. Er ikke det ganske vanlig? I hvert fall i vår krets er det det, ingen sitter hjemme hele helgen. Kan jo ikke være inne hele dagen heller?

Er det aktiviteter både lørdag og søndag?

Anonymkode: 107e3...4b0

Skrevet

Er det aktiviteter både lørdag og søndag?

Anonymkode: 107e3...4b0

Nei ikke nødvendigvis. Men vi er jo ute i løpet av dagen. Og det er altså ikke bare snakk om "aktiviteter", å bare gå ut for å være ute i en kort stund eller gå en tur er en kamp.

Skrevet

Kan man ikke? Jeg kan ikke huske at jeg ble beordret ut hver eneste dag da jeg var 7-8 år gammel, selv om jeg som oftest var ute å lekte med naboer osv. Jeg var også ofte på skøyter, på skitur osv. Men om jeg ville ha en dag inne å tegne, lese i bøker, eller leke med dukker osv så var også det helt greit. 

Dere trenger ikke sitte inne hele helgen, men hva med å lage snømann eller noe i hagen? I nærheten av huset? Gå en tur i nabolaget?Dere trenger ikke gjøre store greiene hele tiden. Kanskje det er det som også trigger barnet i å slå seg vrang. Simpelthen fordi det blir for mye. Barn er forskjellige. 

• Liker 15
Skrevet

Nei ikke nødvendigvis. Men vi er jo ute i løpet av dagen. Og det er altså ikke bare snakk om "aktiviteter", å bare gå ut for å være ute i en kort stund eller gå en tur er en kamp.

Har ingen tips til deg, men vår 6 åring er akkurat lik.... utrolig slitsomt.. vet ikke om det bare er hans personlighet som er sånn.. han har alltid vert på den måten. Han koser seg alltid når vi kommer oss ut, og vi har heller ikke aktiviteter hver dag, og sjelden lange aktiviteter. Men litt luft må man jo ha når man har barn hjemme, ingen har godt av å sitte inne i to døgn i strekk. Er gjerne snakk om en tur ut i hagen. Har et annet barn også som er helt motsatt, så jeg tror ikke det er noe jeg gjør galt heller 🤔 jeg vet ikke.. 

Anonymkode: 7ce08...b6f

• Liker 3
Skrevet

Vi sliter med akkurat det samme, men vår er 3,5 år. Spiller ingen rolle om vi bare skal ut i hagen eller ut og treffe andre lekekamerater. Det er blånekt uansett. 

I barnehagen sier de han er helt motsatt. Da kler han på seg selv og er først ut. 

Anonymkode: 341e5...870

• Liker 1
Skrevet

Dropp Ipad

Anonymkode: f2c75...a3a

Skrevet
Sprinkle skrev (11 minutter siden):

Kan man ikke? Jeg kan ikke huske at jeg ble beordret ut hver eneste dag da jeg var 7-8 år gammel, selv om jeg som oftest var ute å lekte med naboer osv. Jeg var også ofte på skøyter, på skitur osv. Men om jeg ville ha en dag inne å tegne, lese i bøker, eller leke med dukker osv så var også det helt greit. 

Dere trenger ikke sitte inne hele helgen, men hva med å lage snømann eller noe i hagen? I nærheten av huset? Gå en tur i nabolaget?Dere trenger ikke gjøre store greiene hele tiden. Kanskje det er det som også trigger barnet i å slå seg vrang. Simpelthen fordi det blir for mye. Barn er forskjellige. 

Som jeg skriver er det også sånne ting det gjelder- det er snakk om hva som helst som innebærer å kle på seg og gå ut, ikke nødvendigvis skitur el.l.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dropp Ipad

Anonymkode: f2c75...a3a

Har tenkt på dette. Føles bare helt «rart», da kan det jo ikke bli iPad i ukedagene heller? Og det er lik null iPad overhodet, og det føles ganske inngripende overfor en 7-åring som spiller spill og diverse som det snakkes om på skolen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi sliter med akkurat det samme, men vår er 3,5 år. Spiller ingen rolle om vi bare skal ut i hagen eller ut og treffe andre lekekamerater. Det er blånekt uansett. 

I barnehagen sier de han er helt motsatt. Da kler han på seg selv og er først ut. 

Anonymkode: 341e5...870

Høres ut som en ukjent tvilling. Samme her, barnet elsker å være ute, alltid gjort både i bhg og skole. Førstemann ut og sistemann inn.

Skrevet

Hva med å la barnet få være med å bestemme hva som skal skje? En 7åring vil gjerne bestemme selv litt også... ikke bare bli med på alt mulig. Og gjerne greit å ikke legge opp til all slags hele tiden. Kanskje bare være hjemme en dag..

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo det kan man vel. Dagens småbarnsforeldre tror ungene må aktiviseres hele tiden, ikke rart barna sliter.. De trenger også ro 

Anonymkode: 5c3ad...b75

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som jeg skriver er det også sånne ting det gjelder- det er snakk om hva som helst som innebærer å kle på seg og gå ut, ikke nødvendigvis skitur el.l.

La 7 åringen bestemme litt selv hva h*n ønsker å gjøre. Eller la barnet i det minste være med på å bestemme. Har dere flere eller er det eldste barnet? I så fall skjønner jeg iallfall at barnet trenger litt med/selvbestemmelse. Er det yngste? Ja så vil kanskje 7 åringen gjøre det samme som de eldre 😊

• Liker 2
Skrevet
BethD skrev (2 minutter siden):

Hva med å la barnet få være med å bestemme hva som skal skje? En 7åring vil gjerne bestemme selv litt også... ikke bare bli med på alt mulig. Og gjerne greit å ikke legge opp til all slags hele tiden. Kanskje bare være hjemme en dag..

Barnet får i høyeste grad være med å bestemme, absolutt. Og vi legger altså ikke opp til alt mulig hele tiden. 

Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå, men vi har altså et barn som klatrer på veggene dersom vi er inne absolutt hele dagen. Det er ikke snakk om å kose seg med leker, tegning etc. Det er et konstant mas på oss foreldre, det er ikke et barn som sitter stille og hygger seg med lego eller maling liksom.   Vi gjør gjerne inneaktiviteter, men det er gøy i 5 min og så er det klaging eller masing. Vi som foreldre fikser i hvert fall ikke en helg med dette, og barnet ender opp i dårlig humør og med en massiv mengde energi som det ikke har fått utløp for. Skulle gjerne vært inne jeg, men det blir om mulig verre. 

Skrevet
Sprinkle skrev (1 minutt siden):

La 7 åringen bestemme litt selv hva h*n ønsker å gjøre. Eller la barnet i det minste være med på å bestemme. Har dere flere eller er det eldste barnet? I så fall skjønner jeg iallfall at barnet trenger litt med/selvbestemmelse. Er det yngste? Ja så vil kanskje 7 åringen gjøre det samme som de eldre 😊

Hva gjør man når svaret er «se på iPad/TV/spille»? Barnet får ofte bestemme i form av valg mellom to gjøremål feks - «skal vi gå ut i hagen og leke eller dra i akebakken?», da kan jeg få et surt «ingenting vel» tilbake.. ikke alltid lett. Har ingen eldre søsken, bare yngre, men akkurat disse helgeproblemene begynte dessverre lenge før barnet fikk småsøsken..

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør man når svaret er «se på iPad/TV/spille»? Barnet får ofte bestemme i form av valg mellom to gjøremål feks - «skal vi gå ut i hagen og leke eller dra i akebakken?», da kan jeg få et surt «ingenting vel» tilbake.. ikke alltid lett. Har ingen eldre søsken, bare yngre, men akkurat disse helgeproblemene begynte dessverre lenge før barnet fikk småsøsken..

hmm... driver 7 åringen med noe form for sport? Fotball, håndball, et eller annet?Kanskje det kan være med på å roe ned helgene litt? 

Skrevet

Du sier for øvrig også at det er mye mas på dere foreldre. Kanskje savner 7 åringen litt mer oppmerksomhet etter at småsøsken kom inn i bildet? 

Mitt råd er å kanskje oppsøke noen fritidsaktiviteter i form av idrett. Da får 7 åringen godt med utløp for energi og kanskje en ny og sunn hobby! Selv begynte jeg å svømme da jeg var 8, og holdt faktisk på fram til jeg var 16 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har tenkt på dette. Føles bare helt «rart», da kan det jo ikke bli iPad i ukedagene heller? Og det er lik null iPad overhodet, og det føles ganske inngripende overfor en 7-åring som spiller spill og diverse som det snakkes om på skolen.

Innfør fast spilletid, f.eks så kan en spille fra en står opp og frem til ett satt tidspunkt og på kveld fra kl.xx til det er tid for kveldsmat og leggetid. Lurt om en får med foreldrene til venner på det samme.

Det har blitt ett enormt tilbud på teknologi spill de siste 15-20åra, så at barn har vanskelig for å sette grenser der er ikke rart. Mange voksne/ungdommer har jo også de samme problemene. For 20-30 år siden så var ikke spillene gode nok og sosiale nok til å gi oss så myecav det vi trengte av sosial kontakt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...